GRIM87 Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 (endret) Hei, jeg og fruen fikk nettopp innvilget lån til 1340000. Jeg har en formue på 300000. Vi fikk en flytende rente på 4.9% over 30 år HVIS jeg satt de 300000 i pant. Er dette gunstig? er det ett bra lån? Er det eventuelt noe annet jeg kan "prute" ned på ? Trenger expertenes svar å innspill hær, det gjelder våres fremtid Endret 2. februar 2009 av GRIM87 Lenke til kommentar
KS Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Jeg antar at grunn til at du skal sette de 300' i pant er for å komme innenfor en hvis belåningsgrad? Hva mer skal lånet ha pant i? Eller er det kanskje kun de 300'? Vær klar over at nå er det noe som heter Finansportalen som er myndighetens offisielle nettsted for uhildet sammenligning av banktilbudet. For lån på 1340', innenfor 60% og med 30 års løpetid er beste tilbud nom. på 4,55%. Da er jo ikke ditt tilbud noe spesielt. Skjønner ikke hvorfor du skal sette de 300' i pant. Er det et bankinnskudd? I såfall er rådet soleklart; nei, ta heller opp et mindre lån. Er det noe annet som bil? Hus? Hytte? Aksjer? Livkonto? Da må du vurdere hvorvidt du tror avkastningen din på dette kommer til å være høyere eller lavere på de lånerentene som du må betale ekstra. Jeg tvilser sterkt på om det har noen betydning om lånet ditt er på 1040' eller 1340'. Akkurat over/under en mill er det nok noen banker som har en grense, men det har ikke betydning for deg. Lenke til kommentar
GRIM87 Skrevet 2. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2009 Lånet er 100% finansiering, hu ba meg om å sette de 300 tusenene i pant. Og jo jeg trenger 1,340 mill, fordi det endte bud runda på...... Lenke til kommentar
KS Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Hva er det du egentlig mener? Du kjøper en ny bolig til 1340', skal låne 1340' + stiller 300' i sikkerhet. Da har du for alle praktiske mulig formål en belåning på boligen på: 1040/1340 = 77%. Du får også førstehjemslån med 100% finansiering til 4,55%, igjen i flg finansportalen. Hva er de 300'? Er det penger som du har på en bankkonto? Hvorfor vil du ikke bruke av det og istede redusere lånebehovet? Lenke til kommentar
GRIM87 Skrevet 3. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2009 Ja jeg har fått ett lån på 1 million 340 tusen. 100% av min LOKALE bank. Hær er det bare mulig å få 40% av finansieringen i husbanken, noe jeg har søkt om. Men foreløpig har jeg 1 million 340 tusen innvilget i banken min. Ja de 300 tusene er på bank konto som jeg har spart mens jeg har bodd hjemme, 70 tusen på BSU. 227 tusen på høyrente konto. Jeg vil bruke de pengene til videre forvaltning ved f.eks høyrente konto, derfor vil jeg ikke spytte dem inn. Skjønner du nå ? hehe Lenke til kommentar
GRIM87 Skrevet 3. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2009 (endret) Hvis linken viser riktig etter hva jeg har tastet, så ser det ca. slik ut: http://www.lanekalkulator.no/Default.aspx Endret 3. februar 2009 av GRIM87 Lenke til kommentar
gorber Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Jeg vil bruke de pengene til videre forvaltning ved f.eks høyrente konto, derfor vil jeg ikke spytte dem inn. Mener du å si at høyrentekontoen din gir deg bedre rente enn lånerenten du får? Om det er korrekt så sitter du på ei lita gullgruve min kjære venn. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 BSUen må du bruke på huset ditt, det å ta de ut for å sette de på høyrentekonto er idiotisk. Hadde du hatt et kortsiktig lån på maks 2 år, så kunne det ha vært greit å tatt opp pant i sparekontoen hvis du hadde trengt det, men i en 30 års periode er dette helt håpløst. For det første så vil du få bedre rente av pengene dine hvis du heller bruker de 300. 000 for å få mindre huslån. La oss anta at banken har pant i kontoen i 30 år (at du ikke refinansierer osv. som også koster penger), så vil fremtidig inflasjon også spise opp mye av forumen din. Forumen er helt klart bedre beskyttet når de ligger investert i eiendommen din. Så hør på alle i tråden, trekk av 300. 000 på det lånet du holder på å ta opp. Så bruker du heller sparepengene dine. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Så hør på alle i tråden, trekk av 300. 000 på det lånet du holder på å ta opp. Så bruker du heller sparepengene dine. Nja, BSU-konto kan det lønne seg (pga skattefordelen) å beholde til den er fylt opp til beløpsgrense eller man har nådd aldersgrensa, forutsatt at man ellers får finansiert bolighandelen i dette tidsrommet. Å stille BSU-konto som tilleggssikkerhet i en periode er dermed ikke nødvendigvis så dumt, men å gjøre det samme med en vanlig sparekonto, som garantert har lavere innskuddsrente enn lånerenta, og ikke gir noen skattefordel, er idiotisk. Lenke til kommentar
Atomics Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 hmm.. Få ned lånesummen, det sparer du på i lengden, bruk pengene på høyrentekontoen ihvertfall. BSUen kan du holde tilbake, hvis du klarer å fylle opp resten til grensen på 150.000 på noen år! Da kan du få noe fradrag de neste årene der, og gode renter, før du sier den opp, og putter all kapital inn i boliglånet i en senere alder. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Så hør på alle i tråden, trekk av 300. 000 på det lånet du holder på å ta opp. Så bruker du heller sparepengene dine. Nja, BSU-konto kan det lønne seg (pga skattefordelen) å beholde til den er fylt opp til beløpsgrense eller man har nådd aldersgrensa, forutsatt at man ellers får finansiert bolighandelen i dette tidsrommet. Å stille BSU-konto som tilleggssikkerhet i en periode er dermed ikke nødvendigvis så dumt, men å gjøre det samme med en vanlig sparekonto, som garantert har lavere innskuddsrente enn lånerenta, og ikke gir noen skattefordel, er idiotisk. Har han mulighet til å skjerme BSU så er dette absolutt å anbefale, og heller kun bruke sparepengene. Men jeg tolket det slik at han måtte bruke alt. Lenke til kommentar
GRIM87 Skrevet 3. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2009 Jeg vil bruke de pengene til videre forvaltning ved f.eks høyrente konto, derfor vil jeg ikke spytte dem inn. Mener du å si at høyrentekontoen din gir deg bedre rente enn lånerenten du får? Om det er korrekt så sitter du på ei lita gullgruve min kjære venn. Jeg satt å regnet dette ut med dama mi nå, å det vil jo seff være smartere å spytte inn 200k av høyrente kontoen på lånet, få å så kunne betale mindre renter i året ... Kult Takker for alle svar gutter å jenter xD Lenke til kommentar
O_K Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Jeg satt å regnet dette ut med dama mi nå, å det vil jo seff være smartere å spytte inn 200k av høyrente kontoen på lånet, få å så kunne betale mindre renter i året ... Kult Takker for alle svar gutter å jenter xD Ja, du betaler mer i ekstra renter på lånet enn hva du får i renter på høyrentekontoen. Men pass på å kjøpe alt du TRENGER (ikke alt du har lyst på) først. Om du kjøper bolig så trenger du kanskje kjøleskap / vaskemaskin osv osv. Når jeg kjøpte leilighet så ble det nesten 30.000 i utgifter til slike nødvendigheter (Hadde leid delvis møblert tidligere, så jeg hadde dårlig med møbler). Det å flytte er dyrere enn man tror. Du må også passe på at du har en reserve. Det å ha 25-50.000kr på en sparekonto er nødvendig (Avhengig av hvor stor inntekt / hvor sårbar økonomien din er). Plutselig får du en utgift som må betales, og da er forbrukslån dyrt. Om du har fått hele lånet på 1.340.000 nå så ville jeg kanskje betalt inn 100.000 med en gang, flyttet inn og så betalt ned så mye mer jeg torde etter at flytteutgiftene var dekket. Husk at du kan betale "ekstra" på lånet når du vil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå