Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Grafikkort problemer? Skjerm flimrer, no signal, pc skrur seg av

Anbefalte innlegg

Heisann,

har tenkt til å sende inn PCen til reparasjon nå, men da regner jeg med at den blir borte et par uker, så om det er mulig å fikse det selv vil jeg gjøre det. Her på forumet pleier jeg alltid å få god hjelp av kyndige folk.

Problemet:

1. Skjermen blir fylt av streker i forskjellige farger, dette skjer uavhengig av hvor lenge PCen har stått på og hender et par ganger om dagen

2. Etter en stund får jeg enten beskjed på skjermen 'No Signal' eller så får jeg blåskjerm og PCen restarter. Noen ganger restarter PCen flere ganger på rad mens skjermen er svart

3. Når jeg skrur den på igjen får jeg beskjed om at maskinen har startet på nytt etter en uventet hendelse, og at dette kan skyldes nyinstallert hardware

Det jeg har gjort:

- Jeg bruker Windows 7, har prøvd å reinstallere dette

- Har prøvd flere forskjellige drivere

- Har prøvd å ta ut, pusse støv og sette inn kablene på nytt på skjermkortet

Skjermkortet er: Ati Radeon 4870

Noen som har tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette var ikke noe problem før du innstalerte windows 7? Kan prøve med xp/vista. Men hørest nå ut som det er noe gale med selve skjermkortet.

Vist du har catalyst control senter kan du gå inn på det og se hvor varmt kortet er.. Se og om viften går rundt på skjermkortet når dataen er på.

Lenke til kommentar
Skjermkortet virker veldig varmt, vet ikke hvor varmt det skal være, men det er ihvertfall 80 grader celcius når jeg bare er i Windows uten noen spill etc. What to do? =(

Da er det ekstremt varmt:p Dette såg du via Catalyst controlsenter? Vist du gjorde dette kan du gå inn og stille opp viften. Ta på enable overclock greier, hugser desverre ikke akuratt hva instillingene heter der inne siden jeg ikke er med hovudmaskinen min nå, men ser sånn fan control der. Kanskje den er stilt ned en del. Min låg på 20% da jeg såg etter, har ganske god kjøling i kabinettet da.

Lenke til kommentar

Har satt vifta på 100% nå, skal se om det hjelper, er det dumt?

Tok en test nå, GPU og Memory Clock ble satt opp en del, satser på at temperaturen går ned og at det var grunnen til at det skjedde. Skal prøve å kjøre en del spill og sånt og se om det skjer noe.

Lenke til kommentar
Har satt vifta på 100% nå, skal se om det hjelper, er det dumt?

Tok en test nå, GPU og Memory Clock ble satt opp en del, satser på at temperaturen går ned og at det var grunnen til at det skjedde. Skal prøve å kjøre en del spill og sånt og se om det skjer noe.

Er ikke noe dumt å kjøre den på 100%, men bråker vell litt?=) Er vell kanskje ikke så bra at GPU og memory clock gikk opp da. Det skulle du heller såtte ned til standar igjen. Vil jo bare dra mer varme ut av det:) Sikkert sånn autoclock når du stiller viften opp.

Ja bare følg med på temperaturen og se om den går ned, og om pcen går noe bedre:)

Lenke til kommentar

Ja:) Litt rart at det er så varmt da. Men noe du burde få er litt vifter i kabinettet for gjennomstrøm av luft vist dette er noe du ikke har. Gjøre det litt kaldere slik at du slipper det bråket av skjermkortviften. Skal ikke vere nødvendig å la denne gå på 100%. Gjøre ikke noe skade men jeg liker det vertfall stille=)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

ka program dere bruker for å styre vifta på skjermkortet, jeg har også 4870. og skjermen min flimrer av og til..

Edit: fant ut hvor varmt kortet mitt va nå i catalyst. Er på 48 grader. det er fint og kaldt det.

Noen tips til hvorfor skjermen min flimrer av og til ?

Endret av b00n
Lenke til kommentar

Du kan bruke Catalyst til å styre viften. Du går inn på ATI overdrive, så enable ATI overdrive, deretter Enable Manual Fan Control. Kan vell også ha noe med selve skjermen å gjøre. Sett at kabelen sitter helt fast? eller prøve med en annen skjerm vist det skjer så ofte at det er lett å legge merke til.

Lenke til kommentar

Dette hadde ingenting med skjermen og gjøre, som virket utmerket rett før jeg bytta over til den nye skjermkortet.

Etter litt forum lesing så fant jeg ut av det. Måtte "klokke ner" kortet, og satte Memory clock fra 925 til 900. Da forsvant flimringen, var happy da :p så satse på at det bare er no driver problemer og at dette blir fikset snart.

Finner ikke noe "Enable Manual Fan Control" jeg på den sida, bare Auto Tune og Test Custom Clocks. Lasta ned nyeste driver i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...