Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]PCen frys under spilling - detaljert beskrivelse!

Anbefalte innlegg

Hei,

Under de fleste spill frys pcen.

det kommer ingen varsel, bluescreen, error osv.

Har sjekket Event log hver gang etter frys, det kommer ingen logg på noe av dette. heller ikke i Windows dumpfile(eller ka den hette, der problem med maskin kommer). Altså når pcen frys så må jeg restarte, det er ingen respons på tastatur, mus, skjerm. Lyden klikke, altså siste lyd på spill gjentar seg samtlige ganger, før den forsvinn.

Dette har skjedd ved følgene spill:

GRID

Fallout 3

Bioshock

Battlefied 2

Crysis

Crysis warhead

Stort sett de fleste spill.

Jeg kjører på Windows XP 32 bits

de fleste driverne er oppdaterte. kan sjekke om det finnes noen nyere nå.

Grafikk kort og PhysX driverne er helt nye.

Jeg er ganske sikker på at det ikke er overheat som gjør at den maskinen frys. har prøvd spillene med skapdøra på pcen lukket og åpen(pluss viftene på max/min). ingen forskjell på noe av dette.

Jeg har lurt på om det kan være CPUen som ikke fungerer riktig med hovedkort. siden da jeg sjekket strømen CPUen trengte, støttet ikke hovedkortet dette. men er ikke sikker på om dette kan være problemet.

Dette er systemet jeg kjører på:

kjøre SLI.

Gainward GeForce 9800GTX+ 512MB PhysX

Gainward GeForce 9800GTX+ 512MB PhysX

Corsair Dominator TWIN2X8500C5D 4096MB,

Silver Power PSU, 850W, 120MM Fan,

XFX nForce 750a SLI

AMD Phenom 9850 Black Edition Quad-Core

Håper på noen svar!

Er inne her hvertfall en gang hver dag.

Pluss kommer til å være online hvertfall hele kvelden idag, og de neste dagene, som håp på svar, og at jeg kan svare så fort som mulig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg hadde disse problemene, hjalp det å reinstallere driverne totalt (ved å bruke DriverCleaner). Har du prøvd det? Og når det fryser, har du prøvd CTRL ALT DELETE og vente i ca 2 min for å se om det er noen respons? Hos meg fikk jeg hvertfall til å avslutte prosessen osv noen ganger (mens andre ganger var det fryst i flere minutter).

Lenke til kommentar

har ikke prøvd å bruke driveclaener nei, men CTRL ALT DELETE har jeg prøvd, har ventet ganske lenge og, ingen respons.

Men jeg tror det kan ha noe med CPUen og hovedkortet og gjøre, er ikke sikker.

Kan prøvde drivercleaner og gi tilbake meld om dette.

Lenke til kommentar
har ikke prøvd å bruke driveclaener nei, men CTRL ALT DELETE har jeg prøvd, har ventet ganske lenge og, ingen respons.

Men jeg tror det kan ha noe med CPUen og hovedkortet og gjøre, er ikke sikker.

Kan prøvde drivercleaner og gi tilbake meld om dette.

Prøv drivercleaner og reinstaller drivere, men kan du opplyse om hvilken driver versjon du har til de kortene dine? 181.22 eller hva. Bare vær klar over at de nyeste driverne er ikke alltid de beste.

Og med det samme, kan du sjekke spenning til minnet ditt. Mulig dette ikke har noe med minnet å gjøre, men de brikkene dine skal ha 2.1V.

Tror ikke dette har noe med CPU eller HK å gjøre.

Lenke til kommentar

Har brukt drivercleaner nå, reinstallert driverne og endret Dram voltage til 2.112, gikk ikke ann å stille det på lista under pc healt, så måtte bruke ei annen, slik Just w00t som er med i biosen til hovedkortet. men den er hvertfall på 2.1 nå, var på 1.9 før.

Skal teste et spill nå.

mine kjølepinner på hovedkortet er helt nye, cpu og, pluss alt anna unntatt kabinett og vifter i den, skal bytte ut de som er med lys osv. få di vekk og få inn vanlige, rolige vifter.

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat samme problem som deg, bare at hos meg så kan det skje selv om jeg ikke kjører andre programmer enn de jeg starter opp.

Da bruker jeg ca 450/2048mg minne.

Det har aldri skjedd før nå i det siste, hvor det nå skjer veldig ofte og helt ut av det blå.

Kan det ha med støv å gjøre ?

Lenke til kommentar
Har brukt drivercleaner nå, reinstallert driverne og endret Dram voltage til 2.112, gikk ikke ann å stille det på lista under pc healt, så måtte bruke ei annen, slik Just w00t som er med i biosen til hovedkortet. men den er hvertfall på 2.1 nå, var på 1.9 før.

Skal teste et spill nå.

mine kjølepinner på hovedkortet er helt nye, cpu og, pluss alt anna unntatt kabinett og vifter i den, skal bytte ut de som er med lys osv. få di vekk og få inn vanlige, rolige vifter.

Ble det bra? Om det hadde vært kjøleproblemer, hadde nok PC'en restarta seg selv, og om du ikke har komponenter som er over ~90c er nok ikke dette problemet her.

Lenke til kommentar

ja det spillet virket godt, alone in the dark, men spilte ikke mer enn kanskje en halv time, for de va drid :p

grafikkkortene e aldri høyere enn 70 grader. sjeldent de er 70, mer 60.

Men om jeg behøver å bruke expert tool til gainward kortene mine? for den stiller bestandig viftene på 100 %, så de bråke noe sinnsykt.

Noen som vet hvor man kan kjøpe billig og stillegående vifter? 60 mm, tror jeg de va, de som er standar.

Det har komt noen ganger, out of memory, men det forstår eg ikke, siden eg har 4 gb inne allerede. og den brukte ikke mer enn 2 av de.

Lenke til kommentar
ja det spillet virket godt, alone in the dark, men spilte ikke mer enn kanskje en halv time, for de va drid :p

grafikkkortene e aldri høyere enn 70 grader. sjeldent de er 70, mer 60.

Men om jeg behøver å bruke expert tool til gainward kortene mine? for den stiller bestandig viftene på 100 %, så de bråke noe sinnsykt.

Noen som vet hvor man kan kjøpe billig og stillegående vifter? 60 mm, tror jeg de va, de som er standar.

Det har komt noen ganger, out of memory, men det forstår eg ikke, siden eg har 4 gb inne allerede. og den brukte ikke mer enn 2 av de.

Om du høyre klikker på Min Datamaskin og velger egenskaper, så vil du nederst se hvor mye RAM som er registrert.

kan være greit og sjekke dette, i tilfelle windows ikke registrerer at du har 4gb ram.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...