Mazeking Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 (endret) Vurderer å kjøpe meg noe 30mm fast opptikk for å ta litt spesielle bilder i tåkelagte landskap når våren kommer og og morgentåken ligger flott og fin. Får nesten eksperimentere og lære meg objektivet fram til den tid. Er dog veldig i tvil om hva slags objektiv jeg skal kjøpe. Jeg har et Canon EOS 350D og zoomoptikk av ymse (dårlig?) kvalitet og en 50mm f/1.8 som jeg er storfornøyd med. Denne gir dessverre litt for lite utsnitt til denne type bilder selv om den i sin tid var kjøpt som et normalobjektiv til et EOS 300 "Vanlig" kamera for en del år siden. Det er vel ca 30 mm som blir normalobjektiv på et Canon EOS digitalkamera som ikke er fullformat. Har derfor kikket litt på disse objektivene Uten at jeg vet noe om kvaliteten så ser jo dette sigmaobjektivet helt rått ut. Blender 1.4! Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM Canon til 3499,- http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=329978 I tillegg har Canon en Canon EF 28mm / 1,8 USM Objektiv til 4 795 http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...aspx?plid=10526 I den noe billigere enden har man disse objektivene: Canon EF 28mm f/2.8 kr 2.295,- http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=321684 Sigma 28mm F1.8 EX DG Macro Canon Pris: 2 395,- http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...aspx?plid=11880 Når det gjelder objektiv 2 og 4 på lista så har de tilsynelatende samme specs men Canonobjektivet er dobbelt så dyrt. Er det så mye mer solid eller bedre kvalitet på det at det forsvarer en såpass høy pris? For meg så ser det ut som det øverste Sigmaobjektivet gir mye for pengene med f/1.4. Er det noen av dere som har noen synspunkter på noen av disse objektivene? Endret 2. februar 2009 av Mazeking Lenke til kommentar
Rodswinger Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 (endret) I det prisjiktet har du jo også 20mm og 24 mm f/2,8,noe som gir en brennvidde på fra 32-35 mm , men jeg vet at noen her på forumet er ganske fornøyd med 28mm f/2,8 Canon,og den er det jo en hyggelig pris på. Er en tråd om sigma 30mm her:https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1060205&hl=sigma+30mm+14 Endret 2. februar 2009 av Rodswinger Lenke til kommentar
BarneyGumble Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Satt med samme vurderingen som deg for en stund siden og endte opp med en brukt Canon 28/1.8. Er fornøyd med det, men har ikke hatt all verdens tid til å teste ennå. Det jeg la vekt på før jeg kjøpte var at jeg ville ha noe jeg kunne ta med over til FF, noe som ikke går med 30mm'eren du nevner. I tillegg var jeg litt lei av Sigmas fokusproblemer, men det lar seg jo fikse hvis du skulle være uheldig. Et objektiv jeg imidlertid savner i lista di er Canon 35/2.0 (dette er sikkert bevisst fra deg??). Denne er rimelig og har fått veldig mye skryt. Lenke til kommentar
Mazeking Skrevet 3. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2009 Takk for innspill her. Får ta en ny runde og sjekke det dere nevner. FF er også viktig å tenke på. Det tar vel ikke mange årene før dette blir tilgjengelig også for uten bruktbilbudsjett når det skal handles kamera. Lenke til kommentar
BarneyGumble Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 FF er også viktig å tenke på. Det tar vel ikke mange årene før dette blir tilgjengelig også for uten bruktbilbudsjett når det skal handles kamera. Tja, du får jo brukte 5D'er til 7000 kr nå. Det vil jeg jo kalle tilgjengelig Lenke til kommentar
Mazeking Skrevet 3. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2009 Satt med samme vurderingen som deg for en stund siden og endte opp med en brukt Canon 28/1.8. Er fornøyd med det, men har ikke hatt all verdens tid til å teste ennå. Det jeg la vekt på før jeg kjøpte var at jeg ville ha noe jeg kunne ta med over til FF, noe som ikke går med 30mm'eren du nevner. I tillegg var jeg litt lei av Sigmas fokusproblemer, men det lar seg jo fikse hvis du skulle være uheldig. Et objektiv jeg imidlertid savner i lista di er Canon 35/2.0 (dette er sikkert bevisst fra deg??). Denne er rimelig og har fått veldig mye skryt. Hvordan vet man hvilke objektiver som også vil fungere på FF? Er det noen spesiell betegnelse på disse eller går det på brennvidde? Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Mange sliter visst med litt bakfokusering med Sigma 30mm f1.4 EX. Jeg prøvde mitt eksemplar før jeg kjøpte og slapp unna en sur sitron. Får du et ordentlig eksemplar så har du et knallobjektiv. I tillegg til å være et godt allround-inneobjektiv er det også et knall helportrett-objektiv på crop-kamera. Samtidig er jo også Canon EF 28mm f1.8 er knallobjektiv til innendørsbruk. Får jo med en tanke ekstra i bildene også, og det er jo kjekt. Det er jo som kjent ofte lettere å gå fremover enn bakover i trange hus. Koster jo dog en tusenlapp ekstra. Er planen å ta bilder inne, uten blitz, så er du nesten nødt til å ha såpass med lysstyrke å gå på. Lenke til kommentar
BarneyGumble Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Hvordan vet man hvilke objektiver som også vil fungere på FF? Er det noen spesiell betegnelse på disse eller går det på brennvidde? Er litt usikker på om jeg har svaret, men jeg tror Sigma objektivene som heter noe med DC ikke er kompatible med FF. Ellers står det også "Ikke fullformat" i produktguiden (på akam). Vil bare nevne i forbindelse med Sigma at jeg nettopp hadde fokusproblemer med en 50-150 som jeg sendte inn. Det var en veldig smertefri og rask prosess, så det er egentlig ikke noe bekymring. Men det er jo kjipt å måtte sende inn et nytt objektiv... Lenke til kommentar
Mazeking Skrevet 5. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2009 (endret) Takker atter en gang for alle svar her. Da har jeg blitt litt klokere på hva jeg skal se etter. Det drøyer nok et par uker til jeg får handla da det er litt stress på jobb. Har søkt litt på finn, foto.no og qxl men det ligger lite fast optikk der. Utrolig mange som skal bli kvitt sine kittobjektiver da. Rart ikke Canon tok et par hundrelapper mer og sendte med et bedre objektiv da de ga ut EOS350D. Det er en del som aldri bytter ut Kit objektiver og blir sittende med ganske jalla objektiver. Vel vel jeg regner med at Canon har fått sitt pass påskrevet på ymse bloger og forumer angående dette, litt Offtopic. Tilbake til tema. Hvor kjøper dere objektiver? Fotovideo.no? Er det noen som er billigere enn andre spesielle produkter? Regner med at jeg går for en 28 eller 35 mm som jeg helt sikkert kan ha med over på FF. Hva blir foresten størrelsen under 28mm som også støtter FF? Har foresten et en Sigma 10-20 ser at mange nå vil bli kvitt den. Er det fordi den ikke er FF da og folk går ver til det? Litt stiv pris foreløpig på den nyeste D5'en men skal vel ikke se bort fra at det kommer flere FF modeller om et år eller 2. Ellers får manvel sikle litt på en brukt D5 da.... Men FØRST skal det handles fastobjektiver. Hvis noen skulle ha noen fastobjektiver de vil bli kvitt så kan dere sende meg en PM. Blir borte noen dager på jobbreise fra i morra så ikke regn med svar før til uka. Et kamera blir ikke bedre enn optikken som sitter på det! Endret 5. februar 2009 av Mazeking Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Jeg vet ikke hvorfor det er så mange 10-20mm til salgs der ute. Men det kan være så enkelt at det er den type objektiv som er vanskelig å bruke riktig. Så etter en stund så blir folk lei av å leke med ekstrem vidvinkler, og objektivet ender opp med å bli liggende i bagen. Jeg har kjøpt mine fastobjektiver hos både Fotovideo og Japan Foto. Har selv EF 24mm f/2.8, EF 28mm f/2.8, EF 35mm f/2 og EF 85mm f/1.8. Pluss en Sigma 50mm f/2.8 Macro. På crop, synes jeg alle de tre korte brennviddene har sine styrker. 35mm-en er fin når jeg er ute, men blir fort trang inne. Der er 28mm bedre. 24mm er også en fin brennvidde, da det blir en behagelig vidvinkel på crop. Brukte den under oktoberfesten i fjor. Jeg sliter litt med min utgave av 24mm-en - den bommer på fokus en gang iblandt og alt blir bare soft/ullent. Det hjelper da å ta av objektivet å sette det på igjen ... Jeg skal forske litt mer på det i helgen, tenkte jeg. Tom Lenke til kommentar
Rodswinger Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Hvordan vet man hvilke objektiver som også vil fungere på FF? Er det noen spesiell betegnelse på disse eller går det på brennvidde? Hos Canon er det enkelt:EF-S objektiver er lagd for crop-sensor(1000D,350-450D,10-50D+1D(ikke 1Ds)),resten kan du dra med deg over på FF. Lenke til kommentar
matsktsk Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 (endret) Det er vel ikke helt korrekt, du kan vel ikke montere EF-S objektiver på 1D-serien? Edit: http://en.wikipedia.org/wiki/Canon_EF-S_lens_mount Endret 5. februar 2009 av matsktsk Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Det er vel ikke helt korrekt, du kan vel ikke montere EF-S objektiver på 1D-serien? Du har rett i at EF-S ikke virker på 1D. Tom Lenke til kommentar
BarneyGumble Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Hvor kjøper dere objektiver? Jeg har kjøpt alle mine fastobjektiver brukt (foto.no). Anbefaler deg det hvis du har tid til å vente til det dukker opp noe. Da har de gått ned en del i pris og det følger gjerne med solblender (som av en eller annen grunn regnes som ekstrautstyr på Canon (unntatt L)). Kjøper du brukt kan du selge igjen til samme pris om to år. Lenke til kommentar
Joaaso Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 (endret) har Sigma 30mm selv og kan også skrive under på at det er et veldig bra objektiv som gir mye for penga -HVIS man får et med AF som funker, som det har blitt sagt tidligere.. jeg var innom 3 dårlige eksemplarer fra japan photo (og det var de 3 eneste de hadde på lager i hele landet) før jeg til slutt kjøpte et hos fotovideo isteden.. av de 3 første jeg prøvde hadde ett grov bakfokus, det andre hadde en veldig bråkete fokusring, og det tredje hadde milde tilfeller av begge deler.. det fjerde syntes være helt perfekt, men har etterhvert oppdaget noen tendenser til at AF'en bommer også med den, men bare i ett bestemt tilfelle -når fokus står på nærgrensa og jeg skal fokusere på noe langt unna(motsatt vei går helt fint)og jeg har ikke merket noe til dette under normal fotografering, bare når jeg bevisst har testet akkurat det.. Har derfor ikke prøvd å få gjort noe med det enda, returfristen var ute når jeg oppdaga det uansett.. Utover dette med AF'en, er kvaliteten på objektivet veldig bra, både bygge- og bildekvalitet. Endret 5. februar 2009 av Joaaso Lenke til kommentar
Rodswinger Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Hei! Beklager det med opplysninger om 1D,har blitt meg fortalt engang og har ikke sjekket dette.Da må det jo være konstruksjonen som ikke passer da,tenker jeg,på 1D,fikk bare høre at de passet på alle cropkameraene,og siden 1D har en cropfaktor på 1,3 gikk jeg ut fra at de passet.Håper dere har meg unnskyldt,og takk for at dere var våkne. Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Hvordan kan lekfolk se om de får et defekt objektiv eller ei? Antar noen av feilene dere skisserer her er relativt marginale. En ny fotofyr som meg har tross alt ingen gode referansepunkter og antar i utgangspunktet at et nytt objektiv er i orden.. Lenke til kommentar
Spook Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Det kan være en utfordring ja. Det vanligste problemet er at objektivet ikke fokuserer korrekt, dvs at det enten fokuserer litt foran eller litt bak fokusplanet. En enkel test for å avdekke dette er å stille opp 3 (eller 5) fyrstikkesker eller krydderglass på et bord. Plasser disse slik med noen centimeters avstand seg imellom og slik at esken/glasset til venstre står ca 5 cm foran det midterste og slik at esken/glasset til høyre står ca 5 cm bak det midterste. Fokuser så på det midterste esken/glasset og ta noen bilder med størst mulig blenderåpning (lavest mulig f-verdi). Sjekk så at det virkelig er esken/glasset i modten som er i fokus på bildene dine. Dersom resultatet ikke er entydig og/eller du er usikker så kan du også forsøke å følge instruksjonene her for en noe mer nøyaktig test. Merk at denne metoden er omstridt, mange også her på forumet mener at dette ikke er noen god test men jeg er uenig i det. Dette er etter mitt syn en god metode for å avdekke fokusproblemer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå