Tror Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Selv har jeg en Manfrotto M055XPROB tripod med et Manfrotto 488RC4 kulehode. Total pris for dette ligger vel litt i overkant av budsjettet ditt men det er mulig du kan få "pakketilbud" med stativ + kulehode ned mot øvre del av budsjettet ditt.Er det det samme stativet som netshop selger? Ja. Det ligger også et brukt på foto.no til 1300... Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Jeg endte forøvrig opp med et Manfrotto 488RC2 kulehode. Fikk meg en liten overraskelse faktisk. Skulle tro jeg hadde lært etterhvert, men neida. Det å sitte foran en PC og se på specs, tall og tilbakemeldinger fra brukere er noe helt, helt, helt annet enn å faktisk se tingene i virkeligheten. Kjøpte hodet på en butikk, og det første som slo meg var at hodet virket langt større og mer solid enn hva jeg hadde fått inntrykk utav. Ikke det at noen har sagt at det er dårlig, men sammenlignet med Acratech, Kirk, Markins og RRS, så er det jo klart at det stiller seg i andre klasser. Men jeg blir litt satt ut av all denne "Du må ikke finne på å kjøpe noe annet enn xxx" osv som kommer opp overalt på internett. Jeg tror nok at realiteten er at de aller fleste amatører og (andre ikke dagligdagse) brukere kommer langt med mindre. Selvfølgelig, dyrt er ofte bedre, men noe er bedre enn ingenting. Disse unormalt store kravene til utstyret som ble skapt hos meg fikk seg en overraskelse når jeg såg hvordan et 'usselt' 488RC2 faktisk ser ut og kjennes ut. (Slutt på masse mas ) Tror nok dette hodet vil holde for meg i mange, mange år ... Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
Tror Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 (endret) Hvordan er stativene deres i bruk? Vurderer nå det samme merke, men kanskje det som er 3-delt. Vurderer samtidig ManfrottoXPROB og Benro c257. Er dere fornøyd? Edit: mener Triopostativene Endret 23. februar 2009 av McTor Lenke til kommentar
jaadd Skrevet 23. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2009 (endret) Hvordan er stativene deres i bruk? Vurderer nå det samme merke, men kanskje det som er 3-delt. Vurderer samtidig ManfrottoXPROB og Benro c257. Er dere fornøyd? Edit: mener Triopostativene Jeg har ikke fått brukt det skikkelig ennå, men har fikla litt med det, og hatt det utendørs et par småturer. Alt i alt er jeg kjempefornøyd så langt. Selve stativet har jeg ikke noe å utsette på. Det var større, og mye mer robust enn jeg forventa, og veide samtidig bare 0.5kg mer enn det stakkars gamle lille Velbon-stativet jeg hadde. Nå er ikke jeg veldig opptatt av vekt, så det er av liten betydning for meg. Det er en befrielse å ha individuelle bein. Sentersøyla kan snues, og beina brukes opp til 90 grader, samt at du kan justere hvor tung/lett de skal være å skifte posisjon på. Gir nok funksjonalitet for meg. Vektkroken kan også hjelpe på stabiliteten, men det forutsetter at du har noe tungt med deg. En vanlig liten fotoveske duger ikke. Må vel kanskje minst ha en sekk med utstyr (eller grus om du vil ) før det hjelper betydelig. Når det gjelder kulehodet er det en liten ting som (i liten grad) plager meg, og det er at når jeg strammer det til, så "dras" kameraet litt fram-/nedover. På normal- og vidvinkel merker du ikke noe til det, men på lange telebrennvidder [150mm, ->] må du "sikte" litt over før du strammer til. En annen liten ting er at skruen for å stramme panoreringsfunksjonen kan skrues helt ut, og der blir det litt trekk fra min side. Ellers er hurtigkoblingen rask og enkel, og du har to justeringer for strammingen av selve kulehodet. Den ene for selve strammingen, og med den andre kan du justere hvor hardt/løst hodet sitter når du har løsna strammeskruen. Er mye raskere/enklere å bruke kulehodet, pluss at det er panoreringsfunksjon, hvis du trenger rotasjon kun horisontalt, for panoramabilder etc. Det var det billigste kulehodet, men for meg er det helt kurant. Allikevel, om du er veldig kresen på det, vil du kanskje vurdere å spytte i litt ekstra, og gå for et dyrere hode. Alt i alt er jeg fornøyd med hele kjøpet, og til nå vil jeg gi stativet 5/6, og kulehodet 4/6 i karakter. For 1200,- var det mye for pengene. edit: Glemte å nevne noe om høyden. Med sentersøylen helt nede kan jeg bruke stativet og stå rett opp og ned, uten å måtte bøye meg (jeg er 1.87). Det er vel et pluss å kunne bruke det med søylen nede, med tanke på stabilitet. Med sentersøylen helt oppe når jeg ikke opp med øyet. Da har jeg vel litt å gå på, om jeg må stå høyere enn kameraet, eller jeg må slå ut beina mer enn 30 grader. Høyden gir pluss i boka, for min del. Endret 23. februar 2009 av jaadd Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 1. når jeg strammer det til, så "dras" kameraet litt fram-/nedover. På normal- og vidvinkel merker du ikke noe til det, men på lange telebrennvidder [150mm, ->] må du "sikte" litt over før du strammer til. 2. Det var det billigste kulehodet 1. og 2. henger nok sammen. Et kvalitetskulehode skal ikke oppføre seg slik. Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Hei, det er litt samme status hos meg. Er fornøyd og egentlig vel så det så langt. Men heller ikke jeg har fått gjort den helt store testingen ute. Har brukt det litt inne til diverse og er så langt fornøyd. Det kan justeres helt fint fra bakkenivå og når det er fullt oppslått med sentersøylen oppe + kulehode så trenger jeg ikke å bøye meg ned eller noe. Stativet er lett syns jeg, det var derfor jeg gikk for det. Ønsker å ta det med på lengre fjellturer. Beina har gode "skruklemmer" som låser beina i ønsket høyde. Jeg kjøpte et Manfrotto 488RC2 kulehode til ca 850 kr i tillegg. Har ikke merket noe til at posisjonen på kameraet endres når jeg trekker til der. Dog er hodet bare klassifisert til 5kg, men det er faktisk mer enn nok for meg en god stund fremover. Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
jaadd Skrevet 23. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2009 (endret) 1. når jeg strammer det til, så "dras" kameraet litt fram-/nedover. På normal- og vidvinkel merker du ikke noe til det, men på lange telebrennvidder [150mm, ->] må du "sikte" litt over før du strammer til. 2. Det var det billigste kulehodet 1. og 2. henger nok sammen. Et kvalitetskulehode skal ikke oppføre seg slik. Er veldig enig, men opprinnelig pris var allikevel over 800. Ikke at 800 er spesielt mye, men det finnes sikkert rimeligere hoder som ikke lider av samme problem? Ville bare gjøre oppmerksom på fenomenet EDIT: Jeg sendte mail til exposervice i går kveld og spurte om dette, og de sa det ikke skulle være slik. Jeg ville bare forhøre meg, og forventet ikke så mye mer enn bare en enkel e-post tilbake. Fikk svar i dag før lunsj. Da hadde de allerede sendte meg et TRNB-3-hode (opprinnelig over 1500,-), og sa at jeg bare skulle sende det gamle i retur. Ikke noe om og men, eller spørsmål om ditt og datt. Jeg skrev tilbake og takket for god service, og sa jeg skulle sende det gamle så snart jeg kunne. Da svarte de etter 30min og skrev at det ikke hasta med returen av det gamle. Jeg skulle bare vente til jeg hadde fått det andre, så jeg hadde noe å bruke i mellomtida. Service over all forventning pluss i boka til exposervice.no. Endret 24. februar 2009 av jaadd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå