Gå til innhold

Skatt er tyveri! (NY)


Anbefalte innlegg

dux: Det jeg mener er at avgifter på forskjellige ting burde være der pga at staten har en utgift pga denne varen. Og avgiften burde dekke utgiften og ikke noe mer. Penger som ikke har med utgiftsdekkning å gjøre kan komme fra vanlig inntektsskatt. Dette har ikke noe med øremerking å gjøre egentlig, men det er for å forhindre at avgiftssetting av forskjellige ting skal være en inntektskilde. Statens inntektskilde burde være inntektsskatt. Det synes jeg er mest rettferdig og det vil også gjøre skattesystemet og avgiftsjungelen enklere og mer oversiktlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Herregud, er så mange wannabe - raddiser på dette forumet at jeg blir helt skremt. Hva mener dere da, at staten skal bare trykke litt mer penger så slipper vi alle å betale skatt?

Hæ? Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener? Alle med litt økonomisk innsyn vet at dette ikke fungerer så bra.

Det er en grunn til at den del går med t-skjorter det står "I made my first million i Poland"

 

Ironi er en fin bil :)

Lenke til kommentar

Mange land ser til Norge når de skal opprette en god samfunnsmodell. Vi må altså ha gjort noe riktig? Skatt er en nødvendighet for å opprettholde de goder vi tar for gitt, som feks. gratis skole og helsevesen (sistnevnte benytter riktignok egenandel i tillegg). Så kan man diskutere hva som bør være prioritert og hvordan såkalt "snylting" kan minimeres og fjernes, men det er en annen debatt. Det å betale skatt er faktisk en nødvendighet.

 

Dessuten er det en fin måte å bidra til felleskassa på.

Lenke til kommentar
dux: Det jeg mener er at avgifter på forskjellige ting burde være der pga at staten har en utgift pga denne varen. Og avgiften burde dekke utgiften og ikke noe mer. Penger som ikke har med utgiftsdekkning å gjøre kan komme fra vanlig inntektsskatt. Dette har ikke noe med øremerking å gjøre egentlig, men det er for å forhindre at avgiftssetting av forskjellige ting skal være en inntektskilde. Statens inntektskilde burde være inntektsskatt. Det synes jeg er mest rettferdig og det vil også gjøre skattesystemet og avgiftsjungelen enklere og mer oversiktlig.

 

Javel. Tror du ikke at vi måtte oppjustert inntektsskatten hvis vi skulle fulgt dette slavisk? Jeg er for å samle inn skatt og legge den i en stor pott, uavhengig hvor den kommer fra. Deretter bør det offentlige bruke det der vi får mest nytte per skattekrone.

Lenke til kommentar
Mange land ser til Norge når de skal opprette en god samfunnsmodell. Vi må altså ha gjort noe riktig? Skatt er en nødvendighet for å opprettholde de goder vi tar for gitt, som feks. gratis skole og helsevesen (sistnevnte benytter riktignok egenandel i tillegg). Så kan man diskutere hva som bør være prioritert og hvordan såkalt "snylting" kan minimeres og fjernes, men det er en annen debatt. Det å betale skatt er faktisk en nødvendighet.

 

Enig, så enig. Det er en grunn til at Norge gikk ifra å være Europas fattigste til Europas rikeste, og den grunnen er økonomihistorisk sett den sterke sosialdemokratiske staten. Oljen står faktisk for forsvinnende lite av det vi har akkumulert her i landet. Det vi har er bygd på svette og samhold. Dette samholdet går bra nå, så lenge økonomien er ok, men det er tordenskyer på horisonten, og den bortskjemte staten har i svært mange tilfeller begynt å sløse med penger. Men til tross for alle sine mangler synes jeg fremdeles vi har en av de beste statsmodellene i verden. Som alle andre, har vi våre problemer vi stadig forsøker å handskes med.

 

Det er feil å si at det er mye snylting i Norge, hvertfall når det gjelder uføretrygdede. Det er nemlig ekstremt vanskelig å få uføretrygd... så sant du ikke er innvandrer eller bor i et fiskevær og har nær kontakt med legen din. Jeg tror staten nemlig også har "uføretrygdet" bort store deler av de kronisk arbeidsledige.

Lenke til kommentar

Når det gjelder å være uføretrygdet og om det er snylting, så er det en helt annen debatt. Jeg vil likevel skyte inn at de fleste som innehar denne ytelsen er faktisk mennesker som trenger det. Så vil man alltid finne noen som kanskje heller kunne ha jobbet, eller som mottar denne ytelsen på feilaktig grunnlag. Heldigvis jobber NAV internt for å minimere denne type svindel og snylting. Men som uttalt, dette er er annen debatt.

Endret av roberteh
Lenke til kommentar

Den normale inbygger i norge har det mye bedre og de har også en mye større kjøpe kraft en de fleste andre land, til og med en dem med mye laver skatt.

 

 

De store taperenne på skatten i norge er egentlig dem med inntekter fra ca. 500k til 1mill.

En med master grad innen ingeniør (sivilingeniør) har en mye laver kjøpe kraft enn en med tilsvarende grad i USA (gjelder andre høyere studier også). Mens en snekker (eller tillsvarende) har i norge en mye større kjøpekraft en tilsvarende i USA. Samme gjelder dem som må leve på sosialen, de har det MYE bedre i norge. Mens de stein rike klarer seg like godt over allt siden de bare flytter om ett land skulle finne på og være sære mot dem.

Lenke til kommentar

For ti år siden skapte disse innleggene en god del oppstyr og reaksjoner. De ble oppfattet som friske og provoseriende. Idag derimot, så har folk hørt det femti ganger før, motargumenter har kommet uten å bli besvart og folk er rett og slett lei. Du er minst 6 år for sent ute med denne tråden. På tide å finne på noe annet å fordrive tiden med.

Lenke til kommentar
må si jeg føler meg litt svindlet av og til spesiellt når jeg fyller drivstoff eller kjøper noen øl.

 

tjener jeg 1000,- sitter jeg med 700,- igjenn. det fyller jeg tanken for. hvor mye har jeg da betalt i skatter og avgifter? 85% ??

 

Hvordan er du blitt svindlet? Det er i hvert fall ingen som har tatt noe fra deg uten å gi tilbake til deg!

Lenke til kommentar
Den normale inbygger i norge har det mye bedre og de har også en mye større kjøpe kraft en de fleste andre land, til og med en dem med mye laver skatt.

 

 

De store taperenne på skatten i norge er egentlig dem med inntekter fra ca. 500k til 1mill.

En med master grad innen ingeniør (sivilingeniør) har en mye laver kjøpe kraft enn en med tilsvarende grad i USA (gjelder andre høyere studier også). Mens en snekker (eller tillsvarende) har i norge en mye større kjøpekraft en tilsvarende i USA. Samme gjelder dem som må leve på sosialen, de har det MYE bedre i norge. Mens de stein rike klarer seg like godt over allt siden de bare flytter om ett land skulle finne på og være sære mot dem.

 

Er helt enig, det er er øvre del av middel klassen som har det værst i norge relativt til andre land. Som du nevner de i intektsgruppen 500k - 1mill. Syntes det er trist at disse ikke blir belønnet godt nok. En må også tenke på at en en med master grad har tapt 5 års inntekt av sitt arbeidsliv, samt sitter med omtrent 200-300k i gjeld. (avhenger av hvor lang studietiden er).

 

Er forsåvid enig med andre om at mennesker i norge har det generelt bra i de fleste samfunsklasser, men relativt til andre vestlige land tror jeg det er overnevnte folk som kommer "værst" ut av det.

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar
Hvis du ikke liker å betale skatt, så har du all din rett til å forlate felleskapet, skatt er en garanti for at vi alle mennesker får ræven opp av sengen hver morgen, jobber de jobbene som skal til for at hjulet går rundt.

 

Skatt er en garanti for at veldig mange gjør det motsatte og mottar trygdepenger da :D

 

Men jeg har egentlig ikke noe imot å betale skatt, det må bare gjøres...

Lenke til kommentar
Er helt enig, det er er øvre del av middel klassen som har det værst i norge relativt til andre land. Som du nevner de i intektsgruppen 500k - 1mill. Syntes det er trist at disse ikke blir belønnet godt nok. En må også tenke på at en en med master grad har tapt 5 års inntekt av sitt arbeidsliv, samt sitter med omtrent 200-300k i gjeld. (avhenger av hvor lang studietiden er).

 

Vi heller si at disse menneskene blir overbetalt i andre land. Jeg ser rett og slett ikke poenget med at siviløkonomer, advokater og andre typiske private kontoransatte skal få det så grusomt mye bedre enn de har det idag.

Lenke til kommentar
Hvordan er du blitt svindlet? Det er i hvert fall ingen som har tatt noe fra deg uten å gi tilbake til deg!

 

når de pengene blir brukt til operahus og drap av folk i afganistan blir jeg svindlet, pluss en hel andre ting jeg mener er bortkastet :)

 

Vel, betalt for en blindtarmoperasjon noen gang?

 

nei, men i norge slipper man det, så støtter helt klart skatt til et slikt formål. men allt med måte. kjøper man øl blir man svindlet etter min mening :)

Lenke til kommentar
Vel, betalt for en blindtarmoperasjon noen gang?

 

nei, men i norge slipper man det, så støtter helt klart skatt til et slikt formål. men allt med måte. kjøper man øl blir man svindlet etter min mening :)

Nå er det ikke så veldig mye billigere å kjøpe øl i enkelte land, det har blitt dyrere i de fleste landene. Forskjellen i pris på øl mellom Norge og Sverige er heller ikke så stor at det har mye å si i et husholdningsbudsjett (med mindre du drikker svært mye øl).

 

Og når du samtidig beregner hva nevne enhet med øl koster sett mot kjøpekraften i det aktuelle landet, da blir det ganske klart at det i alle fall ikke er billig for dem.

 

Når det kommer til bensin er det vel bare finnene som har billigere bensin enn oss sett mot kjøpekraft, polakkene betaler vel mest.

 

:)

Lenke til kommentar
Jeg tror de fleste undervurderer hvor godt vi har det her i Norge. Sett dere litt inn i hvordan det er i andre land og sammenlign.

 

Det er en myte at "vi" har det så godt i Norge.

De som har en god jobb, høy inntekt og god helse, har det stort sett bra. Men alle andre, spesielt de fattige, de gamle og de syke, samt de som av en eller annen grunn blir sett på som en fiende av systemet, eller kommer i kragel med "staten"

Alle disse gruppene har det aldeles ikke godt i Norge. Systemet i Norge er et kaldt og umenneskelig system, en kopi av systemet i sovjet-unionen og DDR.

 

Eneste forskjellen er at de torturerer og dreper ikke folk i større skala, fordi de er uenige eller fordi de vil forlate landet.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...