Kontorstol Skrevet 5. mars 2013 Del Skrevet 5. mars 2013 Nei, de har ikke noe å si for protolysen, så med mindre du får oppgitt i oppgaven at du skal ha de med er det ikke nødvendig. Lenke til kommentar
grassSheepdunder Skrevet 5. mars 2013 Del Skrevet 5. mars 2013 Ok, takk for all hjelp Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 5. mars 2013 Del Skrevet 5. mars 2013 Er det vanlig at basekonstantene ikke står i kjemiheftet? Står bare syrekonstanter i vårt hefte. Lenke til kommentar
satser Skrevet 5. mars 2013 Del Skrevet 5. mars 2013 Ja, basekonstanter er som vanlig ikke oppgitt. Bare noen ytters få. Men du kan enkelt regne dem ut, da du har syrekonstanten og vannets ionepunkt. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 5. mars 2013 Del Skrevet 5. mars 2013 Åja,fordi det alltid er både en syre og en base? Er det bare å ta 1*10^-14 -syrekonstanten? Lenke til kommentar
thiho Skrevet 5. mars 2013 Del Skrevet 5. mars 2013 (endret) Noen som kan hjelpe meg med b? Endret 5. mars 2013 av saaha Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 5. mars 2013 Del Skrevet 5. mars 2013 Har jeg gjort disse oppgavene riktig? 1. I en løsning av eddiksyre i vann har H30^+ verdien 1,00*10^-6 mol/L. Hva er OH- i løsningen? Svar 1,00*10^-8 Er løsningen sur eller basisk? pH=6, derav sur. Lenke til kommentar
Bakitafrasnikaren Skrevet 5. mars 2013 Del Skrevet 5. mars 2013 Åja,fordi det alltid er både en syre og en base? Er det bare å ta 1*10^-14 -syrekonstanten? Forklar litt nærmare kva du tenkjer på. Noen som kan hjelpe meg med b? Kjenner du til Henderson-Hasselbach-likninga? Har jeg gjort disse oppgavene riktig? 1. I en løsning av eddiksyre i vann har H30^+ verdien 1,00*10^-6 mol/L. Hva er OH- i løsningen? Svar 1,00*10^-8 Er løsningen sur eller basisk? pH=6, derav sur. Ja, det er riktig. Lenke til kommentar
thiho Skrevet 5. mars 2013 Del Skrevet 5. mars 2013 Ja, men jeg får det ikke helt til å stemme Lenke til kommentar
metyo Skrevet 5. mars 2013 Del Skrevet 5. mars 2013 Hva er en mikrosyntese? I sammenheng med syntese av sykloheksen fra sykloheksanol. Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 6. mars 2013 Del Skrevet 6. mars 2013 Hva er en mikrosyntese? I sammenheng med syntese av sykloheksen fra sykloheksanol. Her gjennomgås en eliminasjonsR. fra sykloheksanol med kons svovelsyre til sykloheksen (+ vann) der det fysiskie utstyret faktisk er mindre, samt mengde produkt lite... Lenke til kommentar
ahkvan Skrevet 6. mars 2013 Del Skrevet 6. mars 2013 Hei Er det noen som har fasit for eksamen K2 h2012? Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 6. mars 2013 Del Skrevet 6. mars 2013 Det vil være en forskjell på ph i 1 mol/L HCl vs 1mol/L HF i og med at HCl er sterk syre og HF svak right? Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 6. mars 2013 Del Skrevet 6. mars 2013 Det vil være en forskjell på ph i 1 mol/L HCl vs 1mol/L HF i og med at HCl er sterk syre og HF svak right? yes pH(HCl) = -lg(1) = 0 === pH(HF) = 0,5(pK(a) - lg(1)) = 1,7 Lenke til kommentar
thiho Skrevet 7. mars 2013 Del Skrevet 7. mars 2013 Noen som kan hjelpe meg med b? Noen? Lenke til kommentar
GeO Skrevet 8. mars 2013 Del Skrevet 8. mars 2013 Noen? Et par pekere: Syrekonstanten: Ka = [H+][A-]/[HA] Dette utrykket skrives ofte om til pH = pKa + lg ([A-]/[HA]) (som kalles Henderson-Hasselbalch-ligningen). Du vet pKa for syren (det var vel ammonium?), så alt du trenger å vite er forholdet mellom konsentrasjonene av syre og base (ammonium/ammoniakk). Når du tilsetter HCl til bufferen, vil det føre til at du får mindre av den svake basen (som reagerer med tilsatt H+), og mer av den svake syren (som dannes i denne reaksjonen). Da klarer du kanskje å regne det ut? Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 8. mars 2013 Del Skrevet 8. mars 2013 (endret) Et annet ord for Henderson-Hasselbalch-likningen er bufferlikningen. Den sier at pH = pKa + log ([{base]/[syre]) Når du f eks tilsetter syre vil det selvsagt bli mer av syren, og følgelig mindre av basen. Dette burde hjelpe deg på vei! Nå sa jeg jo egentlig akkurat det samme som GeO. Endret 8. mars 2013 av -sebastian- Lenke til kommentar
Lackadaisical Skrevet 9. mars 2013 Del Skrevet 9. mars 2013 Hva er konsentrasjonen av OH-, pOH og pH i 0.1 mol/L CH_3NH_2? hjelp plz Lenke til kommentar
Bakitafrasnikaren Skrevet 9. mars 2013 Del Skrevet 9. mars 2013 Hva er konsentrasjonen av OH-, pOH og pH i 0.1 mol/L CH_3NH_2? hjelp plz Finn syrekonstanten i tabellheftet ditt. Set opp likevektsuttrykket. Rekn ut [H3O+], og så kan du rekne ut pH. pOH = 14 - pH. [OH-] = 10-pOH. Der har du éin måte å gjere det på. Lenke til kommentar
Lackadaisical Skrevet 9. mars 2013 Del Skrevet 9. mars 2013 Finn syrekonstanten i tabellheftet ditt. Set opp likevektsuttrykket. Rekn ut [H3O+], og så kan du rekne ut pH. pOH = 14 - pH. [OH-] = 10-pOH. Der har du éin måte å gjere det på. Det jeg sliter med er å se hvilken syre jeg skal se etter. fremgangsmetoden går fint. Veit bare ikke hva produktene blir i likevektsuttrykket Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå