Gå til innhold

Dataingeniør, hvilken vei?

maXini

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg lurte på hvilken vei jeg må gå får å bli en dataingeniør.

Jeg går nå VG1, elektro.

Hvilken linje skal jeg ta neste år? IKT Servicefag eller Data og elektronikk?

Hva må jeg ta videre? Generell Studiekompetanse 3 året?

Hva er egentlig forskjellen mellom IKT Servicefag og Data og elektronikk?

Jeg er ganske usikker ang. dette her.

Blir veldig takknemlig til de som prøver å hjelpe! :-D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjenner ikk IKT-linja så godt, men etter det lille jeg vet, helt klart data og elektronikk! Jeg gikk den linja selv når den bare het elektronikk, men også da lærte vi endel om hvordan en datamaskin er bygget opp og fungerer, holdt mye på med mikrokontrollere, programmerte litt osv. Alt det er i samme gate som det du vil drive med om du tar ingeniørutdanning i datateknikk. Vi bygget også en PC og satte opp et enkelt nettverk, men det kan du vel fra før. Nå kan du velge spesialisering i enten data eller elektronikk, og velger du data har du selvsagt mer data enn jeg hadde (og jeg hadde ganske mye, altså).

Så om du er sikker på at der ingeniør du vil bli, og ikke noe annet innen data, er jeg ganske sikker på at data og elektronikk er det klart beste.

Videre bør du, som tsoiland sier, ta forkurs til ingeniørutdanning. Dette tar du ved en hvilken som helst høyskole eller universitet som har ingeniørutdanning.

Endret av Endre
Lenke til kommentar

Gode muligheter for at du kan kjøre Y-veien også. Det vil si at du kommer inn med grunnlag i relevant fagbrev, hvor du tar noen allmenn- og realfag adskilt fra de "vanlige" ingeniørstudentene. Sjekk mulighetene for det på skolen du har tenkt å søke på. Så vidt jeg vet, er vanligvis elektrofagbrev nok til å komme inn på dataingeniør Y-veien.

Daniel :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...