Gå til innhold

Skatt er tyveri! (NY)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
De skatter fra lønna di... hvorfor skal dem da videre skatte fra mat, bil ALT!?

Les innlegget mitt så skjønner du hvorfor. I mange land har de høyede skatter, men lavere avgifter. Norge legger seg på lavere skatt direkte fra lønn, men høyere avgifter. Man kan si at vi skatter mer etter forbruk som grunnprinsipp. En nokså rettferdig løsning vil jeg si.

Lenke til kommentar
Så om jeg og noen kammerater, etter en stemmerunde, velger å frata deg alle eiendelen dine, er det ikke tyveri nettopp fordi vi hadde stemt over det?
Dette er ikke det samme og det er du fult klar over. Om du ikke liker å bo i et demokrati er det ingen som stopper deg fra å flytte til en annen plass.

Selvfølgelig er det nøyaktig det samme, bare i en mindre skala.

 

Vel, jeg vil bare leve fredelig med alle mennesker rundt meg, og det eneste jeg forventer av noen er at alle som blir latt i fred av meg, lar meg være i fred. Så hvorfor er det jeg som må dra fra hjemstedet mitt?

At du har rett til å bo her er en ting, men du har ikke rett til å gjøre som du vil. Vi har lover og regler og de plikter du deg til å følge. Vi har demokratiske måter å forandre disse på om du ønsker det.

Hvordan har jeg pliktet meg til disse lovene og relgene du snakker om?

Endret av Katten med støvlene
Lenke til kommentar
Så om jeg og noen kammerater, etter en stemmerunde, velger å frata deg alle eiendelen dine, er det ikke tyveri nettopp fordi vi hadde stemt over det?
Dette er ikke det samme og det er du fult klar over. Om du ikke liker å bo i et demokrati er det ingen som stopper deg fra å flytte til en annen plass.

Selvfølgelig er det nøyaktig det samme, bare i en mindre skala.

 

Selvfølgelig er det ikke det.

At derimot kollektivet innfører en ordning for å handle inn ulike ting som trengs for å holde leiligheten derimot.

Og jo, da har du jo muligheten til å flytte ut og heller bo et annet sted.

 

Både hva skatt gjelder, og en felleskasse for kjøp av vaskemidler etc bidrar til egennytte.

Lenke til kommentar
Så om jeg og noen kammerater, etter en stemmerunde, velger å frata deg alle eiendelen dine, er det ikke tyveri nettopp fordi vi hadde stemt over det?
Dette er ikke det samme og det er du fult klar over. Om du ikke liker å bo i et demokrati er det ingen som stopper deg fra å flytte til en annen plass.

Selvfølgelig er det nøyaktig det samme, bare i en mindre skala.

 

Vel, jeg vil bare leve fredelig med alle mennesker rundt meg, og det eneste jeg forventer av noen er at alle som blir latt i fred av meg, lar meg være i fred. Så hvorfor er det jeg som må dra fra hjemstedet mitt?

 

Vel, du har ikke mulighet til å leve fredelig med alle menneskene rundt deg. Da må du definere fredlig. Og den definisjonen av fredlig går ikke på velvære eller muligheter. Derimot går den også på tvang, bare den type tvang du foretrekker. Der du tar til deg ting og områder du ikke har skapt, men derimot forvalter. Og så bruker tvang til å holde andre vekk fra det.

 

 

At du har rett til å bo her er en ting, men du har ikke rett til å gjøre som du vil. Vi har lover og regler og de plikter du deg til å følge. Vi har demokratiske måter å forandre disse på om du ønsker det.

Hvordan har jeg pliktet meg til disse lovene og relgene du snakker om?

 

Ved å bli født inn i dette landet har du det.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig er det ikke det.

Hvorfor er det ikke det?

Og jo, da har du jo muligheten til å flytte ut og heller bo et annet sted.

Ja, jeg har den muligheten, på samme måte som Staten har muligheten til å la meg være fred. Jeg jeg forklart dette flere ganger nå og stilt et spørsmål som enda ingen har prestert å svare på:

 

Hvorfor har jeg ikke like stor rett som deg til å forbli fastboende på hjemstedet mitt?

Lenke til kommentar
Ja, jeg har den muligheten, på samme måte som Staten har muligheten til å la meg være fred. Jeg jeg forklart dette flere ganger nå og stilt et spørsmål som enda ingen har prestert å svare på:

 

Hvorfor har jeg ikke like stor rett som deg til å forbli fastboende på hjemstedet mitt?

 

Du har da like stor rett til å bli fastboende, men misliker du styresformen her. Så kan du flytte. Så enkelt er det.

Lenke til kommentar
Hvordan har jeg pliktet meg til disse lovene og relgene du snakker om?

Du må gjerne gjøre hva du vil, stjele, drepe eller voldta. Synd det vil være folk som vil stoppe deg.

 

Jeg har ingen interesse av å verken stjele, drepe eller voldta et eneste menneske som behandler meg fredlig.

 

Kan du forsøke å svare på spørsmålet mitt?

Jeg svarte jo, bare på en mindre god(?) måte.

 

Du må gjerne gjøre hva du vil, men du må huske at noen ganger vil folk være imot det du gjør.

Lenke til kommentar
Du har da like stor rett til å bli fastboende, men misliker du styresformen her. Så kan du flytte. Så enkelt er det.

 

Det er ikke bare "så enkelt". Det jeg er ute etter er en forklaring på hvor etikken og moralen ligger i en slik holdning.

 

Statens rolle er å ivareta innbyggernes interesser, velferd og muligheter. For å kunne ivareta disse har vi ett demokrati der man kan stemme over samfunnsforandringer. I dagens samfunn har vi konsensus rundt en utbredt velferdsordning, ettersom det gagner befolkningen som en helhet. Ønsker du ikke å delta i det, så kan du flytte.

Lenke til kommentar
Jeg svarte jo, bare på en mindre god(?) måte.

Nei. Spørsmålet mitt var; hvordan har jeg noengang godtatt lovene og reglene til den norske staten?

Du må gjerne gjøre hva du vil, men du må huske at noen ganger vil folk være imot det du gjør.

Og det forventer jeg også. Men så lenge jeg lar alle andre være i fred, ser jeg ingen grunn til at noen skulle ha noe imot hva jeg gjør.

Lenke til kommentar
Nei. Spørsmålet mitt var; hvordan har jeg noengang godtatt lovene og reglene til den norske staten?

Lover og regler i Norge er et kumulativt resultat av våres forfedre, og våre egne valg i dag.

 

*edit: lar du være å stemme, unnlater å delta i politiske miljøer eller holder deg helt vekke fra interesse organisasjoner så har du nok ikke gjort så mye.

Ei heller har du priviliegiet for å klage.

:)

Endret av Fin Skjorte
Lenke til kommentar
Statens rolle er å ivareta innbyggernes interesser, velferd og muligheter. For å kunne ivareta disse har vi ett demokrati der man kan stemme over samfunnsforandringer. I dagens samfunn har vi konsensus rundt en utbredt velferdsordning, ettersom det gagner befolkningen som en helhet. Ønsker du ikke å delta i det, så kan du flytte.

Konsensus? Du mener tvang med trussel om vold?

 

Flytte? Hvor? Til nabohuset?

Lenke til kommentar
Jeg svarte jo, bare på en mindre god(?) måte.

Nei. Spørsmålet mitt var; hvordan har jeg noengang godtatt lovene og reglene til den norske staten?

Du må gjerne gjøre hva du vil, men du må huske at noen ganger vil folk være imot det du gjør.

Og det forventer jeg også. Men så lenge jeg lar alle andre være i fred, ser jeg ingen grunn til at noen skulle ha noe imot hva jeg gjør.

 

nei, du har aldri godtatt disse reglene, du ble født inn i dem.

liker du ikke reglene, så flytt, høres kanskje urettferdig ut, men sånn er nå livet.

du er født i Norge, skal følge Norske regler, du er også født i familien din, lite du kan gjøre med det også.

livet er urettferdig...

 

ang skatt, du har fått gratis skole, "gratis" legehjelp, pensjon, betalt sykemelding, osv, skatt er prisen du betaler for det.

f.eks i USA må man betale legehjelpen selv hvis man ikke har forsikring, en stor operasjon eller sykdom kan ødelegge økonomien til en familie.

du har allerede utnyttet staten grovt, det er på tide å betale noe tilbake for alt du har fått gratis.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...