Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

uetisk å legge an på en som er sammen med noen?

Anbefalte innlegg

Det er ikke "uetisk" per definisjon, det er bare jævlig dårlig gjort. Jeg tror de fleste hadde klikket på en fremmed fyr som prøvde å stjele kjæresten deres, enten det var gjensidig flørting eller ikke.

Å legge an på noen som er sammen med noen er egentlig en slags tap/tap situasjon. Får du avslag blir det ikke noe på deg, og det er en sjanse for at hun forteller det til typen sin som blir sur og får lyst til å kveste deg. Flørter hun tilbake viser det bare hvor upålitelig og trashy hun er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg må si meg uenig der., Camellia

Hadde jeg hatt dame, og noen hadde prøvd seg på hu, så hadde jeg tatt det knusende med ro. Jeg veit med meg selv at jeg stiller med det beste tilbudet for henne i den situasjonen, så da er det opp til henne å ta seg av det. Hun trenger ikke meg for å avslå sjekkeren..

Hvis han der i mot ikke stopper etter et avslag eller fem, så er det noe helt annet og jeg blander meg.

Og det er heller ingen selvfølge at sjekkeren vet at det er dama mi, så jeg ser ingen grunn til å bli sinna fordi han prøver seg. Ta det heller som et kompliment at noen vil ha dama di.

Hvis det ender opp med at hun blir med han hjem den kvelden, må jeg se på meg selv, og se på grunner til hvorfor hun valgte han i stedet for meg. For som regel bunner det ned til deg selv hvis dama forsvinner med en annen. (ja, jeg sa som regel for noen jenter eier rett og slett ikke moral, men de er unntakene som bekrefter regelen)

Og ei jente som flørter tilbake betyr ikke at hun automatisk er trashy. Det kan bare bety at hun er i et dårlig forhold hun vil ut av.

Edit: :D Nikken bekreftet siste poenget mitt før jeg var ferdig med å skrive gitt :)

Endret av Smurstafa
Lenke til kommentar

Er forsåvidt helt enig med Smurstafa, opplever hele tiden at folk legger ann på madammen. Er ingenting å bry seg med, jeg stoler på hun fordi jeg stoler på meg selv. Er bare frustrerende når folk ikke innser at nei betyr nei. Har blitt min spesialitet å "danse vekk idioter" fra både madammen og venninner.

Og ja, jeg har et litt annerledes syn på utroskap en majoriteten. Det er veldig likt det Smurstafa beskrev. I og med at jeg har vært den som har fått jenter til å være utro, eksen min var utro, og jeg har vært utro med eksen. Nå er forsåvidt pølsa i skinnet hele tiden :)

Lenke til kommentar

Utroskap er ikke noe en bør utsette en tredjeperson for uansett om man har relasjon til ham/henne eller ikke. Greit nok at et forhold skranter litt mellom to parter, det hender de fleste en gang i blant. Men det betyr ikke at det er fortapt.

Så sant ingen ingen av partene i forholdet finner på noe idiotisk som å være utro er det en sjanse for at det kan repareres. Dersom en tredjeperson dukker opp uten å vite at den han legger an på er sammen med noen er det en ting, men her er det snakk om en som bevisst er klar over at vedkommende er i et forhold (skrantende eller ikke) og allikevel prøver seg.

Utroskap vil alltid føre til at en tredje person (eller fler, hvis det er unger med i bildet) rammes, mens de to "skyldige" går fri.

Lenke til kommentar

Der er jeg helt enig Camellia. Har selv opplevd utroskap og vet hvor vondt det er.

Men nå er vel utroskap en helt annen diskusjon.

Jeg har ingenting til overs for utro mennesker. Hverken den som faktisk er utro, eller den personen som bidrar til utroskapet.

Men som denne diskusjonen går ut på, så er det kun snakk om sjekking. Og sjekking ender ikke alltid i utroskap.

Jeg ser ikke problemet i å sjekke opp ei opptatt jente på byen eller andre steder. For alt jeg veit er han karen hun står sammen med kun en fetter eller en bror. Jeg går etter det jeg vil ha, og så er det opp til henne å avslå meg eller vise interesse tilbake.

However. Får jeg vite at det er typen hennes, eller at hun har type, så skrur jeg ikke ned sjekkingen av den grunn. MEN jeg tar det aldri så langt at det kan regnes som utroskap.

De jentene jeg har snakket med som har nevnt at de har type, har fått vite at det ikke skjer noe med henne og meg før hun er singel.

Ofte er det jentene som forteller meg også at det ikke kommer til å skje noe før hun er singel.

Desverre er det ikke alle som tenker sånn..

Lenke til kommentar

Bah. Så mye for mannlig solidaritet. Vi saboterer for hverandre, ikke rart det er kvinnene som fortsatt er de dominererende i dating-gamet.

(Igjen la meg understreke at jeg ikke synes det er uetisk. Bare jævlig teit.)

Endret av Camellia
Lenke til kommentar
Bah. Så mye for mannlig solidaritet. Vi saboterer for hverandre, ikke rart det er kvinnene som fortsatt er de dominererende i dating-gamet.

(Igjen la meg understreke at jeg ikke synes det er uetisk. Bare jævlig teit.)

Mannlig solidaritet er som nasjonalisme, man tjener ingenting på det i det lange løp. At kvinner styrer datinggamet har jeg mindre og mindre tro på.

Lenke til kommentar
Mannlig solidaritet er som nasjonalisme, man tjener ingenting på det i det lange løp. At kvinner styrer datinggamet har jeg mindre og mindre tro på.

Har selv ikke noen kjærlighet til nasjonalisme, men at man ikke tjener noe i lengden på å ikke sjekke opp andres damer (som man vet ikke er single) av solidaritet, er jeg uenig i, forutsatt at alle følger samme tankesett. Dette er selvsagt helt urealistisk/umulig, men man må starte med seg selv.

La oss si at fire unger er i et bursdagsselskap. Moren kommer med kaken er inndelt som kaker pleier å være, men ett av stykkene er større enn de andre. Tre av ungene går for det største stykket samtidig. Hvem som får det er urelevant, for når saken er avgjort har allerede den fjerde ungen sikret seg det nest største stykket. Slik jeg ser det er det to "rettferdige" måter å løse problemet på:

A) La bursdagsbarnet få det største stykket/velge først. Neste gang du selv har bursdag er det din tur å velge.

B) Alle tar det stykket nærmest seg selv. (Om hun som er sammen med en annen fyr faktisk kommer til deg er hun fair game. Men denne tråden handler om å legge an på en som er sammen med noen.)

Tankegangen til mange her virker som typisk sosial Darwinisme. Tilbake til bursdagsselskapet vil jeg sammenligne det med at ungene bestemmer seg for å slåss om det største stykket, og den sterkeste av dem vinner. Dette er en uting fordi:

A) Man kan skaffe seg uvenner

B) Før eller siden vil man alltid møte på noen som er "sterkere" enn seg selv.

C) Unødvendig smerte for liten profitt. Det er et helt fat fullt av andre stykker.

Det er kanskje galt å sammenligne jenter og kaker, i og med at jenter har fri vilje og alt det der. Jeg er bare veldig glad i kake. Du kan godt finne på en annen metafor hvis du vil.

Lenke til kommentar
La oss si at fire unger er i et bursdagsselskap.

La oss heller si at det finnes 42 000 kvinner mellom 16 og 39 i Bergen og at blant dem har man noen få som man virkelig har god kjemi med og kan fungere med i et forhold, og at man ikke burde la noe stå i veien for drømmejenten. Man burde ikke skamme seg for å gå etter det man vil ha, og her snakker vi tross alt om å legge an på - ikke voldta. Ingenting her skjer uten at det er gjensidig, det største og beste kakestykket bestemmer selv hvem det vil være med.

Som sagt, jeg håper og forventer at kjæresten min blir lagt an på. Jeg vil at hun skal alltid være klar over at jeg ikke er den eneste personen i verden som vil ha henne, og det skader ikke for meg heller å vite i bakhodet at jenten jeg har kapret og som jeg har et godt forhold med er ettertraktet. Sosial darwinisme er noe helt annet, dette er bare å være solidarisk mot seg selv og jenten. Klarer du å tilby bedre så fortjener dere begge det.

Lenke til kommentar
La oss si at fire unger er i et bursdagsselskap.

La oss heller si at det finnes 42 000 kvinner mellom 16 og 39 i Bergen og at blant dem har man noen få som man virkelig har god kjemi med og kan fungere med i et forhold, og at man ikke burde la noe stå i veien for drømmejenten. Man burde ikke skamme seg for å gå etter det man vil ha, og her snakker vi tross alt om å legge an på - ikke voldta. Ingenting her skjer uten at det er gjensidig, det største og beste kakestykket bestemmer selv hvem det vil være med.

Som sagt, jeg håper og forventer at kjæresten min blir lagt an på. Jeg vil at hun skal alltid være klar over at jeg ikke er den eneste personen i verden som vil ha henne, og det skader ikke for meg heller å vite i bakhodet at jenten jeg har kapret og som jeg har et godt forhold med er ettertraktet. Sosial darwinisme er noe helt annet, dette er bare å være solidarisk mot seg selv og jenten. Klarer du å tilby bedre så fortjener dere begge det.

Du sier mye fornuftig, Gray. Men la oss ikke glemme at gresset alltid virker grønnere på den andre siden. På begge sidene av gjerdet.

Lenke til kommentar

Uten tvil, så det krever at jenten det er snakk om (eller gutten for den saks skyld) er oppegående nok til å vite forskjellen på forelskelse og kjærlighet med den hun har, og en crush som kan oppstå når noen som er ny og spennende dukker opp. Det kan selvsagt gå feil, men hvis man skal snakke om etikk og moral så sier min indre stemme at jeg burde tenke på meg selv først - og da er jeg villig til å presentere for jenten meg selv som et alternativ og la henne ta avgjørelsen.

Å være konsekvent utro med en jente mens hun fortsatt er sammen med gutten synes jeg ikke noe om, rett og slett fordi verken jeg eller hun tjener noe på det. Sånt kan både jeg og hun holde oss for god for, er man ferdig med noen så gjør man det slutt.

Lenke til kommentar
Du sier mye fornuftig, Gray. Men la oss ikke glemme at gresset alltid virker grønnere på den andre siden. På begge sidene av gjerdet.

Noen ganger så er gresset grønnere på den andre siden. Hvis gresset ikke var grønnere på den andre siden, så hadde vi mennesker aldri utviklet oss.

Jeg vet om gutter som jeg overhodet ikke har noen kjemi med og aldri kunne vært sammen med, også vet jeg om gutter som er det stikk motsatte. Det er alltid en differanse mellom folk, ellers kunne man bare valgt ut en tilfeldig person og sagt: "du kan være kjæresten min, jeg får det neppe noe bedre med noen andre".

Vi er alle individer med ulike egenskaper, derfor sier det seg selv at noen matcher bedre enn andre.

Lenke til kommentar

Noen ganger så er gresset grønnere på den andre siden. Hvis gresset ikke var grønnere på den andre siden, så hadde vi mennesker aldri utviklet oss.

Jeg vet om gutter som jeg overhodet ikke har noen kjemi med og aldri kunne vært sammen med, også vet jeg om gutter som er det stikk motsatte. Det er alltid en differanse mellom folk, ellers kunne man bare valgt ut en tilfeldig person og sagt: "du kan være kjæresten min, jeg får det neppe noe bedre med noen andre".

Vi er alle individer med ulike egenskaper, derfor sier det seg selv at noen matcher bedre enn andre.

Og da er det viktig å bryte ut av forholdet før man eventuelt begynner å se seg om etter noen andre. (Eller flørte tilbake når noen flørter med deg.)

Å være sammen med noen til noen bedre dukker opp er bare uærlig og feigt. Hvis man ser at forholdet ikke går noen vei, hvorfor er man sammen med personen da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...