Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store kjemiassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Morn folkens, eksamen i morgen, takker for all hjelp jeg har fått her på forumet.

 

Et spørsmål bare, etter eksamen stikker jeg til syden med samboer, men jeg kjennre meg selv såpass godt at jeg vil ikke klare å slappe av uten å vite hvordan det har gått.

 

Noen som vet om man får kopi av besvarelsen hvis man sitter tida ut, at det er sånn mellomlegs papir ark.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Jeg sliter sånn med å forstå redoksreaksjoner.

 

Har fått følgende oppgave:

 

For de følgende fullstendige redoksreaksjonene, skriv opp halvreaksjonene for hver av dem,

og finn ut hvilket stoff som er oksidasjonsmiddel og reduksjonsmiddel i hvert tilfelle:

 

4Fe+3O2 -> 2Fe2O3

 

Noen som kjapt kan forklare meg hva jeg skal gjøre, for jeg forstår ikke eksemplene i boka.

Lenke til kommentar

Læreren vår er alkoholiker og halvreaksjoner er bare inkludert i ett eneste eksempel i boken uten nevneverdig forklaring. Når jeg har en reaksjon, hvordan vet jeg hvile reaksjoner jeg skal hente fra spenningsrekka for å bruke som halvreaksjon? Hvordan fungerer halvreaksjoner i det hele tatt? Har prøve i morgen, og gir opp å prøve å forstå det på egenhånd.

 

F.eks. oppgava:

 

Vis at likninga er balansert:

2MnO4 med minusladning + 6H+ +5H202 --> 2Mn2+ + 8H2O + 5H2O

 

Må jo sette opp halvreaksjoner, men står uendelig mange halvreaskjoner... Klarer å finne oksidasjonstall og lignende, men kommer ikke videre når tabellen må tas i bruk...

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Jeg sliter sånn med å forstå redoksreaksjoner.

 

Har fått følgende oppgave:

 

For de følgende fullstendige redoksreaksjonene, skriv opp halvreaksjonene for hver av dem,

og finn ut hvilket stoff som er oksidasjonsmiddel og reduksjonsmiddel i hvert tilfelle:

 

4Fe+3O2 -> 2Fe2O3

 

Noen som kjapt kan forklare meg hva jeg skal gjøre, for jeg forstår ikke eksemplene i boka.

 

Fra totalreaksjonen ser du fort hvilket stoff som er redusert og hvilket som er oksidert. Du ser at Fe går fra oksidasjonstall 0 til oksidasjonstall + 3. Mens oksygen har gått fra oksidasjonstall 0 til -2. Da har jern oksidert, og oksygen har redusert.

Da er altså jern et reduksjonsmiddel, siden den blir brukt til å redusere oksygen. Mens oksygen vil være et oksidasjonsmiddel, siden den oksiderer jern.

Halvreaksjonene som inngår her, er da (sorry hvis formateringen ikke blir helt riktig):

Oksidasjon av jern : Fe --> Fe3+ +3e-

Reduksjon av oksygen: O2 + 4e- --> 2O2-

Lenke til kommentar

Kanskje man kan tenke så enkelt som at likt løser likt? Det molekylet du viser er jo ganske så upolart (ingen veldig elektronegative elementer), og bensin er et upolart løsemiddel. En polyester har derimot en mer polar estergruppe (involverer oksygen), og løser seg derfor heller i aceton, som er et polart løsemiddel. Eller hva?

Lenke til kommentar

Lurer litt på hva du egentlig skal finne ut her. Det du kanskje har oppdaget, er at hvis du blander like mengder av en (svak) syre og dens korresponderende base, så får du en løsning med pH = pKa. Er det dette som er poenget?

 

Formelen du har brukt for å finne pH, er riktig (den er også kjent som Henderson-Hasselbalch-ligningen), og som du ser gir den samme svar hver gang så lenge du har like mengder av de to stoffene.

Lenke til kommentar

Ah, slik å forstå.

 

Det som må være gitt, er at syren/basen du tilsetter er det som dominerer pH i løsningen. Den ligningen du skrev opp forutsetter det, og ser bort fra bidraget fra vann. Mener å huske at tommelfingerregelen er at konsentrasjonen av en syre må være større enn ca. 10-6 mol/L for at ikke vannet skal være bestemmende for pH.

Lenke til kommentar

Okei. Mange takk for svar. Men i mitt innlegg var jo konsentrasjonen syre mindre enn 10⁻⁶ mol/l?

 

En annen ting, gitt av man har en løsning med kjent konsentrasjon av en syre og kjenner denne syrens pKa, så blir det ikke så enkelt som å sette inn syrekonsentrasjonen, pKa og ønsket pH i Henderson-Hasselbalch-ligningen og løse med hensyn på basekonsentrasjonen dersom man skal finne ut hvor mye av basen man trenger for å lage en buffer med den gitte pH hvis syren er flertropisk? (Beklager klosset formulering.)

Lenke til kommentar

Okei. Mange takk for svar. Men i mitt innlegg var jo konsentrasjonen syre mindre enn 10⁻⁶ mol/l?

Stemmer, her var det jeg som forhastet meg. I ditt tilfelle vil vannet bestemme pH i løsningen.

 

En annen ting, gitt av man har en løsning med kjent konsentrasjon av en syre og kjenner denne syrens pKa, så blir det ikke så enkelt som å sette inn syrekonsentrasjonen, pKa og ønsket pH i Henderson-Hasselbalch-ligningen og løse med hensyn på basekonsentrasjonen dersom man skal finne ut hvor mye av basen man trenger for å lage en buffer med den gitte pH hvis syren er flertropisk? (Beklager klosset formulering.)

Jo, i og for seg så blir det vel det. Og siden det er likt volum av syre og base i en buffer (det er jo en og samme løsning), kan du erstatte konsentrasjonsforholdet med et stoffmengdeforhold. Da kan du finne antall mol som må tilsettes av den svake basen for å få ønsket pH.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...