Gå til innhold

Spørsmål om utdanning i forsvaret. Veldig viktig for mitt valg av videre utdanning.

Mr. Dott

Anbefalte innlegg

Hei, går i førsteklasse studiespesialiserende.

Nå står jeg forran et veldig viktig valg om jeg skal fortsette med Realfag, eller om jeg skal begynne på samfunnsfag til neste år.

Det er ikke det dere skal hjelpe meg med, men å besvare noen spørsmål om utdanning i millitæret/ forsvaret.

Haar tenkt en stund på å ta utdanning i forsvaret/ hæren, som befal eller lignende.

Så;

Hvordan er det å ta utdanning som befal?

HVordan blir det med å bo hjemme, fritid etc.?

hvor mye tjener man?

hva binder jeg meg til?

Det er de spørsmålene jeg kommer på akkurat nå, så jeg takker så mye på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har sett mye rundt på internett og snakka med rådgiver. Han sier at det er veldig få som kommer inn. Ca 30% som har lyst, er det sant?!?! Var jo veldig få ?

Har pollenalergi, og bruker lesebrille.

Det å komme i form gjør jeg når snøen smelter, så det tar jeg meg av.

Men er det noen som vet om pollenalergien og lesebrillene blir et problem?

Takk :)

Lenke til kommentar
Forsvaret er ofte sånn at "det som ikke plager deg, plager ikke oss", men for sikkerhets skyld ville jeg ikke nevnt allergien, hvis ikke du går fast på noe for den..

Ja, går på noe som heter "zyrtec" elns. Det er for å dempe allargien.

Har tenkt til å ta noe leder/ befale skole, det er derfor jeg må vite ALT som kan "hemme" meg. Siden jeg skal velge Realfag eller samfunnsfag.

Lenke til kommentar

Jeg er under det inntrykket av at så lenge du ikke lider alvorlige bivirkninger hvis du slutter med et legemiddel, så skal det gå greit. Hvis du er totalt avhengig av Zyrtec for å fungere, kan det hende sjansene dine minker. Men igjen, hvis du scorer topp karakter på helsetestene, de fysiske testene og de psykiske testene, samt gir inntrykk av at du har et brennende ønske om å tjene i forsvaret, så skal du ikke utelukke muligheten helt enda. Du går bare 1. året på VGS, ting kan ennå forandre seg. Om to år kan du være allergifri for alt du vet;)

Lenke til kommentar
Jeg er under det inntrykket av at så lenge du ikke lider alvorlige bivirkninger hvis du slutter med et legemiddel, så skal det gå greit. Hvis du er totalt avhengig av Zyrtec for å fungere, kan det hende sjansene dine minker. Men igjen, hvis du scorer topp karakter på helsetestene, de fysiske testene og de psykiske testene, samt gir inntrykk av at du har et brennende ønske om å tjene i forsvaret, så skal du ikke utelukke muligheten helt enda. Du går bare 1. året på VGS, ting kan ennå forandre seg. Om to år kan du være allergifri for alt du vet;)

Ja jeg vet det :) Problemet mitt er at jeg må velge mellom realfag eller samfunnsfag innen 1. Mars. Så om jeg ikke trenger realfag vil jeg heller ha bedre nytte av samfunnsfag i militæret eller ellers.

Tror ikke jeg er så veldig avhengig nei. Det er bjørkepollen som er ILLE. Rennende øye og trøtthet.

Er nå litt overvektig og å "dataform", men det SKAL jeg bli kvitt på 2 år med trening om jeg virkelig har sjans til å få utdanning/ jobb i militæret.

Hvordan er det å få jobb i militæret etter befal/ krigs skolen?

Noen som vet eller har erfaring om dette?

Lenke til kommentar
Du er garantert yrkestilsetting etter krigsskole. Mao. i praksis garantert jobb til du er pensjonist. Etter befalsskolen har du ett års praksis (lengre ved en del spesielle linjer) som er lønna, etter det kan du søke om videre engasjement, men er ikke garantert.

Send mail til [email protected] og spør angående allergien.

Ok, det skal jeg gjøre.

I mellomtiden setter jeg pris på at dere kommer med deres erfaringer og informasjon :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Du er garantert yrkestilsetting etter krigsskole. Mao. i praksis garantert jobb til du er pensjonist. Etter befalsskolen har du ett års praksis (lengre ved en del spesielle linjer) som er lønna, etter det kan du søke om videre engasjement, men er ikke garantert.

Send mail til [email protected] og spør angående allergien.

Dette er vel ikke sant lenger? Etter den nye reformen med avdelingsbefal er du ikke lenger garantert yrkesbefals etter ks (tror jeg).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...