Janhaa Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 Lurer også på hva i alle dager "dodekyl" er for noe? Står som en del av et fettmolekyl alkyl av dodekan Lenke til kommentar
Chaalex Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 Lurer også på hva i alle dager "dodekyl" er for noe? Står som en del av et fettmolekyl alkyl av dodekan Åjaaa! Hadde ikke fått med meg at det ikke heter didekan. Takk for hjelpen Lenke til kommentar
mathu Skrevet 29. september 2012 Del Skrevet 29. september 2012 For å opprettholde trykket i et oljereservoar blir det ofte injisert sjøvann i reservoaret. I mange reservoarer finnes det allerede vann fra før, dette vannet kan inneholde bariumioner. Temperaturen i reservoarene er som regel så høy at bariumsalter ikke felles ut, men om blandinger av sjøvann og reservoarvann kjøles ned (f.eks. oppe på en produksjonsplattform) kan utfellinger av bariumforbindelser føre til at rørsystemer tettes fullstendig igjen. Særlig er det uløselig bariumsulfat som avsetter seg på rørvegger og i ventiler. Sulfationene kommer fra sjøvannet. For å kvantifisere innholdet av sulfat i en sjøvannprøve kan man bruke dannelsen av BaSO4. Om man lar en bariumkloridløsning reagere med sjøvannet får vi følgende reaksjon: BaCl2(aq) + SO4^2-(aq) -> BaSO4(s) Skriv netto ionelikning for reaksjonen. Hvis et overskudd av bariumkloridløsning tilsettes 250,0 mL sjøvann, og 1,2210 g BaSO4 faller ut, hva var konsentrasjonen av sulfationer i sjøvannet? Er det noen som kan hjelpe meg? sitter veldig fast her :S Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 29. september 2012 Del Skrevet 29. september 2012 finn stoffmengde bariumsulfat (n), som er lik n sulfationer. da er [sulfationer] = n/V M = m/n Lenke til kommentar
mathu Skrevet 29. september 2012 Del Skrevet 29. september 2012 finn stoffmengde bariumsulfat (n), som er lik n sulfationer. da er [sulfationer] = n/V M = m/n tusen takk jeg tror jeg fikk det til Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 (endret) Hei! Jeg sitter med en oppgave i kjemi (KJEM100 @ UiB) hvor jeg skal gi en netto ionelikning for følgende reaksjon som er gitt: BaCl2 (aq) + SO4(2-) (aq) --&--#62; BaSO4 (s) En netto ionelikning er så fremt jeg har forstått en likning hvor alt det unødvendige er fjernet. Er det ikke det allerede i den likningen som er gitt? Jeg ser jo at det er 2 Cl på venstresiden, men jeg kan vel ikke bare bryte ned bariumkloridløsningen for å skrive: Ba(+2) (aq) + Cl2(-1) [...] Eller? Altså, jeg er ikke ute etter løsningen som sådan, den får jeg finne ut av selv, kun spørsmålet angående netto ionelikning. Edit: Etter videre leting andre plasser ser det ut til at min antagelse stemmer. -Deluze Endret 2. oktober 2012 av Deluze Lenke til kommentar
EMpathyXI Skrevet 10. oktober 2012 Del Skrevet 10. oktober 2012 (endret) Hei! Jeg sliter med 2 oppgaver angående redokslikninger og oksidasjonstall. Har prøvd å få fasitsvar, men feilet hver eneste gang. Så jeg lurer på hva jeg gjør feil. 1. S^2- + ClO3- + H+ --> Cl^- + S + H20 2. IO3- + I^- + H^+ --> I2 + H20 Fasit oppgave 1: Koeffisientene blir i rekkefølge 3,1,6,1,3,3 Fasit oppgave 2: Koeffisientene blir i rekkefølge 1,5,6,3,3 Endret 10. oktober 2012 av EMpathyXI Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 10. oktober 2012 Del Skrevet 10. oktober 2012 Hei! Jeg sliter med 2 oppgaver angående redokslikninger og oksidasjonstall. Har prøvd å få fasitsvar, men feilet hver eneste gang. Så jeg lurer på hva jeg gjør feil. 1. S^2- + ClO3- + H+ --> Cl^- + S + H20 2. IO3- + I^- + H^+ --> I2 + H20 Fasit oppgave 1: Koeffisientene blir i rekkefølge 3,1,6,1,3,3 Fasit oppgave 2: Koeffisientene blir i rekkefølge 1,5,6,3,3 http://www.matematik...p=155534#155534 Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 10. oktober 2012 Del Skrevet 10. oktober 2012 Hei, jeg sitter og øver til kjemiprøve i morgen, er en ting jeg lurer litt på. Hvilke ioner blir dannet når aluminium og oksygen reagerer med hverandre? Svaret er Al i gruppe 13 danner Al3+-ioner O i gruppe 16 danner O2--ioner. Hvordan er dette mulig? Al har 3 elektroner i ytterste skall, mens O har 6. O trenger to av Al sine elektroner for å få fult ytterste skall, hvor blir den siste elektronen av? Lenke til kommentar
Lackadaisical Skrevet 10. oktober 2012 Del Skrevet 10. oktober 2012 Det blir da Al2O3, og ikke AlO, for det går ikke. Du skriver formelenheten for saltet slik at ladningen blir = 0. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 10. oktober 2012 Del Skrevet 10. oktober 2012 Kan du utdype det litt? Det jeg ikke forstår er hvordan Al kan bli Al+3 og O kan bli O-2 som det står i boka. Og ja formelenheten stemmer, men skjønner ikke helt hvorfor det er sånn. O har jo 6 elektroner i ytterste skall og Al gir fra seg 3, hvor blir det av det tredje elektronet? Lenke til kommentar
Lackadaisical Skrevet 10. oktober 2012 Del Skrevet 10. oktober 2012 Al er et metall, og O er et ikke-metall, sammen danner de et salt. Vi kan ikke vite hvor mange ioneforbindelser det er i et stoff, så vi skriver alltid formelenheten for saltet. I vårt tilfelle har det seg slik at hvis Al3+ reagerer med O2 så blir ikke ladningen 0, fordi 3-2 = 1. Det betyr at det må flere ioner av den ene/begge atomtypen for at ladningen skal bli 0. For at ladningen skal bli 0 så må vi ha 2Al3+ og 3O2-, da får vi 2*3 + 3*(-2) = 6 -6 = 0 Som du ser så blir det tredje elektronet fra to Al ioner gitt til et O atom slik at O fullfører sitt ytterste skall. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 10. oktober 2012 Del Skrevet 10. oktober 2012 Tusen takk, det ga mening:) Lenke til kommentar
Lackadaisical Skrevet 14. oktober 2012 Del Skrevet 14. oktober 2012 Heisann. Klarer ikke følgende oppgave: Hva er stoffmengden av Na i 2,0 g Na2CO3? Takk Lenke til kommentar
Bakitafrasnikaren Skrevet 14. oktober 2012 Del Skrevet 14. oktober 2012 Finn ut stoffmengda med Na2CO3 i 2,0 g. Sidan det er 2 Na-atom i Na2CO3, må du gonge Na2CO3-stoffmengda med 2 for å finne Na-stoffmengda. 1 Lenke til kommentar
gossipgurl Skrevet 15. oktober 2012 Del Skrevet 15. oktober 2012 Hva er redoksreaksjonen til: Alkaliske batterier Litium battereier og Bly batterier Tusen takk for hjelp Lenke til kommentar
Audiosun Skrevet 15. oktober 2012 Del Skrevet 15. oktober 2012 Har nettopp startet på et valgfag, fornybar energi og har fått første øving. Her er det kjemi langt utover mine kunnskaper (= null). Er sikkert enkelt, men når det ikke er pensumbok i faget og bare finnes noen enkle notater fra faglærer er det ikke så lett. Har prøvet og feilet meg frem, men får ikke til deloppgave C og E, noen som kan hjelpe meg? Lenke til kommentar
Chaalex Skrevet 15. oktober 2012 Del Skrevet 15. oktober 2012 Jeg skal ha eksamen i kjemi 2, men har desverre ikke muligheten til å få noe labkurs. Er det noen som har noen relevante linker eller info som vil hjelpe meg? Setter pris på hjelp! Lenke til kommentar
pineapplestar Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Sitter å jobber med noen likevektsoppgaver i kjemi 1 på egenhånd En oppgave er : skriv uttrykket for løslighetsproduktet til saltet og oppgi enheten for Ksp Al(OH)3 Jeg skjønner at Ksp = (al 3+) x (OH-)^3 , men ikke hvorfor enheten blir mol/L^4. Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Sitter å jobber med noen likevektsoppgaver i kjemi 1 på egenhånd En oppgave er : skriv uttrykket for løslighetsproduktet til saltet og oppgi enheten for Ksp Al(OH)3 Jeg skjønner at Ksp = (al 3+) x (OH-)^3 , men ikke hvorfor enheten blir mol/L^4. Noen som kan hjelpe? ja, dvs; Al(OH)_3 <=> Al^3+ + 3OH- altså: K(sp) = x*(3x)^3= 27x^4 der x^4 svarer til (mol/l)^4 = M^4 dvs benevninga Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå