oyvindardal Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Hei! Jeg er ganske ny på webdesign, og holder på med et lite privat prosjekt : www.oyvindardal.com (tullebilde på forsiden, ikke bli redd) Jeg har lyst å legge ut bildegallerier på siden, og jeg har lastet ned TWG (Tiny Web Gallery) fra http://www.tinywebgallery.com/en/overview.php Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal få det til å funke, så jeg ønsker gjerne å få litt hjelp til dette. Jeg har lastet det ned fra: http://www.tinywebgallery.com/en/download.php Skjønner ikke så mye av hva jeg skal gjøre videre. Skjønner jo at jeg på en eller annen måte få lastet det opp på hotellet mitt, men vet ikke hvilke filer jeg skal laste opp, og hvordan jeg skal organisere det i mapper på området mitt, om jeg må endre på noen filer eller noe ? Så om sitter på nok kunnskap, hjelp meg er du snill. Jeg hadde fått en god "boost" om jeg så at jeg fikk et stilig bildegalleri opp å gå på siden min. På forhånd, TAKK Lenke til kommentar
Asterisk Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Jeg lastet ned TWG og testet dette litt Pakk ut mappen twg176. Denne mappen kan du endre til et mer passende navn; eks: galleri Deretter laster du opp denne mappen på domenet ditt hos one.com For å komme til galleriet skriver du: www.oyvindardal.com/twg176 el. www.oyvindardal.com/galleri (om du har endret mappenavnet til galleri) Brukernavn og passord til adminsiden er som følger: Brukernavn: admin Passord: twg_admin Der kan laste opp og slette gallerier i et grafisk grensesnitt. Jeg vil anbefale deg å lese Readme.txt filen. Der står det hva du skal gjøre for å kunne ta i bruk galleriet. Ikke så mye informasjon, men håper dette var til litt hjelp i alle fall Lenke til kommentar
oyvindardal Skrevet 2. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2009 Takk for hjelp, men har lastet opp den utpakkede mappen nå med navn galleri. Prøver www.oyvindardal.com/galleri, og jeg får feilmelding .. Oisann. Litt rask å svare kanskje Jeg ser feilen nå, FileZilla er ikke ferdig å laste opp alle filene enda Lenke til kommentar
oyvindardal Skrevet 4. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2009 sitter fortsatt fast. Har lastet opp mappen på hotellet mitt nå, men får opp feilmelding "forbidden" når jeg prøver oyvindardal.com/galleri. Noe jeg gjør feil ? Lenke til kommentar
Asterisk Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Jeg er rimelig sikker på at det er tilgangsrettighetene det er snakk om. I readme_en.txt står dette i pkt 3.: Change the permissions of cache, counter, xml to 777 (chmod 777 - some server do not allow this depending how php is running - please use 755 then!). If you want to use the TWG Admin you have to make the file admin/_config/.htusers.php writeable to be able to change passwords! You should be able to find chmod somewhere in your FTP client. Du skal helt sikkert endre tilgangen på mappen "galleri". Dette kan som nevnt gjøres ved bruk av en ftp-klient. Hvis du ikke har det kan du laste ned SmartFTP. Lenke til kommentar
oyvindardal Skrevet 4. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2009 Hvordan endrer jeg tilgangen da ? Jeg er helt grønn på akkurat dette, beklager. Hadde vært så digg å få det til :/ Lenke til kommentar
Asterisk Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Hvis du bruker SmartFTP: 1. Logg deg på ditt domene 2. Finn mappen "galleri" 3. Høyreklikk på mappen 4. Velg "Properties" 5. Endre "Permissions" til 755 om den står på 777 Hvis ikke 755 virker, sett den til 777 om den ikke stod på 777. Eventuelt kan du og også hake ut "Apply changes to this folder, and subfolders and files". Lenke til kommentar
oyvindardal Skrevet 4. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2009 Takk, men har prøvd å sette den til både 777 og 755, men funker fortsatt ikke. Får fortsatt opp "forbidden" når jeg prøver www.oyvindardal.com/galleri :/ Lenke til kommentar
Asterisk Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Jeg får bare opp en error melding som at siden ikke finnes (404 Not Found), når jeg prøver å gå inn på linken. Det kommer ikke opp en melding "forbidden". Linken din er kanskje feil. Hvis linken du har lagt ut skal fungere må mappen galleri være synlig med engang du logger deg på domenet ditt, med FTP-klienten. Det vil si at den skal ligge i root-mappen, og den må hete galleri. Lenke til kommentar
oyvindardal Skrevet 4. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2009 Har komt inn på install.php nå, og får meldingen: "Safe Mode enabled on your system and therefore you have some restrictions if you use the installer! If you continue this installation you can only upload and manage your files with the TWGXplorer. You cannot use your FTP program because the safe mode does not allow that someone who is not the owner of a file can access/modify it. Because the installation is done by the php user TWG cannot work properly if your files are uploaded with a FTP program. I do not recommend to continue the installation if you are not sure what your are doing. Use the normal install of TWG and manage your files with your FTP program! Please read how-to 30 on the website for more details! If you don't have the www-run problem described in how-to 30 you can continue without restrictions. Because of the safe mode restrictions TWG is installed in the subdirectory 'twg'." Lenke til kommentar
oyvindardal Skrevet 8. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2009 Noen som vet hvordan jeg slår av safe mode ? bruker filezilla Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Safe mode må du vel skru av i php.ini som er konfigurasjonsfilen til php. Noen webhoster tillater at du kan få endret denne, andre ikke. På webhotellet mitt ligger php.ini tilgjengelig under katalogen /etc, men dette kan nok variere en del. Lenke til kommentar
oyvindardal Skrevet 10. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2009 Takker, men HUFF; Jeg skjønner bare ikke hvordan jeg skal implementere bildegalleriet på siden min. HUFF ! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå