Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skal kjøpe Mercedes M klasse


Defus

Anbefalte innlegg

Alle skal ha det til at MB er dyrt å holde i orden, men fiker man ting selv er det absolutt ikke det. Få hjelp på forum og kjøp riktige deler for så å få en mekaniker til å montere det. Har selv gjort dette i alle år. Ordner det meste selv så lenge det ikke er mekaniske ting.

 

Det du må se på når det gjelder MB fra denne perioden er antydning til rust. En skramme etc ruster lett, og spesielt utsatt er hjulbuer, fangere og dører.

Pga sykdommen min er fiksing av bilen selv utelukket, men den vil være på service jevnlig. Jeg kjenner en som ombygde en HiLux, og jeg er sikker på at med rette "godsnakkingen" kan jeg få han til å fikse trivielle feil på uansett bil jeg kjøper.

 

Rust pga skramme ruster vel strengt tatt lett på alle biler eller?

 

Dersom du finner et verksted som har peiling på US biler og du ikke er redd for at bensinen skal stige mye framover, kan f.eks. en chevy tahoe være et alt. Har hatt en sånn. Byttet i X5. God og behagelig bil som duver avgårde. Den krever et absolutt minimum av innsats for sette seg komme seg inn i! Prøv en sånn. Vær bare klar over at ikke alle verksteder har like god kompetanse på denne typen biler, og bergheim er veldig dyre.

 

Poenget er at deler til slike biler ikke er dyre om du har en ok kontakt, samt at det ikke går så mye i stykker om bilen får riktig stell. Det veier lett opp i forhold til at den bruker litt mer en en europeisk diesel SUV.

Jeg har vært å sett på tahoe, men der var sete alt for høyt oppe for meg. Jeg prøvde å tenke på heving og senking av recaro sete jeg får satt inn i bilen, men tror ikke jeg kommer innfor det magiske området. Når jeg har luket det ned skal jeg se på biler med noen fra hjelpemiddelsentralen, og de vil si om det er mulig eller ikke mulig. Så inn til videre er tahoe ett svakt alternativ.

 

Behandler du en nyere bil generelt bra, vil den være trofast. Jeg skal jo ikke ut for noe mer krevende enn dårlige veier, så.. Forresten kan man jo finne en mandags bil i alle merker da.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Hva har C-klasse med ML å gjøre...?

 

Alle skal ha det til at MB er dyrt å holde i orden, men fiker man ting selv er det absolutt ikke det. Få hjelp på forum og kjøp riktige deler for så å få en mekaniker til å montere det. Har selv gjort dette i alle år. Ordner det meste selv så lenge det ikke er mekaniske ting.

 

svar på at mb ikke går så fort i stykker

Lenke til kommentar

Har hatt gammel ML ('99) i et par år nå, og jeg må si jeg egentlig er fornøyd. Driftsikkerheten er ikke som på E eller C, men klarer man å leve med f.eks en Passat, holder ML'n like godt.

Fordelingsgearkassa på de med manuelt gear (kun 230) tåler ikke å bli kjørt for mye med ujevnt lufttrykk/ forskjellige dekk, så hør etter lyder fra drivverket når du eventuelt prøvekjører. Å overhale fordelingsgearkassa koster ca 50 laken så det er jo greit å unngå.

 

Disse bilene er produsert i USA så det er mer "plast" enn andre MB'er, og de har en lei tendens til å knirke her og der når de får noen km på hekken.

 

Ellers er bakfjærene svake, det er to fjærer på hvert bakhjul og det ene settet på min knakk (!) og nye kostet drøyt 6 laken/stk hos en billig parallellimportør. Dette ble for dumt så jeg benyttet anledningen til å kjøpe inn senkesett med fjærer og dempere, og disse + jobben med å bytte over kostet meg litt over 6000 så jeg synes det var kjempedeal :)

I etterkant angrer jeg på at jeg ikke la mer penger i et litt dyrere sett, men det får bli i neste omgang. Bilen er nå fantastisk å kjøre i forhold til før; den "duver" ikke så mye som tidligere og har et vanvittig veigrep. (Kjører med Pirelli Scorpion sommerutgave hele året, funker så lenge man ikke skal på fjelltur.)

 

Rust er greit å sjekke nøye. Min er opplakkert etter en stjernesmell så jeg fikk ingen dekning på garanti fra Mercedes, og det er ergelig. Men nå skal jeg kjøre hellakkering likevel..

 

Sjekk også at AC/klima funker, reparasjon og fylling er dyrt!

 

Alt i alt synes jeg bilen har vært meget bra. Jeg betalte 190.000 for den, den har nå kjørt 220.000km, og jeg synes jeg har fått vanvittig mye bil for pengene!

 

Stjerneservice i Asker har hjulpet meg med rimelige deler og god kompetanse, og de har nok mye av æren for at jeg er så fornøyd på tross av "småplukket" jeg har nevnt over her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...