Defus Skrevet 5. februar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 5. februar 2009 Varebil er dessverre noe jeg ikke kan bruke, det går å flytte noen cm på gitteret, men da blir jeg ikke å sitte slik som jeg burde. Jeg blir sittende for rett i ryggen, ikke at jeg skal ligge i sete akkurat mens jeg kjører, men det bruker ikke å være plass i varebiler. Lenke til kommentar
Defus Skrevet 5. februar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 5. februar 2009 Da har jeg vært å prøvet: Sassong Rexton, Bmw x5, Mitsubishi Pajero, Toyota Landcruiser, Jeep Grand Cherokee og en Chrysler Voyager Men dessverre var ingen av bilene like grei å komme seg inn i. Er vanskelig å forklare i farten hva som skal til for at jeg kommer meg inn i den, men er det flere høye biler jeg burde se etter? Jeg har tidligere prøvd: WV Caravelle (for høy), Huyndai bilene (tuscon, santa fe), Suzuki xl7. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 5. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 5. februar 2009 Da må du nesten gå for en bil med veldig lav innstegshøyde ala den NAV gir til sine brukere men jeg vil på det sterkeste fraråde Mercedes Vito, det er ikke en bil som en kan stole på. Selv den dag i dag så plages NAV med disse bilene. Det er også flere franske bilprodusenter som har modeller med lav innstegshøyde, men jeg er dessverre ikke inne på franske biler så har ikke noen konkrete tips å gi. Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 5. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 5. februar 2009 Siden du i utgangspunktet var ute etter Mercedes ML, har du prøvd den og kommet fram til at den var perfekt i høyden, eller var det bare den "typen" du var ute etter? Høres nesten ut som om du må over på amerikanske lastebiler hvis Pajero og Landcruiser blir for lavt: Ford Excursion Dodge Ram Chevrolet Suburban Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 5. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 5. februar 2009 (endret) Da må du nesten gå for en bil med veldig lav innstegshøyde ala den NAV gir til sine brukere men... Det er også flere franske bilprodusenter som har modeller med lav innstegshøyde, men jeg er dessverre ikke inne på franske biler så har ikke noen konkrete tips å gi. Er ikke Caravelle en ganske populær NAV-bil? Hvis den blir for høy, mens Landcruiser er for vanskelig, så fremstår det for meg som veldig vanskelig å finne noe som er akkurat midt i mellom. Av franske biler har man jo Renault Espace og hele slekta fra Peugeot og Citroën, men jeg ser egentlig for meg at disse blir for lave igjen. Endret 5. februar 2009 av Magnum p.i. Lenke til kommentar
Defus Skrevet 5. februar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 5. februar 2009 (endret) Jeg skal prøve å forklare så godt som jeg kan, men dette er en ganske sjelden lidelse. Jeg er ganske svak i armer, rygg og ben, dette gjør at det er veldig tungt for meg å reise meg. Jeg er på jakt etter en bil som jeg bare setter rompa til setet, og så er jeg sittende på kanten av sete. Da trenger jeg bare å "løfte" bena over dørkarmen, og svinge meg rundt. (Kan få sete med sving, vurderer dette sterkt.) Det som er problemet med de fleste biler jeg har prøvd, er at dørkarmen nede er for brei, slik at jeg må bøye bena alt for mye og derfor må bruke masse energi på å reise meg. Andre er for lav, slik at jeg for samme problem. Andre er for høye slik at jeg må "klatre" opp til sete (caravelle) Ja, mercedes vito har jeg hørt mye om, (siden jeg har NAV bil, har jeg interesert meg for slike biler) og det er en bil jeg ikke har vurdert/ville nektet å ta i mot. Jeg har prøvd en Mercedes M klasse, og den kunne jeg ha brukt. Ulempen er jo at jeg er redd for at kvaliteten er som på vitoen. Så det er derfor jeg ser på biler i Pajero/Land cruiser størrelse. Endret 5. februar 2009 av Defus Lenke til kommentar
ProStreetEier Skrevet 5. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 5. februar 2009 du kan jo senke bilen Lenke til kommentar
Defus Skrevet 5. februar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 5. februar 2009 Det har du helt rett i, hvis det går å få slike biler opp i skyene, burde det fungere å få de litt lavere. Er ofte at det bare er snakk i ett par cm som skal til for at bilene hadde vært perfekte. Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 5. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 5. februar 2009 Range Rover kan . Men kvaliteten er ikke akkurat på Landcruiser-nivå da. Lenke til kommentar
rublings Skrevet 5. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 5. februar 2009 (endret) Hva med en bil ala Audi Allroad og Volvo XC70. Vet at audien kunne man få med luftfjæring, og tror dette også var alternativ på xc70. Kan jo være at disse blir høy nok med max på luftfjæring? Hvis ikkke så skal det ikke være noe problem å få senket biler som er litt for høye noen cm. Leveres jo senkesett til nesten alle biler, og det kostet stort sett ikke mer enn 1-3000 for noe helt greit noe. Edit: Når jeg ser litt nærmere på biler på finn.no så ser det ikke ut som luftfjæringen på Allroad gjør bilen høy nok. Et alternativ til om du finner biler som er litt for lav er jo bare å montere større hjul. Hvis den er for høy er det jo bare å montere mindre hjul, så lenge de ikke blir for små Endret 5. februar 2009 av rublings Lenke til kommentar
Defus Skrevet 6. februar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. februar 2009 he he Jeg har en onkel som jobber på en dekkbutikk her i tromsø, så det med å gjøre bilen høyere/lavere med dekk har jeg tenkt på. Allroad tror jeg ikke blir høy nok i det hele tatt, men en XC90 derimot tror jeg at jeg må prøve. Så gammel som den Land Roveren jeg må se på kommer til å bli, tror jeg ikke at jeg skal vurdere den Lenke til kommentar
Zeceer Skrevet 6. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 6. februar 2009 Dersom ML fortsatt er interessant så ville jeg satt meg ordentlig inn i modellene her: www.benzworld.org. Har hatt flere MB'er fra denne tidsepoken og har ingenting å klage på i grunn. Motorene er bombesikre, men det kan komme elektriske feil etc. Dette er feil som enkelt ordnes selv ved å kjøpe en ny "boks" som du bytter selv. Alt av deler til MB er utrolig billig og lett å få tak i på for eks tysk ebay og USA. Har bare gode erfaringer her. Alle skal ha det til at MB er dyrt å holde i orden, men fiker man ting selv er det absolutt ikke det. Få hjelp på forum og kjøp riktige deler for så å få en mekaniker til å montere det. Har selv gjort dette i alle år. Ordner det meste selv så lenge det ikke er mekaniske ting. Det du må se på når det gjelder MB fra denne perioden er antydning til rust. En skramme etc ruster lett, og spesielt utsatt er hjulbuer, fangere og dører. Lenke til kommentar
masterboy Skrevet 6. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 6. februar 2009 (endret) Hva med en bil ala Audi Allroad og Volvo XC70. Vet at audien kunne man få med luftfjæring, og tror dette også var alternativ på xc70. Kan jo være at disse blir høy nok med max på luftfjæring?Hvis ikkke så skal det ikke være noe problem å få senket biler som er litt for høye noen cm. Leveres jo senkesett til nesten alle biler, og det kostet stort sett ikke mer enn 1-3000 for noe helt greit noe. Edit: Når jeg ser litt nærmere på biler på finn.no så ser det ikke ut som luftfjæringen på Allroad gjør bilen høy nok. Et alternativ til om du finner biler som er litt for lav er jo bare å montere større hjul. Hvis den er for høy er det jo bare å montere mindre hjul, så lenge de ikke blir for små Eh... Hvis han er skaptisk til kvaliteten på ML eller vito, så blir det litt bakvendt å kjøpe Allroad i alle fall. En kompis av fatteren har slik. Byttet en motor og to gearkasser! Luftfjæringen er det også mye kødd med. Med mindre man skal kjøpe ny bil med garanti, eller ha den som firmabil, så ville jeg aldri kjøpt noe slikt! Det må da være XC90 du tenker på, XC70 er jo bare litt høyere enn en vanlig V70. Volvo XC90 har jo vist seg ikke å være spesielt mye bedre enn de andre i denne klassen, som har opparbeidet seg et ganske frynsete rykte. Skal du ha noe som er driftsikkert med lave kostnader, så kjøper du enten en ny bil med garanti, eller en pent brukt toyota. Edit: Dersom du finner et verksted som har peiling på US biler og du ikke er redd for at bensinen skal stige mye framover, kan f.eks. en chevy tahoe være et alt. Har hatt en sånn. Byttet i X5. God og behagelig bil som duver avgårde. Den krever et absolutt minimum av innsats for sette seg komme seg inn i! Prøv en sånn. Vær bare klar over at ikke alle verksteder har like god kompetanse på denne typen biler, og bergheim er veldig dyre. Poenget er at deler til slike biler ikke er dyre om du har en ok kontakt, samt at det ikke går så mye i stykker om bilen får riktig stell. Det veier lett opp i forhold til at den bruker litt mer en en europeisk diesel SUV. Endret 6. februar 2009 av masterboy Lenke til kommentar
rublings Skrevet 6. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 6. februar 2009 (endret) Ja la oss alle kjøre rundt i Toyota og ha det fint. Det er ikke slik at toyota er de eneste bilene som er driftsikre, hvis det er det du tror. Greit nok at Allroad ikke er verdens beste bil, men å sammenligne med Vito blir helt feil. At XC70 eller XC90 er dårlige biler er bare tull. Bare fordi en du kjenner har hatt en slik bil, og den var det problemer med, så betyr ikke det at alle disse bilene er drit. Kan jo også nevne at bl.a. Toyota Avensis har hatt en god del problemer med kvaliteten. Toyota har vært flink til å dekke over dette med å fikse ting uten å si det til kundene, slik at de går rundt å lovpriser bilene som aldri går gale. Endret 6. februar 2009 av rublings Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 6. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 6. februar 2009 At XC70 eller XC90 er dårlige biler er bare tull. http://www.adressa.no/forbruker/bil/article1193814.ece Lenke til kommentar
NoEvo Skrevet 6. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 6. februar 2009 At XC70 eller XC90 er dårlige biler er bare tull. Nei, egentlig ikke. Mye feil på dem. XC90 flest feil Stemmer at toyota har hatt problemer også vet at det byttes stempelringer på ganske nye RAV4 med dieselmotor og generelt høyt oljeforbruk (vvt-i motoren) Lenke til kommentar
rublings Skrevet 6. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 6. februar 2009 Jeg jobber på et verksted som driver med volvo, og xc90-xc70 er ikke de bilene som er der mest for å si det slik. Men så klart, alt er relativt. Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 6. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 6. februar 2009 Jeg jobber på et verksted som driver med volvo, og xc90-xc70 er ikke de bilene som er der mest for å si det slik. Men så klart, alt er relativt. Dette argumentet er jo bare en ny variant av det du kritiserte tidligere i dag. Jeg har en kompis som jobber på Bilia. Og ifølge han var det viktigste han hadde lært der at han aldri skulle kjøpe nyere Volvo. Dette er jo en subjektiv oppfatning, på samme måte som du avfeide han som kjente en som hadde en Volvo, og som dermed ikke var verdt noe som argument. At du ikke har sett så mange Volvo XC'er innom verkstedet ditt behøver ikke bety stort når disse kommer dårligst ut på statistikkene hva gjelder feil. Lenke til kommentar
rublings Skrevet 6. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 6. februar 2009 jeg vil ikke si at det er det samme. Jeg ser jo biler som kommer inn, og vet hva som er gale med de, jeg kjenner ikke bare en kar som syns Volvo er drit. Jobber jo en god del andre mekanikere på dette verkstedet også, så jeg har jo mange meninger. Det har vært en del problemer med girkassene på xc90, det har jeg oppfattet. Ellers er det utrolig lite som går gale med disse, foruten dieselvarmer. Dieselvarmer har det vært masse problemer med, men dette gjaldt visst alle med dieselvarmer fra samme fabrikant, inkl andre bilmerker. Men okei, jeg sier ikke at Volvoer er fantastiske biler uten feil, men å sammenligne med Vito blir bare helt feil. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 6. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 6. februar 2009 Hvilken biler som går igjen på verkstedene kommer veldig ann på hvilken bilforhaldlere som er i nærheten og selvfølgelig de respektive forhandlerenes "standing" i nærmiljøet. Da sier det seg selv at meningene og erfaringene varierer fra plass til plass. Jeg kan ta plassen jeg bor på, nærmeste Volvo forhandler er 10mil unna, resultatet er at jeg skjelden eller aldri hører noen snakke om nyere Volvoer og det gjenspeiles også i den lokale bilparken stort sett bare eldre volvoer å se (740/240 ect..). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå