henvat04 Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Jeg har valgt adaptasjon som særemne( fra bok til film t.d) der jeg valgte Band of Brothers.. Er det noen som har forslag til problemstilling til særemnet/fordypningsoppgaven?? Takker for alle forslag!! Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Ta med at Band of Brothers er en mini-serie værtfall, og ikke en film. Du kan sikkert få hjelp her av noen, men bare ta med det værtfall.. Lenke til kommentar
magnusbe Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Eg har ikkje lese Band of Brothers-boka, men er det ein roman eller ei fagbok? Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Den er skrevet som en roman. Lettlest og veldig grei. Lenke til kommentar
Olum Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 (endret) Jeg så faktisk denne serien senest i går. Fantastisk serie og man blir veldig glad i alle karakterene. Jeg vet ikke hvilken klasse du går i, men en problemstilling kan være om hvor faktabasert boka/serien er. Om den er 100% historisk korrekt, om det meste er korrekt, om den er løst basert eller om det kun er fiksjon (jeg vet at siste alternativet er uaktuelt ) Endret 3. februar 2009 av Olum Lenke til kommentar
henvat04 Skrevet 3. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2009 Jeg så faktisk denne serien senest i går. Fantastisk serie og man blir veldig glad i alle karakterene. Jeg vet ikke hvilken klasse du går i, men en problemstilling kan være om hvor faktabasert boka/serien er. Om den er 100% historisk korrekt, om det meste er korrekt eller, om den er løst basert eller om det kun er fiksjon (jeg vet at siste alternativet er uaktuelt ) Jeg og så serien i går!! Jeg går 3 klasse, media på videregående.. Takker for forslaget.. Nei boken/serien er ialfall ikke fiksjon Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Det kan veldig fort bli gunfreak-takter og FORDØMT kjedelig å lese med et slikt historiefokus. Du kan evt. drive resepsjonsforskning, altså hvordan seeren oppfatter elementer i filmen. F.eks hovedkarakterer, framstillingen av tyskere etc. Lenke til kommentar
Olum Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Hehe, det kan være morsomt å få gunfreak til å hjelpe deg. Hva de mannen veit om våpen Framstillingen av tyskerne er litt interessant. Tror det er i 9. eller 10. episode hvor de ordentlige veteranene forteller om tyskerne. De forteller om at de kunne fint vært venner med dem under andre omstendigheter. Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 (endret) Hehe, det kan være morsomt å få gunfreak til å hjelpe deg. Hva de mannen veit om våpen Framstillingen av tyskerne er litt interessant. Tror det er i 9. eller 10. episode hvor de ordentlige veteranene forteller om tyskerne. De forteller om at de kunne fint vært venner med dem under andre omstendigheter. Ja, det er mye du kan gripe fatt når en tenker på det. Hvordan Guarnere(?) plaffer ned de tyske fangene i andre episode. Hvordan tyskerne og den tyske generalen overgir seg, og ikke minst talen til generalen. Den viser en viss sympati for den vanlige tyske soldat. Så kan du igjen trekke fram konsentrasjonsleieren.. ikke fryktelig positivt Endret 3. februar 2009 av tjalla Lenke til kommentar
Snurreleif Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 BoB er rett og slett den mest menneskelige og "ordentlige" Hollywoodproduksjonen om WWII. ....Synes jeg da. Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Det har selvfølgelig mye å gjøre med mini-serieformatet hvor man blir virkelig godt kjent med soldatene. I tillegg vier man jo enkelte episoder til noen av soldatene. Uansett, helt enig, det er en fantastisk serie med et stort hjerte. Kiosk kiosk! Lenke til kommentar
Snurreleif Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Ikke nok med det, men som "Nowheremans Land" eller hva den nå enn hette, så fokuserer denne serien også veldig mye på at Tyske-soldater var mennesker de også, og kunne godt komme fra U.S.A. selv om de stilte i grått. Tror mange folk trenger et slikt perspektiv om dagen, alt for mange virker å tro at ALLE tyskerne var Nazister under krigen. Lenke til kommentar
Olum Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Hehe, det kan være morsomt å få gunfreak til å hjelpe deg. Hva de mannen veit om våpen Framstillingen av tyskerne er litt interessant. Tror det er i 9. eller 10. episode hvor de ordentlige veteranene forteller om tyskerne. De forteller om at de kunne fint vært venner med dem under andre omstendigheter. Ja, det er mye du kan gripe fatt når en tenker på det. Hvordan Captain Speirs plaffer ned de tyske fangene i andre episode. Hvordan tyskerne og den tyske generalen overgir seg, og ikke minst talen til generalen. Den viser en viss sympati for den vanlige tyske soldat. Så kan du igjen trekke fram konsentrasjonsleieren.. ikke fryktelig positivt Fixed Guarnere er en elskverdig karakter. Skikkelig artig kar. Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 BoB er rett og slett den mest menneskelige og "ordentlige" Hollywoodproduksjonen om WWII. ....Synes jeg da. Helt enig. Fantastisk serie. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå