Lacerater Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Hei, jeg har kjøpt meg en laguna 2002 modell på bilauksjon. På tilstandsrapporten stod det at det lakk olje ifra turbo. Jeg har kikket i motoren og det ser ut som om det lekker ifra "luftuttaket" (den slangen som går ifra turbo til intercooler). Skrudde av slangen rett før inntaksmanifolden (rett ved gass-spjeldet, rett før motoren) og fant olje der. Jeg har hatt en turbobil tidligere, og kan ikke huske at det var noe slikt på den. Derfor regner jeg med at det er noe som ikke stemmer med turboen. Motoren føles grei ut, tror ikke det er noe særlig effekttap, så turboen lader ihvertfall. Det jeg lurer på er: Bør jeg bytte turbo? Hvis jeg må bytte turbo, bør jeg da gjøre det med en gang? (hvis det går olje inn i intercooler og motor....) Renault skal ha ca 16 000 for å bytte den (med en overhalt turbo), og da må jeg si at det jeg sparte på å handle på auksjon blir spist opp ganske bra... (Var klar over risikoen.) Men jeg stusser over prisene Renault tar. De skal ha ca 11000 for en overhalt turbo og 22000 for en ny turbo! Disse prisene er helt hinsides de jeg finner på nettet, feks i Storbritania. Der finner jeg samme turbo ifra Garrett til opptil 4000 kr (ny) Overhalt koster mellom 2500 og 4000. Disse prisene kommer det jo et frakt tillegg på og mva hvis jeg sender til Norge, men allikevel! Kan disse prisene stemme? Tar Renault så sinnsykt mye avanse? Turboene er jo de samme, (Garrett 708639), og hva er forskjellen på en ny og en overhalt? Vil en ny vare lenger? Renault skal ha ca 5000 kr for jobben, og for å være helt ærlig ser det ikke så vanskelig ut... Jeg har mekket litt, men ikke veldig mye. Burde jeg bare satse på å kjøpe en turbo i england til 2500 kr og sende den til Sverige (slipper mva:) og prøve å sette den inn selv? Noen som har erfaring ifra turbobytte? Jeg har bestillt Haynes manual, og skal sjekke hvordan dette gjøres før jeg setter igang. Så til siste spørsmål: Bilen har gått 62000 km. Er det noe annet feil som fører til at turboen ryker så tidlig? Kan det skje ved feilbruk? Vet jo ikke så mye om historien til bilen, men servicer er fulgt... Fikk den ganske rimelig, men satser allikevel på å slippe å bytte turbo. Lenke til kommentar
citronen Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Hvis du skal bruke bilen selv, ville jeg anbefale deg å legge problemene på is - og kjøre til den ikke orker mer. Deretter kan du bestille en ny/bytte-turbo fra england/sverige. Det er en såpass enkel jobb at du klarer det selv. Merkeverksted skal leve av noe. Du kan nok regne med 200% avanse på enkelte av delene + arbeidet. Lenke til kommentar
Lacerater Skrevet 3. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2009 Så du mener at det ikke er noe problem at det kommer olje igjennom luftslangene, via intercooler og inn i motor? Litt dyrere å bytte hele motoren... Vil jeg miste effekt etterhvert? Lenke til kommentar
HulkBulk Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 du vil miste effekt ja og blå eksos kommer ut når du starter bilen. det hørtes spm pakningen i turbo som lekker, du bør nok bytte det fort ellers vil det gå over alt fra dyser til gassspjeld. Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Ville kjørt litt å sett om det forsvant noe olje, og om den ryker mye. Var det mye olje som lå i slangen, eller var det bare litt? Ble gitt beskjed om at det var olje lekasje fra tubo på min også (samme motor som i renaulten din) da den var inne på 120 000 km service for 4 - 5 år siden. Dette viste seg å ikke stemme helt, ble ikke gjort noe med det den gang, og bilen er nå gått 250 000 km på samme turboen uten at det er mulig å se noe mer til "oljelekasje" på den. kjører 15000 km mellom oljeskiftene, og i løpet av denne tiden klarer jeg ikke å se at det minker på oljen. Aldri vært etterfylt olje mellom service. Var akkuratdet samme på min at det ligger litt olje (damp) i slangen (og rundt) ut fra turbo, men har igrunnen funnet ut at dette kommer i fra veivhusventilasjonen som sitter rett før tuboen. Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Hvis du ikke bor altfor langt unna svenskegrensa kan det være en fordel å sjekke ut hva Helmia tar for samme jobb kontra Bilia. Dette gjelder ikke bare ved eventuelt turbobytte, men alt du vil få bruk for verkstedet til. Lenke til kommentar
Lacerater Skrevet 3. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2009 Litt vanskelig å forklare hvor mye olje det er i slangen, men jeg synes det var endel. Det punktet jeg sjekket er det høyeste punktet på "luftsystemet", og hvem vet hvor mye det ligger lavere ned pga gravitasjonen.(?) Det er nok en lekkasje ifra turboen ja, jeg la litt papir under bilen og det var kommet noen drypp ila natten. (Kanskje 2 drypp ila natten) trondbue: har du peilepinne på motoren din? Jeg finner ikke min, men det står "oil ok" i displayet hver gang jeg slår på tenningen... Er dette eneste måte å sjekke oljenivået på? Fantastisk hvis det systemet feiler. Litt vanskelig å vite hvor mye det lekker, før du får beskjed om å fylle på... Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Er peilepinne på min ja, Volvo har ikke noe sånn oil check system som renault har. Sitter peilepinne på lokket til oljepåfyllingen, har ikke renaulten dette? I min fant jeg litt olje "damp" på veggen i slangen, ikke noe rennende olje. Skal jo heller ikke dryppe fra den nei, aldri funnet dråper under min. Så da er det vel en liten lekasje fra turboen. Ryker det mye av bilen? Lenke til kommentar
Lacerater Skrevet 4. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2009 (endret) Jeg fant peilepinnen... Det ryker ikke noe unormalt ifra eksosen synes jeg. Men det var mer olje enn bare litt damp i luftslangen. Noen som vet om jeg må eksakt samme delenummer på turboen (Det er en Garrett 708639 - 2). Holder det feks med en Garrett 708639-5? (de finnes visst i spekteret 123456789... Ihvertfall neste alle tallene, så det er litt å velge mellom.) De på Renault mente det ikke spilte noen rolle, men Garrett importøren mente at det var noen forskjeller på de... Fant forresten en som selger en turbo som har sittet på en laguna 2002. men han hadde ikke samme delenummer i det hele tatt... Jeg trodde at når de lagde en motor, så brukte de stort sett de samme delene. Men det ser altså ikke sånn ut. Ikke lett dette her. Endret 4. februar 2009 av Lacerater Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Her ser du en annen med turbo som lekker olje. Motoren går ikke å stoppe fordi den går på olje fra turboen, og ikke diesel. Automatgir umuliggjør kveling. Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Her ser du en annen med turbo som lekker olje. Motoren går ikke å stoppe fordi den går på olje fra turboen, og ikke diesel. Automatgir umuliggjør kveling. Er vel derfor det bør være et stopp-spjeld på innsuget for å hindre at dette skjer hvis turboen skulle ryke. Renault motoren har dette (i hvertfall når den sitter i Volvo). Lenke til kommentar
Lacerater Skrevet 8. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2009 Hehe, så ikke bra ut den videoen der. Har bestillt turbo og Haynes manual, så får jeg se når begge deler kommer, om det ser overkommelig ut eller ikke. Jeg tror ikke problemet har kommet så langt som i BMW´en på videoen... Noen som vet noe om det er feil man bør sjekke før man monterer ny turbo? Jeg tenker at det er en grunn til at turboen røyk så tidlig? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå