Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

uetisk å legge an på en som er sammen med noen?

Anbefalte innlegg

Å være sammen med noen til noen bedre dukker opp er bare uærlig og feigt. Hvis man ser at forholdet ikke går noen vei, hvorfor er man sammen med personen da?

Fordi det er godt å være i et forhold? Kyssing, kosing, en å være med, en å snakke med, sex, lek, moro, dater, middager sammen, varme, en å holde rundt om natten - det er mange grunner til å være kjæreste med noen og ingen av de grunnene jeg nevner krever at man er innstilt på å tilbringe resten av livet sammen. Det krever kun at man liker hverandres selskap, har kjemi og er seksuelt tiltrukket av hverandre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og da er det viktig å bryte ut av forholdet før man eventuelt begynner å se seg om etter noen andre. (Eller flørte tilbake når noen flørter med deg.)

Å være sammen med noen til noen bedre dukker opp er bare uærlig og feigt. Hvis man ser at forholdet ikke går noen vei, hvorfor er man sammen med personen da?

Det handler ikke om å ha en kjæreste til det evt dukker opp noe bedre. Det er ikke sånn at man skal hoppe fra forhold til forhold og hele tiden søke etter noe som er bedre, men tenk hvis det skjer! Tenk hvis man plutselig møter noen som er bedre og som man får følelser for. Det handler ikke om å gå inn for og flørte med andre - man kan møte på en slik person når man minst venter det. Kanskje man krasjer inn i hverandre på vei ut fra butikken, osv.

Noen kan også være i et forhold som man ikke trives i. Man har kanskje forhåpninger om at forholdet skal bli bedre, og at alt skal ordne seg fordi man er glad i personen, osv. Er man i et slikt forhold, så har jeg god forståelse for at noe annet kan friste. I hvert fall hvis man har gjort det man kan for å fikse forholdet. Jeg syns ikke man er uærlig og feig selv om man lever i håpet om at forholdet skal bli bedre, men tilfeldigvis møter noen andre.

Lenke til kommentar
Hviss man ikke stoler på dama og er redd ho vil være utro om noen prøver seg... da får en heller finne seg ei så stygg dame at ingen gidder å prøve seg. Da slipper man å bruke krefter på og bekymre seg for slikt.

Det kan virke veldig teit det han her sier, men han har 100% rett.. Man må regne med at når man har ei flott jente, så kommer folk til å sjekke henne opp.. Sånn er det bare. :)

Ta visdom av denne sangen:

Se filmen hos Youtube

Lenke til kommentar

Jeg har selv vært i situasjonen der en person har prøvd seg på kjæresten min; prøvde seg på kyssing, og hun prøvde seg også på mer enn bare det. Det som er greit er at jeg vet hva som skjedde (:ingenting mer enn at hun prøvde seg, og at kjæresten avslo).

Jeg synes det er utrolig dårlig gjort, uansett om det er kjæresten til en venn eller ikke. I ''mitt'' tilfelle kjente de ikke hverandre og det var første uka på ny skole. Det plaget meg litt, jeg likte ikke helt tanken på at noen prøvde å stjele kjæresten min. Men jeg blandet meg ikke - har aldri snakket med henne eller noenting. Jeg var heller aldri redd for at det skjedde/skulle skje noe mellom dem.

Uansett så synes jeg det er dårlig gjort og respektløst, og må legge til at akkurat dette gjeler jo bare når personen som prøver seg vet at personen hun/han prøver seg på har kjæreste - noe hun i tilfellet over godt visste. Mer dårlig gjort blir det om personen da fortsetter å prøve seg etter et avslag (noe som også skjedde i ''mitt'' tilfelle, og det irriterte meg grensesløst).

Det gjelder å stole på kjæresten din. Om man stoler så lite på kjæresten at man går å bekymrer seg for at han/hun skal la seg friste av andre og være utro, er det jo aller best for begge at man gjør det slutt. Dette med tillit er utrolig viktig om et forhold skal fungere.

Lenke til kommentar

Uten å ha lest gjennom hele tråden, ser jeg at mange mener dette går helt fint så lenge det ikke er en venn av deg hun er sammen med. Dette skjønner jeg ikke.

Ødelegger du et forhold, så ødelegger du et forhold uansett om du kjenner typen hennes eller ikke. Det blir vel ikke mer eller mindre uetisk å gjøre dette om du kjenner ham kontra om du ikke kjenner ham? Handlingen og effekten vil være den samme.

Om du kjenner typen hennes vil det derimot være større sannsynlighet for represalier. Jeg tar ikke stilling til om scenariet er uetisk eller ikke, det er nok flere faktorer som spiller inn der, men på grunn av denne sannsynligheten for represalier ville nok de færreste prøve å stjele kjæresten til en venn. Godt mulig det er mindre allment akseptert å stjele kjæresten til en venn, men i mine øyne er etikken den samme.

Lenke til kommentar
Uten å ha lest gjennom hele tråden, ser jeg at mange mener dette går helt fint så lenge det ikke er en venn av deg hun er sammen med. Dette skjønner jeg ikke.

Ødelegger du et forhold, så ødelegger du et forhold uansett om du kjenner typen hennes eller ikke. Det blir vel ikke mer eller mindre uetisk å gjøre dette om du kjenner ham kontra om du ikke kjenner ham? Handlingen og effekten vil være den samme.

Om du kjenner typen hennes vil det derimot være større sannsynlighet for represalier. Jeg tar ikke stilling til om scenariet er uetisk eller ikke, det er nok flere faktorer som spiller inn der, men på grunn av denne sannsynligheten for represalier ville nok de færreste prøve å stjele kjæresten til en venn. Godt mulig det er mindre allment akseptert å stjele kjæresten til en venn, men i mine øyne er etikken den samme.

Vet du hva, Squinty - Du har helt rett. Det var det jeg forsøkte å si tidligere.

Eneste grunnen til at folk ikke stjeler kjæresten til vennene sine er fordi de frykter sanksjonene det vil medføre. Det er egentlig ganske feigt. o_o

Lenke til kommentar

Vet du hva, Squinty - Du har helt rett. Det var det jeg forsøkte å si tidligere.

Eneste grunnen til at folk ikke stjeler kjæresten til vennene sine er fordi de frykter sanksjonene det vil medføre. Det er egentlig ganske feigt. o_o

det er egentlig ganske normalt.

folk flest bryr seg mer om seg selv, enn om en fyr de ikke kjenner. it takes two to tango.

hvis jenta følger frivillig etter deg, er det ikke så sannsynlig at du stopper henne fordi du er redd for at en fyr du ikke kjenner skal få hjertesorg over en jente som mest sannsynlig hadde vært utro med en annen gutt uansett hvis ikke du hadde tatt ho.

Lenke til kommentar

Det virker som veldig mange ser på jenter som objekter som ikke kan tenke selv her.. Og det skremmer meg litt.

Ei jente _kan_ faktisk tenke selv. Det er ikke som at man kan gå inn og stjele ei jente helt uten videre, og ødelegge et bra forhold.

Er forholdet bra, så kommer ikke jenta til å bli med deg hjem.. sånn er det bare.

Det er absolutt ikke noe i veien for å gå bort til ei jente og vise interesse og intensjoner, uansett om hu er opptatt eller ikke. Og uansett om man veit om hu er opptatt eller ikke. Men hun er ikke ei hjernedød plastikkdukke. Får man respons fra ei opptatt jente, så er det noe galt med forholdet allerede.. Og det er helt opp til henne om hun vil beskytte forholdet, eller om det er verdt å ofre.

Disclaimer: nei, jeg sier ikke at det er greit å bidra til at ei jente er utro. Jeg sier det er greit å legge frem interessen sin så hun vet hva du vil. Så er det opp til henne å ta det videre/gjøre det slutt med typen/whatever. Har man et snev av samvittighet gjør man ikke noe annet enn å flørte og vise interesse før hun er singel.

Lenke til kommentar
Det virker som veldig mange ser på jenter som objekter som ikke kan tenke selv her.. Og det skremmer meg litt.

Ei jente _kan_ faktisk tenke selv. Det er ikke som at man kan gå inn og stjele ei jente helt uten videre, og ødelegge et bra forhold.

Bra det endelig er noen som har skjønt det! Vi kan faktisk tenke selv. Vi er ikke en gjeng katteunger som kommer løpende til dere bare dere setter frem en skål med melk. Det vil aldri være gutten som ødelegger forholdet hvis han prøver seg/liker ei jente som er opptatt - alt beror på jenta.

Hvis jenta velger å gå ut av forholdet og f.eks. satse på han andre, så var hun ikke i noe bra forhold fra før, og slik jeg ser det så er det en vinn-vinn situasjon; jenta treffer en gutt som hun syns er fantastisk, gutten får jenta han ville ha og eks-kjæresten kommer seg ut av et forhold som han mest sannsynlig var tvilende til om kom til å vare i lengden (siden det var problemer i forholdet). Dette er faktisk ganske uproblematisk hvis man ikke har barn eller hus sammen.

Jeg har ikke noen til overs for hvis en som har kjæreste, blir sjekket opp og "lurt" og blir med en vilt fremmed person hjem, for deretter å stikke av på morgenkvisten og aldri se hverandre igjen. Dette er noe helt annet. Noe meningsløst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...