Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store kjemiassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei! Her er en oppgave jeg sliter med:

Oppgave 2

1)Hvor mye natriumklorid vil du veie opp til 250 ml 0,5 M NaCl?

2) Du skal fortynne denne og lage 250 ml 0,01 M NaCl. Hvor mye av den 0,5 M løsning vil du ta ut?

Jeg lurer på hvordan jeg løser nr. 2.

Takk på forhånd :)

PS: Mm = 58.44 g/mol

Lenke til kommentar

Hei! Her er en oppgave jeg sliter med:

Oppgave 2

1)Hvor mye natriumklorid vil du veie opp til 250 ml 0,5 M NaCl?

2) Du skal fortynne denne og lage 250 ml 0,01 M NaCl. Hvor mye av den 0,5 M løsning vil du ta ut?

Jeg lurer på hvordan jeg løser nr. 2.

Takk på forhånd :)

PS: Mm = 58.44 g/mol

Bruk fortynningsformel C1 * V1 = C2 * V2:)

Lenke til kommentar

Trenger fortsatt hjelp til å balansere denne vha halvreaksjoner:

Cr3+ + H2O2 + OH- = CrO42- + H2O

Kan gi noen pekere (og evt. mer utfyllende løsningsforslag i morgen).

Start med å identifisere hva som er reduksjon, og hva som er oksidasjon. I dette tilfellet oksideres krom, mens hydrogenperoksid reduseres. Prøv å balansere hver av halvreaksjonene separat. «Oppskriften» på det er slik, for hver av halvreaksjonene:

1) Balanser mhp. det som reduseres/oksideres, dvs. ha f.eks. like mange Cr på hver side i halvreaksjonsligningen.

2) Balanser mhp. ladning. Summen av positiv og negativ ladning (inkl. elektroner i halvreaksjonene!) skal være lik på begge sider.

3) Balanser mhp. andre atomer, dvs. fyll opp med f.eks. H2O slik at du også har like mange H og O på hver side.

Første trinn er enkelt, de to neste krever kanskje litt mer pusling. Generelt kan du legge til H+, OH- og H2O for å få det til å gå opp.

Siste trinn blir å kombinere halvreaksjonene slik at elektronene kansellerer i totalreaksjonen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kan gi noen pekere (og evt. mer utfyllende løsningsforslag i morgen).

Start med å identifisere hva som er reduksjon, og hva som er oksidasjon. I dette tilfellet oksideres krom, mens hydrogenperoksid reduseres. Prøv å balansere hver av halvreaksjonene separat. «Oppskriften» på det er slik, for hver av halvreaksjonene:

1) Balanser mhp. det som reduseres/oksideres, dvs. ha f.eks. like mange Cr på hver side i halvreaksjonsligningen.

2) Balanser mhp. ladning. Summen av positiv og negativ ladning (inkl. elektroner i halvreaksjonene!) skal være lik på begge sider.

3) Balanser mhp. andre atomer, dvs. fyll opp med f.eks. H2O slik at du også har like mange H og O på hver side.

Første trinn er enkelt, de to neste krever kanskje litt mer pusling. Generelt kan du legge til H+, OH- og H2O for å få det til å gå opp.

Siste trinn blir å kombinere halvreaksjonene slik at elektronene kansellerer i totalreaksjonen.

Takk for svar. :) Jeg kan reglene for balansering, men her vet jeg ikke helt hva som må være med fra start på hver halvreaksjon.

F.eks, får CrO42- oksygen fra OH- eller H2O2, eller skal jeg droppe begge og legge til vann?

Lenke til kommentar

Fikk snakket med læreren nå, og hun sa at vi kunne se bort ifra H2O, OH- og H+ i starten, for de kommer inn etter hvert. :)

OK, da kan jeg for moro skyld bidra med hvordan jeg selv ville ha tenkt for å balansere reaksjonen

Cr3+ + H2O2 + OH- = CrO42- + H2O

via halvreaksjoner.

Oksidasjonen: Vet at Cr3+ skal bli til CrO42- + 3e-, starter derfor med dette.

Cr3+ = CrO42- + 3e-

Legger til 8OH- på venstre side for å ladningsbalansere (-5 på begge sider), og til slutt 4H2O på høyre side for å balansere antall H. Ser at det da også går opp med antall O på begge sider:

Cr3+ +8OH- = CrO42- + 4H2O + 3e-

Reduksjonen: Vet at H2O2 på en eller annen måte skal reduseres av 2e- (ett elektron per O), og alt annet som skal inngå er H2O eller OH-. Prøver først å ladningsbalansere med OH-:

H2O2 + 2e- = 2OH-

dette ser ut til å stemme både med elektron-, ladnings- og atombalanse, så noe mer trengs ikke.

Kombinerer så halvreaksjonene for å få antall elektroner til å matche:

2Cr3+ + 3H2O2 + 16OH- = 2CrO42- + 8H2O + 6OH-

Stryker til slutt 6OH- fra hver side slik at det blir 10 på venstre. Kontroll: På hver side er det 2Cr, 16H og 16O, og ladningen er -4.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Hydrogenjodid plasseres i et lukket system, og likevekt blir etablert ved 500 K.

Startkonsentrasjonen av HI var 0,500 mol/L. Bruk verdien av likevektskonstanten Kc til å

beregne konsentrasjonen av alle de tre stoffene ved likevekt.

2 HI (g) -> I2 (g) + H2 (g)

Kc = 160

Et par spm angående oppgaven. jeg vet at jeg skal sette opp en tabell med startverdi, endring og likevekt og plotte inn det jeg vet. Lurer på når endringen er positiv og når den er negativ? F.eks endringen til HI er -2x, hvorfor negativ? Endringen til I2 og H2 er +x..

Også

Hva vil skje med likevekten dersom

- det blir tilsatt mer HI (g)?

- det blir tilsatt mer H2 (g)?

- volumet blir redusert?

Noen som kunne forklart meg hva som vil skje med likevekten i de tre tilfellene? :)

Lenke til kommentar

snip

Endringen til HI er -2x pga at 2x at den konsentrasjonen som du har går over til I2 og H2, konsentrasjoenn av HI ved likevekt blir 0,500 mol/L - 2x. Samtidig er konsentrasjonen av I2 og H2 0 ved start, og da får de en x hver fra 2HI. Endringen til I2 og H2 blir dermed +x, og konsentrasjonen ved likevekt blir x.

Når du tilsetter mer av et stoff på en side av likevekten så vil likevekten forskyved motsatt vei. Dermed vil likevekten gå mot høyre når du tilsetter mer HI. Når du tilsetter H2 vil det samme skje, men motsatt vei, mao den vil forskyves til venstre.

Når du reduserer volumet øker trykket, og da vil likevekten bli forskyvd mot den siden som gir mindre trykk, dvs den siden med ferrest molekyl (antal mol molekyl). Siden begge sider innegholder 2 molekyler vil ikke likevekten endre seg.

Endret av Kontorstol
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...