Janhaa Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 Hvordan finne Konsentrasjonen når man vet følgende: Hvis det står utydelig: HN03 + H20 --> H3O+ + NO3- uu.PNG H^+ konsent = HNO3 OH^- = 10^-14 / H^+ pH = -lg(H^+) Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 Hvordan finne Konsentrasjonen når man vet følgende: Hvis det står utydelig: HN03 + H20 --> H3O+ + NO3- uu.PNG H^+ konsent = HNO3 OH^- = 10^-14 / H^+ pH = -lg(H^+) Hæ? Hva har du gjort der? Svaret er heller ikke riktig :/ Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 Hvordan finne Konsentrasjonen når man vet følgende: Hvis det står utydelig: HN03 + H20 --> H3O+ + NO3- uu.PNG H^+ konsent = HNO3 OH^- = 10^-14 / H^+ pH = -lg(H^+) Hæ? Hva har du gjort der? Svaret er heller ikke riktig :/ hææææææ errre vel Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 (endret) Hvordan finne Konsentrasjonen når man vet følgende: Hvis det står utydelig: HN03 + H20 --> H3O+ + NO3- uu.PNG H^+ konsent = HNO3 OH^- = 10^-14 / H^+ pH = -lg(H^+) Hæ? Hva har du gjort der? Svaret er heller ikke riktig :/ hææææææ errre vel Jo, ditt svar er feil Se: Endret 29. januar 2014 av Prospect Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 Enten er det feil i fasiten eller så er det feil i oppgaven, for konsentrasjonen av H+ er den samme som konsentrasjonen av HNO3, og i det første bilde ditt er konsentrasjonen av HNO3 0,1 mol/L. Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 1. februar 2014 Del Skrevet 1. februar 2014 (endret) Hei, lurte på om det var noen som kunne hjelpe kjæresten min med to oppgaver. Vi skal balansere to likninger ved hjelp av oksidasjonstall. 1. N(+IV)O2(-II) + H2(+I)O(-II) ----> H(+I)N(+V)O3(-II) + N(+II)O(-II) (det er oksidasjonstallene som er romertallene) oksidasjon: NO2 ---> HNO3 + e-(ganger med 2 for at det skal bli like mange elektroner, så vi kan stryke elektronene) reduksjon: NO2 + 2e- ---> NO oks: 2NO2 ---> 2HNO3 red: NO2 ---> NO Hvordan skal vi gå videre? For NO2 blir både redusert og oksidert. For svaret skal bli: 3NO2 + H2O ---> 2HNO3 + NO (hvordan vet man at NO2 på venstre side skal være 3? Er det fordi NO2 blir både redusert og oksidert? Så det blir 2+1 = 3? :/ eller må man bare prøve seg frem? ) 2. N(-III)H3 (+I)+ O2(o) ----> N(+II)O(-II) + H2(+I)O(-II) oksidasjon: NH3 --> NO + 5e-(ganger med 4 for å få like mange elektroner) reduksjon: O2 + 4e- ---> NO + H2O (ganger med 5 for å få like mange elektroner) oks: 4NH3 ---> 4NO red: 5O2 ---> 5NO + 5H2O den ferdige likningen ser sånn ut: 4NH3 + 5O2 ---> 4NO + 6H2O Hva skjer med H2O ? Blir det 6 i stedet for 5 for at likningen skal gå opp? Så vi sjekke at det er likt antall oksygen og hydrogen på slutten. Og ettersom det ikke er det i dette tilfellet, så bytter vi 5 med 6 slik at det blir riktig? Er det riktig å tenke sånn? Og hvorfor blir det bare 4NO på høyre side? Hvorfor blir det ikke 5NO eller 9NO? Er det noe logikk bak det? Skal helst bruke halvreaksjonslikning når man skal balansere (er det læreren har lagt mest vekt på). Finnes det noe bra sider hvordan man kan lære seg det? Eventuelt om noen kan forklare? Som dere skjønner så er det noe som ikke er helt klart for oss, føler at fasiten forklarer dårlig hva de gjør/hvorfor de gjør det. Setter veldig stor pris på all hjelp Endret 1. februar 2014 av toy_man Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 1. februar 2014 Del Skrevet 1. februar 2014 (endret) Hei, lurte på om det var noen som kunne hjelpe kjæresten min med to oppgaver. Vi skal balansere to likninger ved hjelp av oksidasjonstall. 1. N(+IV)O2(-II) + H2(+I)O(-II) ----> H(+I)N(+V)O3(-II) + N(+II)O(-II) (det er oksidasjonstallene som er romertallene) oksidasjon: NO2 ---> HNO3 + e- reduksjon: NO2 + 2e- ---> NO 3NO2 + H2O => 2HNO3 + NO Endret 1. februar 2014 av Janhaa Lenke til kommentar
nojac Skrevet 2. februar 2014 Del Skrevet 2. februar 2014 (endret) 2. N(-III)H3 (+I)+ O2(o) ----> N(+II)O(-II) + H2(+I)O(-II) oksidasjon: NH3 --> NO + 5e-(ganger med 4 for å få like mange elektroner) reduksjon: O2 + 4e- ---> NO + H2O (ganger med 5 for å få like mange elektroner) oks: 4NH3 ---> 4NO red: 5O2 ---> 5NO + 5H2O den ferdige likningen ser sånn ut: 4NH3 + 5O2 ---> 4NO + 6H2O Ikke bland N inn i red, den endrer jo oks tall Skriv heller 5 O2 + 20 H+ + 20 e- ---> 10 H2O Oks blir 4NH3 + 4 H2O--> 4NO + 20 H+ + 20 e- Nå kan du legge sammen red og oks , trekke sammen og få det rette svaret. Tilsvarende teknikk, med å balanse både red og oks ved å legge til H+ og O2- (eller OH- eller H2O, poenget er at disse ikke endrer okstall) , kan du også bruke i nr 1. Endret 2. februar 2014 av nojac Lenke til kommentar
Alex T. Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 (endret) Lurer på hvordan jeg skal løse 8.6.3b) Endret 11. februar 2014 av Mathkiller Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 H2SO4 er en toprotisk syre, noe som vil si at den reagerer i to trinn. 1: H2SO4 + NaOH -> HSO4- +H2O 2: HSO4- + NaOH ->H2O Dermed vet du at 2 mol NaOH reagerer med 1 mol H2SO4, og da må konsentrasjonen være halvparten at det den halvparten at det den var i a), for der var molforholdet 1:1. Lenke til kommentar
Alex T. Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 H2SO4 er en toprotisk syre, noe som vil si at den reagerer i to trinn. 1: H2SO4 + NaOH -> HSO4- +H2O 2: HSO4- + NaOH ->H2O Dermed vet du at 2 mol NaOH reagerer med 1 mol H2SO4, og da må konsentrasjonen være halvparten at det den halvparten at det den var i a), for der var molforholdet 1:1. Men jeg får følgende likning: Blir dog helt feil :/ Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 12. februar 2014 Del Skrevet 12. februar 2014 H2SO4 er en toprotisk syre, noe som vil si at den reagerer i to trinn. 1: H2SO4 + NaOH -> HSO4- +H2O 2: HSO4- + NaOH ->H2O Dermed vet du at 2 mol NaOH reagerer med 1 mol H2SO4, og da må konsentrasjonen være halvparten at det den halvparten at det den var i a), for der var molforholdet 1:1. Men jeg får følgende likning: Blir dog helt feil :/ mathkiller, tenk heller sånn: stoffmengde NaOH = C*V = 0,5*30 mmol = 15 mmol så veit vi at; 2 mol NaOH reagerer med 1 mol svovelsyre (fordi den er 2-protisk) ergo stoffmengde H2SO4 = 0,5*15 mmol = 7,5 mmol ): [ H2SO4] = 7,5 mmol / 50 ml = 0,15 M Lenke til kommentar
Sa2015 Skrevet 15. februar 2014 Del Skrevet 15. februar 2014 Hei noen som kan hjelpe meg med b ?hvordan jeg kan komme i gang og hva ? slite sånn skikkelig :s Hei noen som kan hjelpe meg med b ?hvordan jeg kan komme i gang og hva ? slite sånn skikkelig :s + kunne har funnet det ut i læreboka kanskje , men har den ikke akk nå.. Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 15. februar 2014 Del Skrevet 15. februar 2014 snip Dette er noe av det mest grunnleggende i generell kjemi. HCl er en sterk syre, noe som vil si at den protolyserer fullstendig. Det vil si at 0,03 mol/L HCL => 0,03 mol/l H3O+. Når du vet konsentrasjonen av H3O+ finner du pH med formelen -log [H3O+]. pH = -log (0,03) = 1,52 Lenke til kommentar
Sa2015 Skrevet 15. februar 2014 Del Skrevet 15. februar 2014 snip Dette er noe av det mest grunnleggende i generell kjemi. HCl er en sterk syre, noe som vil si at den protolyserer fullstendig. Det vil si at 0,03 mol/L HCL => 0,03 mol/l H3O+. Når du vet konsentrasjonen av H3O+ finner du pH med formelen -log [H3O+]. pH = -log (0,03) = 1,52 må jeg ikke sette en ligning først eller? Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 15. februar 2014 Del Skrevet 15. februar 2014 Det kan være en fordel å sette opp ligningen for å vise at d forstår hva som skjer. I oppgaver med svake syrer er det også en stor fordel å sette opp en tabell. Lenke til kommentar
GeO Skrevet 15. februar 2014 Del Skrevet 15. februar 2014 Hei noen som kan hjelpe meg med b ?hvordan jeg kan komme i gang og hva ? slite sånn skikkelig :s Hei noen som kan hjelpe meg med b ?hvordan jeg kan komme i gang og hva ? slite sånn skikkelig :s + kunne har funnet det ut i læreboka kanskje , men har den ikke akk nå.. I oppgave b) er det en trykkfeil! Det står HN3, men det skal nok være enten HNO3 eller NH3. Sistnevnte er kanskje mest sannsynlig, for da blir det både sterk og svak av både syre og base i de fire oppgavene a)–d). Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 16. februar 2014 Del Skrevet 16. februar 2014 Hei noen som kan hjelpe meg med b ?hvordan jeg kan komme i gang og hva ? slite sånn skikkelig :s Hei noen som kan hjelpe meg med b ?hvordan jeg kan komme i gang og hva ? slite sånn skikkelig :s + kunne har funnet det ut i læreboka kanskje , men har den ikke akk nå.. I oppgave b) er det en trykkfeil! Det står HN3, men det skal nok være enten HNO3 eller NH3. Sistnevnte er kanskje mest sannsynlig, for da blir det både sterk og svak av både syre og base i de fire oppgavene a)–d). Du mener vel i oppgave c, siden den første oppgaven er b. Lenke til kommentar
GeO Skrevet 16. februar 2014 Del Skrevet 16. februar 2014 I oppgave b) er det en trykkfeil! Det står HN3, men det skal nok være enten HNO3 eller NH3. Sistnevnte er kanskje mest sannsynlig, for da blir det både sterk og svak av både syre og base i de fire oppgavene a)–d). Du mener vel i oppgave c, siden den første oppgaven er b. Haha, sant! Leste helt automatisk a)–d). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå