bokstavkjeks Skrevet 12. oktober 2013 Del Skrevet 12. oktober 2013 (endret) Hei, skriver en rapport om tillaging av molare løsninger. Det jeg lurer på er hvordan man skal skrive fremgangsmåten i rapporten. Læreren min sier at den skal være objektiv og passiv. Er det vanlig å ikke bruke "vi" eller "man" i rapporter, altså på høyere nivå(uni/høyskole)? Skal jeg da skrive som f.eks. dette: Et veieskip settes på vekta, som skal nullstilles. Deretter veies 2,9 g NaCl(s). Ja, håper dere forstår hva jeg mener, og håper på et raskt svar. Takk! Du skal skrive det i passiv fortid. Altså "Et veieskip ble satt på vekta som så ble nullstilt. Deretter ble det veid ut NaCl (s, 2,9 g)". Heller ikke nødvendig å skrive at du satt veieskipet på vekta, eller at vekta ble nullstilt. Holder å si mengden NaCl som ble veid ut. Endret 12. oktober 2013 av bokstavkjeks Lenke til kommentar
toblerone23 Skrevet 12. oktober 2013 Del Skrevet 12. oktober 2013 Kan noe hjelpe meg med denne oppgaven? setter stor pris på hjelp! Desinfeksjonsmidlet hydrogenperoksid spaltes lett til vann og oksygen etter reaksjonen: 2H2O2 (l) --> 2H2O (l) + O2 (g) Vi spalter 17,0 g H2O2 fullstendig. Regn ut hvor mange gram som dannes av begge produktene. Lenke til kommentar
bokstavkjeks Skrevet 12. oktober 2013 Del Skrevet 12. oktober 2013 Kan noe hjelpe meg med denne oppgaven? setter stor pris på hjelp! Desinfeksjonsmidlet hydrogenperoksid spaltes lett til vann og oksygen etter reaksjonen: 2H2O2 (l) --> 2H2O (l) + O2 (g) Vi spalter 17,0 g H2O2 fullstendig. Regn ut hvor mange gram som dannes av begge produktene. 2 mol H2O2 gir 2 mol H2O og 1 mol O2, som du kan se i reaksjonen. Finn molvekten til stoffene og regn ut hvor mange mol H2O2 som finnes i 17,0 g. Deretter kan du lett finne ut hvor mange mol produkt som dannes og regne om til gram ved å bruke molvekten. Lenke til kommentar
toblerone23 Skrevet 14. oktober 2013 Del Skrevet 14. oktober 2013 Vi kan lett få stålull til å brenne i rent oksygen. Da lages jernoksid. 4Fe (s) + 3O2 (g) ---> 2Fe2O3 (s) Regn ut hvor mange gram jernoksid som lages dersom vi brenner 2,7 g stålull (Fe) i 1,3 g O2 Dette er en innleveringsoppgave, jeg går kjemi 1. Problemet er at jeg vet hvilket formler jeg skal bruke her, men jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal bruke dem, setter utrolig stor pris på hjelp! Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 14. oktober 2013 Del Skrevet 14. oktober 2013 Vi kan lett få stålull til å brenne i rent oksygen. Da lages jernoksid. 4Fe (s) + 3O2 (g) ---> 2Fe2O3 (s) Regn ut hvor mange gram jernoksid som lages dersom vi brenner 2,7 g stålull (Fe) i 1,3 g O2 Dette er en innleveringsoppgave, jeg går kjemi 1. Problemet er at jeg vet hvilket formler jeg skal bruke her, men jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal bruke dem, setter utrolig stor pris på hjelp! begrensende reaktant...finn stoffmengden for hver av Fe og O_2 og sjekk hvilken som er i underskudd... den brukes videre... Lenke til kommentar
toblerone23 Skrevet 14. oktober 2013 Del Skrevet 14. oktober 2013 begrensende reaktant...finn stoffmengden for hver av Fe og O_2 og sjekk hvilken som er i underskudd... den brukes videre... begrensende reaktant...finn stoffmengden for hver av Fe og O_2 og sjekk hvilken som er i underskudd... den brukes videre... Blir svaret 28,11 g da? jeg vet ikke om jeg har gjort det riktig skjønner du :/ Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 14. oktober 2013 Del Skrevet 14. oktober 2013 Post fremgangsmetoden, eller vis hvordan du tenker. Det beste er at du selv forstår hvorfor du gjør riktig eller feil! Lenke til kommentar
toblerone23 Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 Post fremgangsmetoden, eller vis hvordan du tenker. Det beste er at du selv forstår hvorfor du gjør riktig eller feil! Jeg regnet ut stoffmengden til jern og oksygengass for seg selv. Så la jeg til disse to sammen. så regnet jeg ut massen til jernoksid (FeO2), da fikk jeg 28,11 g i svar Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 Jeg regnet ut stoffmengden til jern og oksygengass for seg selv. Så la jeg til disse to sammen. så regnet jeg ut massen til jernoksid (FeO2), da fikk jeg 28,11 g i svar det er ikke riktig... Lenke til kommentar
toblerone23 Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 det er ikke riktig... Hva er riktig da? Jeg er forvirret Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 (endret) Finn stoffmengden til hver av reaktantene. Deretter må du ta hensyn til at dersom 4 jernatom er med i reaksjonen, brukes kun 3 oksygenmolekyl. På denne måten finner du ut om det er jern eller oksygen som er den begrensende reaktanten. Dersom Fe er den begrensende reaktanten, som jeg ikke har sjekket enda, så kunne du ha hatt oppi 10000000 kg mer av oksygen uten at du hadde fått produsert mer jernoksid. Fordi det ikke er mer jern igjen, derav begrensende. Stoffmengden til produktet blir da lik stoffmengden til den begrensende reaktanten. Massen finner du med samme formel som du brukte til å finne stoffmengden til hver av reaktantene. Endret 15. oktober 2013 av -sebastian- Lenke til kommentar
toblerone23 Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 det er ikke riktig... jo det er riktig....... Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 Stoffmengden til jernoksid er IKKE lik stoffmengden til jern + stoffmengden til oksygen. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 Hva er de enkleste kjemi 1 øvelsene å lese seg opp på og forklare? Må levere forsøksliste til skolen for priv eksamen. Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 Hva er de enkleste kjemi 1 øvelsene å lese seg opp på og forklare? Må levere forsøksliste til skolen for priv eksamen. noen div pH målinger syrer, baser, sure/basiske saltløsninger påvise C=O ketoner/aldehyder påviser karboksylsyre RCOOH elektrolyse vann Lenke til kommentar
Tanana Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 Vet noen hvordan man regner ut masseprosent? Hvis jeg skal regne ut masseprosenten av etansyre, så vet jeg følgende: Molar masse: 60, 052 Tetthet: 1,06 g/mL Stoffmengdekonsentrasjon: 17 mol/L Håper noen kan hjelpe! Lenke til kommentar
GeO Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 Det enkleste er kanskje å ta utgangspunkt i 100 gram syreløsning. Finn volumet av denne mengden (vha. tetthet), finn deretter massen av ren etansyre (vha. konsentrasjon og molvekt). Da har du straks svaret. Lenke til kommentar
KingInTheNorth Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 Opg. 4.7.6 s. 40 i Aqua Kjemi 1 Vi varmer opp 2,392 g BaCl2 xH2O slik at krystallvannet spaltes av. Det vannfrie saltet har massen 2,039 g. Regn ut verdien av x. Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 Opg. 4.7.6 s. 40 i Aqua Kjemi 1 Vi varmer opp 2,392 g BaCl2 xH2O slik at krystallvannet spaltes av. Det vannfrie saltet har massen 2,039 g. Regn ut verdien av x. n = m/M 1: n(BaCl2) = 2,039 / M = n1 2: n(H2O) = 0,353 / M = n2 M: molar mass x = n2 / n1 (fasit: x = 2) Lenke til kommentar
KingInTheNorth Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 n = m/M 1: n(BaCl2) = 2,039 / M = n1 2: n(H2O) = 0,353 / M = n2 M: molar mass x = n2 / n1 (fasit: x = 2) takk for svar! , gikk som smurt nå! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå