vikingkylling Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 (endret) Jeg vet, grøssere er det nok av. King, Barker, Koontz, Matheson, Poe, Lovecraft, det er nok av folk man kan ramse opp som skriver svært bra grøssere. Men problemet ligger i den setningen du nettopp leste. Tar man bort de der sitter man ikke igjen med å mange skrekk-forfattere, så hva kan man anbefale? Nettopp det er utfordringen. Jeg er en stor fan av Stephen King, selv om kvaliteten de siste årene har dalt en del. Barker skriver lite skrekk, og Koontz er svært ofte i enden av skalaen. Er det bra, er det til gjengjeld nesten perfekt. Er det derimot dårlig er det en stinker jeg ikke gidder lese en tredjedel av. Jeg har lest en del Poe og er godt i gang med å pløye gjennom alt Matheson har skrevet, og jeg har alt Lovecraft skrevet samlet i tre samlinger. Dette inkluderer noe han aldri engang rakk å fullføre, så jeg tviler på at der så mye mer der å hente. Jeg elsket "Shaman woods" av Morgan Fields, og "Spectre" av Stephen Laws er en klassiker jeg har lest flere ganger. "Kom skal vi leke" av Claire McNally er også på topp, og alt John Saul har skrevet er bedre en gjennomsnittet. Så jeg gir dere en utfordring. Jeg kjenner til alle de store skrekkforfatterne og en god del mindre kjente. Det jeg trenger en svært bra grøsser som skremmet vettet av deg og nekter å slippe tak i deg selv etter at du har lest siste linje, men av en relativt ukjent forfatter. Noen som har et tips? Ikke hold tilbake, det kan være alt fra en bok som nylig er gitt ut til en bok som ikke har vært på trykk i årevis. Vet man hvor man skal lete finner mat det meste. Endret 2. februar 2009 av thecrow77 Lenke til kommentar
cnon Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Jeg har ikke lest den selv, men her om dagen anbefalte noen meg å lese "La den rette komme inn" av John Ajvide Lindqvist. Skulle visst være både syk og bra. Selv har jeg ikke lest så mye skrekk bortsett fra Poe og Stephen King. Men det kommer jo an på hva du mener med skrekk. Jeg har lest Chuck Palahniuks "Haunted", og det er jo en roman stappet med både kvalmende og skremmende historier. Den berømte historien "Guts" er jo med i den boken, som fikk til sammen rundt 80 (eller hvor mange det var) mennesker til å svime av under høytlesning. Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 3. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2009 Hm... når jeg tenker meg om fikk jeg faktisk "Haunted" i julegave for to år siden, men har ikke giddet å lese den ennå. Kanskje det er på tide... Skal sjekke den andre boken etterhvert, Takk for tips. Lenke til kommentar
Beatnik Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Lyst på en utfordring? Les en skikkelig roman istedenfor grøssermøl. Lenke til kommentar
Masteral Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 (endret) Lyst på en utfordring? Les en skikkelig roman istedenfor grøssermøl. Grøssere trenger da ikke være møl. Uansett så har det ikke noe å si hva man leser, det viktigste er at man leser. Kan jo anbefale Frankenstein, det er jo an klassiker og en fantastisk god bok. Med alt det du har lest så regner jeg vel egentlig med at du har lest den og da =P Endret 5. februar 2009 av Masteral Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 5. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2009 Jeg regner ikke Frankenstein som en grøsser, men har (selvsagt) lest den. Det samme med Dracula. Når det gjelder "skikkelig roman" gidder jeg ikke engang kommentere et så teit utsagt flere ganger. Vennligst hold dere til saken. Lenke til kommentar
Totenkopf Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 (endret) Dan Simmons The Terror er verdt en titt. The Terror is the name of a 2007 novel by American author Dan Simmons. The novel is a fictionalized account of Franklin's lost expedition of HMS Erebus and HMS Terror under Captain Sir John Franklin to the Arctic to force the Northwest Passage in 1845 - 1848. In the novel, while Franklin and his crew are plagued by starvation and scurvy and forced to contend with mutiny and cannibalism, they are stalked across the bleak Arctic landscape by a supernatural monster that methodically kills and devours members of the crew. Det samme går for Mark Z. Danielewskis House of Leaves. Endret 5. februar 2009 av Totenkopf Lenke til kommentar
Masteral Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Ser nå at jeg aldri har lest noen skikkelig grøssere, og det virker som om du har god oversikt hva som finnes der ute. Har du en å anbefale meg? Vet egentlig ikke hva jeg ser etter, men tror det kunne vært spennende å prøve noe nytt. Gi meg en anbefaling så skal jeg lese den. Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 8. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2009 Det kommer ann på hva slags grøsser du er på jakt etter, men jeg kan anbefale litt av hvert: Shaman Woods av Morgan Fields (hjemsøkt hus / småby / skog) Spectre av Stephen Laws (folk på et bilde begynner å forsvinne når de dør...) King av Andrew Neiderman (Cujo er ikke den eneste slemme hunden der ute.) Alt av H. P. Lovecraft. Jeg anbefaler Omnibus 1-3 da de har alt, men leser du bare en historie anbefaler jeg The call of Cthulhu, At the mountains of madness, Shadow over Innsmouth eller The thing on the doorstep. Alt av John Saul. Ellers har vi jo selvsagt Stephen King og Richard Matheson. Clive Barker har Hellraiser (boken heter The Hellbound Heart) og Books of Blood, men han har skrevet lite annet innen skrekk. Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Omnibus 1-3 , du sier dem inneholder alt. Det er ikkje små versioner av historiene? det er orginale og slik dem er bare flere bøker i en bok? Lenke til kommentar
Totenkopf Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Omnibus 1-3 , du sier dem inneholder alt. De inneholder alt, ja: alle hans noveller (inkludert et par fragmenter av et par han ikke rakk å fullføre), hans ene korte roman (At the Mountains of Madness) og et lengre essay om 'Supernatural Horror in Literature'. (Eier selv Omnibus 1-3) Lovecrafts poesi og brev er også tilgjengelig i egne samlinger, men det er vel helst for spesielt interesserte. Det er ikkje små versioner av historiene? det er orginale og slik dem er bare flere bøker i en bok? Lovecraft skrev nesten eksklusivt i novelleformen, så det er selvsagt ikke snakk om 'små versjoner' av lengre verk. Lenke til kommentar
lovelyl Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Det kommer ann på hva slags grøsser du er på jakt etter, men jeg kan anbefale litt av hvert: Shaman Woods av Morgan Fields (hjemsøkt hus / småby / skog) Spectre av Stephen Laws (folk på et bilde begynner å forsvinne når de dør...) King av Andrew Neiderman (Cujo er ikke den eneste slemme hunden der ute.) Alt av H. P. Lovecraft. Jeg anbefaler Omnibus 1-3 da de har alt, men leser du bare en historie anbefaler jeg The call of Cthulhu, At the mountains of madness, Shadow over Innsmouth eller The thing on the doorstep. Alt av John Saul. Ellers har vi jo selvsagt Stephen King og Richard Matheson. Clive Barker har Hellraiser (boken heter The Hellbound Heart) og Books of Blood, men han har skrevet lite annet innen skrekk. finner ikke de bøkene du anbefaler. Er Spectre og Shaman wooda jeg tenker på. Kikket på nettet, men finner de ikke. kan du hjelpe? Lenke til kommentar
Totenkopf Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Spectre kan kjøpes brukt på Amazon.co.uk . Shaman Woods ligger sikkert ute på samme side. Lenke til kommentar
Lemon Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Det bor noen på loftet/The people in the Attic av Doretta Johnson. Går for å være en virkelig historie om en familie som flytter inn i et hjemsøkt hus. Jeg syns i hvertfall ikke den er noe gøy å lese når jeg er hjemme aleine. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå