[email protected] Skrevet 17. juni 2015 Del Skrevet 17. juni 2015 Kan noen forklare meg hvorfor det dannes Cu2+ ioner når man lager en elektrolytt av fast kopperklorid (legger det i vann). Stusser litt på det siden formelen sier at man legger CuCl2 i vann, ionebindingen brytes, og kobber har jo kun ett ytterelektron. Så ser ikke helt hvordan man kan få Cu2+ ion når kobber kun har ett ytterelektron når det reagerer med klor. Noen som vet? Heisann Jo, fordi CuCl2, når det løses i vann får vi ioene Cu2+ og 2Cl- Et intressant faktor å se på, se alltid på de ioene som er "stabile" f.eks. Cl--ioene. Disse går alltid "alene", og siden det står Cl2 må det andre leddet være Cu2+. Hvis det fortsatt er uklart kan jeg prøve å forklare igjen. Lenke til kommentar
Mechlaz Skrevet 18. juni 2015 Del Skrevet 18. juni 2015 Kan noen forklare meg hvorfor det dannes Cu2+ ioner når man lager en elektrolytt av fast kopperklorid (legger det i vann). Stusser litt på det siden formelen sier at man legger CuCl2 i vann, ionebindingen brytes, og kobber har jo kun ett ytterelektron. Så ser ikke helt hvordan man kan få Cu2+ ion når kobber kun har ett ytterelektron når det reagerer med klor. Noen som vet? Heisann Jo, fordi CuCl2, når det løses i vann får vi ioene Cu2+ og 2Cl- Et intressant faktor å se på, se alltid på de ioene som er "stabile" f.eks. Cl--ioene. Disse går alltid "alene", og siden det står Cl2 må det andre leddet være Cu2+. Hvis det fortsatt er uklart kan jeg prøve å forklare igjen. Takk for svar Så det er egentlig slik at når man løser CuCl2 i vann, så brytes ionebindingen, og du får enkeltstående kloridioner? Vanlig klor er vel et to-atomig grunnstoff under romtemperatur, men når det løses opp i vann, så får du enkeltvise kloridioner som vil ta til seg ett elektron hver for å oppnå edelgasstruktur? Men jeg tror jeg har misforstått litt hvordan dette egentlig blir.. Når du legger CuCl2 i vann, får du da ett enkelt kopperatom og to kloratomer (ioner) i vannløsningen, og that's it? Og siden det da bare finnes ett kopperatom å ta elektroner fra, så blir ladning Cu2+. Men hva om det hadde vært 2CuCl? Altså to kopperatomer og to kloratomer, hadde da reaksjonen foregått normalt og kloridatomene hadde tatt hvert sitt ytterelektron fra kopperatomene? Lenke til kommentar
nojac Skrevet 19. juni 2015 Del Skrevet 19. juni 2015 (endret) Her må du skille mellom to forskjellige reaksjoner: 1. Reaksjonen mellom nøytralt klor og nøytralt kobber (redoks) , der en ioneforbindelse (salt) dannes, og 2. Oppløsning av saltet CuCl2 i vann.I den siste reaksjonen har vi allerede ionene (Cu2+ og dobbelt så mange Cl-), og ingen overføring av elektroner skjer. Et salt med formelen CuCl vil eventuelt bestå av Cu+ og Cl--ioner ("enverdig kobber")Når klor løses i vann får du i utgangspunktet ingen klor-ioner. Det får du først når Cl2 møter atomer som kan gi fra seg elektroner (redoks) Endret 19. juni 2015 av nojac Lenke til kommentar
Shopaholic Skrevet 30. august 2015 Del Skrevet 30. august 2015 Kunne noen ha hjulpet meg med denne oppgaven ? ? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-P8zKbRH56D Skrevet 1. september 2015 Del Skrevet 1. september 2015 (endret) Hei! To oppgaver som jeg trenger hjelp til... 1. Finn trykket av 2,50 mol CO2 med et volum på 5 L og 450 K "Compare the pressure with the calculated using the ideal gas equation"- I følge boka er den for CO2 3,59. Jeg tenker at jeg på bruke denne formelen: P= nRT / V. Jeg får da 18.45 atm, men videre når jeg skal sammenligne så ender jeg opp med 105% liksom... 2. "Write the van der Waals equation for a real gas. Explain clearly the meaning of the corrective terms of pressure and love pressure" Noen som kan hjelpe? Endret 1. september 2015 av Slettet-P8zKbRH56D Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 1. september 2015 Del Skrevet 1. september 2015 1. 359/18.45 = 19.46 % 2. https://en.wikipedia.org/wiki/Van_der_Waals_equation Lenke til kommentar
Synonymt Skrevet 9. september 2015 Del Skrevet 9. september 2015 Jeg holder på med en oppgave om en galvanisk celle. Jeg har en standard hydrogenelektrode og en sølvtråd i sølvsaltløsning. Oppgaven mener K2SO4 er et egnet salt til saltbroen fordi K+ er lavt på spenningsrekken og SO4 ikke danner bunnfall med Ag. Jeg var sikker på at Ag og SO4 dannet bunnfall, men dette er altså ikke tilfellet? Løselighetstabellen i formelheftet mitt sier at de to utgjør en tungtløselig forbindelse. Lenke til kommentar
Anonym951 Skrevet 13. september 2015 Del Skrevet 13. september 2015 Trolig et veldig enkelt spørsmål, men etter år uten kjemi ble jeg plutselig litt usikker.. Al, H, F osv er grunnstoffer, men er N2, O2 osv et grunnstoff, eller et molekyl? Jeg regner med at N, O er grunnstoffer, mens N2 og 02 er molekyler, stemmer dette? Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 14. september 2015 Del Skrevet 14. september 2015 Trolig et veldig enkelt spørsmål, men etter år uten kjemi ble jeg plutselig litt usikker.. Al, H, F osv er grunnstoffer, men er N2, O2 osv et grunnstoff, eller et molekyl? Jeg regner med at N, O er grunnstoffer, mens N2 og 02 er molekyler, stemmer dette? ja Lenke til kommentar
Obi von Knobi Skrevet 15. september 2015 Del Skrevet 15. september 2015 (endret) Jeg har hold på med dette kapittelet (stoffmengde og konsentrasjon) i fire timer i dag, men forstår ca. like mye som da jeg begynte. Jeg pleier vanligvis å forstå ting ganske lett (andre kapitler og andre realfag), men klarer ikke å få dette inn i hodet mitt! Noen som har tips til når man sitter helt fast? Her er en oppgave jeg ikke forstår: Hva er stoffmengden av FeSO4 i 10 g FeSO4 * 7H2O Her er utregningen min: FeSO4 = 55.85 + 32 + 16*4 = 151.85 g/mol 7H2O = 2 + 16*7 = 126 g/mol 151.85+126 = 277.9 g/mol n = m/Mm n = 10g / 277.9 g/mol = 0.036 mol Svaret, som jeg kom frem til ved prøv og feil, stemmer overens med fasiten. Men jeg forstår ikke hvorfor! Hvorfor gjelder svaret FeSO4? Jeg bruker jo ikke informasjon som er unikt til FeSO4, men totalen (277.9 g/mol). Endret 15. september 2015 av Obi von Knobi Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 15. september 2015 Del Skrevet 15. september 2015 fordi 1 mol FeSO4 <=> 1 mol FeSO4 * 7H2O 1 Lenke til kommentar
Obi von Knobi Skrevet 16. september 2015 Del Skrevet 16. september 2015 Takk! Men det var en av de letteste oppgavene. Når det kommer til molarmasse, molarvolum, masseprosent osv. så klarer jeg ikke å finne ut hvilke formler jeg skal bruke hvor. Vet du om en god videoserie som går ut på dette? Jeg fant det ikke på khan academy Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 21. september 2015 Del Skrevet 21. september 2015 Hvordan skal man balansere kjemiske stoffer som inneholder karbonat og sulfat osv.? For eksempel natriumkarbonat. Hvordan kan jeg vite hvor mange valenseelektroner karbonat og sulfat har? Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 du må lære deg vanlige ladninger på ioner/molekylioner Na2CO3 pga Na^+ CO3^2- Lenke til kommentar
28teeth Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 "(...) når hydrogengass forbrenner i overskudd av oksygengass" Hva menes med overskudd? Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 "(...) når hydrogengass forbrenner i overskudd av oksygengass" Hva menes med overskudd? tilstrekkelig nok oksygen-gass gassen er ikke begrensende reaktant Lenke til kommentar
28teeth Skrevet 23. september 2015 Del Skrevet 23. september 2015 (endret) tilstrekkelig nok oksygen-gass gassen er ikke begrensende reaktant Stor takk for svar, men jeg skjønte dette halvveis. Og dette må være fordi jeg ikke skjønte veldig mye av det jeg leste før eksempelet med hydrogen- og oksygengass. Hva er stoffmengdeforhold (veldig veldig veldig enkelt forklart)? Hva er masseforhold (10xveldig enkelt forklart)? Hva menes med "En balansert reaksjonslikning angir ikke masseforholdene i en reaksjon direkte, men vi må alltid gå gjennom stoffmengdeforholdene"? (En million takk til alle, som setter av tid til å svare!) Endret 23. september 2015 av 28teeth Lenke til kommentar
nojac Skrevet 24. september 2015 Del Skrevet 24. september 2015 Hva er stoffmengdeforhold (veldig veldig veldig enkelt forklart)? Hva er masseforhold (10xveldig enkelt forklart)? Hva menes med "En balansert reaksjonslikning angir ikke masseforholdene i en reaksjon direkte, men vi må alltid gå gjennom stoffmengdeforholdene"? (En million takk til alle, som setter av tid til å svare!) Hvis 2 H2 reagerer med 1 O2 er stoffmengdeforholdet 2:1 Men siden H2 mar molmasse 2 g mens O2 har molmasse 32 g. blir masseforholdet i reaksjonen 4g / 32 g = 1/8 Altså går det med 8 g oksygen for hvert gram hydrogen 1 Lenke til kommentar
28teeth Skrevet 25. september 2015 Del Skrevet 25. september 2015 Hva er stoffmengdeforhold (veldig veldig veldig enkelt forklart)? Hva er masseforhold (10xveldig enkelt forklart)? Hva menes med "En balansert reaksjonslikning angir ikke masseforholdene i en reaksjon direkte, men vi må alltid gå gjennom stoffmengdeforholdene"? (En million takk til alle, som setter av tid til å svare!) Hvis 2 H2 reagerer med 1 O2 er stoffmengdeforholdet 2:1 Men siden H2 mar molmasse 2 g mens O2 har molmasse 32 g. blir masseforholdet i reaksjonen 4g / 32 g = 1/8 Altså går det med 8 g oksygen for hvert gram hydrogen TAKK!!! Lenke til kommentar
Synonymt Skrevet 26. september 2015 Del Skrevet 26. september 2015 (endret) Dette er angivelig en kondensasjonsreaksjon hvor to alkoholer går sammen, danner en ester og spalter av vann. Hvordan i all verden er dette mulig? Læreboken min sier det er slik, men jeg klarer ikke helt å se mekanismen bak. Jeg trodde man fikk estere av en karboksylsyre og en alkohol. Det eneste logiske jeg kunne komme på var at den primære alkoholen ble oksidert før den reagerte, men fikk heller ikke dette til å stemme helt med fasiten. Noen innspill? Edit: Har funnet ut at det må jo være en eter, slik jeg først trodde. Sjekket fasiten i læreboken, som sa noe annet enn fasiten på læreverkets hjemmeside ... Endret 26. september 2015 av Synonymt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå