Gå til innhold

5x5 eller RYP for Volum?

Miranos

Anbefalte innlegg

Heisann, da var det min tur til å begynne serriøst med trening. Har trent i et år på SATS, men dog med crappy programmer fra elendige instruktører. Er nå 17 år 189cm og veier 87kg, fett% har jeg ikke målt enda, men har bestilt sånn måleklype.

Jeg ser etter et program som vil gi meg Volum samt gå ned i fett%. Etter masse lesning har jeg sett at mange er fornøyd med 5x5 og RYP, men hvilke av disse vil gi best resultat med tanke på mine mål?

Siden jeg heller aldri har fokusert på baseøvelser (takket være fraråding fra treningsveileder) blir det nok mye lave vekter slik at jeg får teknikken. Kan bare utføre benkpress :blush:

Vil også starte en egen treningslogg her for å holde motivasjonen oppe (starter tirsdag :!: )

Angående kosthold: Prøver å spise så sunt som mulig, hadde en krangel med muttern, siden jeg mente at jeg fikk for lite proteiner gjennom maten som hun lagde og som finnes i kjøleskapet. Har planer å gå til innkjøp av Proteinpulver.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror du har misforstått litt. Du kan ikke øke muskelmasse og samtidig kvitte deg med en masse fett. Noe fett kan du nok bli kvitt, men for å bygge muskler trenger du mye energi - Det er som kjent det motsatte av hva som trengs for å brenne fett. Da må du ha underskudd av energi, slik at kroppen tar av fettlagrene.

Det du derimot kan prøve er metoder jeg har lest artikler om tidligere som går på å ha én uke forbrenning og én uke oppbygning. Husker ikke detaljene, men det fungerer visst for noen. Det er selvsagt ingen garanti.

Den vanlige måten å gjøre det på er å bulke (legge på seg) som en gal en periode, for så å deffe (slanke seg) med bra diett en periode etterpå.

Jeg har selv prøvd RYP flere ganger med bra resultat, og jeg kan si deg at det er hardt som pokker, men det gir uttelling. Et annet program som kanskje er interessant for deg er styrkeprogrammet til Norsk Styrkeløfterforbund. Jeg fikk en enorm økning i alle øvelser i løpet av programmet. I tillegg fokuserer det på baseøvelser, som du jo opplagt trenger. Man blir ikke stor uten de, og de personlige trenerne på SATS er vel heller ikke det. ;) De er ute etter å få deg i form, ikke ødelegge deg. Pass på og varme veldig godt opp. 10-15 min med lette vekter/sykling/løping. Ikke ta i altfor hardt (for jeg vet det er vanskelig å styre seg når adrenalinet står på som verst), og ha med noen til å hjelpe i tilfelle du bommer på stativet osv.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Kanskje litt tidlig å starte med Dietmar når du er helt nybegynner. Hehe...

Korte 5x5-økter vil produsere jevnlige styrkeøkninger og gi deg god teknikktrening. Når du er nybegynner er det fullt mulig å "gain muscle and lose fat". Spis bra i tillegg så blir det storartet

Lenke til kommentar

Kommer veldig an på hvilken 5x5-variant du velger. Enkelte varianter har jo ikke over 5 reps på noen øvelser, mens andre ala stronglifts har jo opptil 10 reps på f.eks push-ups, chins etc og vil sånn sett være litt mer volumbyggere ;) Om valget står mellom en ren 5x5 uten noen høyrepsøvelser og RYP så ville jeg valgt RYP for volum.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...