Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store kjemiassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Avgjør - uten å bruke noen tabell - hvilken syre som er den sterkeste:

HCl eller H2CO3

H2PO4- eller HPO42-

osv.."

 

Hvordan regner man ut hvilken syre som er sterkest UTEN å bruke noen tabell?

 

Du ser på molekylstrukturen og ved hjelp av din kunnskap om elementene som elektronegativitet osv så gjør du et educated guess. Det er en egenskap du burde øve på.

 

Feks, ga en proffessor følgende spørsmål i forelesningen:

 

Hva ville dere valgt mellom av metylbromid og benzylbromid hvis dere måtte drikke en av dem?

Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg sliter litt med å begripe hvordan entalpi fungerer. Har lest en del i læreboken vi bruker, men blir ikke så mye klokere … Jeg ser at ∆H er definert som q+P∆V, og at denne kan skrives om til q_p så lenge det er konstant trykk. Det er greit nok, men de fleste reaksjoner er vel ikke under konstant trykk uansett? Har et eksempel som boken bruker: hvis hydrogengas reagerer med oksygen og danner vann, så er det vel ikke konstant trykk? Det skjer jo en "eksplosjon" og trykket blir vel forandret?

Lenke til kommentar

Hvis du gjør det la oss si fra en gassbrenner så er atmosfære trykket konstant, ettersom atmosfære trykket ikke blir påvirket av reaksjonen. Hvis det skjer inne i en beholder som er lukket så er trykket ikke konstant som du påpeker.

 

Entalpi og Gibbs frie energi er en definisjon fra termodynamikkens første lov tilpasset til vanlige lab forsøk med konstant temperatur og trykk. Du ser dette hvis du prøver å utlede utrykket for Gibbs frie energi, som ikke er så vanskelig.

Lenke til kommentar

Hvis du gjør det la oss si fra en gassbrenner så er atmosfære trykket konstant, ettersom atmosfære trykket ikke blir påvirket av reaksjonen. Hvis det skjer inne i en beholder som er lukket så er trykket ikke konstant som du påpeker.

 

Entalpi og Gibbs frie energi er en definisjon fra termodynamikkens første lov tilpasset til vanlige lab forsøk med konstant temperatur og trykk. Du ser dette hvis du prøver å utlede utrykket for Gibbs frie energi, som ikke er så vanskelig.

Takk. :)

Endret av Jude Quinn
Lenke til kommentar

Takk.

 

Jeg vet at jeg spør og maser mye, men har ett siste spørsmål jeg håper noen kan hjelpe meg med:

10 g Fe + x ml H2SO4 danner y g FeSO4*7H2O

 

Finn y

 

Det første jeg har gjort er å regne om 10 g Fe til mol.

 

Usikker på hvordan jeg skal balansere krystallvannet.

 

Det er nok en litt dårlig skrevet oppgave, evt så har du ikke oppgitt at det skal være overskudd av svovelsyre. Da vil vi ha overskudd av sulfationer og vi trenger bare beregne antall mol Fe. Svovelsyren er og løst i vann slik at vi har nok vann.

 

1. Beregn antall mol Fe

2. Vi får dannet like mange mol av FeSO4*7H2O som du har av Fe.

3. Finn vekten av FeSO4*7H2O ved å ta antall mol/molar masse(FeSO4*7H2O)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sitter og regner eksamensoppgave:

http://www.udir.no/upload/Eksamen/Videregaende/Tidligere_gitte_eksoppg_Kunnskapsl/Programfag_studieforberedende/V10/REA3012_Kjemi_2_Del_2_V10.pdf

Oppgave 3a:

 

Kan noen gi meg noen hint? Jeg aner rett og slett ikke hva jeg skal.

Ei heller finnes det noe offisielt løsningsforslag til oppgaven...

 

EDIT: Feil link

Endret av logaritmemannen
Lenke til kommentar

Sitter og regner eksamensoppgave:

http://www.udir.no/upload/Eksamen/Videregaende/Tidligere_gitte_eksoppg_Kunnskapsl/Programfag_studieforberedende/V10/REA3012_Kjemi_2_Del_1_V10.pdf

 

Oppgave 3a:

 

Kan noen gi meg noen hint? Jeg aner rett og slett ikke hva jeg skal.

Ei heller finnes det noe offisielt løsningsforslag til oppgaven...

 

Du postet link til del 1, som bare har oppgave en og to.

Endret av Tensai
Lenke til kommentar

Trenger virkelig hjelp med oppgaven her. Prøvd i timevis, får feil svar.. trenger helst hjelp i kveld, har prøve om 2 dager.

 

Her er oppgaven:

 

Hvis du skal finne pH i en blanding av en base og en syre bør du først srive den fullstendige ligningen for nøytraliseringen. Så kan du beregne stoffmengde syre og stoffmengde base og vurdere om stoffemngdene er like store, eller om det eventuelt blir et overskudd av syre eller base. Til slutt beregner du ph.

 

Får til oppgaven a og b siden det er sterk syre-sterk base.

 

Får IKKE til oppgave c og d. Her er de:

 

c)

50mL 0,1mol/L CH3COOH og 10mL 0,5mol/L NaOH (Fasit: [CH3COO]=0,083mol/L, pH = 8,8)

 

d)

50mL 0,1mol/L CH3COOH og 50mL 0,50mol/L NaOH (Fasit: [OH]=(20*10^-3mol)/0,100L, pH = 13,3

 

sikkert en helt opplagt feil jeg har gjort som jeg selv ikke kan se... hjelp :p

 

Regner først ut molmasse eddiksyre, så regner jeg ut hvor mye eddiksyren protolyserer, så trekker jeg H30 fra OH og regner ut pH, men får likevel feil... ;(

Lenke til kommentar

c)

her dannes en svak base; A^- + H_2O <--> HA + OH^-

 

der n(A^-) = 0,005 mol og tot volum = 60 ml,

dvs [A^-] = 0,0833 M og pOH=5,2 og pH=8,8

=============================================

d)

her dannes overskudd av sterk base,

[OH^]= (n(sterk base) - n(svak syre))/V(tot) = 0,2M

pH=13,3

Endret av Janhaa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...