Gå til innhold

Automatisk brukerregistreing via web

Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter noe som gjøre slik at brukere kan registrere seg via web, og så få en gyldig brukerkonto på den aktuelle serveren (noe ala Hotmail). Brukeren skal da kunne benytte seg av ftp, ssh osv umiddelbart etter registrering. Jeg har søkt meg gul og blå på dette, så alle tips setter jeg pris på :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for tipset, men jeg er på jakt etter noe mindre omfattende og billigere (nesten 3000 kr er litt i drøyeste laget :)). Det eneste jeg trenger er et script som gjør at brukere kan registrere seg via web, og umiddelbart få tilgang til serveren (på lik linje med alle "vanlige" brukere). Men ellers takk for forsøket, pine :)

Lenke til kommentar
Proevde aa finne ett scrpt som gjorde at brukere kunne registrere seg paa web for aa faa mail og ftp konto.  

Ingen shell tilgang altsaa.. nologin.

I det scriptet jeg linket til, så er default /bin/false - altså ingen tilgang til shell. Ellers kan man konfigurere adduser.pl som man ønsker...

Lenke til kommentar

Slik jeg ville gjort det:

Prerekvisitter

*ip som ikke forandrer seg alt for ofte

*en hjemmeside til å legge en form på (feks. gratis host)

På en gratis eller en annen host så lager vi formen

<form action="http://ip.en.di.n/urltilscript>

Brukernavn: <input type="text" name="NBruker"/><br/>

Passord: <input type="password" name="NPass"/><br/>

</form>

scriptet som tolker dette vil se ca. slik ut

<?php

exec ("useradd -s /dev/null -g WebUser -p $_POST[NPass] $_POST[NBruker]");

?>

Selvfølgelig så må det sjekkes om det er fyllt in gyldige brukernavn, ikkeeksisterende brukernavn gyldig passord ol.

Det er iallfal VELDIG VIKTIG å passe på at brukernavn med ; ikke tillates. For om jeg kaller meg "bruker;rm -rf /" så ødelegger jeg virkelig dagen din.

En annen ting er at det å la apache brukeren kjøre useradd er en dårlig ide.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...