Gå til innhold

Billedkunst: Hvordan bør digital kunst signeres?

Anbefalte innlegg

Jeg har laget en del bilder som jeg etterhvert går i trykken med nå. Hvordan bør jeg sette min signatur på de da? Bør jeg lage den digital eller sette den på for hånd etter at bildet er trykt?

Når noe er laget på datamaskin er det da riktig å si at det er laget digitalt? Eller hva heter det om ikke?

Endret av Mr. Gnom
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er stor motstander av signaturer på bilder; på malerier går det greit. Alle bilder jeg har lagt ut på diverse fotofora har til nå, og vil aldri bli, signert med noen som helst form for signatur. Dette ødelegger bildet etter min mening. Skal du printe bildet, kan du signere for hånd på paspaturet.

Lenke til kommentar

Men kjære deg.. En signatur beviser da ikke noen ting? Jeg kan da ta et hvilket som helst bilde og skrive navnet mitt på det? Eneste stedet du finner navnet mitt på et bilde er i EXIF-infoen.

Jeg mener at en signatur ødelegger et bilde. Man tilføyer et element som ikke skal være der, noe jeg mener er feil. Samme med å sette en digital ramme på bilder; det hører ingensteds hjemme. Skal du ha ramme på bildet får du printe det ut og sette en paspatur og en skikkelig treramme på det.

Lenke til kommentar

Skal printe mine første bilder på onsdag :)

Blir nok å ta ting veldig forsiktig i begynnelsen. Har jo aldri vært gjennom denne prosessen før.

Pris setter jeg på bildene når jeg har en oversikt over alle utgiftene. Trykking, paspartur, ramme og glassplate... regner med at jeg må sette en høy pris for å dekke inn alt og samtidig selv tjene en slant...

Har allerede noen bestillinger fra privatpersoner.

Lenke til kommentar

Ikke lett å sette en pris på slike ting nei. Man vil jo helst å noen hundre tusen pr. bilde.. :b

Men å dekke opp for print, ramme o.l. må jo til, samtidig som man bør tjene en slant selv.

Men ser flere som har to priser på bildene; en med og en uten ramme o.l.

Har du bildene dine ute noe sted?

Lenke til kommentar

Hmmm nei ikke ute noe sted enda. Ihvertfall ikke noen av de jeg har planer om å selge. Og det jeg har ute er bare små elemneter i avatarer og slikt jeg laster opp. HØHØ om man ser bort fra det noe useriøse og "provoserende" bildet jeg la ut igår på et forum som ble moderert vekk :whistle: Det hender jeg gjør noen sprell iblandt bare for å skape litt bajas.

Etterhvert så kommer jeg kanskje til å lage et lite galleri på nett.

Endret av Mr. Gnom
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har fått en bestilling på på to skisser. Hvordan setter man en pris på slikt? Jeg må si at jeg ikke er så fryktelig ivrig til å gi fra meg skissene mine pga at jeg er så utrolig perfeksjonistisk og at skissene jo er et forarbeid. Det ergrer meg igrunn litt at andre skal se skissene og alle feilene jeg ser. Jeg blir så flau når andre påpeker noe jeg har forandret på i senere tid i det ferdige produktet eller når noe fremstår som uklart :p:blush:

På den andre siden så viser det jo litt hvordan jeg arbeider og prosessen fra ide til ferdig produkt.

De som ønsker skissene sier at de vil ha de nettopp fordi de er en unik strek laget i øyeblikket.

Så nå lurer jeg på hvilken pris jeg bør sette på de og om jeg i det hele tatt bør selge de?? Hvordan går man frem i verdisetting (ellerhvadetnåheter) på slikt?

De følgende skissene er også noe jeg har tatt meg god tid på og de kan jo igrunn ses på som bilder i seg selv...

Endret av Mr. Gnom
Lenke til kommentar

hvis det er bilder du skal selge, til andre, så er det vel best med noe som ikke er så synlig.

kan jo evt. skrive navnet ditt bakpå bildet.

ellers på bilder bare sånn for gøy er det jo fint med en litt fancy signatur som passer fargene og sånn på bildet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...