TRUECHELSEABLUE Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 noen som vet om hva maks tillatte vekt er for å få fullføre førstegangtjenesten? var en kompis av meg som sa at det var en som ble sendt heim fordi han var for tung,men uten å være feit ;S Lenke til kommentar
Gabriella Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 hva er det for noe tull a.. sånn er det ikke. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 det er tull ja. om du veier 50 eller 200 er det samme, bare du er i form(sier ikke god form, men at du faktisk klarer å gjennomføre 3000m). er nok noe annet han ikke har lyst til å fortelle deg. den tyngste vi hadde i troppen veide vel rundt 150kg, høy og kraftig kar, masse fett og muskler, ingen problemer der... Lenke til kommentar
TRUECHELSEABLUE Skrevet 2. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2009 det er tull ja.om du veier 50 eller 200 er det samme, bare du er i form(sier ikke god form, men at du faktisk klarer å gjennomføre 3000m). er nok noe annet han ikke har lyst til å fortelle deg. den tyngste vi hadde i troppen veide vel rundt 150kg, høy og kraftig kar, masse fett og muskler, ingen problemer der... hmm okai, vet at han ble sendt hjem når han skulle inn i førstegangtjensten. Han sa at han var så trøtt når han skulle ta synstesten at han gjorde det så dårlig også ble han sendt hjem :S mens brodern hans mente at han ble dimma fordi han hadde et sår ved ræva xP men han sa de var ganske strenge på legesjekken. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 legesjekken min bestod av synstest, hørselstest, måling av høyde og en 2-minutters samtale med lege, den er ikke veldig omfattende, de sjekker ingenting utenom hørsel og syn hvis du ikke sier ifra. Lenke til kommentar
trøls Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 (endret) Vi hadde en i troppen på 140 kg. Han tok 0 kroppshevninger i bom, 0 armhevninger og 0 sit-ups. Løp vel 3000 m på 20-25 minutter, 40 meter på 10 sekunder. Riktignok et par år siden, men selv da var det få som ble innkalt. Det er håp for alle. Litt avhengig av hvor man havner, selvfølgelig. Endret 3. februar 2009 av trøls Lenke til kommentar
Penny Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Mener det skal finnes en maks BMI for fartøytjeneste, men utenom det kjenner jeg ikke til vektbegrensninger i førstegangstjeneste. Ryker man på BMI finnes det alltid en stilling på land man kan få isteden. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Mener det skal finnes en maks BMI for fartøytjeneste, men utenom det kjenner jeg ikke til vektbegrensninger i førstegangstjeneste. Ryker man på BMI finnes det alltid en stilling på land man kan få isteden. sikker på at det er BMI? BMI er kun forholdet mellom høyde og vekt, Norges sterkeste med en fettprosent på godt under 10% er vist på grensen til å være sykelig overvektig i følge hans BMI. godt trente har høy BMI. Lenke til kommentar
Penny Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Regner med det er BMI, da sjøforsvaret heldigvis prøver i størst mulig grad å være i takt med sivilt regelverk. Mellom 30 og 35 er det sivilt opp til legen å vurdere individuelt, over 35 er no go. En BMI på 35 vil for meg på 181 cm bety en vekt på 115 kg, BMI på 30 er 98 kg. Jeg klarer ikke helt å se for meg at en grense på maks 115 kg for 181 cm vil sette særlig mange veltrente på land. Forøvrig er begrensningen i ikke liten grad begrunnet med evakueringshensyn, det hjelper lite å være 116 kg muskler når man er bevisstløs og skal bæres av andre. At man samtidig godkjenner folk på 160 cm / 50 kg som ofte ikke vil være i stand til å evakuere en helt alminnelig mann på 80 kg burde også inngå i samme diskusjon, men den biten blir som regel utelatt for å ikke diskriminere den stutte halvpart av befolkningen. Lenke til kommentar
TRUECHELSEABLUE Skrevet 4. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2009 Regner med det er BMI, da sjøforsvaret heldigvis prøver i størst mulig grad å være i takt med sivilt regelverk. Mellom 30 og 35 er det sivilt opp til legen å vurdere individuelt, over 35 er no go. En BMI på 35 vil for meg på 181 cm bety en vekt på 115 kg, BMI på 30 er 98 kg. Jeg klarer ikke helt å se for meg at en grense på maks 115 kg for 181 cm vil sette særlig mange veltrente på land. Forøvrig er begrensningen i ikke liten grad begrunnet med evakueringshensyn, det hjelper lite å være 116 kg muskler når man er bevisstløs og skal bæres av andre. At man samtidig godkjenner folk på 160 cm / 50 kg som ofte ikke vil være i stand til å evakuere en helt alminnelig mann på 80 kg burde også inngå i samme diskusjon, men den biten blir som regel utelatt for å ikke diskriminere den stutte halvpart av befolkningen. okei takk for svaret. trur han som kompisen min snakka om hadde strekkmerker etter mye trening elns, som gjorde legen usikker om han var skikket for tjeneste. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Tull og vas. Jeg veier tett opp mot 130kg og tjenestegjør. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 En skikkelig feit fyr i vår tropp fikk avslag. Men han tagg seg inn, og fikk tjenestegjøre. Lenke til kommentar
TRUECHELSEABLUE Skrevet 7. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2009 okei.så da regner jeg med at folk blir sendt hjem pga vekt, hvilken andre faktorer kan påvirke at man ikke blir godkjennt for førstegangstjeneste? okei.så da regner jeg med at folk blir sendt hjem pga vekt, hvilken andre faktorer kan påvirke at man ikke blir godkjennt for førstegangstjeneste? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Folk blir sjeldent sendt hjem pga. vekt. Du blir får bare en kjip tjeneste. Andre faktorer er: Psykisk helse, skjelettskader, kroniske sykdommer, allergi, alvorlig sykdom, syn, hørsel osv. Det meste, egentlig. Lenke til kommentar
TRUECHELSEABLUE Skrevet 7. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2009 Folk blir sjeldent sendt hjem pga. vekt. Du blir får bare en kjip tjeneste. Andre faktorer er: Psykisk helse, skjelettskader, kroniske sykdommer, allergi, alvorlig sykdom, syn, hørsel osv. Det meste, egentlig. hva slaks tjeneste har du a? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Vaktsoldat. trenger ikke få en kjip tjeneste pga. vekten heller. tjenesten er stort sett det du gør den til. Men blir lite action på deg om du er overvektig. Lenke til kommentar
TRUECHELSEABLUE Skrevet 7. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2009 Vaktsoldat. trenger ikke få en kjip tjeneste pga. vekten heller. tjenesten er stort sett det du gør den til. Men blir lite action på deg om du er overvektig. hmm okai. er 184 og veier 99 kg da. usikker på om jeg blir ansett som overvektig da. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Det er ikke vekten som gjør at du får en kjip stilling, men konsekvensene av den. Altså den fysiske formen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå