Forsvarfrihet Skrevet 30. oktober 2004 Del Skrevet 30. oktober 2004 En tyv er en som tar fra en annen uten at personen selv har godtatt det. Skatt er da som følge av dette en mer sofistikert måte å stjele på. Da "staten" har godkjent tyveriet. Jeg håper massene samler seg mot denne overformyndende institusjonen, og nekter å la den røve oss noe mer. Innfør frihet! Lenke til kommentar
doedskvad Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Hvor skulle du fått den eiendommen fra?Tror neppe noen hadde gitt den til deg. Ingen offentlige penger=ingen system til å administrere ting. F.eks. hva skulle du gjort dersom du ble syk eller brakk benet? De brekker aldri benet. Blir aldri syk. Det er i hvert fall det de liker å tro Lenke til kommentar
Patience Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 (endret) Ny tråd opprettet istedet for bumping av gammel tråd med gamle standpunkt. Endret 2. februar 2009 av Patience Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Du stjeler isåfall når du er på sykehuset elelr skolen. Lenke til kommentar
Plyzorba1 Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Du kan kalle det hva du vil, men skatt er noe av det viktigste i et samfunn. Hvis vi ikke hadde skatt ville hundretusener av nordmenn falt utenfor samfunnet. Hvis du vil se på det som å stjele, vil jeg vel heller kalle det en mer robin hood liknende stjeling. Tar fra de som har nok, og gir for at flere skal få det bedre. 1 Lenke til kommentar
Ceburger Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Jeg er for reduserte skatter og mer økonomisk frihet men jeg innser også at skatt er alfa omega i et moderne samfunn. Jeg er kritisk til høye skatter og noe av det skattepengene brukes på, men å fjerne skatt, langt ifra. Jeg regner med at jeg kommer til å betale en god del i skatt i løpet av livet, men til gjengjeld har jeg fått muligheten til å utdanne meg gratis, (som gjør at jeg kan få det yrket jeg vil), et relativt trygt samfunn, utbygd infrastruktur jeg kan bruke osv osv. Skatt har jeg ikke noe problem med, har bare problemer med noe av det skattepengene brukes til , men det er en annen diskusjon Lenke til kommentar
hartvedten Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Hvis du ikke liker å betale skatt, så har du all din rett til å forlate felleskapet, skatt er en garanti for at vi alle mennesker får ræven opp av sengen hver morgen, jobber de jobbene som skal til for at hjulet går rundt. Vi bruker penger på mye rart, men desverre er det demokrati i dette landet, vi som folk velger hva vi skal bruke penger på, selv om du som person ikke får bestemme de små tingene, får du være med å bestemme over hovedprioriteringene, hvis du vil gjøre noe med de små, meld deg inn i et lokalparti, og få folk til å støtte seg rundt ideene dine. Men desverre, jeg tviler på at folk i Norge vil gå bort fra fordelings måten vi bruker i dag. Personlig, er jeg motstander av penger, men foreløpig inntil du finner på noe bedre, er det beste alternativet vi har. forsvarsfrihet, hvis du vil starte ditt eget kollektiv med mennesker som betaler null skatt, gjør det. Men du møter et par problemer, du har faktisk da heller ikke lov til å kjøpe noen ting, for hvor i helvete skal de pengene komme fra? Har du ikke fått skole, sykehus, stemmerett, veier, føde og en trygg oppvekst? eneste tyveriet som har skjedd, er at du kostet meg noen minutter av in søvn. God natt! 1 Lenke til kommentar
doedskvad Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Skatt har jeg ikke noe problem med, har bare problemer med noe av det skattepengene brukes til , men det er en annen diskusjon Som for eksempel hva? Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Skyt meg hvis jeg tar feil, men i USA så betaler jo faktisk skattebetalerne "income tax" rett i lomma på federal reserve og dens eiere. Det er jo på mange måter tyveri. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 doedskvad: er da ikke så uvanlig å ha noe i mot hva skattepengene brukes til. Militær, uhjelp, etc. Selv synes jeg skatt er helt greit. Dette er et demokrati og flertallet godtar på langtvei at det skal være skatt. Derfor er ikke skatt tyveri heller. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Korrekt. Og i filosofisk betydning er da også eiendomsretten tyveri. Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Jeg hadde det inntrykket av at skatt var noe herk! Nå som jeg har studert økonomi en stund så har jeg innsett at det er selve grunnstenen i velferdssamfunnet. Det har selvsagt også noe med at jeg er blitt litt mer voksen. Jeg betaler skatt med glede nå! Jeg tror de fleste undervurderer hvor godt vi har det her i Norge. Sett dere litt inn i hvordan det er i andre land og sammenlign. Lenke til kommentar
Dikky Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 At skatt er en nødvendighet for å finansiere institusjoner som i utgangspunktet ikke krever lønnsomhet er et faktum. Mange av disse institusjonene, som f.eks politistyrker, helsesektor og til en viss grad utdanningssystemet er helt nødvendig for å opprettholde et sivilisert samfunn. Bruk av skatt for å finansiere forsvaret kan også forsvares. Men, vi trenger da vel ikke å skattelegge inntekten til enkeltpersoner av den grunn? Fjerning av inntektsskatt og en evt økt MVA, i tillegg til den beskatning av bedrifter vi allerede har vil sørge for tilstrekkelige midler til å drifte slike helt nødvendige pengesluk, uten at vi trenger å fø på et altomfattende detaljregulerende byråkrati med utallige politikere, byråkrater o.l. som tydeligvis tror Ola Nordmann trenger å få alt inn med teskje, og betale for at noen skal holde teskjeen for han. Enkeltindividers deltagelse i samfunnets økonomiske virke bør på minst mulig måte reguleres og skattelegges. Her kan man legge skattebøren på de felleskap(bedrifter) enkeltindividene utfører sitt virke i. Dagens skattemodell er tyveri. Enig med trådstarter. Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Stikk til Somalia, der betaler de nok ikke skatt. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 mad_arab: Tror en gammel tråd ble nekroet og moderator skilte ut en del av de nye innleggene og laget ny tråd. Helt ok det. Dikky: Hvorfor er andre beskattninger mindre tyveri enn inntektsskatt og lignende? Du argumenterer jo bare for å flytte på hvor man krever inn pengene. Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 (endret) Jaha. Da godtar du vel å betale noen millioner for ditt barns grunnskoleutdanning, betaler for helsetilbud og klarer deg uten trygd om du blir ufør? Herlig tankegang Endret 3. februar 2009 av Astralnoise Lenke til kommentar
doedskvad Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 doedskvad: er da ikke så uvanlig å ha noe i mot hva skattepengene brukes til. Militær, uhjelp, etc. Det var da ikke det jeg sa heller, jeg ba personen utdype. Lenke til kommentar
Patience Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 4 post(er) som inneholdt SMS-språk, provokasjoner, offtopic, eller annen nonsens intetsigende innhold er fjernet fra tråden. På et diskusjonsforum er det viktig å gjøre seg forstått med godt språk, god formulering og svar med tydelig relevans til emnet. Og sist men ikke minst vis respekt for andre, og ikke fremprovoser krangel. I dette tilfellet er det kommentarer til innlegget og moderering som er slettet. Lenke til kommentar
Dikky Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Dikky: Hvorfor er andre beskattninger mindre tyveri enn inntektsskatt og lignende? Du argumenterer jo bare for å flytte på hvor man krever inn pengene. Fordi da beskatter man et felleskap og ikke enkeltindivider, enkeltindivider vil kun beskattes ved kjøp av varer og tjenester og ikke på inntektene av sitt arbeid. Mer enn nok til å drive det nødvendige som helsevesen, politi, skolesystem og forsvaret. Millionlønninger og skattefordeler til politikere blir hvertfall ikke prioritert. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Dikky: Men hva er forskjellen? En beskatning av alle gjennom inntektsskatt beskatter jo fellesskapet i mye større grad. ingen innteksskatt og skyhøy avgifter på produkter istedet ville jo ført til mye, mer smugling. Konsekvensene for handel med utlandet ville også vært drastiske. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg