GeO Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Etter reaksjonsligningen skal du ha 8 mol salpetersyre for hver 3 mol kobber. Du har regnet ut antall mol du har av de to stoffene, så da kan du jo f.eks. dele antall mol salpetersyre på 8 og antall mol kobber på 3, og se hvilket tall som blir størst. Det stoffet vil da være i overskudd. Det som da gjenstår, er å finne ut hvor mye som brukes opp av dette stoffet (som tydeligvis er kobber) hvis alt av det andre (salpetersyre) reagerer. 1 Lenke til kommentar
fiskercool Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 Etter reaksjonsligningen skal du ha 8 mol salpetersyre for hver 3 mol kobber. Du har regnet ut antall mol du har av de to stoffene, så da kan du jo f.eks. dele antall mol salpetersyre på 8 og antall mol kobber på 3, og se hvilket tall som blir størst. Det stoffet vil da være i overskudd. Det som da gjenstår, er å finne ut hvor mye som brukes opp av dette stoffet (som tydeligvis er kobber) hvis alt av det andre (salpetersyre) reagerer. Takk for god hjelp, kan du forklare hvordan jeg finner ut hvor mye kobber som brukes? Er helt ny i kjemi, aldri vært borti lignende før... Lenke til kommentar
GeO Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 Vi har 100g kobber og tilsetter 150g HNO3. Hvilket stoff er i overskudd, og hvor stort er overskuddet? Stoffmengder: Cu: (100 g)/(63,55 g/mol) = 1,57 mol HNO3: (150 g)/(63,0 g/mol) = 2,38 mol «Relative stoffmengder» (dvs. der vi tar hensyn til reaksjonsstøkiometrien ved å dele på koeffisientene i reaksjonsligningen): Cu: 1,57 / 3 = 0,525 (overskudd) HNO3: 2,38 / 8 = 0,298 (begrensende reaktant) Alt av HNO3, dvs. 2,38 mol, vil reagere. Mengden kobber som reagerer blir, ut fra reaksjonsstøkiometrien (3 mol kobber reagerer med 8 mol HNO3): 3/8 * 2,38 mol = 0,893 mol Massen av kobber som reagerer blir dermed 0,893 mol * 63,55 g/mol = 56,7 g Og overskuddet, det som ikke har reagert, er 100 g - 56,7 g = 43,3 g. 1 Lenke til kommentar
ConnieL Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 Hei! Har noen rapport fra 7.2 Undersøkelse av stoffer i melk og myse ? Trenger svar på oppgavene under Resultater og spørsmål og Anvendelser og sammenhenger Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 Hva er et ion og hva betyr ''oksiderer''? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 (endret) Et ion (gresk: ἰόν, «en som går») er et elektrisk ladd atom. Et positivt ladd ion, kation, oppstår når et atom har underskudd på elektroner, mens et negativt ladd ion, anion, oppstår når et atom har overskudd på elektroner. Ioner med motsatte ladninger tiltrekker hverandre og kan danne ionebindinger. Metaller danner positivt ladde ioner, altså kationer. Danningen av ioner blir kalt ionisering. http://no.wikipedia.org/wiki/Ion Å oksidere er når et stoff reagerer med oksygen. Når jern oksiderer, kaller vi det rust. Når treverk oksiderer, kaller vi det brann. Endret 2. mars 2012 av Mannen med ljåen 2 Lenke til kommentar
GeO Skrevet 3. mars 2012 Del Skrevet 3. mars 2012 Å oksidere er når et stoff reagerer med oksygen. Når jern oksiderer, kaller vi det rust. Når treverk oksiderer, kaller vi det brann. For å presisere bittelitt: du har rett i at reaksjon med oksygen som oftest er en oksidasjon (unntak finnes), men det er fullt mulig for et element å bli oksidert uten å reagere med oksygen. Dannelse av ammoniakk, for eksempel: hydrogen oksideres når det reagerer med nitrogen, som blir redusert. N2(g) + 3H2(g) = 2NH3(g) Den ordentlige definisjonen av oksidasjon er at elementets oksidasjonstall øker (ved reduksjon avtar det). Det finnes en del regler for å bestemme oksidasjonstall for elementer i en forbindelse (se link over), og ved å gjøre dette kan man se hva som blir oksidert og redusert i en reaksjon. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 3. mars 2012 Del Skrevet 3. mars 2012 Sikkert et helt retarda spørsmål, men hva er logikken ved at et atom som gir fra seg et elektron til et som trenger det blir positivt og at det atomet som får det blir negativt? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 3. mars 2012 Del Skrevet 3. mars 2012 Det er et spørsmål som andre har lurt på også. Her er en diskusjon jeg fant: http://www.physicsforums.com/archive/index.php/t-25666.html Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 3. mars 2012 Del Skrevet 3. mars 2012 Var ikke helt det jeg mente Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 3. mars 2012 Del Skrevet 3. mars 2012 Logikken er at protoner er definert som positive, og elektroner er definert som negative. Et atom som har like mange positive protoner som negative elektroner, er nøytralt. Hvis det kvitter seg med et elektron, blir det positivt, fordi atomet har flere protoner enn elektroner. Hvis du gir atomet et elektron ekstra, blir det negativt, fordi det har flere elektroner enn protoner. Som sagt, er atomet nøytralt hvis det har riktig antall elektroner i forhold til protoner. Hvis forholdet er skjevt, kan man kalle atomet et positivt eller negativt ion. Har jeg forstått spørsmålet ditt denne gangen? Og siden jeg ikke har hatt fysikk/kjemi på 10 år, ber jeg dere rette på feilene mine om det dukker opp noen. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 3. mars 2012 Del Skrevet 3. mars 2012 Tusen takk, der fikk jeg det inn med teskje:) Ha en god kveld. Lenke til kommentar
GrevenLight Skrevet 4. mars 2012 Del Skrevet 4. mars 2012 (endret) Hmm. Tror det er riktig å spørre her. Vi snakket om hvilke ting som kan gå gjennom cellemembranen og fikk vite at små upolar molekyler kan gå gjennom cellemembranen. Senere fikk vi et bilde som var på dansk og der sto det at små "uladede polære" molekyler kan gå gjennom. Alt i alt har vi fått vite at det som er vannløselig (polar) ikke går gjennom, men det som er fettløselig (upolart) gjår gjennom. Men på arket står det at store uladde polare molekyler, ladde polare molekyler og ioner ikke går gjennom, mens små uladde polare molekyler går gjennom. Jeg lurer på om noen av dere (som kanskje også har litt dansk-kunnskaper) vet om de tingene er det samme? Hvis det ikke er det, blir det altfor komplisert å lære ... Om det er en forskjell på det - hva er da riktig? Endret 4. mars 2012 av GrevenLight Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 5. mars 2012 Del Skrevet 5. mars 2012 store uladede polære molekyler som amino acid, glukose går ikke igjennom, mens små uladede polære molekyler som vann, urea og glyserol går igjennom. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 5. mars 2012 Del Skrevet 5. mars 2012 Noen som kunne tenke seg å forklare elektrolyse av vann på en dummies venlig måte? Får spørsmål om det på prøve i morgen. Tusen takk:) Lenke til kommentar
SandraSk Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 Kunne noen hjelpe meg med denne? 20 mL av en ukjent NH3-løsning titreres mot 0,100 mol/L H2SO4. Det går med 12,6 mL av svovelsyra til ekvivalenspunktet. Regn ut [NH3]. Må jeg her regne på at svovelsyra protolyserer i to trinn? Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 Kunne noen hjelpe meg med denne? 20 mL av en ukjent NH3-løsning titreres mot 0,100 mol/L H2SO4. Det går med 12,6 mL av svovelsyra til ekvivalenspunktet. Regn ut [NH3]. Må jeg her regne på at svovelsyra protolyserer i to trinn? JA, for hvert mol syre, trengs 2 mol base. finn n(H^+) og dermed er n(NH_3) = 2n(H^+) = 0,02*[NH_3] der [NH_3] = 0,126 M Lenke til kommentar
SandraSk Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 Ok, takk, jeg fikk den til Har også et lite spørsmål angående korresponderende syrer og baser. Hvordan er det med f.eks svak syre? Vil den korresponderende basen være sterk eller svak? Og om vi har sterk syre, hvordan vil den korresponderende basen være da, osv? Lenke til kommentar
GeO Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 Har også et lite spørsmål angående korresponderende syrer og baser. Hvordan er det med f.eks svak syre? Vil den korresponderende basen være sterk eller svak? Og om vi har sterk syre, hvordan vil den korresponderende basen være da, osv? Vanligvis er både syren og basen i et korresponderende syre-basepar mer eller mindre svak. Men siden Ka·Kb=Kw (=10-14 ved 25 °C) for et korresponderende syre-basepar, vil det jo være slik at en forholdsvis sterk syre gir en svakere base, og omvendt (selv om begge kan være svake sammenlignet med det vi kaller sterke syrer og baser). Når det gjelder sterke syrer, så er disse såpass sterke at den korresponderende «basen» praktisk talt ikke vil fungere som en base i det hele tatt (f.eks. nitrationet, korresponderende base til salpetersyre, eller kloridionet til saltsyre). Et unntak er svovelsyre, som er en sterk flerprotisk syre. I dette tilfellet er den korresponderende basen HSO4- en svak syre, men som fortsatt er ganske sterk til å være svak (kan evt. kalle det en mellomsterk syre - det er lett å bli forvirret her). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå