geebs Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Jeg har gått på 3 forskjellige obligatoriske skoler (2 barneskoler, 1 ungdomsskole) og ved alle mottok jeg sanksjoner for å banne. Dette innebar ofte anmerkninger o.l. Nå går jeg tredje året studiespesialiserende og har ikke vært utsatt for noe lignende så vidt jeg husker (selv om det hender at jeg ser kristne lærere grine på litt banning i ny og ne). Spørsmålet er jo da naturligvis, er slik sanksjonering i obligatorisk skolegang i strid med ytringsfriheten eller noen annen slags lov for den saks skyld. Hvis den ikke er det, burde den være det? Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Jeg synes egentlig at det er unødvendig å banne i undervisning. En viss formell tone burde man holde. Det er nok lov for lærerne å sette anmerkninger for upassende språkbruk. Lenke til kommentar
Colb Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 enig i at banneing er unødvendighet. hvertfall hvis det er i et svar på et spørsmål. men banning kan jo også være språklig virkemiddel for å fremme at man virkelig engasjerer seg ^^ Lenke til kommentar
geebs Skrevet 2. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2009 (endret) Jeg refererte først og fremst til friminutter, ja det skjer (eller skjedde)... EDIT: Ja, det er jo klart at man ønsker ikke at 13-åringer går rundt og beskriver kjønnsorganer sammen med Et dukkehjem... Endret 2. februar 2009 av EloX Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Klarer du virkelig ikke å la vær å banne når det er en lærer tilstede? Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Klarer ikke lærere å legge religiøse tabuer bort når de hører elever banne? Lenke til kommentar
Mushaboom Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Klarer ikke lærere å legge religiøse tabuer bort når de hører elever banne? Kall det hva du vil. Jeg kaller det folkeskikk. Folkeskikk er noe skolen får mer og mer ansvar for om dagen fordi flere og flere blant foreldrene ikke makter å lære ungene sine vanlig oppførsel. Lenke til kommentar
geebs Skrevet 2. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2009 Jeg bryr meg ærlig talt ikke om du syns det er nødvendig å banne eller ei. Jeg syns ungdom skal kunne uttrykke seg på de måtene de ønsker, men det er en helt anna diskusjon som ikke hører jeg hjemme i denne tråden eller på denne delen av forumet og som jeg selv ikke har ork til å gjennomføre. Jeg ville satt veldig pris på om du/dere ikke "jacker" tråden. Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Da må du nesten gå inn for å få endret skolereglementene, for det er normal folkeskikk å ikke banne i skolesituasjoner, samme hvor mye du mener det er en rimelig uttrykksform. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Skulle jeg fått sanksjoner for vært banneord hadde jeg vært sjangseløs i den norske skolen i dag. Banner i tid og utide jeg, alt fra små søte gloser til hele avhandlinger. Synes det er litt feil, det er foreldrene som har ansvaret for å oppdra ungene, ikke skolen. Lenke til kommentar
geebs Skrevet 2. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2009 Omformulerer meg jeg: Dekker ytringsfriheten retten til å banne? Hvis skolereglementet er i strid med ytringsfriheten er det noe feil. Kall det uviktig, kall det unødvendig, kall det smakløst. Lag en ny tråd og kall det sukker og rabarbara for alt jeg bryr meg, men gjør det helst i en ny tråd. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Omformulerer meg jeg:Dekker ytringsfriheten retten til å banne? Hvis skolereglementet er i strid med ytringsfriheten er det noe feil. Kall det uviktig, kall det unødvendig, kall det smakløst. Lag en ny tråd og kall det sukker og rabarbara for alt jeg bryr meg, men gjør det helst i en ny tråd. Fant denne definisjonen på ytringsfriheten: Ytringsfrihet er en avledning av tankefrihet, og er en rettighet som innebærer friheten til å ha egne meninger, til å motta og gi informasjon uten innblanding fra myndighetene eller andre personer. Ytringsfrihetens fremste begrunnelse er individets frie meningsdannelse. Fordi mennesker er rasjonelle, tenkende vesener er det gjennom en åpen meningsutveksling at samfunnet og den enkelte blir best mulig opplyst. Ytringer man er uenige i møtes med motargumenter, ikke med forbud eller maktbruk. Men banning er da vitterlig ikke en ytring, eller tanke...det har ingen mening ved å banne til andre....hvordan skal det kunne opplyse noen? Bear: foreldrene greier ikke det, så skolen har ufrivillig fått oppgaven å oppdra oss. Lenke til kommentar
geebs Skrevet 2. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2009 Ok, takk så mye! Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 banning er utrykk for følelser eller å fremheve en mening sterkere. det bør ikke misbrukes Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå