Janhaa Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 hva med å scanne inn oppgavene i K2 her... Lenke til kommentar
aagmed Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 (endret) hva med å scanne inn oppgavene i K2 her... Jeg har ikke scanner, men tok bilde av oppgavesettet med speilrefleks. Nå kom jo alle skribleriene mine på flervalgsdelen med, så det kan jo potensielt bli flaut om jeg har gjort mye feil, men det får så være. Er jo kjekt å få vite det om jeg har gjort riktig. Litt usikker på hvordan det er riktig å legge inn så mange bilder på forumet så om jeg gjør det feil skrik ut. Endret 23. november 2012 av aagmed Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 fine greier, prøver å se litt på oppg, men på oppg 1 o) er nok C. korrekt. Da dannes Cu(s) ved (-) og O_2(g) ved (+). Ang KOH, så dannes hhv H_2(g) (-) og O_2(g) ved (+). ==== skal prøve å se på flere seinere... Lenke til kommentar
aagmed Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 fine greier, prøver å se litt på oppg, men på oppg 1 o) er nok C. korrekt. Da dannes Cu(s) ved (-) og O_2(g) ved (+). Ang KOH, så dannes hhv H_2(g) (-) og O_2(g) ved (+). ==== skal prøve å se på flere seinere... Fader altså, ser nå ja at jeg overså den første setningen "ved den positive elektroden blir det dannet en gass og den negative et metall". Jeg klarer meg med en 5er, men blir det dårligere må jeg ta den på nytt. Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Fader altså, ser nå ja at jeg overså den første setningen "ved den positive elektroden blir det dannet en gass og den negative et metall". Jeg klarer meg med en 5er, men blir det dårligere må jeg ta den på nytt. på del 1 fikk jeg, med 1-2 unntak, samme som deg. nevnte delopp. over og delopp k. der er jg litt usikker (leser dårlig) + at jeg er litt rusten i kjemi for tida. ser jo bra ut på del 1 da... Lenke til kommentar
aagmed Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 på del 1 fikk jeg, med 1-2 unntak, samme som deg. nevnte delopp. over og delopp k. der er jg litt usikker (leser dårlig) + at jeg er litt rusten i kjemi for tida. ser jo bra ut på del 1 da... Det høres bra ut takk for at du så over. Om denne gikk bra må jeg bare klare en 4'er på den muntlig-praktiske, selvom jeg ikke har hatt labkurs, også blir det medisin til neste år Lenke til kommentar
aagmed Skrevet 24. november 2012 Del Skrevet 24. november 2012 på del 1 fikk jeg, med 1-2 unntak, samme som deg. nevnte delopp. over og delopp k. der er jg litt usikker (leser dårlig) + at jeg er litt rusten i kjemi for tida. ser jo bra ut på del 1 da... På 5 b (http://i49.tinypic.com/2rhr57b.jpg) er riktig svar der at hvis vi tilsetter stivelse som indikator så vil cl2 i prøven redusere jodid i kaliumjodid til jod og dermed gi positiv observasjon at løsningen blir blå da jod og stivelse danner blått kompleksion? Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 24. november 2012 Del Skrevet 24. november 2012 (endret) På 5 b (http://i49.tinypic.com/2rhr57b.jpg) er riktig svar der at hvis vi tilsetter stivelse som indikator så vil cl2 i prøven redusere jodid i kaliumjodid til jod og dermed gi positiv observasjon at løsningen blir blå da jod og stivelse danner blått kompleksion? har ennå ikke sett på oppgavene 4 og 5 del 2. Men det høres fornuftig ut. Bare at klorgass oksiderer iodid til iod (men d er bagatell). Motsatt av delopp j) del 1. håper du fixer 5 da, mhp medisin-studiet :-) Endret 24. november 2012 av Janhaa 1 Lenke til kommentar
m0ffe Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 To løsninger av to sterke syrer, A og B, hver på 1 liter med pH på hendholsvis 4,0 og 6,0 blandes i et stort kar. Hva blir pHen i blandingen? skjønner ikke hvordan jeg skal gå løs på oppgaven. Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 finn H^+ konsentrasjoen på begge, dvs 10^(-pH)= [H^+] så n(H^+) på begge, der [H^+]*liter = n(H^+) så n(tot) = n1 + n2 og [H^+](tot) = n(tot) / 2 liter u. s. w. 1 Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 27. november 2012 Del Skrevet 27. november 2012 kjemi 2 eksamen H2012 http://www.2shared.c...Kjemi2-H12.html Kjemi2-H12.pdf Lenke til kommentar
aagmed Skrevet 27. november 2012 Del Skrevet 27. november 2012 kjemi 2 eksamen H2012 http://www.2shared.c...Kjemi2-H12.html Der var den ja Tror jeg fikk feil på oppgave 3 e. Jeg skjønte ikke helt hva de ville frem til der. Syns polynomeren så ferdig ut og tegnet derfor bare en lang linje med den ferdige polynomeren. Ka du tru? Lenke til kommentar
Pfui Skrevet 27. november 2012 Del Skrevet 27. november 2012 (endret) Kan noen regne ut pH i en 0,1M natriumnitritt-løsning? Jeg får 10,7, men er veldig usikker på om jeg har regnet riktig. pKa til HNO2= 5,6*10^-4 Endret 27. november 2012 av sinfo Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 27. november 2012 Del Skrevet 27. november 2012 Kan noen regne ut pH i en 0,1M natriumnitritt-løsning? Jeg får 10,7, men er veldig usikker på om jeg har regnet riktig. pKa til HNO2= 5,6*10^-4 pH ca 10,3 mulig jeg vært litt unøyaktig.... 1 Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 28. november 2012 Del Skrevet 28. november 2012 (endret) pH ca 10,3 mulig jeg vært litt unøyaktig.... regna dette uten kalkis-første gang nu: Endret 28. november 2012 av Janhaa Lenke til kommentar
sofia94 Skrevet 28. november 2012 Del Skrevet 28. november 2012 Jeg trenger hjelp med en oppgave om redokstitrering. Står helt fast. For å finne innholdet av jod i en løsning ble den titrert med natriumtiosulfat. Reaksjonen i titreringskolben kan skrives slik: I2(aq) + 2S2O32−(aq) → 2I−(aq) + S4O62−(aq) Volumet til prøveløsningen var på 50,0 mL. Forbruket av 0,100 mol/L tiosulfatløsning var 10,0 mL. Like før endepunktet ble det tilsatt litt stivelse til titreringskolben. Stivelse og jod danner et blåfarget kompleks. 1) Forklar hvordan man kan se endepunktet for titreringen. 2) Beregn konsentrasjonen av jod i løsningen i mol/L. 3) Dersom stivelsen blir tilsatt helt fra starten av titreringen, er det lett å tilsette for mye natriumtiosulfat. Forklar hvordan det vil påvirke den beregnede konsentrasjonen av jod i prøveløsningen. Dette er en tidligere eksamensoppgave. Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 28. november 2012 Del Skrevet 28. november 2012 Endepunktet for titreringen kan du se ved et farveomslag. Et tips i oppgave to: undersøk den balanserte reaksjonslikningen, og se på forholdstallet på stoffmengden av tiosulfat og jod. Lenke til kommentar
Need44speed Skrevet 28. november 2012 Del Skrevet 28. november 2012 (endret) litt noob spørsmål, men er (aq) og (l) synonymt? eller vil aq si at det er løst i vann og l si at det er i flytende form? Endret 28. november 2012 av Tsjuden Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 28. november 2012 Del Skrevet 28. november 2012 Det er ikke synonymer. Som du sier vil (aq) tilsi at noe er løst opp i vann, mens (l) betyr at det er flytende. Og trenger følgelig ikke være vann. For eksempel NaCl (aq) får du om du har en kopp vann med salt oppi, mens vannet i seg selv vil være (l) ettersom det er flytende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå