Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store kjemiassistansetråden


Anbefalte innlegg

Balanser red./oks. likningen: Fe+2 + Cl2 -->Fe+3+CL-

 

Hvorfor er ikke Cl opphøyd i -? Og hvorfor taes den ikke med i ladnings balansen. Er en eksempel oppgave så dere må ikke begynne å regne den ut til meg :)

 

[...]

 

Åkei, skjønner nå at Fe kan ha forskjellige ladninger. Men Cl har oppgitt ladning på høyre side i Red/oks, men ikke på venstre side. I ladningsbalansen er bare ladningen til Cl på høyre side tatt med. Skjønner ikke dette...

 

Har enda et eksempel,

 

Al+Cu+2-->Al+3+Cu

 

Her er tar han bare med Cu+2=Al+3 i ladningsbalansen.

Det er ioner som har ladning. Cl2 er ikke et ion, men et nøytralt gassmolekyl, det burde derfor kanskje stått Cl2(g). Når elementer (som f.eks. klor) er i sin standardtilstand (dvs. gassform i dette tilfellet) har de oksidasjonstall lik null.

 

For Al og Cu blir det litt av det samme: dette er metaller, ikke metallioner, og man kunne skrevet Al(s) og Cu(s) for å tydeliggjøre dette. Disse er også elementer i sin standardtilstand (fast metall), med oksidasjonstall lik null.

 

En kortversjon av svaret blir vel at man ikke tar med forbindelser i ladningsbalansen dersom de ikke har noen ladning. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt enig mtp. kronglete fremgangsmåte. Det enkle er ofte det beste, så når du har massen og molvekten er det ingen vits i å gå via ideell gasslov.

 

Men - hvis vi sammenligner ulike måter å skrive gassloven på:

 

pV = nRT (kjemikermåten, R = universell gasskonstant)

pV = NkT (fysikermåten, k = Boltzmann)

pV = mR'T (maskiningeniørmåten, med R' = R/Mm)

 

Det er jo de to siste som er kombinert i fasiten. Men siden R = kNA, så er jo N = mR'/k (fasitens resultat) akkurat det samme som N = NAm/Mm (det du har tenkt tidligere). Kan forklaringen ligge i avrunding etc., evt. at fasitens konstanter har flere eller færre gjeldende sifre enn det du har brukt?

Tusen hjertelig. Ser ut som det var kmol vs. mol og litt andre avrundinger som gjorde det. :)

 

 

Har en oppgave til, litt usikker på om det regner som fysikk eller kjemi, men here it goes:

 

post-218415-0-97150800-1321914654_thumb.png

 

Har tenkt sånn:

 

dE/dt=(dQ/dt)-(dW/dt)+∑m_i (h_i+0.5v_i^2+gz_i)-∑m_e (h_e+0.5v_e^2+gz_e)

 

Hvor t er tiden, og m_i og m_e er massestrøm per tid.

 

Så har jeg regnet med "steady state", dvs dE/dt=0. I tillegg til at den er adibatisk dQ/dt=0. Neglisjerer så kinetisk energi forbundet med hastighet, og potensiell energi i tyngdefeltet, og setter m_i=m_e=m

 

dW/dt=m(h_i-h_e) <=> m=(dW/dt) / (h_i-h_e)

 

Nå trenger jeg å finne entalpiendringen (Det hører ikke med tabeller til oppgaven, men har var ekapasitet oppgir for luft som idealgass). Skal vel relatere enthalpiendringen til varmekapasitet på en eller annen lur måte.

 

Fikk løsningsforlaget nå, men skjønner ikke hvorfor det står at det er konstant trykk, for det er det da ikke i følge oppgaven …

 

Edit: ser forsåvidt tankegangen bak resonnementet, men ikke helt hvorfor man kan bruke varmekapasitet for varme tilført med konstant trykk. Det er jo ikke værre enn å pugge at "slik er det", men termodynamikk er noe jeg synes er ganske interessant—så vil gjerne forstå det.

post-218415-0-76951000-1321915325_thumb.png

Endret av Jude Quinn
Lenke til kommentar

Balanser red./oks. likningen: Fe+2 + Cl2 -->Fe+3+CL-

 

Hvorfor er ikke Cl opphøyd i -? Og hvorfor taes den ikke med i ladnings balansen. Er en eksempel oppgave så dere må ikke begynne å regne den ut til meg :)

 

[...]

 

Åkei, skjønner nå at Fe kan ha forskjellige ladninger. Men Cl har oppgitt ladning på høyre side i Red/oks, men ikke på venstre side. I ladningsbalansen er bare ladningen til Cl på høyre side tatt med. Skjønner ikke dette...

 

Har enda et eksempel,

 

Al+Cu+2-->Al+3+Cu

 

Her er tar han bare med Cu+2=Al+3 i ladningsbalansen.

Det er ioner som har ladning. Cl2 er ikke et ion, men et nøytralt gassmolekyl, det burde derfor kanskje stått Cl2(g). Når elementer (som f.eks. klor) er i sin standardtilstand (dvs. gassform i dette tilfellet) har de oksidasjonstall lik null.

 

For Al og Cu blir det litt av det samme: dette er metaller, ikke metallioner, og man kunne skrevet Al(s) og Cu(s) for å tydeliggjøre dette. Disse er også elementer i sin standardtilstand (fast metall), med oksidasjonstall lik null.

 

En kortversjon av svaret blir vel at man ikke tar med forbindelser i ladningsbalansen dersom de ikke har noen ladning. :)

Ahaa, Tusen takk for svar :)

 

Men når Al og Cu har ladning, har de da fått segg positive og negative ioner ilag? Eller skal jeg tenke på det som at stoffet er stabilt og har fått fylt tomrommene sine dersom det er null ladning ?

Lenke til kommentar

Nå trenger jeg å finne entalpiendringen (Det hører ikke med tabeller til oppgaven, men har var ekapasitet oppgir for luft som idealgass). Skal vel relatere enthalpiendringen til varmekapasitet på en eller annen lur måte.

 

Fikk løsningsforlaget nå, men skjønner ikke hvorfor det står at det er konstant trykk, for det er det da ikke i følge oppgaven …

 

Edit: ser forsåvidt tankegangen bak resonnementet, men ikke helt hvorfor man kan bruke varmekapasitet for varme tilført med konstant trykk. Det er jo ikke værre enn å pugge at "slik er det", men termodynamikk er noe jeg synes er ganske interessant—så vil gjerne forstå det.

Du er jo inne på det når du skriver Cp = dH/dT, som altså blir til ΔH = Cp(T2-T1) når du integrerer. Men siden verdien av H for en ideell gass kun avhenger av temperaturen (H = U + RT, og U er kun avhengig av T), kan du bruke det samme uttrykket for å finne ΔH for en prosess som ikke skjer ved konstant trykk også. Dermed er alltid ΔH = Cp(T2-T1), på samme måte som at du alltid har ΔU = Cv(T2-T1) fordi Cv = dU/dT.

Lenke til kommentar

Men når Al og Cu har ladning, har de da fått segg positive og negative ioner ilag? Eller skal jeg tenke på det som at stoffet er stabilt og har fått fylt tomrommene sine dersom det er null ladning ?

Er ikke helt sikker på at jeg skjønner hva du spør om, men når Al blir til Al3+-ioner så betyr det at hvert Al-atom gir fra seg 3 elektroner. På samme måte tar hvert Cu2+-ion opp 2 elektroner, og blir dermed til nøytralt Cu(s). Reaksjonen

 

2Al(s) + 3Cu2+ = 2Al3+ + 3Cu(s)

 

er dermed satt sammen av to halvreaksjoner:

 

Al(s) = Al3+ + 3e- | ·2

 

Cu2+ + 2e- = Cu(s) | ·3

 

Elektronene forsvinner i totalreaksjonen når du balanserer og legger sammen halvreaksjonene.

Lenke til kommentar

Hei, jeg sliter litt med en kjemioppgave, har grublet på den en stund, men får det bare ikke til! :/

 

Oppgaven lyder som følger: Hva er konsentrasjonen av CO i ppm når volumet av garasjen er 5∗4∗3 m3?

(Et innhold på 800 ppm CO i luft betraktes som dødelig!)

 

Opplysningene jeg har er:

Volum CO = 49 L

Stoffmengde CO = 2 mol

 

Det jeg har gjort foreløpig er å bruke formelen c = n/V = 2 mol / 49 L = 0,04 mol/L. Så er jeg fast. Takker for all hjelp :)

Lenke til kommentar

Det kan godt stemme, ja, men sliter med enda en oppgave.

 

 

1) Skriv en balansert reaksjonslikning for forbrenningen av oktan når det er nok oksygen til stede. Reaksjonsproduktene er karbondioksid og vann.

2C8H18 (l) + 9O2 (g) → 16CO2 (g) + 18H2O (l)

 

Jeg tror den stemmer, men så kommer denne:

2) Vi forutsetter at bilbensin er ren oktan som har en massetetthet på 0,70kg/L . En bil som bruker 0,8L bensin per mil kjører 10 mil. Hvor stort volum luft (20% O2 ) går med til forbrenningen om vi forutsetter en fullstendig forbrenning?

 

På 10 mil = 0,8 * 10 = 8 L ren oktan

Masse = 0,70 kg/L * 8 L = 5,6 kg

 

Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre.

Lenke til kommentar

Hei, jeg trenger hjelp med en kjemisk ligning:

Oppgaven er slik:

 

Sett oksidasjonstall på alle atomer. Hva blir redusert og hva blir oksidert? Balanser reaksjonen ved hjelp av halvreaksjoner:

 

PbO2(s)+Pb(s)+ SO4(2-)(aq)+H(+) -> PbSO4(S) + H2O(l)

 

Jeg klarer ikke å balansere den, fordi jeg ikke vet hva som blir oksidert og hva som blir redusert, trenger virkelig hjelp. Er det noen her som kan løse denne oppgaven trinn for trinn slik at jeg skjønner. Jeg har heldagsprøve i kjemi på tirsdag, måå ha hjelp, vær såå snil

Lenke til kommentar

Når Fe2O3 blir redusert med hydrogengass, får vi metallet jern og vanndamp.

 

a) Skriv en balansert reaksjonsligning.

Fe2O3 + 3H2 → 2Fe + 3H2O

 

b) Beregn teoretisk utbytte av jern når en starter med 65,0 kg jern(III)oksid.

 

 

Har gjort noe, men kommer ikke lenger, er ikke noe eksempel i boken som likner denne.

Lenke til kommentar

den er:

a)

chart?cht=tx&chl=2C_8H_{18} (l) + 25O_2 (g) => 16CO_2 (g) + 18H_2O (l)

=========

b)

m(oktan)=5600 g

n(oktan)=49,04 mol

n(O_2)=613 mol

så kan vel ideelle gassloven eller molart volum brukes, til

å finne V(O_2)

=========

V(m)=22,4=V/n evt V(m)=24,5

V(O_2)=22,4*13=13731 liter

korrigert V(O_2)=2746 ltr

infO.

 

molart volum ved 0 gr C og 1 atm er lik 22,4 ltr/mol

dvs

V(m)=22,4 = V/n

==========================================

molart volum ved 25 gr C og 1 atm er lik 24,5 ltr/mol

dvs

V(m)=24,5 = V/n

 

1 av disse kan evt brukes i oppgava

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...