konduktans Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Peugeot 306'n min har nå overlevd to krasjer, og den går enda. Problemet etter denne krasjen var at musikken klikka(jordingskabelen røk). Etter å ha fiksa dette, funka bilen helt utmerket i noen uker, før musikken døde, og stygge hvinelyder kom ut av høyttalerne mine. Jeg sjekka såklart alle mulige koblinger på forsterkeren, og har kommet fram til at den er riktig jorda. Hvinelyden blir høyere/mer intens med turtallet, og er mildt sagt uutholdelig, selv på tomgang. Derfor har jeg vært uten musikk i bilen min i en ukes tid. Jeg trenger lyd, og det fort, så jeg må ha en god løsning, og det fort! Biltema, Torshov og mitt lokale Peugeot-verksted er enige i at det er noe elektrisk som har slått feil, og de fleste peker på dynamoen, selv om ingen tør å si hva det er. Det eneste svaret de har gitt meg er at jeg må prøve meg fram. Er det noen her som har erfaring med slikt, og kan gi meg en hjelpende hånd(tastetrykk)? Lenke til kommentar
storkers Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 vanskelig og si hva det kan være.men søk på dynamostøy hær på forumet så kansje du finner noe av intresse. Lenke til kommentar
Guggedal Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Mulig +kabelen ligger ilag med signalkabelen? Lenke til kommentar
okasin Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Siden du sier at hvine lyden øker i takt med motorens turtall vil jeg tro at det kan være følgende.. Dynamoen produserer jo vekselstrøm som går mellom en likretter. for så å bli "glattet" ut av en liten kondensator.. om denne kondensatoren "tar kvelden".. så får du garantert hvinelyd i bilen.. Så du får likestrøm, som er regulert til den spenningen du skal ha, men det er "rester" av vekselstrøm igjen, og denne bør "glattes" ut... så det du kan prøve bare for å se om det er det som er problemet, er å få tak i en slik kondensator på hogger`n.. kopple den mellom + og jord nærmest mulig dynamo.. forsvinner ulyden, eller blir kraftig redusert, så har du funnet problemet.. og da må dynamo ut for reperasjon.. kondensatoren pleier å være på ca 2.2 uF (sitter noen ganger på utsiden av dynamoen). Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 2. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2009 Strømkabelen er separert fra phonokabelen Takk for supert svar, okasin. Skal ta en tur til'n høggern i morra(om jeg rekker), så skal jeg prøve å fikse bilen min Men siden du sier at jeg må reparere dynamoen om det hjelper, ville det ikke vært billigere bare å bytte dynamoen med en gang? Lenke til kommentar
okasin Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 jo sorry for kort svar, må på jobb Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Lol, la dynamoen være du, så prøver du en annen spiller Tipper du hadde musikken på da du kræsjet, og røk jordingen, forsterkeren vil da hente jord gjennom signalkabelen, og da også spilleren din, noe som gjør at jordbanene i spilleren brenner.... Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 (endret) Du kan prøve to ting. 1: Sjekke og eventuelt forbetre jordinga til spelaren. 2: Bevege på signalkablane når motoren er i gang. Sjølv om du ikkje har lagt dei parallellt med straumkabelen er det mykje i dashbordet som kan skape støy. Eg hadde same problem og løyste det ved å ommøblere litt på signalkablane, kanskje eg la noko folie rundt dei og, hugsa ikkje heilt. Endret 3. februar 2009 av Zeph Lenke til kommentar
okasin Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Du har fått mange gode forslag nå, la oss få vite hva som var feilen da,, når du har funnet den Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 3. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2009 Japp. Skal teste annen spiller i morgen, men hvis det ikke hjelper, så prøver jeg en separat jordingskabel til spilleren. Kan også prøve en annen signalkabel. Alle høyttalerne mine er forresten koblet via forsterkeren. En ting som er verdt å nevne, er at dette ikke er en bakgrunnslyd som bare irriterer litt. Dette er lyd som er såpass ille at jeg er redd for at høyttalerne og trommehinnene mine skal sprenge. Det er rett og slett øredøvende vræl - men bare når bilen er på! Jeg tror faktisk at det er enten dynamo eller tenning. Ved tenninga sitter en liten kondensator (ca. 1cm x 2cm x 3cm). Kan det være en idé å skifte den? Jeg prøvde å skru av to ledninger som satt på dynamoen og så starte bilen, men lyden var der ennå. Hva med alufolie rundt signalkabel? Den ligger omtrent 10-20 cm unna dynamoen, bak en stålvegg. En ting til som kanskje er verdt å prøve er å skifte tennplugger. Det siste jeg har tenkt på er å rett og slett koble fra dynamoen. Jeg tror det vil hjelpe, men det er hverken moro eller enkelt å gjøre når det nærmer seg det absolutte nullpunkt ute. Garasjen er isolert, men fortsatt unektelig kald. Får se hva jeg orker i morra. er så lei alt slitet, at hvis jeg hadde hatt penger, så skulle jeg satt den hos et verksted så de kunne fikse det for meg! Lenke til kommentar
hakkannen Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Japp. Skal teste annen spiller i morgen, men hvis det ikke hjelper, så prøver jeg en separat jordingskabel til spilleren... Prøv en seperat jordingskabel du, det fungerte bra i alle fall for meg. Ny dynamo og alt, men høy hvining fra høytalerne. En egen jord til spilleren fikset problemet for godt Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Det er DYNAMOSTØY du har, men det er neppe dynamoen sin feil, så å koble bort den for å teste, løser ingenting... du har et jordingsproblem, og må finne ut HVOR Har selv vært borti hundrevis av kunder som har lignende problem, og det er sjelden det er dynamoen som er feilen... Lenke til kommentar
okasin Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Det er DYNAMOSTØY du har, men det er neppe dynamoen sin feil, så å koble bort den for å teste, løser ingenting... du har et jordingsproblem, og må finne ut HVOR Har selv vært borti hundrevis av kunder som har lignende problem, og det er sjelden det er dynamoen som er feilen... Jeg sier ikke at det er dynamoen, men kondensatoren etter likretter (dette sitter på dynamo), og er absolutt noe jeg ville ha sjekket.. Har hatt problemet selv, og jeg også testet alt av jordinger mm.. men det viste seg å være kondensatoren.. Så å avfeie den teorien helt, ville jeg ikke ha gjort.. men prøv deg frem, med de enkleste og mest logiske tingene først, jording til spiller, forsterker, osv.. fungerer ikke dette, så sjekk det jeg nevnte i tidligere post. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 4. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2009 Løsna phonokabelene fra spilleren og koblet til telefonen min via en 3,5mm jack->2x hunn phono-adapter, og slo på spilleren så forsterkeren fikk styringsstrøm. Dermed funka lyden, selv om jeg tviler på at mobilen min gir kraftig nok signal til fire kraftige høyttalere og en 12" sub. Heldigvis har jeg en mp3-spiller som har kraftig signalstyrke. Hvis jeg gidder, så skal jeg sjekke om en separat jordingskabel fra spiller til jord funker. Hvis ikke, så lever jeg med mp3-spilleren til det blir varmere. Egentlig, så er det mer praktisk med en mp3-spiller, for da slipper jeg å lene meg fram til spilleren for å bytte sang Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Er forsterkaren som skal drive høgtalarane, ikkje signalkablane. Dersom du ikkje får støy med den tilkopla er det ikkje utenkeleg at signalkablane er utsatt for støy ein plass. Ligg dei sånn at du kan dra dei litt utover? Om du hadde klart å fått dei ut av dashbordet og eksperimentert litt med å kople direkte til kunne du kanskje fått resultat. Eventuelt prøvd å skjerme dei betre. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 4. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2009 (endret) Jeg vil tro at du ikke så det siste innlegget mitt? Forsterkeren/signalkabelene er ikke problemet. Problemet er nok jording ett eller annet sted. EDIT: og jeg håper for guds skyld at det er spilleren. Å trekke en kabel fra baksiden på spilleren til et punkt inni "spillerhullet" skal jeg alltids klare. Evt. kan jeg jorde den i dørkarmen eller noe slikt. Å jorde f.eks dynamoen på nytt, derimot, blir et helvete, ettersom jeg da må kjøre bilen på bukker inne i en bitteliten garasje. Ugh. Endret 4. februar 2009 av conflict Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Er forsterkaren som skal drive høgtalarane, ikkje signalkablane. Dersom du ikkje får støy med den tilkopla er det ikkje utenkeleg at signalkablane er utsatt for støy ein plass. Ligg dei sånn at du kan dra dei litt utover? Om du hadde klart å fått dei ut av dashbordet og eksperimentert litt med å kople direkte til kunne du kanskje fått resultat. Eventuelt prøvd å skjerme dei betre. Han løsnet signalkabelen fra spilleren, ikke fra forsterkeren, med andre ord, så lå kablene på samme plass i begge tilfeller, med unntak av de siste desimetrene bak dashbordet. Og conflict: jo, signalet ut fra mobiltelefonen skulle være mer enn sterkt nok til "fire kraftige høyttalere og en sub" -eller nok til 20 kraftige høyttalere a'la konsert i Oslo Spektrum for den del. Som Zeph sier; det er forsterkeren som skal drive og må være sterk nok til høyttalerene, ikke signalkilden.. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Okey, du kopla det gjennom spelaren ja, fekk ikkje tak i det eg. I så fall kan forbetra jording til spelaren være godt nok. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå