Gå til innhold

KONKRETE anbefalinger SSD < 3000kr

Noble

Anbefalte innlegg

Har lest den SSDtråden, men føler jeg trenger et par konkrete eksempler på hva som bør kjøpes.

Har et MSI K9N Platinum SLI hovedkort dersom det har noe å si. Irriterer meg over lange lastetider i oppstart av programmer og OS. Skriveytelsen TRENGER ikke å være helt på topp.

Har en 250GB HDD som jeg bruker til alt annet, Nå skal det sies at jeg ikke er storforbruker av disk (212GB free of 232GB).

Endret av sufs_LND
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

G-skill Titan 128GB til 2630 på multicom. Antatt ankomst midt i neste uke. Disse skal ikke ha problemer som gir frysing (jeg har sett benchmarks og noen reviews som viser til dette), og du får mye mer plass for pengene enn med vertex. Den vil gi deg ytelse som glatt overgår velociraptor, og har blitt påstått bedre enn intels MLC verson.

Du KAN også gå for apex, men denne kjenner jeg ikke til noe review av, så den er litt usikker.

Hvis du er fornøyd med en enhet på ~60GB kan det hende at du får mer ytelse fra en OCZ Vertex til ca 2500kr fra komplett. Men vent på benchmarks før du kjøper denne, ingen ting er bekreftet, og det kan hende titan yter bedre.

De aller fleste andre muligheter er enten utkonkurert på pris eller ytelse. Hvis du hadde planlagt å skrive massive mengder til enheten ville også Mtron Mobi vært et mulig valg, men 2.gen som de er på nå gir for dårlig båndbredde til at det er en akseptabel investering sammenliknet med de jeg har nevnt over hvis du ikke planlegger å skrive veldig mye. Mtron Mobi er nemlig SLC, og av grei kvalitet sådann, så den tåler godt med skriving (godt over en milion skriv-slett sykluser. Pro versonen er oppgitt til 5 millioner. Standard MLC flash går rundt ca 100.000, som fortsatt vil tillate deg å skrive enheten full 3 ganger om dagen i 10 år.

Lenke til kommentar

Så på Windows og prorgamfiler mappene nå, de tar i underkant av 15GB, men 15GB er jo bare et spill idag, så tror nok jeg kansje bør gå for en på 60GB.

Takk for svar i det minste, bør jeg forhåndsbestille den G-Skill-en?

Lenke til kommentar
Så på Windows og prorgamfiler mappene nå, de tar i underkant av 15GB, men 15GB er jo bare et spill idag, så tror nok jeg kansje bør gå for en på 60GB.

Takk for svar i det minste, bør jeg forhåndsbestille den G-Skill-en?

Du får ikke Titan i 60GB. Den svarter i 128GB til 2600.

60GB versonen har samme problemene som OCZ core. Grunnen til at titan har fått fikset dette er at den har to kontrollere i et slags raid.

Hvis du forhåndsbestiller er det mulig du får den en dag eller to før ;)

Lenke til kommentar

JA, helt klart JA. Du vil merke det godt når du går til SSD. Hvis du aldri har hatt en raptor eller brukt raid vil det være som en natt og dag opplevelse (forutsatt at du velger en god SSD da).

Det er faktisk bedre merkbart jo bedre maskinvare du har ellers, siden en pc med rask prosessor og godt med ram ofte har harddisken som en stor flaskehals, og ved å ha en god SSD blir denne flaskehalsen delvis fjernet.

Faren min merket godt forskjellen i sitt billige ferdigbygg fra multicom. Kabinett med innhold var 3200kr fra multicom i april i fjor, og jeg satt i en Mtron Pro 7025 når jeg var hjemme i juleferien. Han hater å vente på at maskinen skal hente ting, så en SSD var midt i blinken for han. Jeg la også merke til at farta på den økte ganske godt når jeg installerte den, og i følge han så har farta holdt seg.

I min egen PC merket jeg det veldig godt når jeg gikk fra en 10.000 RPM Velociraptor 300GB til mine 2 SSD i raid-0. Ytelsen på maskinen ble ca 10 ganger bedre ved "generell bruk", alså arbeid med windows, åpning av programmer, og generell ytelse fra lagringsmedie.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Tar opp denne tråden igjen siden jeg er blitt litt interresert i SSD for tiden. Jeg har ikke kjøpt meg noe hardware på en stund å begynner å savne den følelsen:P Og det eneste jeg kunne tenke meg å bytte ut er HDD til en eventuell SSD. Jeg har ikke lyst til å bruke så ekstremt mye penger på det men litt er ok. Og først som sist, jeg vet at det ikke er lurt å spørre om men, kommer den noe breaktrough innefor SSD snart jeg bør vente på, jeg leste at Intel skulle innføre 32nm teknoligi elns og der stod det at det kom til å bli halverte produksjonskostnader. Vil det lønne seg å vente til høsten på dette, eller kjøpe nå. Har også litt lyst til å kjøre RAID 0 på X48 og, om det er en bra ide. Hva synes dere?

Edit: glemte å nevne at lesehastigheten er mye viktigere en skrivehastigheten.

Endret av Timster
Lenke til kommentar
Tar opp denne tråden igjen siden jeg er blitt litt interresert i SSD for tiden. Jeg har ikke kjøpt meg noe hardware på en stund å begynner å savne den følelsen:P Og det eneste jeg kunne tenke meg å bytte ut er HDD til en eventuell SSD. Jeg har ikke lyst til å bruke så ekstremt mye penger på det men litt er ok. Og først som sist, jeg vet at det ikke er lurt å spørre om men, kommer den noe breaktrough innefor SSD snart jeg bør vente på, jeg leste at Intel skulle innføre 32nm teknoligi elns og der stod det at det kom til å bli halverte produksjonskostnader. Vil det lønne seg å vente til høsten på dette, eller kjøpe nå. Har også litt lyst til å kjøre RAID 0 på X48 og, om det er en bra ide. Hva synes dere?

Edit: glemte å nevne at lesehastigheten er mye viktigere en skrivehastigheten.

Da går du for 2x OCZ Apex eller Vertex, eller G.skill Titan. Og så har du noe som holder fint 1-1,5år før det kommer noe du trenger å ta deg råd til å oppgradere. Pris å regne for dette er 2.500-4.500 avhengig av hva du går for.

Men du trenger jo ikke å fjerne den gamle harddisken din selv om du kjøper SSD, du kan jo ha den til bulk storage ved siden av.

Lenke til kommentar

Begynner også å bli veldig nysgjerrig på å kjøpe meg SSD. Har et Gigabyte X58 hovedkort (GA-EX58-UD5) som har 6 sata porter fra sørbroen (ICH10R) og 4 porter listet som 2 x JMB322 chips.

Har lyst å prøve meg med 2x Vertex i RAID 0, men har ikke noen erfaringer med å sette opp fra før. Vil jeg bli hemmet ved å ikke kjøpe annet kontrollerkort? Regner med det er en noenlunde enkel prosess for en erfaren tastetrykker å sette opp RAID?

Lenke til kommentar
JA, helt klart JA. Du vil merke det godt når du går til SSD. Hvis du aldri har hatt en raptor eller brukt raid vil det være som en natt og dag opplevelse (forutsatt at du velger en god SSD da).

Det er faktisk bedre merkbart jo bedre maskinvare du har ellers, siden en pc med rask prosessor og godt med ram ofte har harddisken som en stor flaskehals, og ved å ha en god SSD blir denne flaskehalsen delvis fjernet.

Dette sitatet kan jeg virkelig skrive under på....

Jeg har en maskin som er rimelig oppdatert etter dagens standard, men etter at jeg satte inn Intel's SSD så ble maskinen totalt annerledes i bruk.

Jeg bruker kun SSD'en som systemdisk og har en Western digital GP til lagring av andre ting.

Jeg har ikke kjørt noen benchmark's av den, men responsen på maskinen er MYE raskere enn den var tidligere.

Lenke til kommentar
Begynner også å bli veldig nysgjerrig på å kjøpe meg SSD. Har et Gigabyte X58 hovedkort (GA-EX58-UD5) som har 6 sata porter fra sørbroen (ICH10R) og 4 porter listet som 2 x JMB322 chips.

Har lyst å prøve meg med 2x Vertex i RAID 0, men har ikke noen erfaringer med å sette opp fra før. Vil jeg bli hemmet ved å ikke kjøpe annet kontrollerkort? Regner med det er en noenlunde enkel prosess for en erfaren tastetrykker å sette opp RAID?

Du vil bli begrenset av sørbroa di hvis du skal raide 2 vertex på den. Sørbroa har 1 PCIe x1 tilkobling til nordbrua (der ram og cpu sitter), og dette vil være en flaskehals for 2 vertex i raid-0. Denne flaskehalsen vil hovedsaklig gjelde sekvensiell lesing og noe skriving, når det gjelder IOPS, som er fordelen du leter etter med SSD, så vil dette skalere helt fint (forutsatt at kontrollen takler det).

Intel ICH10R har kjente problemer med at den begrenser hastigheten til SSD, men noen firmware versoner gjør ikke dette, så det er litt tilfeldig om den klarer det ellre ikke. JMB322 = Jmicron hvis jeg ikke tar feil. Jeg har sett benchmarks der denne begrenser hastigheten for SSD.

Men hvis det er noen flere spørsmål kan dere godt ta disse opp i SSD tråden, i alle fall hvis det ikke har noe med konkrete anbefalinger av SSD til under 3000kr ;)

joerntp, hadde du gidde å delt det du skriver over her i SSD tråden?

-Maskinvare

-Hvordan du har SSD koblet til

-Hvordan du føler oppgraderingen har hjulpet, og om du synes det var verdt det

Lenke til kommentar

Nei, det er det ikke. Og ytelsen på den du linker til der er mye dårligere. Titan har 2 interne kontrollere som kjøres i et slags raid som gjør at det ikke maskinen fryser ved skriving, den du linker til har bare 1 kontroller og kan få maskinen til å fryse når det blir mye tilfeldige skriveoperasjoner.

Lenke til kommentar
G-skill Titan 128GB til 2630 på multicom. Antatt ankomst midt i neste uke. Disse skal ikke ha problemer som gir frysing (jeg har sett benchmarks og noen reviews som viser til dette), og du får mye mer plass for pengene enn med vertex. Den vil gi deg ytelse som glatt overgår velociraptor, og har blitt påstått bedre enn intels MLC verson.

Er 64GB versjonen av denne disken like fin? Jeg skal kun bruke den som systemdisk (dvs, til windows).

Ikke meninga å stjele tråden :)

Lenke til kommentar

Er 64GB versjonen av denne disken like fin? Jeg skal kun bruke den som systemdisk (dvs, til windows).

Ikke meninga å stjele tråden :)

64gb finnes ikkje av titan...... kødda... 32gb finnes ikkje :p

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

64GB versonen av G.skill SSD er ikke titan, i allefall ikke den du ser på multicom. Hvis det er titan så står det titan spesifikt, ikke bare "G.SKILL 64GB SSD 2.5" SATA-II flashbasert harddisk, MLC ". Du vil se det på overføringshastighetene som er oppgitt også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...