Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store kjemiassistansetråden


Anbefalte innlegg

Takk for svar, forstår det bedre nå, skal se noen tutorials.

 

Noen andre spørsmål.

Skriv navn på disse ionforbindelsene med fler-atomige ioner:

a) KNO3

b) Na2SO4

 

Fasiten sier Kaliumnitrat og Natriumsulfat. Hvordan kommer man frem til disse svarene?

 

Et annet spørsmål.

Hvor mange atomer er det i hver formelenhet av Al2(SO4)3? Svaret er 17, hvordan kommer man frem til det?

 

Takk for all hjelp, prøve på torsdag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar, forstår det bedre nå, skal se noen tutorials.

 

Noen andre spørsmål.

Skriv navn på disse ionforbindelsene med fler-atomige ioner:

a) KNO3

b) Na2SO4

Fasiten sier Kaliumnitrat og Natriumsulfat. Hvordan kommer man frem til disse svarene?

Et annet spørsmål.

Hvor mange atomer er det i hver formelenhet av Al2(SO4)3? Svaret er 17, hvordan kommer man frem til det?

Takk for all hjelp, prøve på torsdag.

a), b) må pugges, enkelt og greit.

======

2 Al + 12 oksygen + 3 svovel = 17 atomer

Lenke til kommentar

Skriv navn på disse ionforbindelsene med fler-atomige ioner:

a) KNO3

b) Na2SO4

 

Det er nokre ion du burde hugse namnet på i hovudet. Resten kjem etter kvart.

 

NO3- nitration

ClO3- kloration

SO42- sulfation

CO32- karbonation

PO43- fosfation

 

Viss du har Kjemien stemmer, burde du sjå på side 36. Lær deg det som står i den tabellen utanåt.

Endret av Magnus_L
Lenke til kommentar

Kan noen forklare meg hvordan jeg skal tenke for å se om et molekyl med et kiralt c atom er på d-isomere eller l-isomere form. Jeg vet at d er høyre og l er venstre, men alt jeg ser er en sirkel. Fra undervisningen mener jeg å huske det har noe med størrelsen på sidegrupene og nummerering, men jeg finner ikke ut av det og det står ikke i boka. Hjelp!

(Stressa for eksamen i kjemi 2 nå på torsdag, generelle tips mottas også gledelig).

Lenke til kommentar

Kan noen forklare meg hvordan jeg skal tenke for å se om et molekyl med et kiralt c atom er på d-isomere eller l-isomere form. Jeg vet at d er høyre og l er venstre, men alt jeg ser er en sirkel. Fra undervisningen mener jeg å huske det har noe med størrelsen på sidegrupene og nummerering, men jeg finner ikke ut av det og det står ikke i boka. Hjelp!

(Stressa for eksamen i kjemi 2 nå på torsdag, generelle tips mottas også gledelig).

 

Ingen som vet??? Eksamen i morgen!

Lenke til kommentar

Når du har et kiralt karbonatom så er alle de fire sidegruppene forskjellige, og da kan de nummeres fra 1 til 4 etter et spesielt system (dette må du kombinere med lærebok, men jeg tror høyeste atomnummer får høyest prioritet = 4, og så nedover). Så tenker du deg at du ser på det kirale karbonatomet i en sånn retning at den lavest prioriterte sidegruppen (nummer 1) peker bort fra deg, og så ser du hvilken retning de andre tre gruppene er prioritert (dvs. om gruppe 2-3-4 tilsvarer rotasjon med eller mot klokken). Denne rotasjonsretningen bestemmer om det er D eller L (eventuelt R eller S, som jeg mener å huske at vi brukte som betegnelser på dette). Akkurat hvilken retning som tilsvarer hvilken bokstav må du sjekke i læreboken din, for det husker jeg ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Figuren viser akkurat det jeg prøvde å forklare: hvis du orienterer molekylet med lavest prioriterte gruppe vekk fra deg (slik som i figuren, hvor H peker innover i skjermen), og så går gjennom de tre andre gruppene i samme rekkefølge på begge molekylene, så tilsvarer dette å bevege seg i to forskjellige rotasjonsretninger. Dette er vist med de to pilene på figuren. S-isomer betyr altså at man går MOT klokken når man går gjennom gruppene i synkende rekkefølge, mens R-isomer betyr at man går MED klokken.

 

Red.: Mulig huskeregel for hva som er R og hva som er S: S kommer fra latin «sinister», som betyr venstre, tilsvarende at man går mot klokken i figuren. R kommer fra latin «rectus», som betyr høyre.

Endret av GeO
Lenke til kommentar

Figuren viser akkurat det jeg prøvde å forklare: hvis du orienterer molekylet med lavest prioriterte gruppe vekk fra deg (slik som i figuren, hvor H peker innover i skjermen), og så går gjennom de tre andre gruppene i samme rekkefølge på begge molekylene, så tilsvarer dette å bevege seg i to forskjellige rotasjonsretninger. Dette er vist med de to pilene på figuren. S-isomer betyr altså at man går MOT klokken når man går gjennom gruppene i synkende rekkefølge, mens R-isomer betyr at man går MED klokken.

 

Red.: Mulig huskeregel for hva som er R og hva som er S: S kommer fra latin «sinister», som betyr venstre, tilsvarende at man går mot klokken i figuren. R kommer fra latin «rectus», som betyr høyre.

 

Ah, ja jeg ser det nå. Jeg bare hang meg oppi nummerne og da ble det ikke logisk. Takk for hjelpen!!!

 

du men vel fredag. eksamen i K2 er fredag 23. nov. 2012.

 

Ja, du har helt rett. :D Oppdaget det rundt klokken 16 i dag, det var en deilig overraskelse. Ligger på 5er nå, fikk 83,5 % rett (etter regning pga ulik vekting av del 1 og del 2) på V11, så kan jo håpe på at en dag til gjør at 6ern er innenfor rekkevidde :ninja: (Men det skal sies at H10 syns jeg var vanskelig, så må nok ha litt flaks med oppgaven også)

Endret av aagmed
Lenke til kommentar

Har en prøve i morgen og har mistet 3 av timene så jeg sliter litt med å henge med.. Vi har om kjemiske likevekter. (K1)

 

For det første har jeg problem med å sette inn stoffer inn i skjema (stoffmengde ved reaksjonens start, stoffmengde ved likevekt, konsentrasjon ved likevekt) hvis jeg har noe som er ukjent. Som for eksempel i denne oppgaven:

 

Likevektskonstanten for likevekten 2SO3 -><- 2SO2 + O2 er ved en bestemt temperatur 0,40 M. Hvor mange mol SO3 må vi føre inn i et tomt kar med volum 1,0 L hvis vi ved likevekt skal ha 0,20 mol O2 i blandingen?

 

Jeg kan formelen for massevirkningsloven så det er ikke noe problem, men jeg vet bare ikke hva jeg skal sette inn i den.

 

 

Ville satt veldig pris på om noen kunne forsøkt å forklare meg dette :)

Endret av klabberas
Lenke til kommentar

Hva syns vi om dagens eksamen???

 

Jeg TROR jeg fikk til alt på del 1, - noen som vet når fasiten kommer ut?

 

På del 2 stusset jeg over oppgave 3 e og oppgave 5e.

 

Var også litt usikker på oppgave 5 b, men tror jeg fant ut at det var snakk om at Klor vil redusere jod og at det kan påvises med stivelse som indikator.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...