-sebastian- Skrevet 18. mai 2014 Del Skrevet 18. mai 2014 (endret) Sliter skikkelig med å forstå buffere... Er det noen som vet om en god tutorial eller kan forklare dette på en god måte? Vet ikke helt hva det er jeg ikke skjønner, men får bare ikke grep på det Har lest kapittelet og prøvd å forstå, men når jeg skal gjøre eksamensoppgaver så skjønner jeg plutselig ingenting. Noen som kan hjelpe?Er det prinsippet bak en buffer, eller mer spesifikk fremgangsmåte på utregninger du trenger? Kom med en oppgave, og vis hva du har prøvd. Så kan vi peile deg inn på rett spor. Endret 18. mai 2014 av -sebastian- Lenke til kommentar
Teemonster Skrevet 19. mai 2014 Del Skrevet 19. mai 2014 Sliter skikkelig med å forstå buffere... Er det noen som vet om en god tutorial eller kan forklare dette på en god måte? Vet ikke helt hva det er jeg ikke skjønner, men får bare ikke grep på det Har lest kapittelet og prøvd å forstå, men når jeg skal gjøre eksamensoppgaver så skjønner jeg plutselig ingenting. Noen som kan hjelpe? Nå er det slik at alle lærer ting på forskjellige måter, en tutorial som er bra for meg er kanskje ikke bra for deg. Jeg for eksempel har aldri lest en lærebok, fordi jeg ikke skjønner hva det er de prøver å forklare, jeg har alikavel gjort det meget bra på skolen ved hjelp av the interwebs. Mens andre pugger bøker til de blir grønne i ansiktet og lærer masse av det. Uansett, kanskje denne hjelper? http://www.kjemi.no/spor/?svar=753 Lenke til kommentar
Khapha Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Hvordan ser man om en redoksreaksjon går eller ikke? Har dette noe med reduksjonspotensialet å gjøre? Sliter også med å forstå elektrolyser. Noen som har en god forklaring eller link? Lenke til kommentar
Matte-Mathias Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Hvordan ser man om en redoksreaksjon går eller ikke? Har dette noe med reduksjonspotensialet å gjøre? Sliter også med å forstå elektrolyser. Noen som har en god forklaring eller link? Hvis et stoff er på venstre siden av spenningsrekken, altså at det ikke er blitt redusert, og er høyere oppe enn et stoff som er redusert, f.els F2 og Cu, så vil fluor i teorien redusere kobber ved kontakt. Da blir kobber oksidert, og vi har en redoksreaksjon! Dette skjer da spontant. For at det skal gå motsatt vei, vil det kreve tilført energi, som f.els ved å tilføre strøm, ved elektrolyse. Da tvinger en fluor til å og fra seg elektronene igjen, mens kobber får tilført sine igjen. 1 Lenke til kommentar
lesoleil Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Hei, sliter litt med å balansere redoksreaksjoner. Feks dette oppgaven fra kjemi 2-eksamen H13: Sink kan framstillast frå mineralet sinkblende, ZnS. - Sinkblende reagerer da med oksygen i lufta under kraftig oppvarming. Det blir danna sinkoksid (ZnO) og svoveldioksid ( SO2 ).- Svoveldioksid reagerer med oksygen i luft og gir svoveltrioksid.- Svoveltrioksid reagerer med vatn og gir svovelsyre. - Fortynna svovelsyreløysning reagerer med sinkoksid og gir ei løysning av sinksulfat. I teksten over er det beskrive fire reaksjonar. Skriv balanserte reaksjonslikningar for alle redoksreaksjonane som er nemnde i teksten over. Hvordan skal jeg gå frem når jeg balanserer de to første reaksjonene?Takk! Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Du har nok lært å balansere ved hjelp av oksidasjonstall. Prøv den metoden. Lenke til kommentar
Matte-Mathias Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 (endret) Hei, sliter litt med å balansere redoksreaksjoner. Feks dette oppgaven fra kjemi 2-eksamen H13: Sink kan framstillast frå mineralet sinkblende, ZnS.[/size] - Sinkblende reagerer da med oksygen i lufta under kraftig oppvarming. Det blir danna sinkoksid (ZnO) og svoveldioksid ( SO[/size]2 [/size]). - Svoveldioksid reagerer med oksygen i luft og gir svoveltrioksid. - Svoveltrioksid reagerer med vatn og gir svovelsyre. [/size] - Fortynna svovelsyreløysning reagerer med sinkoksid og gir ei løysning av sinksulfat. [/size] I teksten over er det beskrive fire reaksjonar. Skriv balanserte reaksjonslikningar for alle redoksreaksjonane som er nemnde i teksten over. Hvordan skal jeg gå frem når jeg balanserer de to første reaksjonene? Takk![/size] Går ut fra at jeg skjønte hva du mente med de to første jeg. Først : Zns + O2 -> ZnO + SO2 Ser at oksygenet må balanseres, som gjør at jeg må endre de andre stoffene også, får: 2ZnS +3O2 --> 2ZnO +2SO2 Ser samtidig at 6 oksygen reduseres med to elektroner = +12e Da må noe ha blitt oksidert, og ser at to svovel endrer oks tall fra -2 til +4 = -(6*2)e = -12e. Altså stemmer dette i forhold til "påstanden" om en balansert redoksreaksjon. Nr 2: SO2 + O2 --> SO3 Må balansere oksygen igjen: 2SO2 + O2 --> 2SO3 Her reduseres to oksygen => +4e Her oksideres to svovel fra +4 til +6 => -4e Svarte det på spørsmålet ditt? Endret 20. mai 2014 av Matte-Mathias Lenke til kommentar
lesoleil Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Hei, sliter litt med å balansere redoksreaksjoner. Feks dette oppgaven fra kjemi 2-eksamen H13: Sink kan framstillast frå mineralet sinkblende, ZnS.[/size] - Sinkblende reagerer da med oksygen i lufta under kraftig oppvarming. Det blir danna sinkoksid (ZnO) og svoveldioksid ( SO[/size]2 [/size]). - Svoveldioksid reagerer med oksygen i luft og gir svoveltrioksid. - Svoveltrioksid reagerer med vatn og gir svovelsyre. [/size] - Fortynna svovelsyreløysning reagerer med sinkoksid og gir ei løysning av sinksulfat. [/size] I teksten over er det beskrive fire reaksjonar. Skriv balanserte reaksjonslikningar for alle redoksreaksjonane som er nemnde i teksten over. Hvordan skal jeg gå frem når jeg balanserer de to første reaksjonene? Takk![/size] Går ut fra at jeg skjønte hva du mente med de to første jeg. Først : Zns + O2 -> ZnO + SO2 Ser at oksygenet må balanseres, som gjør at jeg må endre de andre stoffene også, får: 2ZnS +3O2 --> 2ZnO +2SO2 Ser samtidig at 6 oksygen reduseres med to elektroner = +12e Da må noe ha blitt oksidert, og ser at to svovel endrer oks tall fra -2 til +4 = -(6*2)e = -12e. Altså stemmer dette i forhold til "påstanden" om en balansert redoksreaksjon. Nr 2: SO2 + O2 --> SO3 Må balansere oksygen igjen: 2SO2 + O2 --> 2SO3 Her reduseres to oksygen => +4e Her oksideres to svovel fra +4 til +6 => -4e Svarte det på spørsmålet ditt? Men hvordan visste du hvordan du skulle balansere oksygenet i den første likningen feks? Er nok veldig selvfølgelig, men jeg sliter skikkelig med dette.. Syns det er enkelt å balansere likninger vha oks.tall når bare ett av produktene inneholder feks oksygen, men når oksygen inngår i flere av produktene, får jeg ikke til denne metoden. Kunne du ha vist hvordan man balanserer likningen vha oks.tallene? Lenke til kommentar
Matte-Mathias Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 (endret) Hei, sliter litt med å balansere redoksreaksjoner. Feks dette oppgaven fra kjemi 2-eksamen H13: Sink kan framstillast frå mineralet sinkblende, ZnS.[/size] - Sinkblende reagerer da med oksygen i lufta under kraftig oppvarming. Det blir danna sinkoksid (ZnO) og svoveldioksid ( SO[/size]2 [/size]). - Svoveldioksid reagerer med oksygen i luft og gir svoveltrioksid. - Svoveltrioksid reagerer med vatn og gir svovelsyre. [/size] - Fortynna svovelsyreløysning reagerer med sinkoksid og gir ei løysning av sinksulfat. [/size] I teksten over er det beskrive fire reaksjonar. Skriv balanserte reaksjonslikningar for alle redoksreaksjonane som er nemnde i teksten over. Hvordan skal jeg gå frem når jeg balanserer de to første reaksjonene? Takk![/size] Går ut fra at jeg skjønte hva du mente med de to første jeg. Først : Zns + O2 -> ZnO + SO2 Ser at oksygenet må balanseres, som gjør at jeg må endre de andre stoffene også, får: 2ZnS +3O2 --> 2ZnO +2SO2 Ser samtidig at 6 oksygen reduseres med to elektroner = +12e Da må noe ha blitt oksidert, og ser at to svovel endrer oks tall fra -2 til +4 = -(6*2)e = -12e. Altså stemmer dette i forhold til "påstanden" om en balansert redoksreaksjon. Nr 2: SO2 + O2 --> SO3 Må balansere oksygen igjen: 2SO2 + O2 --> 2SO3 Her reduseres to oksygen => +4e Her oksideres to svovel fra +4 til +6 => -4e Svarte det på spørsmålet ditt? Men hvordan visste du hvordan du skulle balansere oksygenet i den første likningen feks? Er nok veldig selvfølgelig, men jeg sliter skikkelig med dette.. Syns det er enkelt å balansere likninger vha oks.tall når bare ett av produktene inneholder feks oksygen, men når oksygen inngår i flere av produktene, får jeg ikke til denne metoden. Kunne du ha vist hvordan man balanserer likningen vha oks.tallene? Akkurat på disse to brukte jeg ikke noen redoks-metode, men metode i forhold til hva jeg har av hvert atom. Det er mer vanlig å bruke redoksmetodene i form av oksidasjonstall og/eller delreaksjoner når det er i surt eller basisk miljø, for da må man legge til vann og H+/H30+ om hverandre. Så det jeg gjorde her var egentlig kun å se at jeg hadde 3 oksygen på den ene siden, og kun 2 på den andre. Den eneste måten å endre dette på høyre siden(uten å få en brøk, som ikke de kjemilærerne jeg har vært borti er så glad i) er å doble antall ZnO, og da må vi doble antall Zn på den høyre siden også. Som videre fører til at en må doble S på høyre siden, og da har vi endelig noe vi kan gå ut ifra. Vi har et partall av oksygen på begge sider, henholdsvis 6 på høyre side og 2 på venstre side, så da ganger vi den på venstre side med 3! Og da er vi i mål, vi har like mye av hvert stoff på begge sider av reaksjonspilen EDIT: Ikke bare ved basisk/surt miljø, men ved reaksjoner med mer tydelige, oppdelte reaksjoner. Hvis vi skal drive med oppdeling her blir det veldig knuldrete, da vi f.eks skal sette opp oksidasjonshalvreaksjonen, hvor S oksideres, starter vi med ZnS -> SO2.. og så må vi ta med oksygen og zink for å ha det med på begge sider, og da er vi der vi startet. Kan ta et eksempel, hvis man har f.eks Jern som oksideres av vann og H20, så kan vi ta ut to klare delreaksjoner fra spenningsrekken, hvor jern blir oksidert i den ene reaksjonen og oksygen blir redusert i den andre. Så setter man dem over hverandre og balanserer elektroner: Fe2+ + 2e- --> Fe 02+2H20 +4e- -> 4OH- Her ser vi at det trengs dobbelt så mange elektroner i den øverste, og at reaksjonen skal gå motsatt vei. Altså må vi snu reaksjonen, og gange alle ledd med to: 2Fe -> 2Fe2+ + 4e- 02+2H20 + 4e- --> 4OH- Nå har jeg fire elektroner på hver side av pilene, stryker dem, og setter hele uttrykket sammen: 2Fe + O2 + 2H2O --> 2Fe(OH)2 Siste er jernhydroksid, fe2+ +2OH+ danner dette, og vi har nok til 2 av disse sammensetningene. Endret 20. mai 2014 av Matte-Mathias Lenke til kommentar
jente91i Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 (endret) Sliter skikkelig med å forstå buffere... Er det noen som vet om en god tutorial eller kan forklare dette på en god måte? Vet ikke helt hva det er jeg ikke skjønner, men får bare ikke grep på det Har lest kapittelet og prøvd å forstå, men når jeg skal gjøre eksamensoppgaver så skjønner jeg plutselig ingenting. Noen som kan hjelpe?Er det prinsippet bak en buffer, eller mer spesifikk fremgangsmåte på utregninger du trenger? Kom med en oppgave, og vis hva du har prøvd. Så kan vi peile deg inn på rett spor. Trur det er prinsippet bak jeg ikke egentlig skjønner... F.eks denne eksamensoppgaven jeg har prøvd å løse. På hver av deloppgavene har jeg prøvd å svare noe, men dette blir bare feil og ikke slik som fasiten sier. Lurer spesielt mye på deloppgave d). Skjønner ikke helt hvordan pH-verdien påvirkes av at vi f.eks tilsetter for mye syre eller base. Forvirrede meg Oppgave 4 Forbindelsen med trivialnavnet Tris brukes til å lage bufferløsninger. Faktaboksen inneholder opplysninger som du kan få bruk for når du løser denne oppgaven. Figur 9 viser strukturformelen til Tris og den korresponderende syren til Tris. pH i en løsning av Tris varierer med temperaturen. I denne oppgaven skal du gå ut fra at temperaturen er 25 °C. Faktaboks - Tris er et fast hvitt stoff med kjemisk formel (HOCH2)3CNH2. - Molar masse til Tris er 121,14 g/mol. - Kb(Tris) = 1,17 . 10-6 ved 25 oC. - pKa til den korresponderende syren til Tris er 8,07 ved 25 oC. - Konsentrasjonen til konsentrert saltsyre er 12 mol/L. (Får ikke til å legge til bilde av Tris og den korresponderende syren) a) Vurder om Tris er egnet til å lage en buffer med pH 7,0. b) Her er en metode for å lage 1 L Tris-buffer med pH 7,8: - Løs 24,2 g Tris i 0,3 L vann. - Tilsett konsentrert saltsyre til pH er lik 7,8. - Fortynn denne løsningen til 1 L. Forklar at dette er en bufferløsning. c) Skriv en reaksjonslikning som viser hvordan bufferen reagerer når du tilsetter noen dråper NaOH(aq). d) Vurder om det vil påvirke egenskapene til den ferdige bufferen dersom du: 1) tilsetter for mye saltsyre og må regulere pH med natriumhydroksid for å få ønsket pH 2) tilsetter for mye vann e) Du har 1,0 L Tris-buffer med samme pH og konsentrasjoner som i b). Beregn forholdet mellom konsentrasjonene av den basiske og den sure komponenten i denne bufferen. f) Beregn hvor mange mL 1 mol/L saltsyre du kan tilsette 1,0 L av denne bufferen før bufferkapasiteten er overskredet. Endret 20. mai 2014 av jente91i Lenke til kommentar
Matte-Mathias Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Sliter skikkelig med å forstå buffere... Er det noen som vet om en god tutorial eller kan forklare dette på en god måte? Vet ikke helt hva det er jeg ikke skjønner, men får bare ikke grep på det Har lest kapittelet og prøvd å forstå, men når jeg skal gjøre eksamensoppgaver så skjønner jeg plutselig ingenting. Noen som kan hjelpe?Er det prinsippet bak en buffer, eller mer spesifikk fremgangsmåte på utregninger du trenger? Kom med en oppgave, og vis hva du har prøvd. Så kan vi peile deg inn på rett spor. Trur det er prinsippet bak jeg ikke egentlig skjønner... F.eks denne eksamensoppgaven jeg har prøvd å løse. På hver av deloppgavene har jeg prøvd å svare noe, men dette blir bare feil og ikke slik som fasiten sier. Oppgave 4 Forbindelsen med trivialnavnet Tris brukes til å lage bufferløsninger. Faktaboksen inneholder opplysninger som du kan få bruk for når du løser denne oppgaven. Figur 9 viser strukturformelen til Tris og den korresponderende syren til Tris. pH i en løsning av Tris varierer med temperaturen. I denne oppgaven skal du gå ut fra at temperaturen er 25 °C. Faktaboks - Tris er et fast hvitt stoff med kjemisk formel (HOCH2)3CNH2. - Molar masse til Tris er 121,14 g/mol. - Kb(Tris) = 1,17 . 10-6 ved 25 oC. - pKa til den korresponderende syren til Tris er 8,07 ved 25 oC. - Konsentrasjonen til konsentrert saltsyre er 12 mol/L. (Får ikke til å legge til bilde av Tris og den korresponderende syren) a) Vurder om Tris er egnet til å lage en buffer med pH 7,0. b) Her er en metode for å lage 1 L Tris-buffer med pH 7,8: - Løs 24,2 g Tris i 0,3 L vann. - Tilsett konsentrert saltsyre til pH er lik 7,8. - Fortynn denne løsningen til 1 L. Forklar at dette er en bufferløsning. c) Skriv en reaksjonslikning som viser hvordan bufferen reagerer når du tilsetter noen dråper NaOH(aq). d) Vurder om det vil påvirke egenskapene til den ferdige bufferen dersom du: 1) tilsetter for mye saltsyre og må regulere pH med natriumhydroksid for å få ønsket pH 2) tilsetter for mye vann e) Du har 1,0 L Tris-buffer med samme pH og konsentrasjoner som i b). Beregn forholdet mellom konsentrasjonene av den basiske og den sure komponenten i denne bufferen. f) Beregn hvor mange mL 1 mol/L saltsyre du kan tilsette 1,0 L av denne bufferen før bufferkapasiteten er overskredet. a) "definisjonen" på om en kombinasjon av sur/basisk komponent kan virke som en buffer i forhold til en viss PH, er at etterspurt PH, her 7, er innenfor omslaget -1->+1 av hva Ka er. Her får du Kb, i stedet, og må gjøre en omregning. Ka*Kb = Kw = 10^-14. Så det du gjør er å dele Kw på Kb, og så ta -log av Ka verdien du får. Hvis da ph lik 7 er innenfor -1 til +1 av verdien du får, så er bufferen egnet. b) Her er det en del støy(unødvendig informasjon for å løse oppgaven), og det du trenger å vite er at du skal ha en ph lik 7.8. Da setter du opp PH = PKa + log nA-/nHA. Så setter du inn for PH og PKa, og flytter det over på den ene siden, da vil du ha en tallverdi lik log nA/nHa. Så tar du 10^tallet på venstre side, fordi dette fortjener log på høyre side. Det du får nå er forholdet mellom base/syre. I en bufferløsning er forholdet mellom sur og basisk komponent fra 1/10 til 10/1, så hvis svaret ditt faller innenfor dette, så er det en bufferløsning. c) HA(sur komponent av tris) + NaOH --> NaA-(Tris) + H20 d) 1) og 2) Nei, både 1 og 2 fortynner løsningen og tilsetter ioner som ikke reagerer, noe som ikke påvirker egenskapene til bufferen eller bufferevnen, men bufferevne per liter(bufferkapasitet) e) Forklart i b) f) Her må du finne ut hvor mange mol av tris du har etter b), for så og sette opp uttrykket: A- + HCL --> HA+H2O Før: n x n - Reak:-x -x +x - Etter: n-x 0 n+x - Så vet du at forholdet overskrides når forholdet mellom syre og base er 1/10 eller 10/1, og hvis vi sier at det er syren som er øverst, så overskrides det i forholdet 10/1: (n+x)/(n-x) = 10 Tar i bruk litt algebra: 10n - 10x = n+x 11x = 9n x=9n/11 9n/11 vil da være hvor mange mol HCL som må tilsettes for at bufferen skal nå 10/1 forholdet og overskride bufferkapasiteten. N er da antall mol som var av tris/korr syre til tris fra før av, og vi kan jo ha to verdier av n her, så du må bruke litt skjønn. Skulle gjerne gitt deg verdier der også, men har ingen kalkulator tilgjengelig. Håper dette ga deg noe! Lenke til kommentar
Khapha Skrevet 21. mai 2014 Del Skrevet 21. mai 2014 (endret) Sliter litt med å se om to stoffer vil reagere med hverandre eller ikke i en redoksreaksjon. For eksempel vil Zn reagere med Cu(2+), men ikke Cu med Zn(2+). Zn (redusert form) --> Zn (2+) + 2e (oksidert form). Cellepotensialet her er 0.76 V. Cu(2+) (oksidert form) + 2e --> Cu (redusert form). Cellepotensialet her er 0.34 V. Går vi ut i fra cellepotensialene, så ligger jo den reduserte formen (Zn) over den oksiderte formen (Cu2+). Så hvorfor går denne reaksjonen, og ikke den andre? Oksidert form må jo ligge over redusert form for at en redoksreaksjon skal kunne gå. Eller er det produktet som kommer fra Zn (Zn2+ - oksidert) og Cu (redusert) vi skal se på? Endret 21. mai 2014 av Khapha Lenke til kommentar
Lackadaisical Skrevet 21. mai 2014 Del Skrevet 21. mai 2014 Standard reduksjonstabell viser reduksjonspotensialet, hvis du skal gå fra redusert form til oksidert form så må du bytte fortegn på reduksjonspotensialet, fordi det blir oksidert og ikke redusert. Reaksjonen bør teoretisk gå hvis Ecelle > 0 V. Lenke til kommentar
Khapha Skrevet 21. mai 2014 Del Skrevet 21. mai 2014 (endret) Standard reduksjonstabell viser reduksjonspotensialet, hvis du skal gå fra redusert form til oksidert form så må du bytte fortegn på reduksjonspotensialet, fordi det blir oksidert og ikke redusert. Reaksjonen bør teoretisk gå hvis Ecelle > 0 V. Zn (redusert form) har E = 0.76 V Cu(2+) (oksidert form) har E = 0.34 V Reaksjonen går. Hvorfor? Når den reduserte formen har 0.76 V, vil den ikke i så fall stå høyere opp i spenningsrekken enn Cu(2+)? Edit: Fant ut av det Halvreaksjonenes posisjon forflyttes ikke i spenningsrekken selv om fortegnet endres slik at det blir et høyere tall, sant? Endret 21. mai 2014 av Khapha Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 21. mai 2014 Del Skrevet 21. mai 2014 (endret) *snip* Zn (redusert form) har E = 0.76 V Cu(2+) (oksidert form) har E = 0.34 V Reaksjonen går. Hvorfor? Når den reduserte formen har 0.76 V, vil den ikke i så fall stå høyere opp i spenningsrekken enn Cu(2+)? Vi har følgende to reaksjoner, her står begge på reduksjonsform, slik de vil stå i en vanlig tabell: I) Zn2+(aq) + 2e- → Zn(s) II) Cu2+(aq) + 2e- → Cu(s) Du kan så lese at I) har et standardpotensial på -0,76V, mens II) har 0,34V. Ettersom II) har høyere potensial enn I), vil II) være plassert høyere opp på tabellen. Det er denne som lettest vil reduseres, derfor må den andre reaksjonen oksideres. Altså må I) snus slik at den står på oksidasjonsform: I) snudd: Zn(s) → Zn2+(aq) + 2e- Vi må også endre fortegn på reaksjonens potensial, slik at det blir - (-0,76)V = 0,76V. For å finne ut om reaksjonen totalt sett vil gå, trenger vi bare legge sammen de to cellespenningene. Da får vi at Ecelle = 0,76V + 0,34V = 1,1V (1,1V > 0, ergo er reaksjonen spontan, som Lackadaisical påpekte.) Endret 21. mai 2014 av -sebastian- 1 Lenke til kommentar
lesoleil Skrevet 21. mai 2014 Del Skrevet 21. mai 2014 Hei, sliter litt med å balansere redoksreaksjoner. Feks dette oppgaven fra kjemi 2-eksamen H13: Sink kan framstillast frå mineralet sinkblende, ZnS.[/size] - Sinkblende reagerer da med oksygen i lufta under kraftig oppvarming. Det blir danna sinkoksid (ZnO) og svoveldioksid ( SO[/size]2 [/size]). - Svoveldioksid reagerer med oksygen i luft og gir svoveltrioksid. - Svoveltrioksid reagerer med vatn og gir svovelsyre. [/size] - Fortynna svovelsyreløysning reagerer med sinkoksid og gir ei løysning av sinksulfat. [/size] I teksten over er det beskrive fire reaksjonar. Skriv balanserte reaksjonslikningar for alle redoksreaksjonane som er nemnde i teksten over. Hvordan skal jeg gå frem når jeg balanserer de to første reaksjonene? Takk![/size] Går ut fra at jeg skjønte hva du mente med de to første jeg. Først : Zns + O2 -> ZnO + SO2 Ser at oksygenet må balanseres, som gjør at jeg må endre de andre stoffene også, får: 2ZnS +3O2 --> 2ZnO +2SO2 Ser samtidig at 6 oksygen reduseres med to elektroner = +12e Da må noe ha blitt oksidert, og ser at to svovel endrer oks tall fra -2 til +4 = -(6*2)e = -12e. Altså stemmer dette i forhold til "påstanden" om en balansert redoksreaksjon. Nr 2: SO2 + O2 --> SO3 Må balansere oksygen igjen: 2SO2 + O2 --> 2SO3 Her reduseres to oksygen => +4e Her oksideres to svovel fra +4 til +6 => -4e Svarte det på spørsmålet ditt? Men hvordan visste du hvordan du skulle balansere oksygenet i den første likningen feks? Er nok veldig selvfølgelig, men jeg sliter skikkelig med dette.. Syns det er enkelt å balansere likninger vha oks.tall når bare ett av produktene inneholder feks oksygen, men når oksygen inngår i flere av produktene, får jeg ikke til denne metoden. Kunne du ha vist hvordan man balanserer likningen vha oks.tallene? Akkurat på disse to brukte jeg ikke noen redoks-metode, men metode i forhold til hva jeg har av hvert atom. Det er mer vanlig å bruke redoksmetodene i form av oksidasjonstall og/eller delreaksjoner når det er i surt eller basisk miljø, for da må man legge til vann og H+/H30+ om hverandre. Så det jeg gjorde her var egentlig kun å se at jeg hadde 3 oksygen på den ene siden, og kun 2 på den andre. Den eneste måten å endre dette på høyre siden(uten å få en brøk, som ikke de kjemilærerne jeg har vært borti er så glad i) er å doble antall ZnO, og da må vi doble antall Zn på den høyre siden også. Som videre fører til at en må doble S på høyre siden, og da har vi endelig noe vi kan gå ut ifra. Vi har et partall av oksygen på begge sider, henholdsvis 6 på høyre side og 2 på venstre side, så da ganger vi den på venstre side med 3! Og da er vi i mål, vi har like mye av hvert stoff på begge sider av reaksjonspilen EDIT: Ikke bare ved basisk/surt miljø, men ved reaksjoner med mer tydelige, oppdelte reaksjoner. Hvis vi skal drive med oppdeling her blir det veldig knuldrete, da vi f.eks skal sette opp oksidasjonshalvreaksjonen, hvor S oksideres, starter vi med ZnS -> SO2.. og så må vi ta med oksygen og zink for å ha det med på begge sider, og da er vi der vi startet. Kan ta et eksempel, hvis man har f.eks Jern som oksideres av vann og H20, så kan vi ta ut to klare delreaksjoner fra spenningsrekken, hvor jern blir oksidert i den ene reaksjonen og oksygen blir redusert i den andre. Så setter man dem over hverandre og balanserer elektroner: Fe2+ + 2e- --> Fe 02+2H20 +4e- -> 4OH- Her ser vi at det trengs dobbelt så mange elektroner i den øverste, og at reaksjonen skal gå motsatt vei. Altså må vi snu reaksjonen, og gange alle ledd med to: 2Fe -> 2Fe2+ + 4e- 02+2H20 + 4e- --> 4OH- Nå har jeg fire elektroner på hver side av pilene, stryker dem, og setter hele uttrykket sammen: 2Fe + O2 + 2H2O --> 2Fe(OH)2 Siste er jernhydroksid, fe2+ +2OH+ danner dette, og vi har nok til 2 av disse sammensetningene. Okei, da er det altså ikke noen bestemt metode for slike reaksjoner, men mer å prøve seg frem. Får øve mer på dette, så blir det vel lettere å relativt raskt se hva som må være koeffisientene takk for hjelp! Lenke til kommentar
Matte-Mathias Skrevet 21. mai 2014 Del Skrevet 21. mai 2014 Hei, sliter litt med å balansere redoksreaksjoner. Feks dette oppgaven fra kjemi 2-eksamen H13: Sink kan framstillast frå mineralet sinkblende, ZnS.[/size] - Sinkblende reagerer da med oksygen i lufta under kraftig oppvarming. Det blir danna sinkoksid (ZnO) og svoveldioksid ( SO[/size]2 [/size]). - Svoveldioksid reagerer med oksygen i luft og gir svoveltrioksid. - Svoveltrioksid reagerer med vatn og gir svovelsyre. [/size]- Fortynna svovelsyreløysning reagerer med sinkoksid og gir ei løysning av sinksulfat. [/size]I teksten over er det beskrive fire reaksjonar. Skriv balanserte reaksjonslikningar for alle redoksreaksjonane som er nemnde i teksten over. Hvordan skal jeg gå frem når jeg balanserer de to første reaksjonene? Takk![/size] Går ut fra at jeg skjønte hva du mente med de to første jeg. Først :Zns + O2 -> ZnO + SO2 Ser at oksygenet må balanseres, som gjør at jeg må endre de andre stoffene også, får: 2ZnS +3O2 --> 2ZnO +2SO2 Ser samtidig at 6 oksygen reduseres med to elektroner = +12e Da må noe ha blitt oksidert, og ser at to svovel endrer oks tall fra -2 til +4 = -(6*2)e = -12e. Altså stemmer dette i forhold til "påstanden" om en balansert redoksreaksjon. Nr 2: SO2 + O2 --> SO3 Må balansere oksygen igjen: 2SO2 + O2 --> 2SO3 Her reduseres to oksygen => +4e Her oksideres to svovel fra +4 til +6 => -4e Svarte det på spørsmålet ditt? Men hvordan visste du hvordan du skulle balansere oksygenet i den første likningen feks? Er nok veldig selvfølgelig, men jeg sliter skikkelig med dette.. Syns det er enkelt å balansere likninger vha oks.tall når bare ett av produktene inneholder feks oksygen, men når oksygen inngår i flere av produktene, får jeg ikke til denne metoden. Kunne du ha vist hvordan man balanserer likningen vha oks.tallene? Akkurat på disse to brukte jeg ikke noen redoks-metode, men metode i forhold til hva jeg har av hvert atom. Det er mer vanlig å bruke redoksmetodene i form av oksidasjonstall og/eller delreaksjoner når det er i surt eller basisk miljø, for da må man legge til vann og H+/H30+ om hverandre. Så det jeg gjorde her var egentlig kun å se at jeg hadde 3 oksygen på den ene siden, og kun 2 på den andre. Den eneste måten å endre dette på høyre siden(uten å få en brøk, som ikke de kjemilærerne jeg har vært borti er så glad i) er å doble antall ZnO, og da må vi doble antall Zn på den høyre siden også. Som videre fører til at en må doble S på høyre siden, og da har vi endelig noe vi kan gå ut ifra. Vi har et partall av oksygen på begge sider, henholdsvis 6 på høyre side og 2 på venstre side, så da ganger vi den på venstre side med 3! Og da er vi i mål, vi har like mye av hvert stoff på begge sider av reaksjonspilen EDIT: Ikke bare ved basisk/surt miljø, men ved reaksjoner med mer tydelige, oppdelte reaksjoner. Hvis vi skal drive med oppdeling her blir det veldig knuldrete, da vi f.eks skal sette opp oksidasjonshalvreaksjonen, hvor S oksideres, starter vi med ZnS -> SO2.. og så må vi ta med oksygen og zink for å ha det med på begge sider, og da er vi der vi startet. Kan ta et eksempel, hvis man har f.eks Jern som oksideres av vann og H20, så kan vi ta ut to klare delreaksjoner fra spenningsrekken, hvor jern blir oksidert i den ene reaksjonen og oksygen blir redusert i den andre. Så setter man dem over hverandre og balanserer elektroner: Fe2+ + 2e- --> Fe 02+2H20 +4e- -> 4OH- Her ser vi at det trengs dobbelt så mange elektroner i den øverste, og at reaksjonen skal gå motsatt vei. Altså må vi snu reaksjonen, og gange alle ledd med to: 2Fe -> 2Fe2+ + 4e- 02+2H20 + 4e- --> 4OH- Nå har jeg fire elektroner på hver side av pilene, stryker dem, og setter hele uttrykket sammen: 2Fe + O2 + 2H2O --> 2Fe(OH)2 Siste er jernhydroksid, fe2+ +2OH+ danner dette, og vi har nok til 2 av disse sammensetningene. Okei, da er det altså ikke noen bestemt metode for slike reaksjoner, men mer å prøve seg frem. Får øve mer på dette, så blir det vel lettere å relativt raskt se hva som må være koeffisientene takk for hjelp! Beklager å ikke kunne gi deg aha-opplevelsen du var ute etter! Men bare å spørre om flere konkrete oppgaver Lenke til kommentar
Lackadaisical Skrevet 21. mai 2014 Del Skrevet 21. mai 2014 Okei http://vvcap.net/db/FnDGJr38QP-twnCmznGF.htp http://vvcap.net/db/jiRVEW52MyjJrHj6ZDT8.htp Det gir ikke mening for meg siden hvis dette er strekformler, så skal det jo være et C-atom mellom de ulike monomerene, hjelp? Lenke til kommentar
Matte-Mathias Skrevet 21. mai 2014 Del Skrevet 21. mai 2014 (endret) Okei http://vvcap.net/db/FnDGJr38QP-twnCmznGF.htp http://vvcap.net/db/jiRVEW52MyjJrHj6ZDT8.htp Det gir ikke mening for meg siden hvis dette er strekformler, så skal det jo være et C-atom mellom de ulike monomerene, hjelp? Det er et C-atom mellom når de har reagert og dannet polymeren ja, men før er det jo en dobbeltbinding til det. Så åpner dobbeltbindingen seg slik at hvert karbon får en "arm"(et ekstra elektron) å feste seg til noe nytt med, og da får en polymeren. EDIT: Litt av problemet er at de har tegnet(i løsningen) den øverste delen av molekylet motsatt vei av hvordan det ligger i polymeren. Hvis du skjønner hva jeg mener? Endret 21. mai 2014 av Matte-Mathias 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå