Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store kjemiassistansetråden

Anbefalte innlegg

Endringen til HI er -2x pga at 2x at den konsentrasjonen som du har går over til I2 og H2, konsentrasjoenn av HI ved likevekt blir 0,500 mol/L - 2x. Samtidig er konsentrasjonen av I2 og H2 0 ved start, og da får de en x hver fra 2HI. Endringen til I2 og H2 blir dermed +x, og konsentrasjonen ved likevekt blir x.

Når du tilsetter mer av et stoff på en side av likevekten så vil likevekten forskyved motsatt vei. Dermed vil likevekten gå mot høyre når du tilsetter mer HI. Når du tilsetter H2 vil det samme skje, men motsatt vei, mao den vil forskyves til venstre.

Når du reduserer volumet øker trykket, og da vil likevekten bli forskyvd mot den siden som gir mindre trykk, dvs den siden med ferrest molekyl (antal mol molekyl). Siden begge sider innegholder 2 molekyler vil ikke likevekten endre seg.

Tusen takk, skjønte det nå. :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sliter fortsatt med oppgaver altså...

Finn Ksp for hvert av saltene ut fra den gitte løseligheten:

a) Løseligheten til BaSO4 er 0,0025 g/L

Jeg antar at jeg må gjøre g/L til mol/L? Som er:

0,0025/233,37 = 1,07 * 10-5 mol/L

Så løseligheten til BaSO4 er 1,07 * 10-5 mol/L. Hvordan går jeg videre herfra til å finne ut hva svaret blir?

Jeg får ikke til riktig svar. Fasiten sier 1,1 * 10-10 (mol/L)2. Klar over at det står i en kjemitabell, men er det ikke noen måte å regne det ut på?

Endret av n00benz
Lenke til kommentar

En ting jeg lurer på. Er det noen enkle måter å gjette seg frem på hva slags forbindelser disse er/finne ut kjemisk formel for forbindelser?

F.eks H2SO4, CH4 , CuS, BaSO4. Også det omvendte, hva er kjemisk formel for ammoniakk, kalsiumhydroksid, jern(III)sulfid og ammonuimnitrat.

Noen måter å komme seg frem til svaret på disse på, eller er dette ren puggestoff?

Lenke til kommentar

Hei

Jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg med en kjemi 1 oppgave.

Oppgaven:

En løsning med volum 1,0 dm3 inneholder 0,30 mol av en svak syre HA. Løsningen tilsettes 4,0g fast NaOH som løses opp uten at volumet forandres. pH blir etterpå målt til 4,0. Finn syrekonstanten Ka.

Hadde satt utrolig stor pris på om en av dere kan gi steg for steg løsning (skal hjelpe dama, og ettersom jeg ikke har hatt kjemi før, så må jeg nesten har det).

Lenke til kommentar

Hei

Jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg med en kjemi 1 oppgave.

Oppgaven:

En løsning med volum 1,0 dm3 inneholder 0,30 mol av en svak syre HA. Løsningen tilsettes 4,0g fast NaOH som løses opp uten at volumet forandres. pH blir etterpå målt til 4,0. Finn syrekonstanten Ka.

Hadde satt utrolig stor pris på om en av dere kan gi steg for steg løsning (skal hjelpe dama, og ettersom jeg ikke har hatt kjemi før, så må jeg nesten har det).

før: HA = 0,3

før OH^- = 0,1

===

etter: HA(eq) = 0,3-0,1=0,2

etter: A^-(eq) = 0,1

pH = 4 = pKa - lg(0,2/0,1)

pKa = 4,3

Ka = 5*10^-5 M

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk! Utrolig snilt av deg. Men kan du forklare hvordan du har funnet etter HA og etter A- ?

Har to oppgaver til hvis noen kan løse den. Ville ha satt stor pris på det.

Oppgave 1:

CaO gir en basisk reaksjon når det løses i vann. Skriv likningen. Hvor mange cm3 0,10 M saltsyre trengs for å nøytralisere en løsning hvor 0,28g CaO er løst opp?

Oppgave 2:

Vi har en blanding av saltsyre og salpetersyre. 25cm3 av løsningen tas ut med pipette og tilsettes AgNO3-løsning i overskudd. Bunnfallet som er dannet,filtreres fra, tørres og veies, og har massen 1,435g. En ny prøve av blandingen på 25cm3 titreres mot 1,0M NaOH. Forburket er 30,0cm3. Finn [HCl] og [HNO3] i blandingen.

Igjen hadde satt stor pris på hvis den som løser oppgaven kan vise det steg for steg. Gjør det lettere for madamen å skjønne hvordan det skal gjøres.

Endret av toy_man
Lenke til kommentar

Ammoniakklikevekten har innstilt seg ved 400 °C i en beholder med volum 2,0 L:

N2(g) + 3H2 <=> 2NH3(g)

Likevektsblandingen inneholder 0,60 mol nitrogengass, 0,40 mol hydrogengass og 0,140 mol ammoniakkgass.

a Bestem likevektskonstanten ved 400 °C.

Vi leder 1,0 g ammoniakkgass inn i beholderen.

b I hvilken retning vil likevekten bli forskjøvet?

c Beregn konsentrasjonene av de tre gassene når det har innstilt seg ny likevekt

Hvordan løser jeg dette? :/

Lenke til kommentar

a)

K = 0,07^2/(0,3*0,2^3) = 2,042 M^-2

b)

mot venstre

c)

ny eq:

N2: 0,3 -x

H2: 0,2 -3x

NH3= 0,07+0,0294 +2x

K = 2,042 = (0,0994+2x)^2 / ((0,3-x)*(0,2-3x)^3)

x=-0,0078

NB, husk at alle nye konsentrasjonene er > 0.

NH3= 0,0838 M

N2 = 0,3078 M

H2= 0,2234 M

aritg denne siste deloppgava

Lenke til kommentar

Tusen takk! Utrolig snilt av deg. Men kan du forklare hvordan du har funnet etter HA og etter A- ?

Har to oppgaver til hvis noen kan løse den. Ville ha satt stor pris på det.

Oppgave 1:

CaO gir en basisk reaksjon når det løses i vann. Skriv likningen. Hvor mange cm3 0,10 M saltsyre trengs for å nøytralisere en løsning hvor 0,28g CaO er løst opp?

2 mol HCl for hver mol CaO

n(O^2-) = 5 mmol => 0,01 mol HCl

V(HCl) = 0,01/0,1 liter = 0,1 liter = 100 ml

Lenke til kommentar

Har litt issues med en oppgave.

a) I en 0,75 mol/L KBr-løsning er det 3,0 mol kaliumbromid. Hva er volumet av løsningen?

Måten jeg regnet dette ut på er slik:

V = 3,0 mol/0,75 mol/L = 4,0 L

Det står at det er riktig i fasiten, men så hadde jeg en side oppe på nett som viste feil i fasiten, og der står det 2,0 L? Er det riktig? Hva har jeg isåfall gjort feil?

I b) forstår jeg ikke helt hvordan jeg skal tenke:

b) I en 0,25 mol/L BaCl2-løsning er det 1,0 mol kloridioner. Hva er volumet av løsningen?

Hva er framgangsmåten her? Hvordan bør jeg tenke når jeg får slike oppgaver?

Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar

10g Oksygen og 10 hydrogen antennes og danner H20,

Hva er massen til vannet?

-Sett opp reaksjonslikning, og balanser denne

-Finn ut hvilket av stoffene som først blir brukt opp (den som har høyest molmasse)

-Finn det antall mol som 10g av det stoffet som blir brukt opp utgjør

-Antall mol vann er likt det antall mol av det stoffet som først er blitt brukt opp, eventuelt multiplisert med faktoren du får i reaksjonslikningen

-m=Mn

Lenke til kommentar

10 hydrogen? Som i molekyl, gram, eller kanskje mol?

-Sett opp reaksjonslikning, og balanser denne

-Finn ut hvilket av stoffene som først blir brukt opp (den som har høyest molmasse)

-Finn det antall mol som 10g av det stoffet som blir brukt opp utgjør

-Antall mol vann er likt det antall mol av det stoffet som først er blitt brukt opp, eventuelt multiplisert med faktoren du får i reaksjonslikningen

-m=Mn

Ooops, en stor tabbe av meg der.

Mente 10g Oksygen og 10g hydrogen. Men skal jeg fortsatt gjøre det på samme framgangsmåte som du Miod skrev?

Lenke til kommentar

Ooops, en stor tabbe av meg der.

Mente 10g Oksygen og 10g hydrogen. Men skal jeg fortsatt gjøre det på samme framgangsmåte som du Miod skrev?

Jepp :) Regnte med du mente 10g H. Poenget med oppgaven er bare at du skal ta hensyn til at det ene stoffet blir brukt opp før det andre, dvs et stoff går i overskudd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...