TheNarsissist Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 Takk, høres logisk ut. Er det OH som er oksoniumionet? Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 (endret) Takk, høres logisk ut. Er det OH som er oksoniumionet? H_3O^+ dvs H^+ Endret 27. august 2013 av Janhaa Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 Ok, nå ble jeg mer forvirret haha Lenke til kommentar
RaidN Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 (endret) Ok, det er vel hvertfall en syre-base reaksjon. Ca(OH)2+2HCl->CaCl2+2H2O? Men hvorfor blir vannet klart? Nå er det mange år siden jeg hadde kjemi, men jeg tror denne forklaringen stemmer. Ca(OH)2 har lav løselighet i vann, så det grumsete vannet skyldtes kalsiumhydroksid som ikke var løst opp til ioner. Ca(OH)2+2HCl->CaCl2+2H2O Ved å tilsette saltsyre får du ekstra H+ ioner som reagerer med OH- og blir til vann. Samtidig får du CaCl2 , som har mye høyere løselighet i vann enn det Ca(OH)2 har. Alt CaCl2 løses da i vannet, og grumset forsvinner. CaCl2 -> Ca2+ (aq) + 2Cl- (aq) Endret 27. august 2013 av RaidN Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 Ok, nå ble jeg mer forvirret haha Beklager, skrev feil, mente selvsagt hydroksidionet... Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 28. august 2013 Del Skrevet 28. august 2013 (endret) Forstår ikke hvordan denne skal gjøres, hovedsaklig på grunn av b gram løsningsmiddel, og spesifikk vekt d g/ml. Hvordan bruker jeg disse tallene? Løsningsforslag har jeg her, men forstår likevel lite: Hvor kommer delta fra? Hvordan setter jeg inn a og b? Hvorfor er (a+b)/d = V? Om noen kan forklare, hadde jeg vært takknemlig. EDIT: Hva er formelen som benyttes her? Endret 28. august 2013 av Gjest Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 28. august 2013 Del Skrevet 28. august 2013 (endret) Har 1) M = m / n (molmasse = masse / stoffmengde) 2) C = n / V (konsentrasjon = stoffm. / volum) 3) d = m / V (tetthet = masse / volum) molaritet (konsentrasjon) for oppg 2: C = n / V = (m / M) / V = (m / M) / (mtot/ d) = (a /M) / ((a+b) / d) = a*d / (M*(a+b)) Endret 28. august 2013 av Janhaa Lenke til kommentar
Alex T. Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 (endret) Hvilke av atomene nedenfor er isotoper? Hei, får oppgitt følgende informasjon: Atom 1: 36 nukleoner og 18 nøytroner (18 protoner) Atom 2: 39 nukleoner og 20 nøytroner (19 protoner) Atom 3: 40 nukleoner og 21 nøytroner (19 protoner) Atom 4: 40 nukleoner og 22 nøytroner (18 protoner) Da lurer jeg på hva som menes med oppgaven? Det frister å si at alle er isotoper fordi alle er en isotop av et grunnstoff. Samtidig ser jeg at atom 1 og 4 har 18 protoner, og atom 2 og 3 har 19 protoner, og er da to isotoper av grunnstoffene argon og kalium. Jeg er litt forvirret. Så, hva er det jeg egentlig blir bedt om? Takker for svar Endret 29. august 2013 av alexlt0101 Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 Ja, du har rett. 1 og 4 er isotoper av samme grunnstoff. Samme for 2 og 3. Isotop: likt ant protoner, men ulikt ant nøytroner. Lenke til kommentar
Error Skrevet 11. september 2013 Del Skrevet 11. september 2013 What is the shape and formula of iron metal dissolved in sulfuric acid and then left exposed to air until a yellow solution has formed? En forenklet ligning for reaksjonen kan se ut som dette: Fe + H2SO4 -> [Fe(H2O)6)] Men hva er oksidasjonsnummeret til jern? Jeg vet på forhånd st i dette tilfellet får man +3 ([iron(iii)hexhydroxide] eller hva enn navnet er), men hvorfor ikke +2 eller +4, +5, +6? Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 11. september 2013 Del Skrevet 11. september 2013 En forenklet ligning for reaksjonen kan se ut som dette: Fe + H2SO4 -> [Fe(H2O)6)] Men hva er oksidasjonsnummeret til jern? Jeg vet på forhånd st i dette tilfellet får man +3 ([iron(iii)hexhydroxide] eller hva enn navnet er), men hvorfor ikke +2 eller +4, +5, +6? fordi Fe (evt Fe(II) alltid oksideres til Fe(III) i sure løsninger, Fe(III) er den mest stabile Fe. In english: Hexaaquairon(III) heksa-akvajern(III) el noe... Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 11. september 2013 Del Skrevet 11. september 2013 En forenklet ligning for reaksjonen kan se ut som dette: Fe + H2SO4 -> [Fe(H2O)6)] Men hva er oksidasjonsnummeret til jern? Jeg vet på forhånd st i dette tilfellet får man +3 ([iron(iii)hexhydroxide] eller hva enn navnet er), men hvorfor ikke +2 eller +4, +5, +6? Lenke til kommentar
Error Skrevet 11. september 2013 Del Skrevet 11. september 2013 Hva er det som gjør Fe(III) mer stabilt enn Fe(II) eller andre eventuelle oksidasjonsnumre? Og i hvilke tilfeller ville man fått Fe(II) (f.eks). Eksisterer Fe(VI) utenfor labratorier i det hele tatt? Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 12. september 2013 Del Skrevet 12. september 2013 Hva er det som gjør Fe(III) mer stabilt enn Fe(II) eller andre eventuelle oksidasjonsnumre? Og i hvilke tilfeller ville man fått Fe(II) (f.eks). Eksisterer Fe(VI) utenfor labratorier i det hele tatt? les om elektronkonfigurasjon, energinivåer etc... Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 12. september 2013 Del Skrevet 12. september 2013 Hva er det som gjør Fe(III) mer stabilt enn Fe(II) eller andre eventuelle oksidasjonsnumre? Og i hvilke tilfeller ville man fått Fe(II) (f.eks). Eksisterer Fe(VI) utenfor labratorier i det hele tatt? ja, oppfylling av skall etc; som nevnt over + Hunds rule ,aufbau principle and pauli exclusion p. Lenke til kommentar
GeO Skrevet 12. september 2013 Del Skrevet 12. september 2013 Hva er det som gjør Fe(III) mer stabilt enn Fe(II) eller andre eventuelle oksidasjonsnumre? Og i hvilke tilfeller ville man fått Fe(II) (f.eks). Eksisterer Fe(VI) utenfor labratorier i det hele tatt? Det er energimessig ikke så stor forskjell på Fe(II) og Fe(III), men Fe(II) er litt mer stabilt enn Fe(III) i en oksygenfri vannløsning. I et typisk labforsøk hvor man lager FeSO4 fra Fe, er fremgangsmåten å løse opp jernmetall i svovelsyre, og da er det Fe(II) som dannes i første omgang. Fe(II) kan derimot oksideres til Fe(III) av oksygen i luften, og det er vanlig å tilsette et overskudd av svovelsyre til løsningen fordi den lave pH-verdien motvirker oksidasjon til Fe(III). 1 Lenke til kommentar
kjemihjelp Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 Hei, trenger litt hjelp til en oppgave.. tror den egentlig er ganske lett, men klarer ikke få riktig svar! Oppgaven lyder: Beregn pH i en løsning som innholder a) 0.20 mol/L HCOOH og 0.2mol/L HCOO- Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 Hei, trenger litt hjelp til en oppgave.. tror den egentlig er ganske lett, men klarer ikke få riktig svar! Oppgaven lyder: Beregn pH i en løsning som innholder a) 0.20 mol/L HCOOH og 0.2mol/L HCOO- buffer: pH = pKa - lg(0,2/0,2) = pKa Lenke til kommentar
liz123 Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 hei! i kjemi-timen i dag gjorde vi en forsøk der vi blandet/knuste bly(II)nitrat og kaliumjodid sammen. Det ga en fargereaksjon mellom disse to stoffene. vi skulle lage 2 hypoteser som vi tror hvorfor det skjedde som det skjedde. Kunne noen forklare meg hvorfor og hva som gjorde at det ble en fargereaksjon mellom disse to stoffene? Lenke til kommentar
Diskusjonistan Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 Hva er de viktigste depotene av karbon på jorda? Noen som vet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå