Gå til innhold

Lyst på en utfordring? Jeg trenger fantasy.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har du lest Robin Hobb eller Trudy Cananvan?

 

Trudy Cananvan sin Black Magician triology likte eg veldig godt. The Magician's Guild, Novice og High Lord.

 

Av Robin Hobb så er det spesielt The Farseer Triology og The Tawny Man triology eg likar. The Liveship Traders er ok, men syns ikkje denne nådde like høgt.

 

Magician's Guild på Wiki

 

Jeg lette gjennom en hylle med fantasy-bøker og endte opp med første bok i Soldier's Son trilogien av Robin Hobb.

 

Har prøvd å lese The Dark Tower, men synes det var ufattelig kjedelig. Er stor fan av King, men dette ble for dumt.

Lenke til kommentar
Kan anbefale Dresden Files serien av Jim Butcher, fantasy satt i moderne tid. Ellers har jeg bare lest de mer kjente, så har lite å ta av.

 

enig her. The Dresden Files er en kjempebra serie. Handlingen foregår i en alternativ verden i Chicago og hvor magi er virkelig men få tror på det. Hovedpersonen er "the wizard Harry Dresden". Bøkene er fullt med humor og spenning, det er utrolig mange gode sitater i de. Så langt er det kommet 10 bøker. Bok nummer 11 kommer nå i April.

Harry er den eneste trollmannen som står i de gulesidene og har denne beskrivelsen.

 

HARRY DRESDEN — WIZARD

 

Lost Items Found. Paranormal Investigations.

Consulting. Advice. Reasonable Rates.

No Love Potions, Endless Purses, Parties or Other Entertainment

 

Første bok i serien heter Storm Front: og handler om.

Book One of the Dresden Files

 

Harry Dresden is the best at what he does. Well, technically, he's the only at what he does. So when the Chicago P.D. has a case that transcends mortal creativity or capability, they come to him for answers. For the "everyday" world is actually full of strange and magical things -- and most of them don't play well with humans. That's where Harry comes in. Takes a wizard to catch a -- well, whatever.

 

There's just one problem. Business, to put it mildly, stinks. So when the police bring him in to consult on a grisly double murder committed with black magic, Harry's seeing dollar signs. But where there's black magic, there's a black mage behind it. And now that mage knows Harry's name. And that's when things start to get... interesting.

 

Magic. It can get a guy killed.

 

Ja jeg er en megafan av serien :!:

 

En annen serie som Jim Butcher har skrevet som også er veldig bra er Codex Alera. Det er militær fantasy, med tilknytninger til romerriket. Handlingen foregår i en alternativ verden i landet Alera. Hovedpersonen heter Tavi, og første bok er Furies of Calderon som handler om:

From Publishers Weekly

At the start of Butcher's absorbing fantasy, the first in a new series, the barbarians are at the gates of the land of Alera, which has a distinct flavor of the Roman Empire (its ruler is named Quintus Sextus and its soldiers are organized in legions). Fortunately, Alera has magical defenses, involving the furies or elementals of water, earth, air, fire and metal, that protect against foes both internal and external. Amara, a young female spy, and her companion, Odiana, go into some of the land's remoter territories to discover if military commander Atticus Quentin is a traitor—another classic trope from ancient Rome. She encounters a troubled young man, Tavi, who has hitherto been concerned mostly with the vividly depicted predatory "herdbanes" that threaten his sheep as well as with his adolescent sexual urges (handled tastefully). Thinking that Amara is an escaping slave, Tavi decides to help her and is immediately sucked in over his head into a morass of intrigues, military, magical and otherwise. Butcher (Storm Front, etc.) does a thorough job of world building, to say nothing of developing his action scenes with an abundance of convincing detail. This page-turner bodes well for future volumes.

Copyright © Reed Business Information, a division of Reed Elsevier Inc. All rights reserved.

Det er tilsammen 6 bøker i denne serien og siste bok kommer ut i desember i år.

 

En litt anderledes fantasy trilogi er Black Jewels trilogien til Anne Bishop. Den går vel egentlig inn under dark fantasy om det er noe for deg. Jeg synes denne trilogien er veldig bra skrevet og verdenen er godt bygget og forklart. Dette er min absolutt favoritt trilogi. Første bok i serien heter Daughter of the Blood. Bøkene kan kjøpes hver for seg eller samlet tre i en.

Anne Bishop's debut novel, Daughter of the Blood, is like black coffee--strong, dark, and hard on delicate stomachs. Within the Blood (a race of magic-users), women rule and men serve, but tradition has been corrupted so that women enslave men, who seek to destroy their oppressors. Female children are violated before they can reach maturity; men are tortured and forced to satisfy witches' sexual appetites.

 

Bishop's child heroine, Jaenelle, is destined to rule the Blood, if she can reach adulthood. Her power is hidden; her family believes her mad. Saetan, High Lord of Hell and most powerful of the Blood males, becomes Jaenelle's surrogate father and teacher. He cannot protect her outside Hell, where he rules. She refuses to leave Terreille, risking herself to protect or heal other victims of violence. Can Daemon, Saetan's estranged son, keep her safe from the machinations of the evil High Priestess? Or will he lose his battle to control his destructive urges and endanger her?

