Gå til innhold

hva er maks tilatte vekt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

det er tull ja.

om du veier 50 eller 200 er det samme, bare du er i form(sier ikke god form, men at du faktisk klarer å gjennomføre 3000m).

er nok noe annet han ikke har lyst til å fortelle deg.

den tyngste vi hadde i troppen veide vel rundt 150kg, høy og kraftig kar, masse fett og muskler, ingen problemer der...

Lenke til kommentar
det er tull ja.

om du veier 50 eller 200 er det samme, bare du er i form(sier ikke god form, men at du faktisk klarer å gjennomføre 3000m).

er nok noe annet han ikke har lyst til å fortelle deg.

den tyngste vi hadde i troppen veide vel rundt 150kg, høy og kraftig kar, masse fett og muskler, ingen problemer der...

hmm okai, vet at han ble sendt hjem når han skulle inn i førstegangtjensten. Han sa at han var så trøtt når han skulle ta synstesten at han gjorde det så dårlig også ble han sendt hjem :S

mens brodern hans mente at han ble dimma fordi han hadde et sår ved ræva xP

men han sa de var ganske strenge på legesjekken.

Lenke til kommentar

Vi hadde en i troppen på 140 kg. Han tok 0 kroppshevninger i bom, 0 armhevninger og 0 sit-ups. Løp vel 3000 m på 20-25 minutter, 40 meter på 10 sekunder.

Riktignok et par år siden, men selv da var det få som ble innkalt. Det er håp for alle. Litt avhengig av hvor man havner, selvfølgelig.

Endret av trøls
Lenke til kommentar
Mener det skal finnes en maks BMI for fartøytjeneste, men utenom det kjenner jeg ikke til vektbegrensninger i førstegangstjeneste. Ryker man på BMI finnes det alltid en stilling på land man kan få isteden.

sikker på at det er BMI?

BMI er kun forholdet mellom høyde og vekt, Norges sterkeste med en fettprosent på godt under 10% er vist på grensen til å være sykelig overvektig i følge hans BMI.

godt trente har høy BMI.

Lenke til kommentar

Regner med det er BMI, da sjøforsvaret heldigvis prøver i størst mulig grad å være i takt med sivilt regelverk. Mellom 30 og 35 er det sivilt opp til legen å vurdere individuelt, over 35 er no go. En BMI på 35 vil for meg på 181 cm bety en vekt på 115 kg, BMI på 30 er 98 kg. Jeg klarer ikke helt å se for meg at en grense på maks 115 kg for 181 cm vil sette særlig mange veltrente på land.

Forøvrig er begrensningen i ikke liten grad begrunnet med evakueringshensyn, det hjelper lite å være 116 kg muskler når man er bevisstløs og skal bæres av andre. At man samtidig godkjenner folk på 160 cm / 50 kg som ofte ikke vil være i stand til å evakuere en helt alminnelig mann på 80 kg burde også inngå i samme diskusjon, men den biten blir som regel utelatt for å ikke diskriminere den stutte halvpart av befolkningen.

Lenke til kommentar
Regner med det er BMI, da sjøforsvaret heldigvis prøver i størst mulig grad å være i takt med sivilt regelverk. Mellom 30 og 35 er det sivilt opp til legen å vurdere individuelt, over 35 er no go. En BMI på 35 vil for meg på 181 cm bety en vekt på 115 kg, BMI på 30 er 98 kg. Jeg klarer ikke helt å se for meg at en grense på maks 115 kg for 181 cm vil sette særlig mange veltrente på land.

Forøvrig er begrensningen i ikke liten grad begrunnet med evakueringshensyn, det hjelper lite å være 116 kg muskler når man er bevisstløs og skal bæres av andre. At man samtidig godkjenner folk på 160 cm / 50 kg som ofte ikke vil være i stand til å evakuere en helt alminnelig mann på 80 kg burde også inngå i samme diskusjon, men den biten blir som regel utelatt for å ikke diskriminere den stutte halvpart av befolkningen.

okei takk for svaret. trur han som kompisen min snakka om hadde strekkmerker etter mye trening elns, som gjorde legen usikker om han var skikket for tjeneste.

Lenke til kommentar

okei.så da regner jeg med at folk blir sendt hjem pga vekt, hvilken andre faktorer kan påvirke at man ikke blir godkjennt for førstegangstjeneste?

okei.så da regner jeg med at folk blir sendt hjem pga vekt, hvilken andre faktorer kan påvirke at man ikke blir godkjennt for førstegangstjeneste?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...