Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store kjemiassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg glemte en null i utregningen min. Uansett, 0,63 g/L svarer til 0,00137 mol/L PbI2. Da blir [Pb2+] lik 0,00137 M. [i-] blir dobbelt så stor, i og med at vi har to ion per molekyl. Dermed er [i-] lik 0,00274 M. Vi husker så at Ksp = [Pb2+][i-]^2. Nå kan du putte inn tallene og få riktig verdi. :)

Endret av -sebastian-

Jeg glemte en null i utregningen min. Uansett, 0,63 g/L svarer til 0,00137 mol/L PbI2. Da blir [Pb2+] lik 0,00137 M. [i-] blir dobbelt så stor, i og med at vi har to ion per molekyl. Dermed er [i-] lik 0,00274 M. Vi husker så at Ksp = [Pb2+][i-]^2. Nå kan du putte inn tallene og få riktig verdi. :)

Hmm. Det blir fortsatt ikke riktig :(

Jeg ganger da 0,00274*0,00137 , og da får jeg 3,7538*10^-6

fasitsvaret viser 1*10^-8

Endret av Prospect

Men hæ, hvorfor ganger du med 2 også opphøyer du den i to igjen?

Man får [i-]ved å gange [Pb2+] med to fordi reaksjonslikningen viser at det er to ganger så mange I- som Pb2+ i blandingen. Altså dobbel konsentrasjon.

Opphøyer i to fordi et er sånn man regner ut Ksp. Se GeOs innlegg over.

• Liker 2

Hei, jeg trenger nødhjelp til en rapport som skal leveres om 1 time :O Vil likevektkonstanten endres når det skjer en endring i reaktantene eller produktene?

Nei. K vil ikke endres. Altså hvis du f.eks. minker et av reaktantene i nevneren må du minke telleren også, tenk matematikk. F.eks. K=[Fe2O2]\[Fe]*[O2] , øker man med jern(Fe) må man øke telleren også, fordi det skal være likt.

Vet ikke om dette hjalp så mye men..:)

Endret av Anne96

Finn stoffmengder, så konsentrasjoner for hvert ion forutsatt at alt løses opp. Ksp (sp for "solubility product") er verdien ioneproduktet [Ca][CO3] har i en mettet løsning, så hvis du får et større tall enn dette vil ikke alt løse seg.

Ok tusen takk :)

Dette fikk jeg på ca2+ n=0,03 mol og c=0,2 mol/L

Dette fikk jeg på CO32- n=0,02 mol og c= 0,13 mol/L

Ksp til CaCO3 er 5,0 x 10-9 (mol/L)2

tallene jeg fikk er mye mindre enn ksp'en vil det ikke bli løst da?

Hei! Jeg trenger virkelig hjelp til en oppgave her om Termokjemi:

Oppgaven lyder slik:

Bruk tabellen og regn ut reaksjonsentalpien for følgende reaksjoner ved 25 celsius:

a) N2(g)+3H2(g) -> 2NH3(g)

Har prøvd å regne ut men får bare så veldig lave tall (-2000 og ett eller annet)

Takk på forhånd!

Hei! Jeg trenger virkelig hjelp til en oppgave her om Termokjemi:

Oppgaven lyder slik:

Bruk tabellen og regn ut reaksjonsentalpien for følgende reaksjoner ved 25 celsius:

a) N2(g)+3H2(g) -> 2NH3(g)

Har prøvd å regne ut men får bare så veldig lave tall (-2000 og ett eller annet)

Takk på forhånd!

ikke ser jeg tabell, ei heller oppgir du fasitsvar...

Hvordan kan du ha fått et svar i det hele tatt om du ikke har en tabell? Du er nødt til å slå opp standard dannelsesentalpier for de ulike substansene, og trekke de summerte reaktantene fra de summerte produktene. Husk å kompensere for eventuelle støkiometriske forholdstall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...