 

Readers may find some aspects of Bishop's world confusing; not least that most of the good guys live in Hell. But her protagonists are compelling, sympathetic characters who overcome terrible adversity

 

Dette ble visst litt langt, men jeg er veldig gald i å lese :!:

Lenke til kommentar

Jeg glemte å nevne en serie av Simon R. Green. Den heter Nightside. Handlingen foregår i Nightside som en del av London. Hovedpersonen her er John Tyler også han er privatdetektiv som har et talent som gjør at han kan finne alt mulig. Denne serien synes jeg også har en meget bra oppbygging. Første bok heter Something from the Nightside

 

Taylor is the name, John Taylor. My card says I'm a detective, but what I really am is an expert on finding lost things. It's part of the gift I was born with as a child of the Nightside. I left there a long time ago, with my skin and sanity barely intact. Now I make my living in the sunlit streets of London. But business has been slow lately, so when Joanna Barrett showed up at my door, reeking of wealth, asking me to find her runaway teenage daughter, I didn't say no. Then I found out exactly where the girl had gone. The Nightside. that square mile of Hell in the middle of the city, where it's always three AM. Where you can walk beside myths and drink with monsters. Where nothing is what it seems and everything is possible. I swore I'd never return. But there's a kid in danger and an woman depending on me. So I have no choice - I'm going home...

 

her en liste over forfattere som som kan være interessante: Her

Lenke til kommentar

Kan ramse opp de jeg siste jeg har lest, og leser nå... orker ikke tenke etter noen som passer beskrivelsen din.

 

 

 

1. Guardian of the flames - Har akuratt startet på den, så aner ikke hvordan den er.

 

2. Temeraire - Akuratt ferdig med denne. Ganske andreledes. Kanksje den kommer innen for det du er etter. Alternativ virkelighet i Napoleons tid, hvor det fantes drager.

 

3. Codex Alera - Er desverre ikke ferdig, trur siste(?) bok kommer til desember. Er ganske artig, enda den følger grovt innen for standard linjenne med en nobody som blir sombody.

 

4. Twilight - Syntes den var ganske artig, men nå er jeg litt partisk siden jeg liker vampyr historier ganske godt.

 

5. Merlin triology - Hørte på den i jula. Ganske bra. Man følger merlin i steden for arthur. Og magien er lite synelig og mer på ett lavere nivå. Alle de store tingenne han gjør som folk sier han brukte magi på utførte han med regn kunnskap og logick som alle kunne gjøre.

 

 

Lenger bakover husker jeg ikke rekkefølgen. Leser i etapper så var noen månter siden jeg leste før jul.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...
Ellers må jeg anbefale Steven Erikson sine Malazan bøker. Har på følelsen av at du hadde likt den serien, basert på kravene dine. Første boka er ganske tung, men det er verdt slitet.

Støtter opp om Malazan-serien, men den oppfyller nok ikke alle kravene. Likevel ville jeg gitt den en sjanse.

 

En annen serie jeg vil anbefale er "The Chronicles of Thomas Covenant" (Lord Foul's Bane, The Illearth War, The Power that Preserves) av Stephen Donaldson. Dette er sannsynligvis den nest beste fantasy-serien jeg har lest, etter Malazan. Du trenger derimot ikke lese "The Second Chronicles", da disse bøkene ikke når opp til kvaliteten på de første.

Endret av Zlatzman
Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale Skammar-bøkene til Lene Kaaberbøl. De finnes kun oversatt til nynorsk, men det er veldig lett å lese. Det finnes fire bøker i serien, og selv om de kanskje er beregnet på lesere fra 10-12 år nyter jeg å lese dem på nytt og på nytt - på samme måte som Harry Potter.

 

Limer inn en anmeldelse av en leser på bokkilden.no:

 

"Skammarserien er noe av det mest fengende jeg har lest på ei god stund. Dette er bra og fengende litteratur for unge mennesker.

Noen vil mene at det er synd bøkene er oversatt til nynorsk, men jeg mener at språket i Skammarens dotter kler stemninga og historia.

Vi møter Dina, som er ingen tør se i øynene, fordi hun har Skammar-øyne. Dette er en egenskap hun har arvet fra mora si, som lever av å være klok kone og Skammar. Den som ser en Skammar inn i øynene, blir tvunget til å se seg selv, og å se det de skammer seg over - en ofte ubehagelig opplevelse.

Skammaren og Skammarens familie er ikke blant de mest populære i samfunnet, men evnene deres blir brukt for å avgjøre skyld og få fram tilståelser. I begynnelsen av boka blir Dinas mor kalt til et slikt oppdrag. Hun kommer ikke hjem, og en mystisk mann som klarer å se rett inn i Dinas Skammar-øyne. Dina blir med til byen, og her treffer hun Nico som er anklagd for kaldblodige mord. Er han skyldig eller uskyldig?

Boka er spennende, og den handler om det å føle seg annerledes. Jeg vil anbefale den til alle aldersgrupper."

Endret av Hoppende Bryster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...