Awesomist Skrevet 19. mai 2012 Del Skrevet 19. mai 2012 Hei, jeg har innlevering på mandag, og er sent ute! Kan noen hjelpe meg med oppgavene under? Oppgave 2 a) Tegn strukturformler for pentan-1-ol og eddiksyre Du syntetiserer en ester ved å koke en blanding av pentan-1-ol og eddiksyre som er tilsatt litt konsentrert svovelsyre. b) Skriv reaksjonslikning for reaksjonen med strukturformler og sett navn på produktene. c) Hva slags type reaksjon har funnet sted? d) Hvorfor tilsettes konsentrert svovelsyre? e) Reaksjonen er en likevektsreaksjon. Hva menes med det? f) Hvorfor er esteren lite løselig i vann i forhold til alkoholen og syren den er laget av? Oppgave 5 Skisser en titrerkurve for titrering av en 100 ml 0,100 mol/l NaOH med 0,200 mol/l HCL. Beregn pH-verdien a) 1) Ved start 2) Ved halvtitreringspunktet 3) Ved ekvivalenspunktet 4) Når 1 ml mer syre er tilsatt etter ekvivalenspunktet b) Bruk de pH-verdiene du har beregnet, til å lage en nøyaktig titrerkurve Ka for butansyre = 1,5 10-5M Oppgave 9 a) Tegn en primær, en sekundær, og en tertiær alkohol med molekylformel C4H10O og sett navn på dem b) To av alkoholene i a) oksideres, (dehydrogeneres). Skriv strukturformel og navn på de molekylene som dannes under oksidasjonen. c) Propan-1-ol og butan har omtrent samme molare masse. Forklar hvorfor bare alkoholen er vannløselig . Lag tegninger som støtter opp om dine forklaringer. Takk på forhånd Lenke til kommentar
Balooo1 Skrevet 19. mai 2012 Del Skrevet 19. mai 2012 (endret) Hvorfor har forgreinede alkaner lavere kokepunkt enn mindre forgreinete? (Pentan har kpkt: 36, metylbutan 18 og dimetylpropan 10) Endret 19. mai 2012 av Balooo1 Lenke til kommentar
Balooo1 Skrevet 19. mai 2012 Del Skrevet 19. mai 2012 Hei, jeg har innlevering på mandag, og er sent ute! Kan noen hjelpe meg med oppgavene under? Oppgave 2 a) Tegn strukturformler for pentan-1-ol og eddiksyre Du syntetiserer en ester ved å koke en blanding av pentan-1-ol og eddiksyre som er tilsatt litt konsentrert svovelsyre. b) Skriv reaksjonslikning for reaksjonen med strukturformler og sett navn på produktene. c) Hva slags type reaksjon har funnet sted? d) Hvorfor tilsettes konsentrert svovelsyre? e) Reaksjonen er en likevektsreaksjon. Hva menes med det? f) Hvorfor er esteren lite løselig i vann i forhold til alkoholen og syren den er laget av? Oppgave 5 Skisser en titrerkurve for titrering av en 100 ml 0,100 mol/l NaOH med 0,200 mol/l HCL. Beregn pH-verdien a) 1) Ved start 2) Ved halvtitreringspunktet 3) Ved ekvivalenspunktet 4) Når 1 ml mer syre er tilsatt etter ekvivalenspunktet b) Bruk de pH-verdiene du har beregnet, til å lage en nøyaktig titrerkurve Ka for butansyre = 1,5 10-5M Oppgave 9 a) Tegn en primær, en sekundær, og en tertiær alkohol med molekylformel C4H10O og sett navn på dem b) To av alkoholene i a) oksideres, (dehydrogeneres). Skriv strukturformel og navn på de molekylene som dannes under oksidasjonen. c) Propan-1-ol og butan har omtrent samme molare masse. Forklar hvorfor bare alkoholen er vannløselig . Lag tegninger som støtter opp om dine forklaringer. Takk på forhånd Oppgave 1: a: Pentan-1-ol fem Cer bortover, forbundet med enkeltbindinger alle mettet med Her, untatt en OH gruppe i den ene enden. (CH3-CH2-CH2-CH2-CH2-OH) Eddik syre er etansyre og har strukturformel: CH3-COOH Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 19. mai 2012 Del Skrevet 19. mai 2012 Hvorfor har forgreinede alkaner lavere kokepunkt enn mindre forgreinete? (Pentan har kpkt: 36, metylbutan 18 og dimetylpropan 10) fordi mindre forgreinete alkaner har større overflateareal, og danner dermed flere intermolekylære interaksjoner som igjen gir høyere koke-og smeltepkter. Lenke til kommentar
trash__ Skrevet 21. mai 2012 Del Skrevet 21. mai 2012 (endret) Merker jeg står fullstendig fast på syrer og baser nå. Skal avgjøre om en rekke stoffer er syrer eller baser, og har forstått såpass som at hvis et stoff kan gi fra seg H+-ioner, er det en syre, og hvis det kan ta opp H+ er det en base. Allikevel klarer jeg ikke å skjønne når molekylene gir fra seg og når de tar opp ionene. Føler jeg har fått et stort hull i kjemikunnskapene her - er det noen som kan forklare meg hvordan jeg går frem for å løse denne oppgaven? Avgjør om stoffene er syrer eller baser:a) HNO3 b) HNO2 c) NH3 d) HSO4- e) CH3COOH f) KOH Holder sikkert at noen forklarer meg et par av dem, så skal resten(forhåpentligvis) falle på plass Edit: For å klarifisere litt - jeg sliter med å skjønne hvorfor f.eks. HNO3 vil gi fra seg et hydrogenion, og ikke ta opp et og bli H2NO3 Endret 21. mai 2012 av w0bni Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 21. mai 2012 Del Skrevet 21. mai 2012 du må pugge de sterk syrene og basene, samt kunne def av syre og base (vgs nivå): sterke syrer: sterke baser: syre: ett stoff som avgi protoner base: ett stoff som kan motta protoner ======================= a) sterk syre b) svak syre c) svak base d) middels sterk syre e) svak syre f) sterk base Lenke til kommentar
zaqqoZeq Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 Jeg er så heldig at jeg ble trukket opp i kjemi 2 og skal ha eksamen på torsdag. Har gått gjennom en del gamle eksamensoppgaver og har kommet over en oppgave jeg ikke helt forstår (som læreren min heller ikke forstår). (Eksamen H11 opp 2) "Ved ulike reaksjonsbetingelser vil 2-brom-propan enten inngå i en eliminasjonsreaksjon eller en substitusjonsreaksjon. Fullfør disse reaksjonslikningene: Substitusjon: 2-brom-propan + OH- (aq) → Eliminasjon: 2-brom-propan + OH-(i etanol) →" Substitusjon er greit nok. 2-brom-propan + OH- (aq) --> Propan-2-ol + Br- (aq) Men jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med den andre. Menes det OH- som at det er en base eller at det er OH-gruppen i etanol? Har fått tak i løsningsforslaget og det sier at "Eliminasjon: 2-brompropan + OH- (i etanol) → propen + HBr" Betyr dette at OH- bare fungerte som en katalysator? Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 Det er snakk om hydroksid. I boken min er denne reaksjonen nevnt også, der står det "KOH i etanol". Lenke til kommentar
zaqqoZeq Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 (endret) Edit: Så den vil bare fungere som en katalysator? Men hva har etanol med saken å gjøre? Endret 22. mai 2012 av zaqqoZeq Lenke til kommentar
Gjest22 Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 Edit: Så den vil bare fungere som en katalysator? Men hva har etanol med saken å gjøre? Stoffet som OH- -ionet inngår i er vel en av reaktantene (der 2-brompropan er den andre). Hvis den kun hadde fungert som en katalysator ville den ikke inngått i reaksjonen selv. Boken min sier lite om hva etanol har med saken å gjøre Lurer på det samme selv.. eksamen på torsdag!!!! Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 (endret) Hvis den ikke var en katalysator ville den vel blitt brukt opp i reaksjonen? Med tanke på at HBr er en sterk syre skjønner jeg egentlig ikke hvorfor Br- tar opp H+. Noen som har litt mer kjemierfaring enn Kjemi 2 her som kan hjelpe? Endret 22. mai 2012 av Henrik B Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 Går utifra at folk begynner å bli klare til eksamen? Gruer meg noe inderlig, kjemi er virkelig et av de fagene hvor jeg kan lande på alt fra 3 til 6 avhengig av hvilke oppgaver det er på eksamen, og i hvilke baner en tenker. Er så utrolig mye å se over! I den sammenheng har jeg lyst å spør om det er noen som har noen gode tips til kjemieksamen. Noen huskeregler som kan være lure å ha i bakhodet? Aller mest lurer jeg på om noen har en tabell/noen tabeller som er litt mer detaljerte enn de kjemiheftene vi har fått utdelt. Det er mange, mange oppgaver jeg ikke kan finne blant annet reduksjonspotensiale, kokepunkt og kjemisk skift for ulike grupperinger i 1H-NMR spekter i de tabellene vi har. Fasit har nemlig ofte tatt utgangspunkt i informasjon vi ikke har tilgjengelig engang. Lærer er dessverre til lite hjelp her, da han har nesten mindre oversikt enn elevene. Anyone? Og er det i det hele tatt mulig å oksidere butendisyre? Syregruppene er ikke mulige å oksidere, og da må løsningen ligge i dobbeltbindingen. Blir det butyndisyre om man oksiderer butendisyre? Å fjerne 2H+ er vel det samme som å legge til O2- er det ikke? Lenke til kommentar
Gillette Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 Jeg kan ikke helt nøyaktig gi en kjemisk grunn til det med OH i etanol, men det står jo helt tydelig i oppgaveteksten at "Ved ulike reaksjonsbetingelser...". Dessuten skal du ikke vise reaksjonsmekanismen, det spørres det ikke om i oppgaven. Du skal kun tegne strukturformlene for produktene. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 Aller mest lurer jeg på om noen har en tabell/noen tabeller som er litt mer detaljerte enn de kjemiheftene vi har fått utdelt. Det er mange, mange oppgaver jeg ikke kan finne blant annet reduksjonspotensiale, kokepunkt og kjemisk skift for ulike grupperinger i 1H-NMR spekter i de tabellene vi har. Fasit har nemlig ofte tatt utgangspunkt i informasjon vi ikke har tilgjengelig engang. Lærer er dessverre til lite hjelp her, da han har nesten mindre oversikt enn elevene. Anyone? Bruker du den tabellen som er vedlagt eksamensoppgavene? Lenke til kommentar
Gillette Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 Anbefaler at du kjøper Gyldendals tabellverk. Mye greiere. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 Vil tro at den teller bare som katalysator, ellers ville den nok vært med i produktet som dere har nevnt ja. At OH- nevnes spesifikt som å være del av etanol vil si at det allerede er bundet til et stoff, og vil dermed ikke selv være del av reaktantene eller produktene, men bare katalysere reaksjonen - iallefall slik jeg ser det. Umulig å vite i dette faget. Lenke til kommentar
Gillette Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 OH- er ikke del av alkohol, men du har hydroksid i en alkoholløsning. Slik jeg tolker det... men fortsatt irrelevant for oppgaven. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 (endret) Aller mest lurer jeg på om noen har en tabell/noen tabeller som er litt mer detaljerte enn de kjemiheftene vi har fått utdelt. Det er mange, mange oppgaver jeg ikke kan finne blant annet reduksjonspotensiale, kokepunkt og kjemisk skift for ulike grupperinger i 1H-NMR spekter i de tabellene vi har. Fasit har nemlig ofte tatt utgangspunkt i informasjon vi ikke har tilgjengelig engang. Lærer er dessverre til lite hjelp her, da han har nesten mindre oversikt enn elevene. Anyone? Bruker du den tabellen som er vedlagt eksamensoppgavene? I noen tilfeller ja, i andre ikke. Har ikke hatt noen nevneverdig betydning for resultatane. Sier du at dette burde ligge i vedleggene i de fleste tilfeller, og at jeg burde enten forvente å finne svaret i vedlegg eller kjemiheftet? Anbefaler at du kjøper Gyldendals tabellverk. Mye greiere. Går utifra at dette er en noe mer omfattende utgave av de små kjemiheftene en får utdelt? Hva er eventuell pris for noe slikt? http://www.gyldendal...formler-i-kjemi Det heftet her vi har Om bare WolframAlpha kunne vært tilgjengelig under eksamen. Endret 22. mai 2012 av Gjest Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 Jeg kan ikke huske å ha gjort en oppgave der jeg ikke fant den relevante informasjonen i enten tabellen som er vedlagt eksamen eller det lille, blå heftet fra Gyldendal. Unntaksvis står informasjonen bare i én av dem, men som oftest i begge. Lenke til kommentar
Gillette Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 Det er det tabellverket vi bruker :-). Du skal finne alt der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå