Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store kjemiassistansetråden

Anbefalte innlegg

Korrekt oppfattet! Hvis du endrer på konsentrasjon eller trykk, eller tilsetter katalysator, vil det innstilles likevekt på nytt, men K er den samme*. Temperaturen vil derimot endre K.

* Skal man være helt presis, så avhenger verdien av K også litt av trykket. Dette kan omtrent alltid sees bort fra i praksis.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Likevekten innstilles ikke på ny ved tilsetting av katalysator. Den påvirker bare reaksjonshastigheten, ikke likevektstilstanden.

Trykket vil heller ikke påvirke likevektstilstanden i en gasslikevekt hvis ikke reaksjonen fører til en endring av antall molekyler.

Lenke til kommentar

Likevekten innstilles ikke på ny ved tilsetting av katalysator. Den påvirker bare reaksjonshastigheten, ikke likevektstilstanden.

Det har du rett i, det var slurvete av meg å nevne katalysator sammen med de andre endringene. Er man først ved likevekt, så vil ikke tilsetning av katalysator endre noe på det.

Trykket vil heller ikke påvirke likevektstilstanden i en gasslikevekt hvis ikke reaksjonen fører til en endring av antall molekyler.

Det er også riktig, men spørsmålet slik jeg forstod det var om verdien av K endres i de ulike tilfellene. Det gjør den ikke, selv i tilfeller hvor antall gassmolekyler endres.

Lenke til kommentar

Hei, har prøve imorgen har trenger virkelig hjelp med å forstå denne oppgaven:

Saltet Ag2SO4 (s) er tungtløselig med Ksp(Ag2SO4) = 1,6*10^-5 M^3

a) Skriv likevektsreaksjonen for løsningen av Ag2SO4 (s) i vann.

b) Regn ut løsningsevnen til Ag2SO4 (s) i mol/L og i g/L i rent vann

Tusen takk for svar! Dersom det er mere tid hadde jeg også satt stor pris om jeg kunne fått hjelp med disse:

c) I tre begerglass 1,2 og 3 har du like mye 0,2M løsning av

1) CuSO4

2) Fe2(SO4)3

3) Cu(NO3)2

Avgjør uten regning i hvilket begerglass man får løst mest og minst Ag2SO4 (s).

d) Hvor mange gram Ag2SO4 (s) får man maksimalt løst i 500 mL av 0,2M Ag(NO3) løsning?

Trenger virkelig hjelp. Takk for svar

Lenke til kommentar

Sikker på at du ikke mener mol * L^-1? Å opphøye noe med -1 er det samme som å ta 1 delt på det du hadde. For eksempel: 5^-1 = 1/5

I så fall kan du se at mol L^-1 blir det samme som mol/L. (mol/L)^-1 er det samme som 1/(mol/L), altså L/mol. Som for så vidt gir mening det også, uten at det i særlig grad blir brukt. Altså: hvor mange liter har man per mol av noe? Vann gir oss for eksempel et volum på 0.018 L/mol.

Endret av -sebastian-
Lenke til kommentar

Hei, har en innlevering, og det er flere ting jeg er litt usikker på, håper noen kan hjelpe.

Maursyre er den enkleste organiske syren. Den finnes blant annet i maur. En maur kan ha 2 mg 75% maursyre i små blærer.

a) En elev knuser fem maur i et reagensrør og fyller på 5 mL vann. Hva blir forventet pH-verdi i vannet?

Her fikk jeg pH=2,63, er det helt feil?

b) Konsentrasjonen av maursyren i a) ble bestemt nøyaktig ved titrering med 0,100 mol/L NaOH-løsning. Forbruker var 13,3 mL.

1) Hvilken indikator vil egne seg til denne titreringen?
Jeg sa at jeg ville valg f.eks. fenolftalein fordi den har omslagsområde over 7, fordi NaOH er en sterk base, og vil føre til en basisk løsning.

2) Beregn konsentrasjonen av maursyreløsningen?
Her fikk jeg 0,266 mol/L. Riktig?

c) Hvordan kan maursyre framstilles på laboratoriet fra saltet natriummetanat?
Her klarer jeg ikke å komme fram til noe. Noen som har noen hint?

Endret av n00benz
Lenke til kommentar

nå har jeg bare brukt 5-10 min på dette - uten bøker etc.

a) HER får jeg pH=2,62 (jeg husker pKa(HCOOH=3,74). så korrekt.

b) HA + OH^- => A^- + vann

altså svak base A^- ved EQ.

1) sjekk indikator hvor pH(EQ) er 8-9

2) n(OH^-) = 1.33 mmoles

):

[HA]= 1,33/5 = 0,266 M ser bra ut...

c)

HCOONa + HCl => HCOOH + NaCl

Lenke til kommentar

nå har jeg bare brukt 5-10 min på dette - uten bøker etc.

a) HER får jeg pH=2,62 (jeg husker pKa(HCOOH=3,74). så korrekt.

b) HA + OH^- => A^- + vann

altså svak base A^- ved EQ.

1) sjekk indikator hvor pH(EQ) er 8-9

2) n(OH^-) = 1.33 mmoles

):

[HA]= 1,33/5 = 0,266 M ser bra ut...

c)

HCOONa + HCl => HCOOH + NaCl

Tusen takk for svar! Godt å høre at jeg mest sannsynlig ikke er helt blåst.

Lenke til kommentar

Har forresten litt mer spørsmål. Gjør oppgavene selv altså, men greit å bruke dere folk her inne litt som en fasit :p

Ammoniakk er en fargeløs gass som blir produsert i store mengder hos Norsk Hydro A/S ved Porsgrunn. Ammoniakken har mange anvendelser. Blant annet kan den brukes til framstilling av ammoniumklorid, et hvitt, fast stoff.

a) Forklar hvorfor en løsning av ammoniakk i vann er basisk, mens en løsning av ammoniumklorid i vann er sur?

Er ikke dette bare fordi at NH3 faktisk er en base og mottar et proton, men NH4Cl er en syre fordi den avgir et proton og da vil gjøre løsningen sur? Eller er det et annet svar de er ute etter?

b) Konsentrasjonen i en ammoniumkloridløsning kan bestemmes ved titrering med natronlut. 25,0 mL av en ammoniumkloridløsning med ukjent konsentrasjon titreres med 0,100 mol/L NaOH. Forbruket av NaOH er 21,5 mL.

1) Beregn konsentrasjonen i den ukjente ammoniumkloridløsningen?

Her fikk jeg 0,0462 mol/L. Er det riktig? Jeg fikk 0,086 mol/L på første forsøk, men det er jeg ganske sikker på at er feil.

2) Vil BTB være en egnet indikator ved denne titreringen? Begrunn svaret.

Jeg mener nei, omslagsområdet er for lavt. Det er jo tross alt en svak syre som blir titrert med en sterk base, så kanskje fenolftalein med høyere omslagsområde er mer aktuelt å bruke?

Lenke til kommentar

Har forresten litt mer spørsmål. Gjør oppgavene selv altså, men greit å bruke dere folk her inne litt som en fasit :p

Ammoniakk er en fargeløs gass som blir produsert i store mengder hos Norsk Hydro A/S ved Porsgrunn. Ammoniakken har mange anvendelser. Blant annet kan den brukes til framstilling av ammoniumklorid, et hvitt, fast stoff.

a) Forklar hvorfor en løsning av ammoniakk i vann er basisk, mens en løsning av ammoniumklorid i vann er sur?

Er ikke dette bare fordi at NH3 faktisk er en base og mottar et proton, men NH4Cl er en syre fordi den avgir et proton og da vil gjøre løsningen sur? Eller er det et annet svar de er ute etter?

b) Konsentrasjonen i en ammoniumkloridløsning kan bestemmes ved titrering med natronlut. 25,0 mL av en ammoniumkloridløsning med ukjent konsentrasjon titreres med 0,100 mol/L NaOH. Forbruket av NaOH er 21,5 mL.

1) Beregn konsentrasjonen i den ukjente ammoniumkloridløsningen?

Her fikk jeg 0,0462 mol/L. Er det riktig? Jeg fikk 0,086 mol/L på første forsøk, men det er jeg ganske sikker på at er feil.

2) Vil BTB være en egnet indikator ved denne titreringen? Begrunn svaret.

Jeg mener nei, omslagsområdet er for lavt. Det er jo tross alt en svak syre som blir titrert med en sterk base, så kanskje fenolftalein med høyere omslagsområde er mer aktuelt å bruke?

bra svar dette...

a) helt greit:

base: NH3 + H2O <=> OH^- + NH_4^+

syre: NH4^+ + H2O <=> H^+ + NH_3

===

b)

n(base) = 2,15 mmoles, DVs

[HA] = 2,15/25 M = 0,086 M

===

husk ved ek. pkt (EQ) så dannes svak base (NH_3) med pH ca 10-11.

så enig med deg; BTB lite egna, kanskje heller Alizaringult...

Lenke til kommentar

Sliter med følgende oppgave:

Hvilken indikator ville du ha brukt i titrering av CH3COOH med KOH?

Først setter jeg opp en reaksjonsligning og får: KCH3COO + H2O.

Deretter prøvde jeg å finne basekonstanten for KCH3COO, for deretter å finne pH-verdien, som gjør at jeg kan finne riktig indikator(fenolftalein ifølge fasit). Men om jeg skal finne basekonstant, er i alle fall ikke det mulig ut i fra formelheftet...

Lenke til kommentar

Ahh, må nok være det ja.

Et lite spørsmåk til, jeg forstår ikke dette...

Hvordan kan jeg avgjøre hva slags indikator jeg må bruke?

La oss si at jeg får bilde av en titrerkurve(av en svak syre og en sterk base). Hva gjør jeg for å finne riktig indikator?

Lenke til kommentar

Ahh, må nok være det ja.

Et lite spørsmåk til, jeg forstår ikke dette...

Hvordan kan jeg avgjøre hva slags indikator jeg må bruke?

La oss si at jeg får bilde av en titrerkurve(av en svak syre og en sterk base). Hva gjør jeg for å finne riktig indikator?

Først må du ha kjennskap til pH i ekvivalenspunktet, deretter slår du opp i en indikatortabell og velger den som passer best. :)

Endret av -sebastian-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...