Gå til innhold

Betal bussen med mobilen

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke hva som gjør mobil så mye bedre enn kort jeg da. Det tar jo like lang tid å ta fram kortet å svippe det, noen sekunder ekstra for å taste koden. Bakdelen er at de under 13 ikke kan betale, men de er en veldig liten del av befolkningen som attpåtil ikke kjører buss så mye.

Bankkort? Det hadde vært kjekt som mulighet for å fylle på busskortet men ikke som daglig betaling. Det blir for knotete at en rekke passasjerer som skal inn skal stå i kø for å taste kodene sine. Busskort med magnetstripe eller RFID bør ikke ha kode.

Dessuten er det mange under 13 som tar rutebuss til og fra skole, til og fra idrettstrening, osv

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det å sikre med biometri skal da ikke være så fordømt vanskelig. En helt annen ting jeg lurer på er om dette er noe som også skal fungere offline, eller om alle busser kommer til å stå om nettet går ned. Om den er offline bør det vel være en greie at man må "sette inn" eller "lade opp" kontantbeholdningen på telefonen. Og hva med personvern? Statistikk om bruksmønster kan jo garantert brukes og misbrukes.

Men, for all del, dette kan bli spennende, og potensielt et veldig fint og fremtidsrettet prosjekt.

Lenke til kommentar
Dette systemet har de hatt i japan i 7 år...

takket være at docomo selger sine egne mobiler, som har rfid brikke innebygget som kobler til egen banks kredittkortsystem...

er som om telenor hadde kjøpt opp nokia og DNB NOR for å lansere tjenesten...

forøvrig så var det vel tidligere snakk om at tanken nå vs foregående forsøk var å putte NFC elektronikken inn i simkortet heller den telefonen?

altså at en ikke lengre trengte en spesifikk mobilmodell for å benytte systemet, men heller få ordnet ett nytt simkort (noe jeg muligens skulle ha gjort)...

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...