jaadd Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Hei. Tenker litt på et nytt stativ, og ønsker å bruke ca. 1.500-2.000. Jeg kommer til å bruke stativet mye utendørs, på turer osv, så jeg vil ha et med individuelt justerbare bein. Vekt har ikke så veldig mye å si. Viktigere er heller stødigheten. Maksbelastning på stativet pr. i dag vil være under 2 kg, men kan vel være greit å ha litt større kapasitet. Kommer allikevel neppe til å bli over 5kg totalt. Hurtigkobling på hodet er absolutt å foretrekke, nesten et must. Så var det om man skal ha kulehode eller ikke? Jeg har jo ikke så tungt utstyr, som gjør det mulig for meg å fire litt på kvalitetskravet til selve kulehodet, med tanke på siging. Det jeg vektlegger: -individuelle bein (must) -hurtigkobling (must) -pris -stødighet Vil også forskjellige merker være kompatible med hverandre? Kan jeg bruke et hode på et stativ av annet merke? Hva anbefaler dere? Kan godt være stativ med integrert hode, men er vel greiest å ha utskiftbart. Lenke til kommentar
Spook Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 (endret) Selv har jeg en Manfrotto M055XPROB tripod med et Manfrotto 488RC4 kulehode. Total pris for dette ligger vel litt i overkant av budsjettet ditt men det er mulig du kan få "pakketilbud" med stativ + kulehode ned mot øvre del av budsjettet ditt. Dette er en kombinasjon jeg varmt kan anbefale. Stativet er solid og gir god arbeidshøyde men kan også justeres slik at kameraet kommer på "marknivå". Kulehodet er solid nok til å tåle nærmest enhver telezoom. Jeg ser det som en stor fordel at man kan bytte hode til for eksempel treveis hode dersom det skulle bli behov for det. Dette er i hvert fall en kombinasjon som jeg selv varmt kan anbefale. Jeg brukte bortimot 2 timer i en fotobutikk som hadde "alt du kan tenke deg" av stativer og hoder før jeg bestemte meg for det som funksjonelt og prismessig passet meg best. Jeg valgte utgaven i aluminium fordi jeg ikke syntes prisforskjellen til karbonfiber utgaven var verdt vektgevinsten på ca en kilo. Stativer i karbonfiber koster fort minst 2-3 ganger så mye som tilsvarende stativ i aluminium. Jeg vektla selv følgende når jeg valgte stativ/hode kombinasjon: Stativ: - Robusthet - Jeg ønsker ikke å oppleve at fotoutstyr til tusenvis av kroner skades fordi jeg valgte et billig stativ som sviktet/bikket i et uheldig øyeblikk. - Arbeidshøyde - Stativet måtte være høyt nok for å gi en komfortabel arbeidshøyde for en mann på nesten 190cm på strømpelesten. Samtidig så måtte det kunne justeres helt ned til marknivå for helt spesielle situasjoner. - Bein som kunne justeres individuelt - Skulle være enkelt og raskt å justere arbeidshøyden - Jeg ville ha et stativ med "vaterfunksjon" Hode: - Robusthet - La vekt på at det skulle tåle 3 kilo med "god margin" samt ikke sige ved bruk av lange teleobjektiver - Ville ha et hode som raskt kunne beveges rundt "alle akser" til en hvilken som helst posisjon - Ville ha "hurtigkoplingsfunksjon" - Ville ha et hode med "vaterfunksjon", både for "landscape" og "portrait" - Måtte ha "panoramafunksjon" med gradeindikator Jeg endte altså opp med kombinasjonen ovenfor men det finnes garantert en rekke andre alternativer som ville dekket mitt behov. Men alternativene jeg så på ble alle dyrere så dette var det billigste jeg fant "der og da" som jeg var trygg på å kjøpe. Egentlig så ønsket jeg meg et kulehode med "friksjonskontroll" men det ble dyrere enn hva jeg var villig til å bruke på et hode. Vekt var egentlig aldri noe stor sak, selv om jeg vurderte lettere stativer i karbonfiber. Det viktige var at det var "bærbart". Kombinasjonen ovenfor veier forøvrig i overkant av 3 kilo. Jeg anbefaler ikke å forsøke å spare et par hundrelapper ved å velge et mindre robust kulehode. Selv om vektgrensen på papiret ser OK ut så vil du fort merke forskjell i robusthet ved praktisk bruk. Det blir jo også mye dyrere å måtte kjøpe ett stativ nummer to fordi man bommet første gangen. Ellers så finnes det jo selvsagt en rekke alternativer. Elbon har noen rimeligere alternativer men det blir ikke like robust og dette er gjerne "alt-i-ett" løsninger hvor hode og stativ er ett. "Slik" er også et greit merke i den "rimelige enden" av prisskalaen som det kan være verdt å sjekke ut. Ellers så har "Gitzo" glimrende stativer og hoder men disse ligger i andre enden av prisskalaen. Det finnes mange flere gode og noen mindre gode alternativer også. Generelt så kan hoder og stativer fra forskjellige produsenter fint brukes sammen men som oftest så har de ikke samme festeanordning og/eller diameter på festeskruer slik at man må benytte en overgang. Slike overganger er det ikke alltid like lett å finne, kun de "best utstyrte" fotobutikkene har disse. Lykke til! Edit: Endret høyden fra dverg til normalhøyde Endret 2. februar 2009 av Spook Lenke til kommentar
jaadd Skrevet 2. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2009 Takker for kjempeutfyllende svar Ja, hvis du er hele 109cm på strømpelesten er det kjekt med 70cm å gå på over hodehøyde Ser det er ca 700,- i prisforskjell på sativet i produktguiden. Er det noe lureri? De billigste har satt et produktnummer i parentes bak navnet. Ganske mye med 700 på et produkt til under 2.000 kroner. Det er vel sant det du sier om å fire på kvalitetskravet til hodet. Får justere budsjettet en smule, og spare litt til. Stativet har jeg jo forhåpentligvis i mange år. Skal speide litt til, og kanskje dra i en skikkelig fotobutikk og kjenne på, så jeg vet hva jeg kjøper. Takk igjen for fint svar Håkon Lenke til kommentar
saturnia Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 (endret) Er nok det samme statviet som kommer opp i prisguiden.. Betalte 1500kr på Japanphoto for samme stativ og er kjempefornøyd.. Veldig stødig, med masse justeringsmuligheter. edit: leif.. Endret 2. februar 2009 av saturnia Lenke til kommentar
Jonwm Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Hva er best av kulehode og treveishode? Lenke til kommentar
saturnia Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Kommer litt ann på.. For min del så synes jeg treveishode er bedre på landskap/portrettbilder, mens kulehode funker bedre på dyrebilder og sport.. Lenke til kommentar
Bherserk Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 (endret) Hva er best av kulehode og treveishode? Det er vanligvis mest praktisk å bruke et kulehode, men gode kulehoder er vanskeligere å lage og dermed dyre sammenlignet med treveishode. Endret 2. februar 2009 av Bherserk Lenke til kommentar
nbmofo Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 har også samme "pakke" som nevnt av Spook (eneste er at har hurtigkobling RC2 istedenfor RC4) og er veldig fornøyd så langt, uheldigvis har jeg ikke fått brukt det så mye enda. På det kulehode er det en panorerings "funksjon" kan være greit å ha dersom du ønsker å ta panorama bilder.. Lenke til kommentar
Gapatrosten Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Billig 3 bens Karbon http://www.exposervice.no/index.php?page=L...p;varenr=WT883T Lenke til kommentar
Spook Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Du får som regel hva du betaler for. Det "billige" karbonfiber stativet tåler hele 1.7 kg. Dvs at etter at du har montert et kulehode så har du ca 1 kg igjen til kamerautstyr. Dette er ikke å anbefale, man bør absolutt kjøpe et stativ som tåler en god del mer vekt enn det utstyret man har faktisk veier. Med mindre det er snakk om et enkelt "reisestativ". Lenke til kommentar
Gapatrosten Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 (endret) Spook du blander ikke inn egenvekta på stative her da for det er etter spesifikasjonene 1,7 kg etter bildebeskrivelsen på min link der oppe. Men de har flere gode tilbud http://www.exposervice.no/index.php?page=K...onelle+Stativer Endret 6. februar 2009 av Gapatrosten Lenke til kommentar
jaadd Skrevet 6. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2009 (endret) Spook du blander ikke inn egenvekta på stative her da for det er etter spesifikasjonene 1,7 kg etter bildebeskrivelsen på min linkder oppe. Men de har flere gode tilbud http://www.exposervice.no/index.php?page=K...onelle+Stativer Det Tripo Magall, 4-seksjons magnesium alloy. Nederst av de med 50%. Hvilke hoder kan jeg kjøpe til dette? EDIT: så jo nå at det var tilbud på hodene også Noen som har erfaring med disse? Det er vel hurtigkobling på det billigste av Triopo-hodene? det til 879,-? Ser sånn ut hvertfall Endret 6. februar 2009 av jaadd Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Jeg har bestilt et Triopo TRF1228 derfra på fredag. De sendte det i posten samme dag, så jeg har det vel snart. Kan komme med en liten feedback på hva jeg syns om det. Vurderer å skaffe meg et FLM 24/32 FB kulehode også, må bare kontakte importøren da det er ingen butikker som selger den utgaven, som jeg har funnet. Fant litt info om Triopo på internett. Det er kinesisk Gitzo-knockoff. De tilbakemeldingene jeg har sett på de har vært bra. Gitzo er garantert bedre på kvaliteten, men så spørs det om prisforskjell i forhold til bruken kan forsvares. For meg er det helt klart et "Nei!" som er svaret på det spørsmålet. Jeg bruker ikke, og kommer heller ikke til å bruke, stativet x antall ganger hver dag, ei heller med noe slikt beist av et objektiv på. Mvh. Beej80 Lenke til kommentar
jaadd Skrevet 8. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2009 Jeg har bestilt et Triopo TRF1228 derfra på fredag. De sendte det i posten samme dag, så jeg har det vel snart. Kan komme med en liten feedback på hva jeg syns om det. Vurderer å skaffe meg et FLM 24/32 FB kulehode også, må bare kontakte importøren da det er ingen butikker som selger den utgaven, som jeg har funnet. Fant litt info om Triopo på internett. Det er kinesisk Gitzo-knockoff. De tilbakemeldingene jeg har sett på de har vært bra. Gitzo er garantert bedre på kvaliteten, men så spørs det om prisforskjell i forhold til bruken kan forsvares. For meg er det helt klart et "Nei!" som er svaret på det spørsmålet. Jeg bruker ikke, og kommer heller ikke til å bruke, stativet x antall ganger hver dag, ei heller med noe slikt beist av et objektiv på. Mvh. Beej80 Hadde vært fint med en liten feedback ja Har forresten hatt dårlig erfaring med posten i det siste. Tok nesten to uker å få sendt et objektiv fra trondheim til nord i nordland. Selv om det må innom oslo er det litt drøyt. Enig med deg ang. det siste. Skal ikke bruke det med gigantobjektiver. Vil bare ha muligheten til å kunne justere beina individuelt, samt ha en hurtigkobling. Når veil. pris på magall-stativet pluss kulehode i utgangspunktet er opp mot 2.500 vil det sannsynligvis gi meg det jeg trenger, rip-off eller ei. Får bare håpe de har tilbudene lenge nok. Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Vel, da kom stativet i posten i dag. Har ikke prøvd det noe særlig, har nemmelig ikke kjøpt meg noe hode til det. Men jeg fikk da skrudd kameraet på det, men det ble jo svevende litt i luften. I esken var det følgende: Stativet, en fastnøkkel til å stramme skruer med, en liten bruksanvisning og en polstret bag som stativet var i. Baggen visste jeg ikke om, så det var jo en bonus. Stativet i seg selv ser greit nok ut. Beina kan justeres individuelt både i vinkel og i høyde. Det er verd å merke seg at stativet jeg kjøpte har 3 'steg' når det kommer til vinkelen på beina. Høy, medium og lav (etter som hvordan kameraet ender opp fra bakken). Justering i mellom disse vinklene er jeg skeptisk til, det krever hvertfall at man strammer til noen skruer litt mer for sikkerhets skyld. Bilde som demonstrer hva jeg mener: Tingen er at det er designet slik at man trekker ut den platen som er trukket ut på bildet for å 'velge' vinkel område. Den trykkes så inn igjen, slik at den butter mot neste hakk over. Dermed er benet låst fra å gå lengre ut i spagat når den er trykket inn. Dette er ikke en feil på stativet eller noe slikt, det er bare designet slik. Ellers har beina gummiføtter, med spikes inni, der man kan skru opp/ned gummiføttene for å vise/gjemme spikes'ene. Det er verd å merke seg at midtsøylen kan snues opp-ned, slik at kameraet kan henge under stativet. Nå må jeg bare skaffe et hode, så får jeg komme meg ut og prøvd det skikkelig. Skal heller prøve å komme tilbake med mer 'solid' informasjon da. Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
jaadd Skrevet 11. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2009 Takk for fin oversikt. Er det Magall-stativet du har kjøpt? Ser på bildet at det er vater på det. Jeg klarte ikke vente. Bestilte meg det som jeg nevnte over, inkl. hode. Greit med bag. Tror det er ganske standard å få med. Eneste jeg var litt negativ til var at det var 4-seksjons. Blir litt mer fikling for å få det satt opp. Hadde mest lyst på 3-seksjons, men ikke mer enn at den ekstra høyden (på 5cm) ikke var mer interessant. Lenke til kommentar
Gapatrosten Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 http://www.exposervice.no/index.php?page=K...varenr=TRG-1228 Det var vel dette Beej80 bestilte jaadd. Lenke til kommentar
jaadd Skrevet 11. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2009 http://www.exposervice.no/index.php?page=K...varenr=TRG-1228Det var vel dette Beej80 bestilte jaadd. Det var vel dette han bestilte (TRF, ikke TRG), men han nevnte det jo i en tidligere post. Bare jeg som er lat/glemsk Er et 4-seksjons litt mer pinglete og ustødig enn 3-seksjons? Lenke til kommentar
Gapatrosten Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 (endret) Da bestilte jeg denne får se på hode neste omgang så får man se hvor smart den handelen ble blir jo ikke brukt ekstremt mye. . http://www.exposervice.no/index.php?page=L...p;varenr=WT883T WT883T Karbonstativ Før pris: 1158,- Pris: 579,- inkl. mva . Husk karbon er en god lynavleder under tordnevær lyn ban bang Syns disse karbon stativene egentlig har høy vekt. Vekta sammeligner jeg med min Kajak som er 5.2 meter 58 cm bred og totalvekt på ca 19 kg den er bygd i karbon/cevlar Endret 12. februar 2009 av Gapatrosten Lenke til kommentar
hertugen Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Selv har jeg en Manfrotto M055XPROB tripod med et Manfrotto 488RC4 kulehode. Total pris for dette ligger vel litt i overkant av budsjettet ditt men det er mulig du kan få "pakketilbud" med stativ + kulehode ned mot øvre del av budsjettet ditt.Er det det samme stativet som netshop selger? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå