Eprox Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Hei ! Jeg skal flytte inn i en ny leilighet som verken har fasttelefon eller internett per dags dato. Jeg har lest en del tråder angående levrandører og liknende og valget har falt på Telenor sitt tilbud på Bredbånd Turbo 16000/800 kbit/s Jeg har ikke tenkt til å ha fasttelefon. Via KapaksWeb vet jeg følgende : Resultat av validering: Det angitte produktet kan bestilles på den forespurte linjen med normal leveringstid. Forhold: ADSL kan bestilles på den forespurte linjen. Merknader: Mulig produktklasse: ADSL 14432/800 Produktinformasjon Søkt produkt: ADSL-BASIS Høyeste produktklasse: ADSL 14432/800 Høyeste nedlastingshastighet pr trådpar: 14432 Høyeste opplastingshastighet pr trådpar: 800 Spørsmålene mine til dere er : I. Må jeg ha en montør til å sette opp modem eller er det bare og plugge inn en netverkskabel til et modem og så er det oppe å kjører ? II. Til dere som har abonomentet, hvordan er pingen ? Linjen kommer til å bli mest brukt til online spilling, særlig fps spill. III. Er linjen stabil (tenker på omfattende problemer som rammer en større gruppe, ikke lokale problemer) Jeg har ikke kontaktet telenor enda, men jeg regner med at jeg kan få denne linjen (håper ihvertfall!) Hvis ikke så blir det kanskje en annen levrandør, hvis det skulle skje, er det noen som kan anbefalle andre levrandører ? P.S Er veldig ivrig i å få kjappe tilbakemeldinger, har bestilt meg ny PC og den kommer i uke 6-7 og håper at jeg kan få internett til ca samme tidspunkt ! Alle svar mottas med en stor takk Lenke til kommentar
Azidops Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 På generelt grunnlag så er det litt lite upload for onlinespilling så det er større sjans for at du får problemer under spilling enn med en kraftigere linje. Når alt funker som det skal, skal det holde med 800 kbit opp. Jeg ville brukt kablet nettverk fordi trådløst kan gi ytterlige pakketap og dermed redusert kvalitet på onlinespilling. Lenke til kommentar
aC Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 hvis du velger digitalt ethernet istedet for dsl kan du se linjelenge på kobberlinjen. Det vil være med å bestemme hastighet på aksessnettet Lenke til kommentar
Eprox Skrevet 2. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2009 På generelt grunnlag så er det litt lite upload for onlinespilling så det er større sjans for at du får problemer under spilling enn med en kraftigere linje. Når alt funker som det skal, skal det holde med 800 kbit opp. Jeg ville brukt kablet nettverk fordi trådløst kan gi ytterlige pakketap og dermed redusert kvalitet på onlinespilling. hvis du velger digitalt ethernet istedet for dsl kan du se linjelenge på kobberlinjen. Det vil være med å bestemme hastighet på aksessnettet Jeg er klar over at det er litt snaut når det kommer til online spilling. Glemte og nevne at denne leiliigheten ligger på "bygda", noe som gjør kabel og DSL uaktuelt siden det ikke er der. jeg har kun basiskunnskapene på data og internett så det kunne vært hyggelig om dere forklarte dette litt mer utfyllende og "enklere" Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Ja du må ha en montør til å få inn kobberet som skal overføre signalene til ditt modem samt å sette opp en kontakt som du skal koble modemet ditt til. Telenor vil sannsynlig gi deg 12000/640 linje... Lenke til kommentar
Azidops Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Hvis det er pakketap du vil ha forklart så skal jeg gjøre det. Når data sendes igjennom et nettverk er databitene delt opp i små pakker. Databitene blir pakket ned i pakker hos avsender, sendt over nettverket og satt sammen hos mottaker. Av forskjellige grunner kan en pakke gå tapt underveis, ergo mottaker motar ikke alle databitene. Dette i seg selv er ikke kritisk om ikke mengden blir for stort. Under spilling vil du oppleve det som hakking eller "laging" (engelsk). Blir tapet for stort vil en typisk utfall bli at man blir avlogget fordi serveren du spiller på ikke har fått svar i fra deg innen en gitt timeout-periode. I et kablet nettverk kan overføringen bli forstyrret av andre elektroniske kilder, for lang avstand mellom noder (noder: alle enheter som kommuniserer på nettverk; pc, ruter, printer, switch osv.), skadet ledning etc. Allikevel er kablet nettverk det beste alternativet for nettverksoverføring da pakkene er relativt sikre på å nå fram. Trådløst nettverk benytter seg av radiosignaler og er mye mer sensetivt mtp på overføring av pakker. Her kan det være mange ting som reduserer kvaliteten som f.eks signaler fra andre radioenheter, byggemateriale i vegger, elektrostatiske felt, avstand mellom mottaker og sender, og ujevn hastighet på når signalene kommer fram. Teoretisk sett kan en pakke som blir sendt etter en annen pakke komme først fram av de to. Trådløst nettverk er regnet som et dårligere alternativ mtp pakketap enn kablet nettverk. I tillegg er det mye lettere å avlytte et trådløst nettverk enn kablet men det er en annen diskusjon. I ditt tilfelle kan det være to ting som gjør at du opplever nedsatt kvalitet på spillingen. Det er linjen inn til leiligheten din og det trådløse nettverket. Du bør prøve å spille med kablet nettverk en stund for å se om det hjelper. Lenke til kommentar
Eprox Skrevet 2. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2009 (endret) Takk for et lærerikt svar Azidops ! Litt mer angående status / info Søker med nummeret til huset ved siden av, får da opp et valg som heter "ny linje" som jeg tror er til denne leiligheten. (tror ikke det skal være noe forskjellig siden vi koblet til samme node ? ) Det er som sagt telefonlinje inn til huset, men ikke fasttelefonabonoment (som jeg har forstått ikke er noe problem) Jeg har sendt en mail til Telenor for å se hva de kan tilby, men ingen andre levrandører. Er usikker om jeg kan få noe annet enn ADSL så jeg spurte om dette også. Svar skal komme innen 3 (!) virkedager ifølge deres sider. Jeg kan selvfølgelig også ringe, men koster en god del og er ikke sikkert jeg får svar der og da. Dette fikk jeg til svar når jeg sjekket Digitalt Ethernet og SHDSL : Si ifra hvis dere vil ha mer informasjon angående info så skal jeg gjøre så godt jeg kan siden bedre info gir bedre svar gjør jeg dette med glede ! Digitalt Ethernet, Resultat av validering: (11) Det angitte produktet kan bestilles på den forespurte linjen med normal leveringstid. Forhold: Digital Ethernet kan bestilles på den forespurte linjen. Det må også utføre et søk på det andre punktets adresse eller nummer. Merknader: Digital Ethernet er et punkt til punkt samband. Du må derfor også utføre et søk basert på det andre punktets adresse eller nummer. Total linjelengde inkludert inntak: 1368 meter Lengde på inntak: 61 meter Linjestatus: Ny linje Tråddiameter: 0,6 mm Fabrikat på utstyr: Ukjent Produktinformasjon Søkt produkt: DIGITAL-ETHERNET Høyeste produktklasse: 64-4352 2 par Produktkode: 407 Mulig produktklasse: 64-320 1 par Mulig produktklasse: 64-512 1 par Mulig produktklasse: 64-1024 1 par Mulig produktklasse: 64-1024 2 par Mulig produktklasse: 64-1984 1 par Mulig produktklasse: 64-1984 2 par Mulig produktklasse: 64-4352 2 par Linjeinformasjon Telefonnummer: 0 Linjenummer: 99999999 Signatur for modersentral: NTD6 Mulig produktklasse: 64-4352 2 par SHDSL Resultat av validering: (11) Det angitte produktet kan bestilles på den forespurte linjen med normal leveringstid. Forhold: SHDSL kan bestilles på den forespurte linjen. Merknader: Total linjelengde inkludert inntak: 1368 meter Lengde på inntak: 61 meter Linjestatus: Ny linje Tråddiameter: 0,6 mm Fabrikat på utstyr: ALCAUD Mulig produktklasse: SHDSL 4608/4608 2 par påkrevd Produktklassen krever 2 ledige par i nettet Antall ledige trådpar i nettet:2 Produktinformasjon Søkt produkt: SHDSL Høyeste produktklasse: SHDSL 4608/4608 2 par påkrevd Høyeste nedlastingshastighet pr trådpar: 2304 Høyeste opplastingshastighet pr trådpar: 2304 Produktkode: 306 Mulig produktklasse: SHDSL 640/640 Mulig produktklasse: SHDSL 1216/1216 2 par påkrevd Mulig produktklasse: SHDSL 1216/1216 Mulig produktklasse: SHDSL 2304/2304 2 par påkrevd Mulig produktklasse: SHDSL 2304/2304 Mulig produktklasse: SHDSL 4608/4608 2 par påkrevd Informasjon om termineringspunkt Flagg for DSLAM grensesnitt: Koblingspunktet har aDSLAM Vet dere om andre levrandører som kan tilby bedre tilbud (med tanke på dw/up) enn Telenor ? Endret 2. februar 2009 av Eprox Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Vet dere om andre levrandører som kan tilby bedre tilbud (med tanke på dw/up) enn Telenor ? Hvis du har kabel_TV der så kan du trolig også få internett via samme kabel. EuroDocsis 3.0 kommer nå og kan tilby relativt gode hastigheter sammenlignet med ADSL. Da slipper du i tillegg kobberleien på telefonkabelen som nå er 79.- pr mnd. Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Hei! Jeg har denne linjen selv, og er ganske så fornøyd. Men, når det gjelder ADSL er det veldig mange faktorer som spiller inn - og lokale forhold kan ha ALT å si. Spørsmål II og III er besvart med min oppfatning I.Må jeg ha en montør til å sette opp modem eller er det bare og plugge inn en netverkskabel til et modem og så er det oppe å kjører ? Så lenge du ikke har fasttelefon, må du ha montør. Godt mulig at du hadde klart det selv, men Telenor gir deg ikke muligheten. De vil kvalitetssikre linjen før du tar den i bruk II.Til dere som har abonomentet, hvordan er pingen ? Linjen kommer til å bli mest brukt til online spilling, særlig fps spill. Har bare spilt online via Xbox, men der har jeg aldri hatt problemer. III.Er linjen stabil (tenker på omfattende problemer som rammer en større gruppe, ikke lokale problemer) Min har ikke vært nede en eneste gang siden Juni Lenke til kommentar
Eprox Skrevet 2. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2009 Vet dere om andre levrandører som kan tilby bedre tilbud (med tanke på dw/up) enn Telenor ? Hvis du har kabel_TV der så kan du trolig også få internett via samme kabel. EuroDocsis 3.0 kommer nå og kan tilby relativt gode hastigheter sammenlignet med ADSL. Da slipper du i tillegg kobberleien på telefonkabelen som nå er 79.- pr mnd. Jobbet 1 år på canal digital kabel-tv kundeservice for et par år siden og da jeg sjekket opp denne adressen er kabel-tv utilgjenglig der så jeg kan desverre ikke få det Hei! Jeg har denne linjen selv, og er ganske så fornøyd. Men, når det gjelder ADSL er det veldig mange faktorer som spiller inn - og lokale forhold kan ha ALT å si. Dette er bra å høre ! Kommer sannsynligvis til å bli Telenor, men ingenting er sikkert før jeg får tilbakemelding. Har blitt klar over at lokale forhold spiller en stor rolle når det gjelder dette ved en del lesing på dette fantastiske forumet Lenke til kommentar
Eprox Skrevet 3. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2009 Mottok svar fra Telenor allerede i dag og dette er de vesentlige fra mailen jeg mottok : På din adresse skal vi kunne levere en hastighet på opptill 12 000 kbps, vi må dog ta et forbehold om tilgjengelighet siden vi ikke kan identifisere linjen inn til boligen din. Telenor Privat leverer kun ADSL. Etableringsprisene våre er disse: - ADSL Gjør-Det-Selv med 12 mnd binding = kr 0,- - ADSL Gjør-Det-Selv uten binding = 299,- - ADSL med montør og 12 mnd binding = kr 699,- - ADSL med montør uten binding = kr 998,- Vi gjør oppmerksom på at dersom du ikke har telefonuttak i boligen, så vil montør komme og montere første telefonuttak for kr 300,-. Gi oss beskjed dersom du ikke har telefonuttak, så får vi bestilt dette for deg. Vi gjør oppmerksom på at ytterligere telefonuttak må avtales separat med montør. Linjeleie på kr 79,- pr. måned er inkludert i våre fasttelefonabonnement. Dersom du ikke har et telefonabonnement via Telenor sitt nett, vil beløpet bli lagt på abonnementsprisen på Bredbånd ADSL. Linjeleien blir benyttet til å vedlikeholde linjenettet til Telenor. Det er dog ikke noe problem å ha Bredbånd ADSL uten telefonabonnement. Informasjon om våre Bredbånd ADSL-abonnement, samt prisliste, finner du her: http://www.telenor.no/privat/internett/abonnement/ På denne siden ser du hastighet og priser. Du har alle abonnementstypene tilgjengelig. Normal leveringstid er rundt 3-4 uker. Hvilken ping du kan forvente til utenlandske servere er dessverre umulig for oss å si, da dette avhenger helt av mottakerens servere og netttilkobling. Jeg kommer sannsynligvis til å velge Telenor, men har da noen spørsmål. Tilbudene deres er : Abonnementsoversikt Hastighet opptil Kr/år Kr/mnd Bredbånd Basis 1500/400 kbit/s 3588,- 299,- Bredbånd Medium 5000/500 kbit/s 4788,- 399,- Bredbånd Premium 16000/800 kbit/s 5988,- 499,- Bredbånd Turbo 16000/800 kbit/s 4788,- 399,- Med tanke på at de sier at jeg kan få opptil 12000 kbs faller jo valget på Premium tilbudet men det koster jo 100,- mer enn Turbo ?! Er dette pga kundeservicen ? Synes dere jeg burde velge Turbo istedet for Premium ? Eventuelle tanker rundt abonomentvalget i henhold til andre levrandører hadde også vert fint om dere kunne si noe på, dere som har greie på dette mener jeg Igjen mottas alle tilbakemelding med en stor takk ! Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Eneste forskjellen er at du ikke har support, ja. Det koster leverandørene MYE penger å oppretteholde en god kundeservice. Jeg har ikke hatt behov for support ennå, men er du av typen som ringer dit ofte - må du jo vurdere. Lenke til kommentar
Glenn Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Vet dere om andre levrandører som kan tilby bedre tilbud (med tanke på dw/up) enn Telenor ? NextGenTel, Ventelo og Tele2 gir generelt bedre hastighet enn Telenor. Lenke til kommentar
Eprox Skrevet 3. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2009 Vet dere om andre levrandører som kan tilby bedre tilbud (med tanke på dw/up) enn Telenor ? NextGenTel, Ventelo og Tele2 gir generelt bedre hastighet enn Telenor. Hørte en del med Ventelo og fikk forsåvidt en god deal av de, men etter å ha googlet ventelo+kunderservice ble jeg nesten sjokkert ! Så de er så og si ute av bildet. Skal kontakte Tele2 og NextGenTel i dag. Takk for svar ! Eneste forskjellen er at du ikke har support, ja. Det koster leverandørene MYE penger å oppretteholde en god kundeservice. Jeg har ikke hatt behov for support ennå, men er du av typen som ringer dit ofte - må du jo vurdere. Eneste jeg ringer inn for er linjefeil, andre henvendelser går via e-mail, har ihvertfall gjort sånn før. Hvis det er det at man får redusert pris pga kundeservicen via telefon er det helt greit. Velger jeg Telenor går jeg for Turbo abonomentet. Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Virker kanskje litt teit, men også linjefeil må du betale for dersom du ringer til Telenor for å feilmelde. Eventuelt kan du feilmelde over nett, så ringer de deg opp. Men da må du finne en annen pc å gjøre det fra Lenke til kommentar
Eppelsin Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Mulig produktklasse: ADSL 14432/800 Produktinformasjon Søkt produkt: ADSL-BASIS Høyeste produktklasse: ADSL 14432/800 Høyeste nedlastingshastighet pr trådpar: 14432 Høyeste opplastingshastighet pr trådpar: 800 ... Jeg er klar over at det er litt snaut når det kommer til online spilling. 14432/800 snaut til online spilling? Mulig jeg er veldig utdatert, og jeg spiller så og si ikke online, men det høres ut til å være mer enn plenty? Viktigere er vel heller pingen til serverene du kopler deg på. Lenke til kommentar
Eprox Skrevet 3. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2009 (endret) 14432/800 snaut til online spilling? Mulig jeg er veldig utdatert, og jeg spiller så og si ikke online, men det høres ut til å være mer enn plenty? Viktigere er vel heller pingen til serverene du kopler deg på. Dette er hva kapaksWeb spyttet ut, det Telenor og NextGenTel tulbudte var 12000 kbs inn og 600-700 kbs ut. Linjen er forsåvidt bra til nedlastning osv, men når det kommer til online fps (first person shooting) spill så krever det også en bra ut-linje. Uten å si det for sikkert er det på grunn av pakketap og ping. Endret 3. februar 2009 av Eprox Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Husk at 14432/800 i Kapaks ikke er 14 mbit, da alle operatørene beregner en viss overhead i kapasiteten. Lenke til kommentar
Eprox Skrevet 3. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2009 Da er bredbånd bestilt ! det ble Telenor ADSL Turbo til 399,- Fikk også en gunstigere pris så er veldig fornøyd med servicen sålangt ! Takk til alle som har kommet med tilbakemeldinger Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Hva mener du med gunstigere pris? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå