Gå til innhold

[Løst]Slettes innkasso med engang betaling er registrert?

Jo Are

Anbefalte innlegg

Hei :)

Lurer på om innkasso slettes med engang betaling er registrert eller om det henger over en i 5 år? Min mor sier det slettes med en gang, mens en kjerring jeg snakket med hos canal digital sier det henger over en i 5 år.

Takk for svar :)

Endret av Jo Are
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror din mor har rett.

Inkasso er egentlig bare en litt mer hissig regning som sier at når bør du virkelig få fingen ut av ræven. Hvis du ikke betaler inkassoen kan du få betalingsanmerkning.

Betalingsanmerkningen er nok det damen snakker om.

Den vil kunne hemme din anledning til å få lån, abbonementer ol.

Betalingsanmerkningen er en anmerkning som henger ved deg til du har betalt regningen eller i 4 år.

http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/..._daarlig_betale

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Inkasso er egentlig bare en litt mer hissig regning som sier at når bør du virkelig få fingen ut av ræven. Hvis du ikke betaler inkassoen kan du få betalingsanmerkning.

Betalingsanmerkningen er en anmerkning som henger ved deg til du har betalt regningen eller i 4 år.

Takk :)

Hvordan sjekker jeg om jeg har betalingsanmerkninger, et telefon nummer jeg kan ringe?

Lenke til kommentar

For å sitere fra linken jeg sendet:

Er du i tvil, eller lurer du på om du er registrert med betalingsanmerkning, kan du ta kontakt med kredittopplysningsbyråene. De plikter å opplyse deg om en eventuell registrering på ditt navn.

Lindorff er vel et eksempel på et slikt byrå. Hvordan man legitimerer forespørselen vet jeg ikke.

Mulig dette koster penger, det vet jeg ikke. Hvis det gjør det så kan du evt søke om et betalingskort i en bank. Banken vil da gjøre en kredittsjekk og kredittopplysningsbyrået er pliktig til å sende all informasjon også til deg. Tror det skulle funke. Worst case så tar det noen uker + at du kan ende opp med et nytt kredittkort.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Om du får en slik betalingsanmerkning slettet etter 4 år har du mer flaks enn du fortjener. Inkassoselskapene opprettholder kravene sine, og fristene forlenges.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Om du får en slik betalingsanmerkning slettet etter 4 år har du mer flaks enn du fortjener. Inkassoselskapene opprettholder kravene sine, og fristene forlenges.

Feil, det kommer i hovedsak ann på hvor stort kravet er.

Når kravet er tre år gammelt har det foreldet og kan ikke lenger kreves inn, med mindre det er tatt rettslig (som oftest til forliksrådet).

Dersom kravet ikke blir tatt til forliksrådet (eller høyere retsinnstans) blir det foreldet, da skal betalingsanmerkningen automatisk strykes når det er gått fire år siden den ble ilagt.

Å ta en sak til forliksrådet koster i overkant av 800 kroner, i tilegg benytter gjerne fordringshaver (de du opprinnelig skyldte penger), inkassoselskapet for å ta saken til forliksrådet, inkassoselskapet skal da også ha penger for det.

Derfor er det skjelden at små krav havner hos forliksrådet (typen om du skylder videosjappa på hjørnet 250 kroner), det er rett og slet ikke verdt bryet. Større krav ender selvfølgelig oftere i forliksrådet.

Dersom et krav er tatt retslig, vil dette ikke bli foreldet før etter ti år, og det kan da tas retslig en gang til og fornyes med enda ti år....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...