Kontorstol Skrevet 23. august 2014 Del Skrevet 23. august 2014 Du har bare rundet av litt for tidlig. Det har ikke noe å si om du får 9,49 mens fasiten sier 9,52. Lenke til kommentar
sony23 Skrevet 30. august 2014 Del Skrevet 30. august 2014 Hvordan finne antall elektroner i et ion? Lenke til kommentar
nojac Skrevet 30. august 2014 Del Skrevet 30. august 2014 Hvordan finne antall elektroner i et ion? Atomnummer minus ladning. Na+ 11-1 = 10 O2- 8-(-2)= 10 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-cvVoQz Skrevet 31. august 2014 Del Skrevet 31. august 2014 Trenger hjelp med oppgave 2.2.4 fra Kjemien Stemmer 2. Oppgave a) i) Forstått, kommer fram til pH lik 10,3 ii) Forstått, pH lik 6,4 iii) Kommet fram til svar ved å lese av pH ved første nedoverbakke. Trenger hjelp med utregninger iv) Funnet svar grafisk, men trenger hjelp til utregninger. Oppgave b) Pluss-minus-1 pH rundt pH-en fra a i) og a ii). Oppgave c) Har skrevet opp reaksjonsligninger som viser utviklingen av karbondioksidgass, men klarer ikke angi pH-området det skjer i. Oppsummert: Trenger hjelp til utregninger på oppgave a iii) og a iv) og utregninger til oppgave c). Takk for all hjelp!!! Lenke til kommentar
blomsten6 Skrevet 31. august 2014 Del Skrevet 31. august 2014 Hei! Kan noen hjelpe meg med å balansere disse redoksreaksjonene? 1) NH_3+O_2 -> NO + H_2O 2) CuS + HNO_3 -> Cu(NO_3)_2 + S + NO + H_2O på 1) får jeg O_2 + 2NH_3 -> 2H_2O + 2NO men det er ulik antall O og H på begge sider på 2) vet jeg ikke hvordan jeg skal skrive reaksjonen på ioneform for så å kunne finne oksidasjonstallene. Hva slags ladning har NO_3 f.eks.? Lenke til kommentar
nojac Skrevet 31. august 2014 Del Skrevet 31. august 2014 I 1) går N fra -III til +II mens O går fra 0 til -II I 2) har nitrat-ionet ladningen -1, slik at N får okstall +V (og blir delvis til +II (i NO)) Du har altså både nitrat som blir redusert og som forblir uendret, mens S går fra -II til 0 Lenke til kommentar
sony23 Skrevet 2. september 2014 Del Skrevet 2. september 2014 ca(OH)_2. Betyr det at vi har 2 oksygen, 2 hydrogen og 2 calsium? Eller at vi har 2 oksygen og 2 hydrogen. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 2. september 2014 Del Skrevet 2. september 2014 ca(OH)_2. Betyr det at vi har 2 oksygen, 2 hydrogen og 2 calsium? Eller at vi har 2 oksygen og 2 hydrogen. Du har to av det som er inni parentesen, og en av det som står utenfor. Lenke til kommentar
sony23 Skrevet 2. september 2014 Del Skrevet 2. september 2014 Ammonium-chloride = NH4CL. Spørsmålet mitt er hvorfor det ikke blir NH4CL2 med tanke på at den slutter med chloride? Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 2. september 2014 Del Skrevet 2. september 2014 Ammonium-chloride = NH4CL. Spørsmålet mitt er hvorfor det ikke blir NH4CL2 med tanke på at den slutter med chloride? Det kunne sikkert hett monoklorid, men siden ammuniumionet har bare en positiv ladning kan det kun være et kloridion her. Det er ikke tradisjon i kjemien å ta med mer av nomenklaturen enn strengt tatt nødvendig, og det trengs ikke mer her, altså. Lenke til kommentar
CCC Skrevet 3. september 2014 Del Skrevet 3. september 2014 Hei, jeg har gjennomført et forsøk hvor jeg tilsatte en spatelspiss med sinkpulver i en et reagensglass med kobber(II)sulfatløsning (løsningen var blå). Når jeg rørte rundt ble løsningen svart. Når jeg filtrerte løsningen, ble den gjennomsiktig. Jeg lurer på hvorfor løsningen gikk fra å være blå til å bli gjennomsikti?Hadde satt veldig stor pris på hjelp Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 3. september 2014 Del Skrevet 3. september 2014 (endret) Hei, jeg har gjennomført et forsøk hvor jeg tilsatte en spatelspiss med sinkpulver i en et reagensglass med kobber(II)sulfatløsning (løsningen var blå). Når jeg rørte rundt ble løsningen svart. Når jeg filtrerte løsningen, ble den gjennomsiktig. Jeg lurer på hvorfor løsningen gikk fra å være blå til å bli gjennomsikti? Hadde satt veldig stor pris på hjelp kobber(II) løsninga er blå, mens Zn^2+ er fargeløs: ....blå....................................................fargeløs Endret 3. september 2014 av Janhaa Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 3. september 2014 Del Skrevet 3. september 2014 bilde forum.jpg Trenger hjelp med oppgave 2.2.4 fra Kjemien Stemmer 2. Oppgave a) i) Forstått, kommer fram til pH lik 10,3 ii) Forstått, pH lik 6,4 iii) Kommet fram til svar ved å lese av pH ved første nedoverbakke. Trenger hjelp med utregninger iv) Funnet svar grafisk, men trenger hjelp til utregninger. Oppgave b) Pluss-minus-1 pH rundt pH-en fra a i) og a ii). Oppgave c) Har skrevet opp reaksjonsligninger som viser utviklingen av karbondioksidgass, men klarer ikke angi pH-området det skjer i. Oppsummert: Trenger hjelp til utregninger på oppgave a iii) og a iv) og utregninger til oppgave c). Takk for all hjelp!!! hvis karbonationer er oppbrukt, har du HCO3^-, regnu pH av denne løsninga, husk V(tot) pH ca 8. **** hvis HCO3^- er oppbrukt, har vi karbonsyre md pH ca 4 (husk Vtot). Lenke til kommentar
matte geek Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 Nikel (111) sulfate. Jeg vet hva det blir, men lurer på hvordan man kan tenke det frem? Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 Nikel (111) sulfate. Jeg vet hva det blir, men lurer på hvordan man kan tenke det frem? Tenker du på Ni^3+ (som er sjelden forresten) og SO4^2- ? tenk matte: 2*(+3) + 3*(-2) = 0 dvs: Lenke til kommentar
matte geek Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 Nikel (111) sulfate. Jeg vet hva det blir, men lurer på hvordan man kan tenke det frem?Tenker du på Ni^3+ (som er sjelden forresten) og SO4^2- ? tenk matte: 2*(+3) + 3*(-2) = 0 dvs: Lurer på endel ting. Når det blir ni^3+ og So4^2-. - Lurer på et par ting. Vi har (So_4^2-)_3. Hvorfor tar vi -2*6 og ikke 4*(-2)? Lenke til kommentar
nojac Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 Nikel (111) sulfate. Jeg vet hva det blir, men lurer på hvordan man kan tenke det frem?Tenker du på Ni^3+ (som er sjelden forresten) og SO4^2- ? tenk matte: 2*(+3) + 3*(-2) = 0 dvs: Lurer på endel ting. Når det blir ni^3+ og So4^2-.- Lurer på et par ting. Vi har (So_4^2-)_3. Hvorfor tar vi -2*6 og ikke 4*(-2)? Fordi det er hele sulfat-ionet som har ladningen -2, ikke oksygenatomene. (Regner du med oksidasjonstall har hvert O -2, men da har S +6) Lenke til kommentar
blomsten6 Skrevet 7. september 2014 Del Skrevet 7. september 2014 (endret) Hei! Kan noen hjelpe meg med å balansere disse reaksjonene vha. oksidasjonstall? Mn(OH)2 + O2 + H2O => Mn(OH)3 Mn(OH)3 + H+ + I- => Mn2+ + H2O + I2 Endret 7. september 2014 av blomsten6 Lenke til kommentar
nojac Skrevet 7. september 2014 Del Skrevet 7. september 2014 I Hei! Kan noen hjelpe meg med å balansere disse reaksjonene vha. oksidasjonstall? Mn(OH)2 + O2 + H2O => Mn(OH)3 Mn(OH)3 + H+ + I- => Mn2+ + H2O + I2 I den første går Mn fra +2 til +3 mens O i O2 går fra 0 til -2 (to O gir 4 trinn ned. Du trenger altså 4 Mn(OH)2 for hver O2 I den andre går Mn fra +3 til +2 mens I går fra -1 til null. Resten klarer du vel selv. Lenke til kommentar
Link92 Skrevet 8. september 2014 Del Skrevet 8. september 2014 Noen som kan gi et lite hint til denne? "Calculate the volume of water that has to be added to 450 mL of Na3PO4 solution with w%=9% and p=1,07 g/mL to obtain a solution of normality Cn=0,10 N!" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå