Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]boot problemer etter RAID

Anbefalte innlegg

Hei.

Eg skulle lage et Raid 1 oppsett med to WD 640gb disker.

Eg har en samsung 320 som systemdisk.

Etter at eg hadde sett opp raid i bios og med intel matrix storage,

kommer det opp meldingen.Select proper boot device.Insert Booot Media in selected Boot device and press key.

Er det sånn at eg må lage en RAID driver disk??

Det står ikke at systemdisk er med i raid i intel storage men i bios står det raid bak den i boot device setup.Eg får ikke kommet meg inn i Windows så kan man lage en sånn med vista dvd????

Asus p5q pro

intel core duo 8400

4x 2gb corsair

wd 640

wd 640

samsung 320

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har satt Samsung disken som boot disk i BIOS etter det jeg skjønner. Den vil ha RAID etter seg, men er ikke en del av RAID1 oppsettet ditt.

Problemet ditt er at du hadde Windows installert før du satte opp RAID1, hvis jeg forstår deg rett. Da har du nok litt problemer ja, spesielt hvis du ikke har en Vista installasjons DVD. Har du det kan du prøve å reparere system disken din, selv om jeg tviler på det er mulig. Regner med at du har Vista?

Du må ha Asus CD også for der er driverne for Intel Matrix Storage, og de må installeres under installajonen av Vista. Hadde samme problem selv, og enden på visa ble ny installasjon av Vista.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Har du sjekket brukerhåndboka til hovedkortet ditt? Du kan fint sette opp RAID før du installerer noe som helst på diskene.

Lenke til kommentar
så løsningen er å lage raid oppsett under vista installasjonen??

Du lager først til RAID1 oppsett, hvordan finner du i manualen for hovedkortet. Når du har gitt RAID oppsettet navn og satt de 2 WD diskene som RAID1, restarter du maskinen, går inn i BIOS og setter Samsung disken som boot disk, hvis du skal ha den som boot disk da. Hvis ikke setter du RAID1 diskene som boot disk. De vil hete RAID(navn som du gir dem) hvis jeg ikke husker feil.

Stapp in Vista DVD og start installasjon. Når du kommer til valg av disker, installerer du Intel Matrix Storage driveren fra enten Asus CD eller fra en minne penn, evt floppy disk hvis du har det. Driver filene skal hete iastor.inf og iastor.sys eller noe slikt, bare husk at du tar rett versjon, enten 32-bit eller 64-bit.

Resten av installasjonen er lik en vanlig ikke RAID installasjon.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...